FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Hoge rekening Vodafone
Rhumormaandag 10 november 2014 @ 16:03
Beste Fok!ers,

Ik heb twee telefoon abonnementen.
Een van Vodafone die over een maand afloopt, en een van KPN.

De situatie is als volgt:
Aan het eind van vorige maand had ik mijn KPN sim verwisselt met de Vodafone sim omdat het datategoed van mijn KPN sim op was, en er was nog 1 of 2 dagen te gaan tot het nieuwe kalendermaand. Wanneer het tegoed op is bij KPN, wordt mijn internet vertraagd en ik kan niet over mijn data heen (extra kosten).

Het gaat ongeveer over de periode van 28-10 tot 5-11 dat ik de vodafone sim in mijn telefoon had.
Dit abonnementen heeft 4 GB p/m dus dat zou neer komen op 8 GB totaal in deze periode. Ruim voldoende zou je dan denken. Uiteindelijk was ik er 500 MB overheen, wat neer komt op zo'n 130 euro (0,26 cent per MB buiten data).

De boosdoener hiervan is Spotify. Omdat Spotify geen MB's kost bij het streamen wanneer je bij KPN zit, dacht ik hier niet over na bij de vodafone sim. Ik heb bijna 2 GB aan data gebruikt per dag door het gebruik van Spotify. Prima, eigen fout, had ik over na moeten denken!

Maar mijn punt is:
Bij KPN krijg ik een SMS wanneer ik nog 75, 50 en 25% heb van mijn data tegoed. Zo word ik dus goed op de hoogte gehouden van mijn tegoed. Ook kan ik bij KPN niet over mijn tegoed heen zodat extra kosten vermeden worden. Het word alleen vertraagd. (Wat volgens mij de standaard is tegenwoordig?)

Vodafone heeft mijn een ENKEL smsje gestuurd, vrijdagnacht om half 2.
In het SMSje stond dat ik nog minder dan 250 MB van mijn datategoed over had, waarvan ik erg schrok. Ik ging direct kijken op mijn Vodafone account en ik zag tot mijn grote verbazing dat ik 137,- euro BUITEN mijn tegoed zat, en dat de totale rekening rond de 200 euro zou zijn.

Nu ben ik dus erg boos over het feit dat Vodafone mij niet (op tijd?!) heeft gewaarschuwd. Zowel KPN als T-Mobile hadden mij al meerdere smsjes gestuurd waardoor dit voorkomen had kunnen worden.

Nogmaals, ik ontken mijn fouten niet. Ik had zelf ook beter na moeten denken. Maar toch vraag ik me af of dit wel eerlijk is, dat Vodafone zo laks is in zijn service t.o.v. KPN en T-Mobile.
Als ik dat SMSje niet had gekregen (wat normaal is bij Vodafone) dan had er per dag zo'n 165 euro bijgekomen wat neer komt op 3600 euro aan het eind van de maand mocht ik er niet achter zijn gekomen. En dat allemaal zonder dat ik er iets vanaf wist. Ik ga er vanuit dat ik dit gewoon moet betalen en ik leg me daar ook bij neer. Maar mocht er toch iets zijn wat ik nog kan doen, zou ik het graag willen weten.

Alvast hartelijk bedankt..!
MorgenFreemanmaandag 10 november 2014 @ 16:05
Assumptions are the mother of all fuck ups.

[ Bericht 2% gewijzigd door MorgenFreeman op 10-11-2014 16:20:48 ]
Robuust-koekjemaandag 10 november 2014 @ 16:08
Hoe je het ook went of keert het is en blijft je eigen fout, zij zijn NIET verplicht tot het waarschuwen van de klanten op dataverbruik, dat moet je zelf doen.

Als je kind met een creditcard dingen koopt voor een online spelletje en aan het einde van de maand heb je een rekening van 2000 euro ga je dan ook tegen visa zeggen dat ze jou moesten waarschuwen dat er veel geld afgeschreven werd?
hoasmaandag 10 november 2014 @ 16:09
Ik verbruik 10 euro pj
spijkerbroekmaandag 10 november 2014 @ 16:10
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 16:03 schreef Rhumor het volgende:
Nogmaals, ik ontken mijn fouten niet. Ik had zelf ook beter na moeten denken.
Je zegt het zelf al.
Lienekienmaandag 10 november 2014 @ 16:12
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 16:08 schreef Robuust-koekje het volgende:
Hoe je het ook went of keert het is en blijft je eigen fout, zij zijn NIET verplicht tot het waarschuwen van de klanten op dataverbruik, dat moet je zelf doen.

Als je kind met een creditcard dingen koopt voor een online spelletje en aan het einde van de maand heb je een rekening van 2000 euro ga je dan ook tegen visa zeggen dat ze jou moesten waarschuwen dat er veel geld afgeschreven werd?
quote:
Heeft u na 1 januari 2013 een nieuw contract afgesloten of uw contract vernieuwd? Dan krijgt u altijd een waarschuwing als u het eind van uw databundel nadert. Bijvoorbeeld wanneer u 80% of 90% van uw bundel heeft verbruikt. Meestal stuurt de aanbieder hiervoor een sms. Bij echt oude contracten (ruim voor 1 januari 2013) krijgt u niet altijd een waarschuwings-sms.
http://www.rijksoverheid.(...)ten-mobiele-telefoon
ZwartmetSuikermaandag 10 november 2014 @ 16:13
Vodafone is inderdaad erg laks hier mee. Overigens zijn er ontelbaar veel widgets waarmee je je dataverbruik in de gaten kan houden, inclusief vroegtijdige waarschuwingen.
SgtPorkbeansmaandag 10 november 2014 @ 16:14
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 16:08 schreef Robuust-koekje het volgende:
Hoe je het ook went of keert het is en blijft je eigen fout, zij zijn NIET verplicht tot het waarschuwen van de klanten op dataverbruik, dat moet je zelf doen.

Als je kind met een creditcard dingen koopt voor een online spelletje en aan het einde van de maand heb je een rekening van 2000 euro ga je dan ook tegen visa zeggen dat ze jou moesten waarschuwen dat er veel geld afgeschreven werd?
Oh ja?
quote:
Kosten mobiel internet buiten de Europese Unie
Buiten de EU gelden hogere prijzen voor mobiel internet. Telefoonaanbieders moeten u waarschuwen als u voor bijna ¤ 50 aan data heeft verbruikt. Of als u de vooraf afgesproken datalimiet bijna heeft bereikt. U kunt dan aangeven of u wilt stoppen of doorgaan met mobiel internetten. Zo kunt u onverwacht hoge rekeningen voorkomen.
http://www.rijksoverheid.(...)ten-mobiele-telefoon
Robuust-koekjemaandag 10 november 2014 @ 16:14
quote:
Aha, ik had nog een ouder abonnement dus dat is nog anders
Five_Horizonsmaandag 10 november 2014 @ 16:17
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 16:03 schreef Rhumor het volgende:
Omdat Spotify geen MB's kost bij het streamen wanneer je bij KPN zit,
Volgens mij klopt dit niet. Dat is bij Hi zo, maar volgens mij krijg je bij KPN juist extra Mb's wanneer je spotify Premium hebt. En die data gaat wél van je bundel af.
Little_Miss_Naughtymaandag 10 november 2014 @ 16:28
quote:
Dat gaat over roaming toch?

Maar als je de sms te laat hebt ontvangen zou ik wel even bellen naar Vodafone en dit aangeven.
Kans is vrij reëel dat de kosten die vóór dat sms'je gemaakt zijn weggestreept worden ^O^
SgtPorkbeansmaandag 10 november 2014 @ 16:38
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 16:28 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:

[..]

Dat gaat over roaming toch?

Maar als je de sms te laat hebt ontvangen zou ik wel even bellen naar Vodafone en dit aangeven.
Kans is vrij reëel dat de kosten die vóór dat sms'je gemaakt zijn weggestreept worden ^O^
Gaat ook over de kosten :P
agtermaandag 10 november 2014 @ 16:47
quote:
Jouw quote gaat over buiten de EU.
Ik neem aan dat TS in NL was.
Rhumormaandag 10 november 2014 @ 16:48
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 16:08 schreef Robuust-koekje het volgende:
Hoe je het ook went of keert het is en blijft je eigen fout, zij zijn NIET verplicht tot het waarschuwen van de klanten op dataverbruik, dat moet je zelf doen.

Als je kind met een creditcard dingen koopt voor een online spelletje en aan het einde van de maand heb je een rekening van 2000 euro ga je dan ook tegen visa zeggen dat ze jou moesten waarschuwen dat er veel geld afgeschreven werd?
Nope, maar je kan het wel terug krijgen ;)
*lichte ervaring*

quote:
5s.gif Op maandag 10 november 2014 16:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dit niet. Dat is bij Hi zo, maar volgens mij krijg je bij KPN juist extra Mb's wanneer je spotify Premium hebt. En die data gaat wél van je bundel af.
Je hebt gelijk. Ik heb Hi, daarbij zit Spotify Premium en ook neemt Hi de kosten voor het streamen op zich. Overigens weet ik dat het mijn eigen fout is, maar ik vind dit niet kunnen dat Vodafone zo laks is! Ik kan me niks anders indenken dan dat zij expres zo laks zijn zodat mensen overkomen wat mij is overkomen. In mijn ogen een vieze strategie want als andere providers dit wel netjes kunnen en doen dan kan Vodafone dat ook. Tenzij ze dat niet willen natuurlijk. Ik ga natuurlijk wel een klacht indienen, ook al zal dit niet veel effect hebben. Ik ga Vodafone in ieder geval aan niemand aanraden, zeker niet aan jongeren.
Lienekienmaandag 10 november 2014 @ 16:49
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 16:47 schreef agter het volgende:

[..]

Jouw quote gaat over buiten de EU.
Ik neem aan dat TS in NL was.
dan kijk je even naar mijn quote.
Rhumormaandag 10 november 2014 @ 16:53
quote:
Het contract is na 1 januari 2013 afgsloten. Ik heb het SMSje van 90% ook gehad, alleen zo'n 4 dagen TE LAAT!!!

Ik heb ook berekend, dat ik 0,26 cent betaal per MB buiten mijn data. Dat is een overschrijding van 6 cent!?
hottentotmaandag 10 november 2014 @ 17:13
quote:
13s.gif Op maandag 10 november 2014 16:53 schreef Rhumor het volgende:
Dat is een overschrijding van 6 cent!?
In welk buitenland zit je?
Lienekienmaandag 10 november 2014 @ 17:20
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 17:13 schreef hottentot het volgende:

[..]

In welk buitenland zit je?
Hij lijkt inderdaad wat dingen door elkaar te halen.
Ivo1985maandag 10 november 2014 @ 17:48
Als 5-11 de einddatum van je Vodafone-contract was, dan had je uiteraard in november maar 5/30e van je gebruikelijke maandbundel tot je beschikking, tegen 5/30e van je normale maandelijkse abonnementskosten.
Lienekienmaandag 10 november 2014 @ 17:53
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 17:48 schreef Ivo1985 het volgende:
Als 5-11 de einddatum van je Vodafone-contract was, dan had je uiteraard in november maar 5/30e van je gebruikelijke maandbundel tot je beschikking, tegen 5/30e van je normale maandelijkse abonnementskosten.
Hij schrijft dat het Vodafone-abonnement over een maand afloopt.
eightmaandag 10 november 2014 @ 17:57
De dienstverlening van Vodafone is echt vreselijk en grenst tegen criminaliteit aan.

Rechtstreeks klagen heeft weinig zin, deze mensen zijn amper voor rede vatbaar. Je zou het eens via radar kunnen proberen, wellicht dat hun nog altijd bezig zijn om Vodafone te bewegen om een normale service te leveren.
Little_Miss_Naughtymaandag 10 november 2014 @ 17:58
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 17:57 schreef eight het volgende:
De dienstverlening van Vodafone is echt vreselijk en grenst tegen criminaliteit aan.

Rechtstreeks klagen heeft weinig zin, deze mensen zijn amper voor rede vatbaar. Je zou het eens via radar kunnen proberen, wellicht dat hun nog altijd bezig zijn om Vodafone te bewegen om een normale service te leveren.
Wat een onzin.
Als je de sms te laat hebt gekregen en je belt met de klantenservice, krijg je de kosten tot aan de sms gewoon terug.
bijdehandmaandag 10 november 2014 @ 19:31
quote:
13s.gif Op maandag 10 november 2014 16:53 schreef Rhumor het volgende:

Ik heb ook berekend, dat ik 0,26 cent betaal per MB buiten mijn data. Dat is een overschrijding van 6 cent!?
1. Je kijkt verkeerd.
2. Dat is altijd nog minder...
eightmaandag 10 november 2014 @ 20:53
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 17:58 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:

[..]

Wat een onzin.
Als je de sms te laat hebt gekregen en je belt met de klantenservice, krijg je de kosten tot aan de sms gewoon terug.
Nee hoor, dat bleek laatst ook wel uit de duizenden klachten die radar had ontvangen. Daar zaten ook heel veel klanten tussen die geen SMS hadden ontvangen (waaronder ikzelf) maar geen gelijk kregen van Vodafone.

Uiteindelijk ben ik dankzij de interventie van radar alsnog gecompenseerd.
agtermaandag 10 november 2014 @ 20:58
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 16:49 schreef Lienekien het volgende:

[..]

dan kijk je even naar mijn quote.
Daar kan TS wellicht wel wat mee, met jouw quote. :)
hottentotdinsdag 11 november 2014 @ 14:41
Vodafone verhoogt winstverwachting