Tis geen goedkoop dingetjequote:Op donderdag 6 november 2014 12:04 schreef Skv het volgende:
Oh wacht. Toch wel eerder opzegbaar. En duurder dan ik had verwacht..
1e klas zou net iets goedkoper zijn dan lease. maar dat scheelt bijna niks. Misschien maar eens beginnen met 2e klas.quote:
Afhankelijk van de rit die je moet maken is 2e klas vaak goed te doen. Tis maar net welke wensen je hebt en hoe vol de trein zit op de tijdstippen dat jij reist.quote:Op donderdag 6 november 2014 12:09 schreef Skv het volgende:
1e klas zou net iets goedkoper zijn dan lease. maar dat scheelt bijna niks. Misschien maar eens beginnen met 2e klas.
Mijn idee is eigenlijk dat ik kan werken in de trein en dan moet je wel 1e klas. Vooral in de spits is 2e klas een drama. Maargoed, dan kan ik weer net zo goed een auto nemen, dat is nog goedkoper ook waarschijnlijk.quote:Op donderdag 6 november 2014 12:13 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Afhankelijk van de rit die je moet maken is 2e klas vaak goed te doen. Tis maar net welke wensen je hebt en hoe vol de trein zit op de tijdstippen dat jij reist.
Zelf dagelijks met 2e klas en geen gedoe vanaf de stations waar ik opstap
Wat kost het dan? Toch maximaal 500 euro per maand voor heel NL denk ik (NS en stads-streekvervoer)? Anders kan je natuurlijk altijd nog een traject-abonnement nemen, stuk goedkoper.quote:Op donderdag 6 november 2014 12:04 schreef Skv het volgende:
Oh wacht. Toch wel eerder opzegbaar. En duurder dan ik had verwacht..
Bedrijf waar ik werk heeft nog geen OV mogelijkheden, alleen leasecontracten (idd van 4 jaar). In overleg met mijn werkgever mag ik de eerste drie maanden OV proberen om te zien of het werkt en niet tot teveel urenverlies leidt. Ik ben nu dus aan het uitzoeken wat het meest handig zou zijn.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:07 schreef Uccie het volgende:
TS, houd er rekening mee, dat als je nu voor een OV-kaart kiest je waarschijnlijk een contract afsluit voor dezelfde looptijd als een leasecontract (3-5jr). Zo gaat dat bij ons tenminste wel. Dat betekent dat je niet ineens halverwege kan kiezen toch een leaseauto te nemen. Geen idee of dat bij jou wel zo is, maar informeer hier wel goed naar.
Nee, het zit bij ons ook niet in de contracten met de NS. Het is een afspraak die de werkgever maakt met de werknemer. Als je kiest voor een budget in geld ipv de auto dan moet je dat net zo lang doen als dat je met een leaseauto zou doen.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:10 schreef Skv het volgende:
[..]
Bedrijf waar ik werk heeft nog geen OV mogelijkheden, alleen leasecontracten (idd van 4 jaar). In overleg met mijn werkgever mag ik de eerste drie maanden OV proberen om te zien of het werkt en niet tot teveel urenverlies leidt. Ik ben nu dus aan het uitzoeken wat het meest handig zou zijn.
NS Zakelijk heb ik net gebeld en die zeggen dat hun abonnementen per jaar lopen en ineens betaald worden. Stop je eerder, dan krijg je de restanttermijnen terug. Dan zou die regel van 4 jaar niet opgaan toch?
Volgens mij heeft mijn vader dit, maar ik weet het niet zeker. Het werkt in elk geval als zijn oude OV-jaarkaart, oftewel hij mag overal mee reizen op Thalys etc na, maar bus, tram, metro zeker weten van wel en ook alles privé zonder aanvullende kosten. Ik vraag het wel even na voor je als hij vanavond thuis is.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:12 schreef Skv het volgende:
Op de NS site lees ik dit, zou dat ook gelden voor OV vrij (dus ook bus tram metro)?
NS-Business Card met Trein Vrij abonnement
De werkgever ontvangt een factuur voor het gebruik van de NS-Business Card met Trein Vrij abonnement. Fiscaal gezien is er sprake van een ‘vrij reizen’-kaart, als bedoeld in artikel 3.9 van de Uitvoeringsregeling Loonbelasting 2011. Kan de werkgever aannemelijk maken dat de medewerker het abonnement Trein Vrij in voldoende mate zakelijk gebruikt, dan kan de werkgever het privégebruik ervan op het net van NS negeren. Ook wanneer de werkgever de kosten als gevolg van privégebruik van de kaart niet verhaalt op de werknemer.
Onder de Werkkostenregeling (WKR) geldt dat wanneer er sprake is van een ‘vrij reizen’-kaart, deze kaart een zogenaamde nihil waardering heeft. Dit is ook het geval wanneer er privé met de kaart wordt gereisd, op voorwaarde dat de kaart reeds in voldoende mate zakelijk wordt gebruikt.
Voor meer informatie hierover verwijzen we naar artikel 3.9 van de Uitvoeringsregeling Loonbelasting 2011. In dit geval is niet aan de orde of eventuele privéreizen wel of niet ten laste van het forfait kunnen worden gebracht.
Is dus iets wat ik kort moet sluiten met mijn werkgever.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:12 schreef Uccie het volgende:
[..]
Nee, het zit bij ons ook niet in de contracten met de NS. Het is een afspraak die de werkgever maakt met de werknemer. Als je kiest voor een budget in geld ipv de auto dan moet je dat net zo lang doen als dat je met een leaseauto zou doen.
Graag!quote:Op donderdag 6 november 2014 13:19 schreef Uccie het volgende:
[..]
Volgens mij heeft mijn vader dit, maar ik weet het niet zeker. Het werkt in elk geval als zijn oude OV-jaarkaart, oftewel hij mag overal mee reizen op Thalys etc na, maar bus, tram, metro zeker weten van wel en ook alles privé zonder aanvullende kosten. Ik vraag het wel even na voor je als hij vanavond thuis is.
Begrijp inderdaad dat je werkgever het in elk geval wil proberen een paar maanden, dus ik denk dat dit bij jou niet speelt.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:23 schreef Skv het volgende:
[..]
Is dus iets wat ik kort moet sluiten met mijn werkgever.Voor lease is het natuurlijk nog anders, omdat de contracten bij de leasemaatschappij voor 4 jaar lopen. Het is voor mij even een afweging.. auto is een stuk flexibeler maar er zijn veel files. OV is star en komt niet overal, maar is wel een stuk goedkoper..
Weet je dat zeker? Bij alle bedrijven waar ik een lease-auto gehad heb, was dit netto. Overbesteding van het lease-budget ging er ook netto vanafquote:Budget dat ik overhou krijg ik bruto uitgekeerd.
Jep. De uitkering van het verschil tussen leasetarief en standaardtarief wordt uitgekeerd in de vorm van bruto loon.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:31 schreef gooddaddy het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Bij alle bedrijven waar ik een lease-auto gehad heb, was dit netto. Overbesteding van het lease-budget ging er ook netto vanaf
Als je een leasebudget hebt dat je redelijk vrij kunt besteden, en je wilt een OV-vrij abonnement, en het valt binnen je budget, dan zou ik niet weten waarom de werkgever zou mogen bepalen welk abonnement er op komt, dat moet toch minimaal in overleg kunnen lijkt me?quote:Op donderdag 6 november 2014 13:29 schreef Cue_ het volgende:
Met de NS businesscard kan de werkgever zelf bepalen welk abonnement hij hierop zet.
Bij mij hebben ze er Dalabo. Tis maar net wat zij willen betalen / jij nodig hebt.
Maar een maand vrij abo dan? Is dat niets voor je?
En weet je al wat voor reizen je zult moeten maken? Waar je heen moet enzo?
Tis maar net hoe of wat het bedrijf het met de NS heeft afgesproken en hoe vrij t budget is enzo.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je een leasebudget hebt dat je redelijk vrij kunt besteden, en je wilt een OV-vrij abonnement, en het valt binnen je budget, dan zou ik niet weten waarom de werkgever zou mogen bepalen welk abonnement er op komt, dat moet toch minimaal in overleg kunnen lijkt me?
Dit is precies hoe ik het ook voor wil gaan stellen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:03 schreef Leandra het volgende:
Mijn man heeft ook een NS Businesscard met OV-vrij abonnement, het verschil tussen het leasebudget en de kosten van z'n OV-kaart worden maandelijks bij zijn inkomen uitbetaald (het verschil is bruto, dus er moet wel belasting over betaald worden).
Werkgever heeft nog geen contract met NS.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:07 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Tis maar net hoe of wat het bedrijf het met de NS heeft afgesproken en hoe vrij t budget is enzo.
Verschilt volgens mij best wel per bedrijf
Hoge kosten parkeervergunning, bijna geen plek voor de deur en de meeste opdrachten zullen in de Randstad zijn. Daar woon ik zelf ook en naar mijn ervaring is bijna alles wel goed per OV te bereiken.quote:
Ik heb het jarenlang met het ov gedaan, 10 jaar geleden had ik daar zo mijn neus van vol dat ik eindelijk ja zei tegen de leasebak. Geen moment spijt van gehadquote:Op vrijdag 7 november 2014 12:10 schreef Skv het volgende:
[..]
Hoge kosten parkeervergunning, bijna geen plek voor de deur en de meeste opdrachten zullen in de Randstad zijn. Daar woon ik zelf ook en naar mijn ervaring is bijna alles wel goed per OV te bereiken.
Dan blijft nog de afweging vertraging trein versus files, en de afweging stukken lezen in de trein versus bellen in de auto. En het feit dat wanneer ik zakelijk reis met de auto en hem niet prive gebruik, een uitgebreide kilometerregistratie bijgehouden moet worden. En de kosten.
Al met al neig ik op basis van de bovenstaande afweging naar het OV, hoewel ik dat per definitie ook een waardeloos systeem vind.
Welke regio woon/werk je? En rij je er ook privé in?quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het jarenlang met het ov gedaan, 10 jaar geleden had ik daar zo mijn neus van vol dat ik eindelijk ja zei tegen de leasebak. Geen moment spijt van gehad
Eerste klas of tweede klas?quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het jarenlang met het ov gedaan, 10 jaar geleden had ik daar zo mijn neus van vol dat ik eindelijk ja zei tegen de leasebak. Geen moment spijt van gehad
Ik zit nu naar tweede klas te kijken. Eerste klas is echt ontzettend veel duurder.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Eerste klas of tweede klas?
Ik weet dat (vooral vanwege de drukte op het traject), het voor mijn man ook geen doen zou zijn als hij tweede klas zou reizen, maar eerste klas is heel goed te doen.
Destijds in het oosten van NL en ja, ik reed en rij ook privé, of dat zo blijft weet ik nog niet. Kan zijn dat ik hem volgend jaar niet meer privé ga rijden. Opdrachten in binnen en buitenland.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:15 schreef Skv het volgende:
[..]
Welke regio woon/werk je? En rij je er ook privé in?
Eerstequote:Op vrijdag 7 november 2014 12:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Eerste klas of tweede klas?
Ik weet dat (vooral vanwege de drukte op het traject), het voor mijn man ook geen doen zou zijn als hij tweede klas zou reizen, maar eerste klas is heel goed te doen.
Ja klopt, het verschil is enorm in prijs.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:17 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik zit nu naar tweede klas te kijken. Eerste klas is echt ontzettend veel duurder.
Vervelend, hoewel ik me er wel wat bij voor kan stellen, ik denk dat ik ook eerder een auto dan een OV-kaart zou kiezen op het traject dat mijn man reist, ondanks de gegarandeerde files, maar ik zit wel voor m'n lol in de auto, hij niet (behalve in de cabrio, daar rijdt hij wel voor de leuk mee).quote:
Voor mij zit het er ook nog in dat ik er niet privé in hoef te rijden. De afgelopen jaren nog nooit een auto gemist en het verschil is aanzienlijk. Als ik privé rij kost het met zo'n 1800 netto per jaar (alleen zakelijk is het kostenneutraal), terwijl 2e klas OV me 2640 (bruto) oplevert per jaar. Eerste klas OV zit ongeveer op dezelfde prijs als lease alleen zakelijk.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Destijds in het oosten van NL en ja, ik reed en rij ook privé, of dat zo blijft weet ik nog niet. Kan zijn dat ik hem volgend jaar niet meer privé ga rijden. Opdrachten in binnen en buitenland.
Plus dat je dan wel een parkeervergunning moet regelen voor een auto die je niet privé rijdt.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:25 schreef Skv het volgende:
[..]
Voor mij zit het er ook nog in dat ik er niet privé in hoef te rijden. De afgelopen jaren nog nooit een auto gemist en het verschil is aanzienlijk. Als ik privé rij kost het met zo'n 1800 netto per jaar (alleen zakelijk is het kostenneutraal), terwijl 2e klas OV me 2640 (bruto) oplevert per jaar. Eerste klas OV zit ongeveer op dezelfde prijs als lease alleen zakelijk.
En voor de lol op de weg heb ik al een motor.
Hoef ik ook niet, maar doe ik wel.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:25 schreef Skv het volgende:
[..]
Voor mij zit het er ook nog in dat ik er niet privé in hoef te rijden. De afgelopen jaren nog nooit een auto gemist en het verschil is aanzienlijk.
Parkeervergunning is zo'n 400 Euro per jaar. En onbeperkt gebruik van de auto.. Tsja. Ik woon vlak bij het centrum, dus het meeste fiets ik. Vrienden van me wonen vooral in Amsterdam/Utrecht en als ik ze opzoek is het meestel bij een borrel. Dan kan je niet meer rijden. Plus dat mijn vriendin geen rijbewijs heeft, dus ik altijd moet rijden. Eigenlijk zou de combinatie het best zijn: een OV-kaart en auto wanneer nodig.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat je dan wel een parkeervergunning moet regelen voor een auto die je niet privé rijdt.
Overigens is ¤ 1.800 netto per jaar voor het (min of meer onbeperkte) privé gebruik van een auto peanuts natuurlijk.
Een auto kost een veelvoud daarvan, en een nieuwe auto zeker.
Sommige leasebedrijven zijn al wel met die combinatie bezig, dat is het uitzoeken wel waard.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:41 schreef Skv het volgende:
[..]
Parkeervergunning is zo'n 400 Euro per jaar. En onbeperkt gebruik van de auto.. Tsja. Ik woon vlak bij het centrum, dus het meeste fiets ik. Vrienden van me wonen vooral in Amsterdam/Utrecht en als ik ze opzoek is het meestel bij een borrel. Dan kan je niet meer rijden. Plus dat mijn vriendin geen rijbewijs heeft, dus ik altijd moet rijden. Eigenlijk zou de combinatie het best zijn: een OV-kaart en auto wanneer nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |