quote:Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
En verder natuurlijk de ophanden zijnde boycot van Albert Heijn en HEMA...quote:Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.
De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.
Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.
De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: ah.nlquote:Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.
Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je maar lang genoeg beukt, gaat alles kapot.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:03 schreef KoosVogels het volgende:
Over 5 jaar is Zwarte Piet niet meer.
Mooi man. Dat kleine leed in ons land.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:11 schreef Webschip het volgende:
[..]
Als je maar lang genoeg beukt, gaat alles kapot.
Helden.
Het zit kennelijk toch wat dieper hier en daar.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mooi man. Dat kleine leed in ons land.
Doe niet zo extreemrechtsachtig ...quote:Op donderdag 6 november 2014 11:16 schreef Webschip het volgende:
[..]
Het zit kennelijk toch wat dieper hier en daar.
Ik denk dat het zelfs niet eens zo zeer gaat om ZP zelf, maar over de teloorgang van de Nederlandse cultuur. Door minderheden die zich niet willen aanpassen en de meerderheid hun wil willen opleggen.
quote:Op donderdag 6 november 2014 11:03 schreef KoosVogels het volgende:
Over 5 jaar is Zwarte Piet niet meer.
Jaja, ik ken het 'grotere plaatje'. Cultuur is in mijn optiek geen stilstaand iets, maar is juist onderhevig aan veranderingen.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:16 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ik denk dat het zelfs niet eens zo zeer gaat om ZP zelf, maar over de teloorgang van de Nederlandse cultuur. Door minderheden die zich niet willen aanpassen en de meerderheid hun wil willen opleggen.
Gefeliciteerd.quote:
Ik geef maar een analyse hoor; ik probeer een verklaring te geven over de ophef.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doe niet zo extreemrechtsachtig ...
Er is niks verloren aan de Nederlandse cultuur. Gisteren niet en morgen ook niet.
En etnische minderheden leven hun eigen leventje en zijn niks de baas in Nederland
Dat is zeker waar. Maar veranderingen afdwingen?quote:Op donderdag 6 november 2014 11:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jaja, ik ken het 'grotere plaatje'. Cultuur is in mijn optiek geen stilstaand iets, maar is juist onderhevig aan veranderingen.
Voor journalisten ook om van te smullenquote:Afijn, het blijft natuurlijk klein leed. En dat maakt het hysterische gedrag van zowel voor- als tegenstanders hilarisch.
Tsja, dat kun je ook zeggen tegen de mensen die helemaal wild worden bij het idee dat er misschien een geel Pietje meeloopt tijdens de intocht.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:21 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ik geef maar een analyse hoor; ik probeer een verklaring te geven over de ophef.
Maar de ethnische minderheden die ZP van het toneel willen, leggen anderen wel degelijk hun wil op. Ze kunnen ook gewoon hun schouders ophalen en gewoon verder leven. Het is een kinderfeestje, get a life zou ik zeggen.
Precies, het wordt allemaal wel een beetje opgeblazen inderdaad...quote:Op donderdag 6 november 2014 11:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tsja, dat kun je ook zeggen tegen de mensen die helemaal wild worden bij het idee dat er misschien een geel Pietje meeloopt tijdens de intocht.
Vind de fanatici aan beide kanten nogal triest.
Er moet altijd een eerste aanzet worden gegeven, voordat de verandering kan worden doorgevoerd. Iemand met het onderwerp onder de aandacht brengen. En dat is wat er is gebeurd.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:23 schreef Webschip het volgende:
[..]
Dat is zeker waar. Maar veranderingen afdwingen?
Piet-verhalen staan garant voor een hoop clicks.quote:Voor journalisten ook om van te smullen
Duidelijker erbij zetten dat je een idee van anderen omschrijft en dat dit niet jouw idee isquote:Op donderdag 6 november 2014 11:21 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ik geef maar een analyse hoor; ik probeer een verklaring te geven over de ophef.
Je gaat uit wat enkelen doen en je generaliseert dat naar miljoenen mensen . Mensen zo generaliserend verdoemen is ook extreemrechtsachtig denken betreffende buitenlandse afkomstenquote:Maar de ethnische minderheden die ZP van het toneel willen, leggen anderen wel degelijk hun wil op.
Ze hebben de discussie aangezwengeld, dat is meer dan gelukt. Ze blijven maar doorgaan. Het punt was vorig jaar allang gemaakt.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er moet altijd een eerste aanzet worden gegeven, voordat de verandering kan worden doorgevoerd. Iemand met het onderwerp onder de aandacht brengen. En dat is wat er is gebeurd.
Ik zou het geen afdwingen willen noemen. Temeer omdat er niks valt af te dwingen.
[..]
Piet-verhalen staan garant voor een hoop clicks.
Ik vind het ronduit vervelend om meteen als extreem-rechts te worden weggezet. Het leek mij duidelijk genoeg wat de strekking van m'n quote is.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Duidelijker erbij zetten dat je een idee van anderen omschrijft en dat dit niet jouw idee is
(teloorgang Nederlandse cultuur)
[..]
Je gaat uit wat enkelen doen en je generaliseert dat naar miljoenen mensen . Mensen zo generaliserend verdoemen is ook extreemrechtsachtig denken betreffende buitenlandse afkomsten
Is het niet vooral omdat extreemrechts probeert Zwarte Piet te kapen? Met vrienden als de PVV, NVU, Civitas Christiana, GS, Telegraaf etc heb je geen vijanden meer nodig...quote:Op donderdag 6 november 2014 11:16 schreef Webschip het volgende:
[..]
Dat schouders ophalen had men inderdaad moeten doen toen Quinsy begon te miepen. Maar in plaats daarvan werd men hysterisch en hielp zo in hun strijd voor behoud Zwarte Piet om zeep...quote:Op donderdag 6 november 2014 11:21 schreef Webschip het volgende:
[..]
Maar de ethnische minderheden die ZP van het toneel willen, leggen anderen wel degelijk hun wil op. Ze kunnen ook gewoon hun schouders ophalen en gewoon verder leven. Het is een kinderfeestje, get a life zou ik zeggen.
Je weet hoe het werkt op FOK!quote:Op donderdag 6 november 2014 11:33 schreef Webschip het volgende:
Ik vind het ronduit vervelend om meteen als extreem-rechts te worden weggezet.
Die zijn allemaal extreem rechts?quote:Op donderdag 6 november 2014 11:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is het niet vooral omdat extreemrechts probeert Zwarte Piet te kapen? Met vrienden als de PVV, NVU, Civitas Christiana, GS, Telegraaf etc heb je geen vijanden meer nodig...
In zijn bekrompen leefwereld wel. Die beperkte zich een tijdje geleden tot POL waar hij mod was. Geen land mee te bezeilen. Nu is NWS daar enigszins bij gekomen.quote:Op donderdag 6 november 2014 12:10 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Die zijn allemaal extreem rechts?
Moet volgens jou de 'extreemrechtse' krant Telegraaf verboden worden?quote:Op donderdag 6 november 2014 11:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is het niet vooral omdat extreemrechts probeert Zwarte Piet te kapen? Met vrienden als de PVV, NVU, Civitas Christiana, GS, Telegraaf etc heb je geen vijanden meer nodig...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |