abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13550028
"Nothing on this planet is softer than water - but water is incomparable when it comes to conquering hardness"

Deze snap ik eerlijk gezegd niet, kun je die misschien wat uitleggen?

pi_13550162
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:47 schreef Erikro het volgende:
"Nothing on this planet is softer than water - but water is incomparable when it comes to conquering hardness"

Hij heeft iets met water.. Wat ie bedoelt =
Water is zo zacht en soepel het kan door het kleinste gat. Het is onzettend zacht, want het kan zich vervormen in vrijwel elke vorm. Maar wanneer je vb hard op het water slaat dan is net baksteen. Water is zo sterk dat het het sterkste steen kapot kan krijgen.

Dus wordt water. nu. meteen.

dinsdag 30 september 2003 @ 17:59:17 #228
29170 aakab
Karanliktan Aydinliga
pi_13550242
quote:
Op maandag 29 september 2003 15:33 schreef belikewater het volgende:

[..]

Ik kan het wel vertellen allemaal, maar je kunt beter zelf gaan kijken.

Misschien kan je toch iets vertellen?

Was namelijk ook aan het dneken om me daar inteschrijven aangezien die het dichts bij mij is.

Uhh met hoeveel mensen train je?
Hoeveel betaal je?
Ben je als 19 jarige te oud om te beginnen?
Hoevaak train je?

thnx alvast

pi_13553225
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:47 schreef Erikro het volgende:

Hyde beschrijft goed wat ik bedoel. Bruce Lee kwam ook ooit, tijdens een interview, met deze uitspraken. Hij doet zichzelf dan voor als groot filosoof, maar deze gedachten zijn oorspronkelijk niet van hem. Het zijn algemene filosofiën van het Taoisme.

Nog meer over de zachte WT aanpak;

WT is een "soft-style" martial art. Als de tegenstander sterke krachten op onze "klevende" ledematen uitoefent, vechten we niet tegen zijn kracht, maar absorberen we het, op dusdanig gecontroleerde manier, die ons in staat stelt zijn kracht tegen hem te gebuiken.
Als gevolg van onze voortdurende voorwaartse druk, icm zachtheid en ontspanning, "vloeien" onze ledematen automatisch als water in de gaten van onze tegenstander zijn verdediging en stellen hem bloot aan constrante, overdonderende aanvallen.

'stay with what comes, send off what goes'
'the free hand charges straight forward'

pi_13556868
Lee studeerde ook filosofie aan een universiteit.
“When will I learn? The answer to life's problems aren't at the bottom of a bottle, they're on TV!”
-H.J. Simpson-
pi_13557720
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:45 schreef MrCrowley het volgende:
Lee studeerde ook filosofie aan een universiteit.
Lee heeft zn studie nooit afgemaakt en was altijd een middelmatige student. Ik verzin dit echt niet zelf, ben altijd al een grote fan geweest. Maar ik realiseer me sinds een paar jaar heel goed, dat hij te zwaar tot legende verheven is. Zo denderend goed was hij nou weer ook niet, maar op een aantal punten wel erg origineel.

Het voorbeeld wat ik in een post hiervoor gaf, is dus níet een van die originele gedachten van hem. Zijn boeken staan trouwens vol met filosofiën van anderen, maar hij vergeet ALTIJD een bronvermelding; dus wekt hij de indruk dat híj de bedenker is van al dat goede.

pi_13558127
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 07:56 schreef merino het volgende:
Nou ik heb mijn eerste les gehad. Wel rare sport hoor. Kom daar binnen beetje verwachtend dat ik met 4 jaar karate nog wel beetje mee kan komen moet ik bijna alles af gaan leren. Wel leuk ook dat het allemaal wat beter en logischer werd gebracht als karate maar dat verschilt natuurlijk per Sensai. Zit al uit te kijken naar mijn volgende training
Sensai... hehehe. Is dat niet japans voor "oorlogs-invalide"? Ik hoorde laatst van Sawada Sensei, dat de Amerikaanse uitspraak van het woord... Sensee (in nederlandse klank) ... deze verwijzing inhoudt. De meeste respectolle Sensei's zullen je dit niet in dank afnemen.

Ik weet het niet zeker hoor, Sawada Sensei spreekt nogal gebrekkig engels dus misschien heb ik het verkeerd begrepen. Weet iemand hoe dit zit?

pi_13559358
Ik ben zelf pas begonne met Kung Tao(Shao Lin Chièh Hê' Chüan Pai), volgens mij lijkt dit erg op Kungfu. Maar wat is nu eigenlijk effectiever dit of normaal Kungfu. Ik ben hiernaast ook nog begonne met Boksen(is dit een effectieve sport). Ik train 1 keer 2 uur kung tao en 2 keer 2 uur Boksen en vind het beide erg leuk. Gaan deze sporten goed samen, zijn ze in een gevechtsituatie goed te combineren of denken jullie dat ik dan door elkaar ga halen of in de war raak of maakt het niet uit? Kan iemand mij antwoord geven? Ik had deze vraag ook al in het vechtsport topic gesteld maar heb daar nog steeds geen antwoord gehad!
alvast bedankt
Mathijs
ofniet..
pi_13560077
Kun Tao? Heb er wel ooit van gehoord, maar tis moeilijk om hier goede info over te vinden. Ik weet wel dat Kun Tao chinees is voor Straat vechten, dat het dodelijk zou zijn (??) en dat amerikaanse special forces dit getraind hebben tijdens de bezetting in Vietnam. Effectiviteit kan ik niet over oordelen, ik heb het nog nooit ervaren.

Wel kan ik je wat anders vertellen; je vraagt of "gewoon" kung fu misschien nog beter is. "Gewoon" kung fu bestaat niet. Kung Fu beschrijft het hebben van een bepaalde vaardigheid... bijv. Kung Fu koken. Bovendien zijn er wellicht honderden stijlen of takken te beoefenen, allen met hun eigen(aardige) trainingsmethoden en principes.

Boxen... geweldige sport voor een goeie conditie, discipline en een fighting attitude. Maar effectief? Je doet er goede vaardigheden op zoals; voetenwerk, goeie afstand tov tegenstander, correcte timing, broken rhythmetic etc. Maar effectief zou ik het niet noemen. Op straat bedoel ik dan. Lowkicks en grappling bijvoorbeeld blijven erg gevaarlijk en je leert er niet mee om te gaan.

Misschien kun jij mij, of ons verblijden met een uitleg over jou Kun Tao organisatie en hoe jullie trainen? Ik ben wel geinteresseerd

[Dit bericht is gewijzigd door belikewater op 30-09-2003 23:11]

pi_13560851
Boxen is heel iets anders dan kung fu.
Ik zou overigens een goede boxen niet onderschatten.
Het is wel redelijk eenzijdig, ik zou boxen eerder combineren met judo of worstelen.
Maar goed we gaan misschien wat off topic, want dit een wingchun topic.
Jouw vragen horen misschien meer in het algemeen vechtsporttopic thuis. Daar zit wat meer algemene kennis.
Maarre het hoeft niet van mij mag je blijven, altijd interessant

[Dit bericht is gewijzigd door Erikro op 01-10-2003 00:02]

pi_13560925
Belikewater:
Ik zie dat jij op wingtjun zit van Sergio. Heette dat niet een jaar terug ook wingtsun?

Leuke site trouwens, alleen jammer dat de foto's wat onscherp waren van dat feest, want ik dacht een oud WT - TG'er / Sihing te herkennen. Die gozer met krulletjes die bijna op elke foto staat, steeds alleen op de achtergrond. Ben zijn naam alleen even kwijt. Ik was even gestopt met WT en toen ik terugkwam was hij verdwenen en niemand wist waar hij was. Hij gaf erg leuk en goed les, erg jammer dat hij ons niet meer traint.

edit: ik zag zijn naam ergens staan, het is hem idd, namelijk Maurik Ros.
Trainen jullie samen, geeft hij nu bij jullie les?

Wat gebeurt hier in godsnaam, ik zie nu zelfs Paul Resnick als toekomstig leraar bij jullie staan. Die beschouwde ik als een verdomd goede. Eén van sifu's trouwste leerlingen/leraren. Als zelfs hij al overloopt .......
Ik begreep altijd dat Paul even een timeout nam.
Ik begin nu zwaar depressief te worden. Dit is niet leuk om te lezen.
Zoals jullie begrijpen wordt Erik nu heel verdrietig van deze ontdekkingen.

[Dit bericht is gewijzigd door Erikro op 30-09-2003 23:59]

pi_13562539
quote:
Op maandag 29 september 2003 14:20 schreef belikewater het volgende:

[..]

Zelf beoefen ik Wing Tjun. Mijn Sifu, Sergio Iadarola, heeft het systeem afgemaakt onder de Leung Ting stijl, Wing Tsun dus. Hij zegt vaak dat Kernspecht, Schafer enzo doelbewust mensen "klein houden" binnen deze organisatie. Daarom is hij zijn eigen organisatie begonnen, waarbij nu vele Wing Tsun scholen naar zijn Wing Tjun overstappen. De slogan van Wing Tjun is dan ook "Secrets Out". Een kleine schop onder de gordel naar Wing Tsun. Een Sihing van wie ik les krijg, die zelf bij Frank Schafer heeft getraind bevestigt dit vaak. Hij verwijst vaak naar foute technieken aKa "Schafer-Shit"

Ja, dat is Maurik. Ik heb geen les van hem, maar op seminars kom ik hem regelmatig tegen. Aardige gast.
Zoals je ziet stappen inderdaad veel WT'ers en in veel gevallen complete scholen over op het Wing Tjun systeem van Sergio Iadarola. Ik weet er het feine natuurlijk niet van, alleen de verhalen over ruzies en oneerlijkheid binnen de EWTO. Sergio heeft bij Leung Ting het systeem afgemaakt (ongewapend). Leung Ting zou hem ook de wapens leren, als hij beloofde een school voor hem te openen in Azie of Amerika (ik weet t ff nie). Sergio vond dit niet zo'n fijn idee, en besloot bij Allan Fong aan te kloppen. Allan Fong is jarenlang de trainingspartner van Leung Ting geweest en heeft samen met Kernspecht lesgegeven. Nu is hji 9th level ere-president van Sergio's IWKA.

Misschien is het tijd dat jij de EWTO traditie in stand houdt door over te lopen naar IWKA hahaha

pi_13563401
Als je Maurik nog eens ziet doen hem dan de groeten, misschien kent hij mij nog. Hij heeft mij tenslotte 2 jaar lesgegeven.

Tja die mensen zullen wel een reden hebben gehad om over te stappen/weg te gaan. Ik heb helaas nooit gehoord van de betrokken partijen wat er aan de hand was, dus dat maakt het voor mij erg moeilijk een eigen mening te vormen.

Persoonlijk heb ik nooit een probleem gehad met Frank Schaefer. Ook hem nooit problemen zien maken met zijn sihings.
Het is tot nu toe de beste leraar die ik ooit heb gezien/gehad. Goed onderlegd, vriendelijk, enthousiast en ik heb nooit gaten in zijn verhaal kunnen ontdekken. Dwz dat je denkt bij jezelf die verdediging kan nooit werken. Iets wat ik bij andere verdedigingskunsten wel vaak had.

Dus overstappen het is mijn tijd nog niet. Leek me op zich wel eens interressant om eens te zien hoe het daat toe gaat. Of en wat de verschillen zijn tussen WT en WS.
Maar zoiets is nou eenmaal "Not Done" uit respect voor je Sifu.
Wel erg jammer die afsplitsingen en de bijbehorende strijd. Dat komt zo rommelig over naar buiten toe en niemand die het meer begrijpt.

Maar goed het zal daardoor wel een hele zware reden zijn geweest dat ze overstapten. Dat is toch meestal niet iets wat je snel doet lijkt mij.

[Dit bericht is gewijzigd door Erikro op 01-10-2003 08:51]

pi_13570774
Ik vind al die ruzies enzo ook wel erg jammer. En ik geloof ook wel dat Schaefer een goede sifu is, onze organisatie bestaat voor het merendeel uit EWTO mensen en die zijn ook hartstikke goed allemaal. Wat ik wel weet, is dat Sergio 70 uur correctie-lessen heeft gehad van Leung Ting en dat er toen een aantal, kleine maar belangrijke, wijzigingen zijn aangebracht wat bij de EWTO nog steeds op de "foute" manier zou gebeuren.
De echte verschillen liggen toch wel tussen het Wing Chun en WT. Ik heb meerdere eigenaardigheden gehoord, maar nog nooit zelf ervaren. Ben eigenlijk al 2 weken van plan om naar een pas geopende Wing Chun Federatie school te gaan en het zelf eens te ervaren.

Wel had ik laatst gebeld met iemand die WC geeft (niet federatie) en die was helemaal paranoid voor spionage toen ik zei dat ik WT deed. Hij wilde mn naam noteren en die van mn sihing en sifu blabladieblabla. Beetje jammer en zielig, maar ook wel grappig.

pi_13577287
Weet iemand hoe men die die voorwaartse lowkick moet doen? Zoals ze die bij Wing Chun doen? Want ik kan alleen de zijwaarste zoals bij het Muay Thai.
pi_13579166
Knie naar binnen, hiel naar buiten en dan het scheenbeen recht naar voren bij je tegenstander op het dijbeen plaatsen.
Goed gedaan is dit verschrikkelijk pijnlijk, kan je tegenstander even niet op het been staan en kan het zelfs behoorlijke kots-neigingen oproepen.....

(Ik denk tenminste dat je deze trap bedoelt, want er zijn er nog meer)

Succes.

-------Practice Mindfulness-------
pi_13580701
wing chun lowkick... is dat hetzelfde als een bong gerk? de beschrijving lijkt er wel een beetje op
pi_13581548
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 19:33 schreef Hawk het volgende:
Knie naar binnen, hiel naar buiten en dan het scheenbeen recht naar voren bij je tegenstander op het dijbeen plaatsen.
Goed gedaan is dit verschrikkelijk pijnlijk, kan je tegenstander even niet op het been staan en kan het zelfs behoorlijke kots-neigingen oproepen.....

(Ik denk tenminste dat je deze trap bedoelt, want er zijn er nog meer)

Succes.

Ja de gevolgen van iets hards op je dijbeen weet ik haha. Maar kun je uit die postie wel veel kracht leveren? Is de zijwaarste niet harder? De wing chun low kick lijkt me wel veiliger voor je eigen kruis Maar welke veelgebruikte trappen heb je dan nog meer? En hoe gaan ze?
pi_13585966
he belikewater, ik doe pas een maand kung tao dus zoveel kan ik er niet overzeggen maar van wat ik wekelijks op de trainingen zie, zie ik dat het wel effectief is :p. Dit is de site van de school waar ik train:
http://www.geocities.com/Colosseum/Park/3063/Kuntao.html
Kan je zelf even kijken staat informatie op over de sport zelf en een aantal links, als je in gouda of omgeving woont kan je zelf komen kijken.
Ook boxen lijkt me ook erg effectief je traint er ook kracht en incasserings vermogen, ook leer je er zeker een goede stoot te geven plus die dingen die jij zei. Maar je hebt nog steeds geen antwoor geven op mijn andere vraag of de sporten samen goed te combineren zijn? En of je dan niet in een situatie waarbij je niet meer weet wat te gebruiken?
Mathijs
ofniet..
pi_13586302
Als je op de site niet genoeg informatie kunt vinde of specifike dingen wil weten kun je het altijd aan me vragen als ik het zelf niet weet kan ik het aan mijn collega leerlingen of sifu vragen. Vinden jullie boksen dan echt zo n niet effective sport? Met de meeste mensen op mi boks training kan je maar beter geen ruzie krijgen vind ik :d, maarja ik praat dan ook niet over mensen die zeer ervaren zijn met andere vechtsporten meer dat je met boksen je makkelijk een gemiddeld straat(of school, of uitgaan etc) gevecht kan winnen. Maar met Kung Tao kan dit zeker ook we of misschien beterl! Omdat ik het allebei leuk vind ben ik een beetje op zoek naar een manier waarop ik het beide kan combineren zeker als ik er in allebei beter en meer ervaren word lijkt me dit wel een goed ( en leuk) plan. Hebben jullie miss tips hoe ik dit kan doen of is dit een domme vraag?

Mathijs

ofniet..
pi_13586355
p.s Ik reageer en stel me vragen maar hier want hier krijg ik tenmisnte geod en duidelijk antwoord en op het vechtsport topic helemaal niet ik hoop niet dat iemand hier last of bezwaar tegen heeft
ofniet..
pi_13604680
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 21:09 schreef Sjapie het volgende:

Ja de gevolgen van iets hards op je dijbeen weet ik haha. Maar kun je uit die postie wel veel kracht leveren?

Zeker wel. De kracht komt uit je heup.
quote:
Is de zijwaarste niet harder?
Nee, een zijwaartse is wel pijnlijk maar komt grotendeels op de spieren van de dijbeen terecht. De Wing Chun trap wordt recht op het dijbeenbot gezet.
quote:
Maar welke veelgebruikte trappen heb je dan nog meer? En hoe gaan ze?
Trap rechtvooruit (stop-trap met de zool).
Trap met de binnenkant van de voet (net alsof je een bal past, die is vooral bedoelt om het standbeen weg te trappen en het evenwicht te verstoren).
Zijwaartse hieltrap naar de knie (doel lijkt me duidelijk )
En een trap die van binnen naar buiten gaat (deze kan zowel gebruikt worden om in de knieholte te plaatsen en zo de tegenstander op z'n knieën dwingen als de knieschijf van z'n plaats te trappen)

(Er zullen er misschien wel meer zijn, maar dat verschilt waarschijnlijk per school. Er zijn ook scholen die nauwelijks aandacht besteden aan Wing Chun-beentechnieken)

pi_13605146
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 23:43 schreef Mat-T het volgende:
Vinden jullie boksen dan echt zo n niet effective sport? Met de meeste mensen op mi boks training kan je maar beter geen ruzie krijgen vind ik :d, maarja ik praat dan ook niet over mensen die zeer ervaren zijn met andere vechtsporten meer dat je met boksen je makkelijk een gemiddeld straat(of school, of uitgaan etc) gevecht kan winnen.
Boksen is zeker wel een effectieve sport. Het gemiddelde straatgevecht kan je als bokser wel winnen en een hoek van een bokser is érg gevaarlijk.
Ik kan je niet echt adviseren over het combineren van boksen met Kun Tao omdat ik de stijl niet ken (zit er wel goed uit overigens), maar als ik het goed lees zit er ook Wing Chun in de stijl verwerkt en dan zal je misschien ook de korte hoek en de uppercut leren.
Vooral als je begint met een stijl is het misschien niet verstandig om er meteen 2 tegelijk te doen, omdat je anders in de war kan raken.
Alleen écht gevorderde/ervaren MA's kunnen verschillende stijlen succesvol combineren IMO, maar het kan nooit kwaad je korte hoeken en uppercuts te trainen, dat komt altijd van pas.
pi_13606645
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 19:18 schreef Hawk het volgende:

[..]

Zeker wel. De kracht komt uit je heup.
[..]

Nee, een zijwaartse is wel pijnlijk maar komt grotendeels op de spieren van de dijbeen terecht. De Wing Chun trap wordt recht op het dijbeenbot gezet.
[..]

Trap rechtvooruit (stop-trap met de zool).
Trap met de binnenkant van de voet (net alsof je een bal past, die is vooral bedoelt om het standbeen weg te trappen en het evenwicht te verstoren).
Zijwaartse hieltrap naar de knie (doel lijkt me duidelijk )
En een trap die van binnen naar buiten gaat (deze kan zowel gebruikt worden om in de knieholte te plaatsen en zo de tegenstander op z'n knieën dwingen als de knieschijf van z'n plaats te trappen)

(Er zullen er misschien wel meer zijn, maar dat verschilt waarschijnlijk per school. Er zijn ook scholen die nauwelijks aandacht besteden aan Wing Chun-beentechnieken)

Je heup inzetten? En al die wing chungers maar tegen mij lullen dat er niet word ingedraaid met de heup. En dat alleen de ledematen mogen bewegen zonder dat de rest van het lichaam maar ook een milimeter meebeweegt. En als ik mijn knie naar binnendraai en voet naar buiten, dan kan ik toch maar moeilijk mijn heup gebruiken, de enige manier wanneer ik veel kracht kan inzetten bij deze trap is vanwege een korte sprong naar voren, of een snelle stap naar voren. En het is zeer makkelijk om deze trap te blokken, gewoon mijn knie naar boven en laat die scheenbeen van hem er maar op komen. Hahah ik weet wel hoe dat voelt...:o
pi_13608259
Wat Hawk zegt klopt inderdaad, 2 verschillende stijlen doen kan verarrend werken, vooral als je nog bezig bent de basis te leggen.

Nou we het er zo over hebben, mijn karate sensei zei vroeger vaak:
"Je vechtkunst is net een huis, zonder een aandachtig gelegde fundering stort het later, onder druk, in puin"

Mijn oude wushu leraar zei altijd:
"Probeer eerst maar eens één ding goed te doen, in plaats van twéé dingen half..."

Misschien moet je jezelf maar eens afvragen welke van de twee sporten aan jou eisen voldoen, en dan voorlopig verdergaan met alleen die keuze. Een lijstje met pro's and con's, oftewel plus en minpunten wil wel helpen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')