abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146096074
Van wat ik heb vernomen draait een automotor minimaal 800 tpm stationair. Zodra deze 'in versnelling' staat en onder de 800 tpm uitkomt, bestaat de kans dat de motor afslaat.

Het overkomt mij zelden, maar vandaag deed dit zich voor. Door omstandigheden (Drempel, 2e versnelling, haast en voorrang verkregen door seinen van tegenligger) liet ik mijn koppeling iets te vlot opkomen.

Gevolg was dat de motor afsloeg.

Ik startte de auto en reed vervolgens verder, maar ik heb wel een aantal vragen aangaande 'de techniek'. Op google kon ik het zo 1 2 3 niet vinden, vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Is dit schadelijk? Vooropgesteld maak ik mij hier geen zorgen over, maar ben wel benieuwd naar de achterliggende werking. Zo een abrupte stop, voelt namelijk 'niet goed' en ik zou graag te weten willen komen wat er 'onder water' gebeurt, zodat ik hier ook meer inzicht in krijg.

'Vergeef' mij deze onwetende vraag, maar ik wil graag bijleren :)
pi_146096305
Dit heb ik ook ooit, in de haast krijg ik het dan helemaal niet meer voor elkaar om de koppeling goed te bedienen. ;(
Dan start ik hem gewoon een paar keer achter elkaar zonder koppeling in te drukken en dan gaat hij toch met stukjes vooruit, kun je in ieder geval de weg nog oversteken.
pindazakje
pi_146096877
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 22:54 schreef Hyaenidae het volgende:
Dit heb ik ook ooit, in de haast krijg ik het dan helemaal niet meer voor elkaar om de koppeling goed te bedienen. ;(
Dan start ik hem gewoon een paar keer achter elkaar zonder koppeling in te drukken en dan gaat hij toch met stukjes vooruit, kun je in ieder geval de weg nog oversteken.
Zie het al voor me hoe jij schokkend een kruispunt overkomt :')
pi_146099660
Zelfs diesels laten zich tegenwoordig makkelijk afslaan, kleinere inhoud, lichter vliegwiel.

Maar het kan geen kwaad hoor. Echter dat starten, zonder koppeling, in de versnelling is wel slecht voor de startmotor.
.
pi_146099701
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 23:07 schreef mega-worstje het volgende:

[..]

Zie het al voor me hoe jij schokkend een kruispunt overkomt :')
Met je racewagen (LOL!)
Whatever...
  † In Memoriam † donderdag 30 oktober 2014 @ 02:18:28 #6
25682 2cv
Niet subtiel
pi_146102404
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 22:54 schreef Hyaenidae het volgende:
Dan is je startmotor stuk. Want ook op de startmotor zou je, als je eenmaal op gang bent, met een constante snelheid moeten rijden.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 30 oktober 2014 @ 02:18:52 #7
25682 2cv
Niet subtiel
pi_146102410
quote:
5s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 22:48 schreef Alt-tab het volgende:
Van wat ik heb vernomen draait een automotor minimaal 800 tpm stationair. Zodra deze 'in versnelling' staat en onder de 800 tpm uitkomt, bestaat de kans dat de motor afslaat.

Het overkomt mij zelden, maar vandaag deed dit zich voor. Door omstandigheden (Drempel, 2e versnelling, haast en voorrang verkregen door seinen van tegenligger) liet ik mijn koppeling iets te vlot opkomen.

Gevolg was dat de motor afsloeg.

Ik startte de auto en reed vervolgens verder, maar ik heb wel een aantal vragen aangaande 'de techniek'. Op google kon ik het zo 1 2 3 niet vinden, vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Is dit schadelijk? Vooropgesteld maak ik mij hier geen zorgen over, maar ben wel benieuwd naar de achterliggende werking. Zo een abrupte stop, voelt namelijk 'niet goed' en ik zou graag te weten willen komen wat er 'onder water' gebeurt, zodat ik hier ook meer inzicht in krijg.

'Vergeef' mij deze onwetende vraag, maar ik wil graag bijleren :)
Sloeg je motor linksaf of rechtsaf ?
  donderdag 30 oktober 2014 @ 05:31:06 #8
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_146103118
Ik heb het wel eens met achteruit inparkeren voor de deur. Dat is een beetje berg op en met m'n lichte vliegwiel wil 'ie wel eens afslaan. Gelukkig zie ik het meestal aankomen aan de dimmende achteruitrijlichten :')

Volgens mij kan het niet veel kwaad, maar ik zou er ook geen gewoonte van maken.
pi_146103133
Als je motor draait draait er een zwaar metalen vliegwiel mee. Motoren draaien niet gelijkmatig maar het wisselt af; stukje makkelijk, stukje moeilijk, stukje makkelijk. De kinetische energie van dat draaiende vliegwiel duwt hem door die weerstand heen.

Onder die 800 toeren is de kinetische energie van dat vliegwiel te laag om hem door die weerstand heen te blijven duwen en daarom sloeg hij af.
pi_146104152
Maar om antwoord te geven op de vraag van TS: nee, dat is niet schadelijk. Een motor die zo abrupt stopt draagt die energie over aan de (rubberen) motorsteunen, maar daar zijn ze voor gemaakt. Geen probleem.
pi_146105558
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 02:18 schreef 2cv het volgende:

[..]

Dan is je startmotor stuk. Want ook op de startmotor zou je, als je eenmaal op gang bent, met een constante snelheid moeten rijden.
Mijn startmotor kan ik niet aan houden zodra de motor eenmaal draait. Ik hoef de sleutel niet eens los te laten toch stopt hij.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  † In Memoriam † donderdag 30 oktober 2014 @ 15:11:55 #12
25682 2cv
Niet subtiel
pi_146114424
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 09:57 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Mijn startmotor kan ik niet aan houden zodra de motor eenmaal draait. Ik hoef de sleutel niet eens los te laten toch stopt hij.
Zal wel van de auto afhangen. Die van mij kan ik laten rijden en starten tegelijkertijd op de startmotor.
pi_146115164
Die van mij draait anders 700rpm stationair en dat gaat prima.
pi_146127218
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 02:18 schreef 2cv het volgende:

[..]

Sloeg je motor linksaf of rechtsaf ?
Hehe, deze kan ik waarderen +1 :)

Bedankt trouwens voor de reacties. Ik had al het vermoeden dat het geen kwaad kon, maar ik dacht gelijk aan de achterliggende techniek en was benieuwd welke 'optater' deze zou krijgen, al dan niet incidenteel.

Met name CafeRoker en DonJames, die het erg duidelijk hebben omschreven, en elkaar goed aanvullen.

vrijdag 31 oktober 2014 @ 11:52:51 #15
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_146146217
Het is hoogstens genant, vooral als je je schoonmoeder mee hebt.
Dat domme commentaar van 'jij kunt ook niet rijden' enzo....
Content creator
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')