Mijn CEO riep me onlangs naar de meetingroom voor een ongepland gesprek. Nietsvermoedend liep ik met mijn koffie achter hem aan. Daar zag ik de algemeen directeur ineens zitten met een vreemde blik, en toen kreeg ik een raar gevoel.
Er werd me verteld dat men mij wilde ontslaan, wegens hun gevoel dat ik onvoldoende in de bedrijfscultuur pas en ik mijn kwaliteiten elders beter tot hun recht kon laten komen. Ik ben er meer dan 7 jaar in dienst en heb een contract voor onbepaalde tijd.
Er is geen enkel beoordelings-/of functioneringsgesprek aan vooraf gegaan. Mijn laatste beoordeling was de reguliere eindejaarsbeoordeling van 2013 waarin ik positief beoordeeld werd en ik een salarisverhoging kreeg. Daarvoor had ik medio 2013 zelfs een extra tussentijdse salarisverhoging gekregen, wegens aanhoudend goede resultaten.
Sindsdien is er deze nieuwe CEO, met wie ik nog nooit een functioneringsgesprek heb gehad.
Men had het voorstel voor de vaststellingsovereenkomst al klaar liggen en verzocht mij direct naar huis te gaan en dat thuis door te nemen. Ik werd per direct op non-actief gesteld. Ik mocht nog net mijn jas pakken en werd verzocht niet met mijn collega's te spreken. Verzoek was om hun voorstel op korte termijn te komen tekenen, omdat zij het een goed voorstel achtten.
Bij thuiskomst las ik de begeleidende "tussentijdse beoordeling", waarin ik afgerekend word op een langlopend project dat ik pas zeer onlangs overgenomen heb van een zieke collega, en er wordt een beeld over mij geschetst dat ronduit laag-bij-de-gronds is.
Al mijn collega's kregen onmiddellijk een mail waarin gesteld werd dat er afscheid genomen ging worden van mij, na een lange reeks gesprekken waarna dit de enige mogelijke conclusie zou zijn. Nogmaals, er is sinds mijn eindejaarsgesprek van vorig jaar geen enkel gesprek geweest.
In het voorstel heeft men de kantonrechtersformule gebruikt, maar het geboden bedrag ligt onder factor 1 en is dus ruim naar beneden bijgesteld. Men houdt de kortst mogelijke opzegtermijn van twee maanden aan. Tevens wil men het concurrentiebeding erin opnemen, wat hun woorden tegenspreekt dat ze mij willen helpen om een nieuwe baan te vinden.
Ik wilde mijn e-mail checken om daaruit wat beoordelingsverslagen van het verleden te downloaden, maar ontdekte dat al mijn accounts al waren geblokkeerd. De office manager stuurt me vervolgens ondanks mijn herhaaldelijk verzoek niet al mijn evaluatieverslagen van de laatste twee jaar.
Ik ben in shock, dat men mij na zoveel jaren trouwe dienst op deze wijze probeert af te serveren.
[ Bericht 0% gewijzigd door totalatool op 29-10-2014 11:18:06 (typo) ]