abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108086752
Drie maanden geleden werd er door de afdelingsdirecteur en fieldmanager bij mijn beoordelingsgesprek een vervolggesprek gepland voor deze week, om te praten over mijn wensen voor mijn toekomst binnen het bedrijf. Er is het afgelopen jaar wel eens gesproken over groei via coördinatie richting managementtaken en ik heb recentelijk ook enkele taken betreffende aanbestedingen en contracten met klanten op mijn bord gekregen, dus ik had me ook met dat in het vooruitzicht voorbereid op het gesprek.
De afdelingsdirecteur is helaas langdurig ziek, dus werd zijn plek waargenomen door de algemeen directeur, met wie ik normaal uiteraard weinig te maken heb.

Geheel onverwacht werd direct bij aanvang van het gesprek door de directeur twijfel uitgesproken over de vraag of ik mijn geld nog wel voldoende opbreng binnen het bedrijf. Ik werd daardoor nogal overvallen, omdat ik me had voorbereid met een plan voor mijn toekomstige ontwikkeling en niet om te horen dat men vond dat het slechter gaat dan mijn beoordelingen doen vermoeden. De directeur vond het overigens zelf ook niet goed dat dat gevoel niet goed overkomt in mijn beoordelingsverslagen, die hij van tevoren had ingekeken.
Er werden naast twijfels over mijn drive ook bedrijfseconomische redenen genoemd voor hun zorgen over de toekomst, maar in het uiteindelijke gespreksverslag van de fieldmanager (met wie ik nog nooit op één lijn heb gezeten) komen die bedrijfseconomische redenen niet meer terug.

Ik ben ervan overtuigd dat men via deze weg verder wil snoeien in het personeelsbestand, nadat drie maanden geleden wegens dezelfde bedrijfseconomische redenen reeds een ontslagprocedure bij de UWV is gestart voor vier andere collega's.

Exact drie maanden na gisteren is er een vervolggesprek gepland. Als er dan onvoldoende verbetering is geconstateerd, wil men mij kennelijk verzoeken naar ander werk te gaan uitkijken.
Ik heb uitgesproken dat ik met plezier bij het bedrijf werk en niet wil vertrekken (ook dat is overigens niet in het conceptverslag opgenomen).

Ik heb geen idee hoe met deze onverwachte situatie om te gaan... wie heeft er advies?
  vrijdag 17 februari 2012 @ 17:25:43 #2
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_108086827
Ik mag toch hopen dat je het verslag niet hebt getekend?
Stuur in ieder geval een aangetekende brief met handtekening retour dat je je niet herkent in de kritiek en dat je niet akkoord gaat met het gespreksverslag.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_108087071
Je kunt er zo weinig mee. Uiteraard kunnen we nu van alles gaan vinden of roepen maar feitelijk is het alleen een ????? gesprek geweest.

Oftewel; wat is het van een soort gesprek geweest? ;)
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_108087165
Ik zou inderdaad niets ondertekenen en dat concept gewoon aan laten passen als niet alles erin staat dat jij erin wilt hebben. Verder: gewoon je best doen en ondertussen uitkijken naar iets anders. Als ze je weg willen hebben, dan ga je uiteindelijk toch. Dan kun je maar beter voorbereid zijn.
pi_108087202
quote:
5s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 17:25 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Ik mag toch hopen dat je het verslag niet hebt getekend?
Ik teken niets, dat heb ik ook bij (recente) beoordelingsverslagen niet gedaan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 17:32 schreef Wanderingwhy het volgende:
Je kunt er zo weinig mee. ...
Oftewel; wat is het van een soort gesprek geweest? ;)
Een gesprek over mijn toekomstwensen dat ineens omgedraaid werd in een gesprek om een dossier op te bouwen om mij te kunnen ontslaan?
pi_108087322
Okay het is dus niet geworden wat je ervan had verwacht, helaas.

Ik zou alvast zoeken naar een andere baan.
Feit dat ze voor 4 collegas al procedures hebben opgestart.. makkelijk voor ze om er nummer 5 van te maken hoor en dan heb je nog niks en sowieso je baan kwijt.

Nu kun je alvast plannen.
pi_108087358
Eerst 1 vraag, heb je de verslagen van vorige gesprek(ken) nog (de 'positieve' dus) en zijn deze door zowel jou als de betrokkenen ondertekend ?

Over het dossier opbouwen: Het lijkt er i.m.o op dat dit al gebeurd (is) aangezien de algemeen directeur hele andere conclusies trekt uit het geheel. Wanneer verloopt je contract ?

En wellicht is het toch slim om voor de zekerheid om je heen te kijken, beter nu met iets meer tijd, dan straks terwijl je bij het CWI aan moet gaan kloppen...
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
  vrijdag 17 februari 2012 @ 17:40:10 #8
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_108087390
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 17:35 schreef totalatool het volgende:

Dat is raar. Normaal gesproken krijg je van je leidinggevende het getekende gespreksverslag met eventuele afspraken in 2 delen. 1 deel is voor jezelf en 1 deel voor P&O.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_108087425
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 17:35 schreef totalatool het volgende:

[..]

[..]

Een gesprek over mijn toekomstwensen dat ineens omgedraaid werd in een gesprek om een dossier op te bouwen om mij te kunnen ontslaan?
Dan heb je - en dat klinkt raar nu - geluk dat ze zo stom hun dossier opbouwen.

Het kwam op mij over als een zgn POP-gesprek (persoonlijk ontwikkel plan) wat zonder jouw medeweten werd omgedraaid naar een functioneringsgesprek incl aanzeggingen. Tja, dat is niet hoe het werkt :N

Tip is om niet de confrontatie gaan zoeken. Die verlies je altijd. Ook niet gaan rondpraten dit soort zaken. Low profile houden en hopen dat het overwaait...
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_108087511
vakbond inschakelen een optie? die baan kun je vergeten gok ik, maar ene goeie vergoeding lijkt me een reële optie. als ze jou willen naaien gewoon terugnamen.
pi_108089302
Jezelf verbeteren de komende maanden lijkt me toch ook een optie? Echt niet leuk om te horen natuurlijk maar je klinkt ook vrij passief.
pi_108109013
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 17:23 schreef totalatool het volgende:
Als er dan onvoldoende verbetering is geconstateerd, wil men mij kennelijk verzoeken naar ander werk te gaan uitkijken.
Dit is veel te vaag (en daarmee een onvermijdbare valkuil). Probeer zwart op wit te krijgen welke doelen ze gerealiseerd willen zien, bij voorkeur SMART.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_108110492
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 17:39 schreef maffemuts het volgende:
Eerst 1 vraag, heb je de verslagen van vorige gesprek(ken) nog (de 'positieve' dus) en zijn deze door zowel jou als de betrokkenen ondertekend ?
De positieve tot augustus vorig jaar (toen had ik een gesprek om mijn beoordeling van 2010 te completeren met een positieve beoordeling door een klant waar ik was ingezet) zijn wel ondertekend. De laatste van november heb ik mee naar huis genomen, maar nooit ter ondertekening ontvangen.
quote:
Over het dossier opbouwen: Het lijkt er i.m.o op dat dit al gebeurd (is) aangezien de algemeen directeur hele andere conclusies trekt uit het geheel. Wanneer verloopt je contract ?
Onbepaalde tijd.

quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 17:41 schreef Wanderingwhy het volgende:

Het kwam op mij over als een zgn POP-gesprek (persoonlijk ontwikkel plan) wat zonder jouw medeweten werd omgedraaid naar een functioneringsgesprek incl aanzeggingen. Tja, dat is niet hoe het werkt :N
Dat is wat me nog het meest dwars zit. De afdelingsdirecteur is weg, en de fieldmanager gaat vervolgens naar de algemeen directeur om het gesprek alsnog doorgang te laten vinden. Daarbij geeft hij kennelijk twijfels over mijn functioneren aan, maar in het gesprek bleek dat hij niet eens exact op de hoogte is van mijn werkzaamheden.

In augustus werd me de vraag gesteld waar mijn ambities liggen, dus had ik daarover nog eens nagedacht en mij in dat kader voorbereid op het gesprek. Niet om geconfronteerd te worden met deze onverwachte aanzeggingen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 17:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
vakbond inschakelen een optie?
Geen lid van, werk in de IT.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 08:13 schreef r_one het volgende:
Probeer zwart op wit te krijgen welke doelen ze gerealiseerd willen zien, bij voorkeur SMART.
Het zou voor het eerst zijn dat bij ons op kantoor iets SMART gedaan wordt volgens mij. Ik zal eens kijken hoe ik dit in mijn reactie kan verwerken, want ik wil inderdaad helder hebben wat ze willen zien. Zeker ook omdat dus blijkt dat ze niet eens weten wat ik allemaal doe.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 11:26:30 #14
258349 mr-green
gewoonomdathetkan
pi_108111109
Beste totalatool,

Je staat volkomen in je recht en staat redelijk sterk in dit geval. Er is weinig tot geen dossier opgebouwd en de reden die het bedrijf aanhaalt is niet voldoende om een ontslag in te dienen bij het bedrijf aangezien jij het prima naar je zin hebt en je goed functioneert. Als het komt tot een ontslag procedure dan kan je jou dossier juist prima laten zien. Deze zal dan ook laten zien dat er goede beoordelingen zijn en dat je het ook prima naar je zin hebt (aangevuld met het verhaal dat je zelfs meerdere taken de laatste tijd op je hebt genomen en dat je er zelfs vanuit ging dat dit leidde tot promotie) Welke overigens zeer voor de hand ligt als dit klopt.

Uiteindelijk zal het bedrijf je er wel uit kunnen werken om de een of andere reden als zij dit echt willen. Echter jij staat redelijk sterk om dit zo lang mogelijk tegen te werken.

Het is dan ook de vraag of je dit wilt. Mijn voorstel: ga nog eens alleen praten met de directeur en vertel hem hoe jij er over denkt en met welke insteek jij het gesprek in ging. Mogelijk kan je ook je zieke manager inschakelen om je verhaal bij te staan.

Mocht dit niet baten dan zou ik zolang mogelijk tegenwerken of tot een deal komen zodat jij rustig naar een andere baan kan zoeken. Werken bij een bedrijf wat je weg wilt is en slechte werksituatie.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 13:33:09 #15
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_108114539
@TS: wat betreft de afdelingsdirecteur ziet het er niet naar uit dat hij terugkomt? Weet je hoe 'ziek' hij precies heeft? Als het 'gewoon' een burnout is en je een goede relatie met hem hebt zou je 'em misschien eens kunnen bellen?

Ik zou er in ieder geval rekening mee houden dat je beter naar een nieuwe baan uit kunt gaan kijken. Ze kunnen je er vrijwel onmogelijk uitwerken tenzij je echt onder de maat presteert, maar je hebt al zwart op wit staan dat dat niet het geval is. Maar als ik dit zo hoor zit het bedrijf in zwaar water.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 08:13 schreef r_one het volgende:
Dit is veel te vaag (en daarmee een onvermijdbare valkuil). Probeer zwart op wit te krijgen welke doelen ze gerealiseerd willen zien, bij voorkeur SMART.
Ambtenaar :D
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_108117341
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 13:33 schreef Catbert het volgende:
@TS: wat betreft de afdelingsdirecteur ziet het er niet naar uit dat hij terugkomt?
De kans dat hij terugkomt is helaas bijzonder klein en als het al gebeurt, dan zeker niet de komende maanden al, laat ik het zo zeggen.
pi_108119300
Bij mijn weten doet de mening van TS bij een beoordelingsgesprek niet ter zake. Het maakt niets uit of hij dit wel of niet ondertekent. Ik vind een beoordelingsgesprek per 3 maanden eigenlijk wel veel. Zijn er niet een aantal functioneringsgesprekken geweest?
Chessplayers don't gamble with the future unless the situation dictates it -- for example, they're hopelessly lost, so they have nothing to lose.
pi_108121513
Het lastige is dat er bij ons maar één soort gesprek is. In dat gesprek wordt de medewerker officieel ook naar zijn mening gevraagd via een soort vragenlijstje (wat het dus een functioneringsgesprek zou moeten maken), maar dat lijstje wordt nauwelijks behandeld waardoor het vooral een eenzijdig gesprek blijft waarin men vertelt hoe de medewerker gefunctioneerd heeft en wat het nieuwe salaris wordt. Dat gesprek wordt bij ons een beoordelingsgesprek genoemd.
Normaal gesproken vindt dat slechts eens per jaar plaats, ergens rond november. In mijn geval was er een eerder tussentijds gesprek in augustus, maar dat was door mijzelf geïnitieerd omdat mijn beoordeling van november 2010 niet compleet was en de fieldmanager geen behoefte/zin had dat achteraf aan te vullen met de ontbrekende informatie.
Ik verwachtte zoals gezegd absoluut geen beoordelingsgesprek, maar juist een gesprek over mijn persoonlijke ontwikkeling, wensen en verwachtingen aangaande de toekomst.
pi_108127640
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 17:39 schreef totalatool het volgende:
Ik verwachtte zoals gezegd absoluut geen beoordelingsgesprek, maar juist een gesprek over mijn persoonlijke ontwikkeling, wensen en verwachtingen aangaande de toekomst.
Dat komt toch overeen met het laatste gesprek? Alleen is er misschien wat weinig toekomst voor jou bij dat bedrijf. :)
Het is nooit verstandig om zelf zo'n gesprek te initiëren, tenzij je zeker bent van de uitkomst.
Maar goed: je hebt dus een aantal positieve verslagen in bezit en je kunt aantonen dat het bedrijf bezig is mensen te ontslaan om bedrijfseconomische redenen. Dan hoef je je in principe toch geen zorgen te maken?
Leg een dossier aan. Niet alleen de verslagen maar ook mail en andere voorvallen (uitspraken van je leidinggevenden bijvoorbeeld). Wacht verder rustig af. Je kan je altijd nog ziek melden voor 2 jaar en je dan laten ontslaan. :) Niet erg ethisch maar dat is jouw werkgever geloof ik ook niet. Ik zou als ik jou was niet ander werk zoeken voordat je enig zicht hebt op de ontslagpremie, want die ga je natuurlijk wel krijgen.
Chessplayers don't gamble with the future unless the situation dictates it -- for example, they're hopelessly lost, so they have nothing to lose.
pi_108129375
quote:
Maar als ik dit zo hoor zit het bedrijf in zwaar water.
:D :')
quote:
Ambtenaar :D
Ex :P
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_108131653
quote:
Maar als ik dit zo hoor zit het bedrijf in zwaar water.
TS werkt volgens mij niet in 'n kerncentrale. ;)

Maar goed...vervelende situatie omdat je er niet veel aan kunt doen omdat er niks concreet op papier is gezet.
Hallon!
  zaterdag 18 februari 2012 @ 22:47:10 #22
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_108132099
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 22:34 schreef BlueMage het volgende:
TS werkt volgens mij niet in 'n kerncentrale. ;)
Heh :D Ik kwam net uit bed, scuzes :)
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_108141133
overal Nee op zeggen als ze je in de richting van een regeling manouvreren. Als je daar namelijk vrijwillig ja op zegt ben je verwijtbaar werkloos en heb je geen recht op een eventuele WW uitkering.

Verder, ga geen gesprekken alleen aan, zorg dat daar een vertrouwenspersoon bij is.

Mocht het zo ver komen, laat het aankomen op een kantonrechterprocedure. Verder, als je een rechtsbijstandverzekering hebt is nu het moment om die te gebruiken.

Als er een procedure via het UWV zou komen met beroep op bedrijfseconomische redenen, lees dan goed de motivatiebrief die ze aan het UWV gestuurd hebben, het zou de eerste keer niet zijn dat ze daar fouten in maken.

Hebben ze 8 jaar geleden bij mijn man ook geprobeerd, er zaten zoveel fouten in die brief dat we er uiteindelijk een behoorlijke ontslagvergoeding uit hebben weten te peuteren.. en dat was zonder rechtsbijstandverzekering want hij was daarvoor niet verzekerd en de mijne kon er niet voor gebruikt worden, dus heb ik het zelf maar gedaan.

Zowel het bedrijf als hun beide advocaten hebben flink lopen klungelen, maw, maak gebruik van procedurefouten en lees je goed in in wat je rechten en plichten zijn.
pi_108141283
je kunt natuurlijk ook een andere job gaan zoeken. ze willen je blijkbaar kwijt, maar geven je de tijd om te gaan zoeken. vraag allereerst of ze je een positief getuigschrift willen geven. if so, gewoon lekker een andere job gaan zoeken.
pi_108141703
Je weet waar je aan toe bent. Of meer opleveren voor het bedrijf of opkrassen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')