abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146340406
quote:
16s.gif Op woensdag 5 november 2014 18:54 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Als je gaat voor evolutietheorie, hoe is alles dan ontstaan? Dat is waarlijk de kern van de vraag. Hoe is alles ontstaan. Wat na onstaan evolueert trek ik mij niets van aan, maar hoe is alles dan in werkelijkheid gekomen? Bij scheppingstheorie is God de oorzaak. Wat is de oorzaak bij evolutietheorie? Bij mij lijkt bij evolutietheorie er een oorzaak te ontbreken. Daarom grijp ik rationeel maar naar een scheppingstheorie. Die lijkt me dan logischer.
Die vraag kun je aan elke theorie vastplakken. "Wat was de oorzaak van zwaartekracht?", "Wat was de oorzaak van thermodynamica?", etc, etc.

Theorieën hebben allemaal een beperkt toepassingsgebied, ook de evolutietheorie. En somehow wordt die 'wat was de oorzaak van' vraag eigenlijk alleen gesteld bij de evolutietheorie. Waarom is dat? Wat maakt de evolutietheorie zo speciaal dat het ook buiten het toepassingsgebied zaken moet verklaren?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146340425
quote:
16s.gif Op woensdag 5 november 2014 18:54 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Als je gaat voor evolutietheorie, hoe is alles dan ontstaan? Dat is waarlijk de kern van de vraag. Hoe is alles ontstaan. Wat na onstaan evolueert trek ik mij niets van aan, maar hoe is alles dan in werkelijkheid gekomen? Bij scheppingstheorie is God de oorzaak. Wat is de oorzaak bij evolutietheorie? Bij mij lijkt bij evolutietheorie er een oorzaak te ontbreken. Daarom grijp ik rationeel maar naar een scheppingstheorie. Die lijkt me dan logischer.

Hoezo is dat rationeel? Er is toch geen enkele aanwijzing voor dat God het leven heeft geschapen. Dan kun je nog 1000 andere oorzaken bedenken die net zo logisch/onlogisch zijn als God.
Цой жив
  woensdag 5 november 2014 @ 19:04:29 #243
434349 likdoorn
om te likken
pi_146340478
quote:
0s.gif Er is toch geen enkele aanwijzing voor dat God het leven heeft geschapen.
Nee?
Als iedereen leeft om de noden van anderen in te vullen dan leeft niemand nog voor zichzelf.
pi_146340516
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:04 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Nee?
Nee, of weet jij ze wel?
Цой жив
pi_146340591
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:04 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Nee?
Niet echt
en daarnaast is het wel of niet bestaan van een god niet interessant als het gaat om evolutie, je hoeft natuurlijke selectie enkel te vervangen met goddelijke selectie als het door een god wordt aangestuurd.
  woensdag 5 november 2014 @ 19:07:45 #246
434349 likdoorn
om te likken
pi_146340640
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:01 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Evolutietheorie gaat enkel over de ontwikkeling van het leven niet het ontstaan (eventueel gestuurd door bijvoorbeeld een god als je theïstische evolutie neemt)

O, nu is dat plots zo. Tja, ik hecht geen belang aan een evolutietheorie en heb geen zin om mezelf te bekijken als een gevolueerde aap.

Een vraag: Waarin denk je dat de mensheid dan aan het evolueren is. De theorie stelt toch dat de mens al geevolueerd is uit apen? Dat maakt mensen uiteindelijk dieren en,.. in welk dier denk je dat we aan het evolueren zijn, of kunnen we daar geen idee van hebben?
Als iedereen leeft om de noden van anderen in te vullen dan leeft niemand nog voor zichzelf.
  woensdag 5 november 2014 @ 19:08:20 #247
434349 likdoorn
om te likken
pi_146340672
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:05 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Nee, of weet jij ze wel?
Ik heb er m'n redenen voor, maar als jij er gene hebt dan kan ik je die moeilijk aanpraten. Die overtuiging komt eenmaal uit ervaringen.
pi_146340749
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:07 schreef likdoorn het volgende:

[..]

O, nu is dat plots zo. Tja, ik hecht geen belang aan een evolutietheorie en heb geen zin om mezelf te bekijken als een gevolueerde aap.

Een vraag: Waarin denk je dat de mensheid dan aan het evolueren is. De theorie stelt toch dat de mens al geevolueerd is uit apen? Dat maakt mensen uiteindelijk dieren en,.. in welk dier denk je dat we aan het evolueren zijn, of kunnen we daar geen idee van hebben?
een dier dat nog niet bestaat
en een aap is, we zijn immers ook nog steeds zoogdieren
al zijn wij homo sapiens sapiens de wijze wijze mens, hetgeen waar we in evolueren zal dan nog steeds geclassificeerd worden als "homo"
pi_146340753
quote:

[..]

Die vraag lijkt me niet te beantwoorden. We weten immers niet hoe ons milieu er de komende miljoenen jaren uit zal zien en welke selectiedruk daar bij komt kijken.
Цой жив
pi_146340856
quote:

[..]

Waar jij wel of niet zin in hebt lijkt me niet bijster interessant voor dit topic.

quote:

Er staat nog een vraag van mij (19:02) open, beantwoord je die ook nog even?

;)
  woensdag 5 november 2014 @ 19:16:03 #251
434349 likdoorn
om te likken
pi_146340975
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die vraag kun je aan elke theorie vastplakken. "Wat was de oorzaak van zwaartekracht?", "Wat was de oorzaak van thermodynamica?", etc, etc.

Zeer zeker.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:02 schreef Molurus het volgende:

Theorieën hebben allemaal een beperkt toepassingsgebied, ook de evolutietheorie. En somehow wordt die 'wat was de oorzaak van' vraag eigenlijk alleen gesteld bij de evolutietheorie. Waarom is dat? Wat maakt de evolutietheorie zo speciaal dat het ook buiten het toepassingsgebied zaken moet verklaren?
Goddeloosheid?
pi_146341036
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:16 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Goddeloosheid?
Wat heeft dat met evolutie in het bijzonder te maken? Zoals gezegd: die vraag wordt door creationisten alleen gesteld bij de evolutietheorie, en bij geen enkele andere theorie. Waarom is dat?
pi_146341283
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:16 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Zeer zeker.

[..]

Goddeloosheid?
Ieder wetenschappelijke theorie is per definitie Goddeloos
het kan als God bestaat enkel zijn creatie beschrijven waarin hij niet actief ingrijpt door het verrichten van wonderen, een wetenschappelijke theorie is daardoor niet afhankelijk van het (niet)bestaan van goden
  woensdag 5 november 2014 @ 20:30:32 #254
434349 likdoorn
om te likken
pi_146344443
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat heeft dat met evolutie in het bijzonder te maken?

Ok, laten we eerst even stellen. Wat verstaan we onder de evolutietheorie?
1. Het universum is ontstaan door de Big Bang? Akkoord?
2. Mensen zijn ontstaan uit apen die ontstaan zijn uit nog iets anders en verder helemaal te herleiden uit het ontstaan uit ééncellige dingen? Akkoord?

Gelieve dit eerst duidelijk te maken, dat we toch over hetzelfde hebben. Of maak jij duidelijk wat jij verstaat onder de evolutietheorie.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:17 schreef Molurus het volgende:Zoals gezegd: die vraag wordt door creationisten alleen gesteld bij de evolutietheorie, en bij geen enkele andere theorie. Waarom is dat?
Daar gaat de evolutietheorie toch over?
  woensdag 5 november 2014 @ 20:35:07 #255
434349 likdoorn
om te likken
pi_146344648
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:23 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Ieder wetenschappelijke theorie is per definitie Goddeloos
het kan als God bestaat enkel zijn creatie beschrijven waarin hij niet actief ingrijpt door het verrichten van wonderen, een wetenschappelijke theorie is daardoor niet afhankelijk van het (niet)bestaan van goden
Vind ik wel juist. De wetenschap tracht een zeker systeem, een zekere structuur te zien het geschapene en omschrijft die structuur als wetten en die wetten als absoluut aannemen kan enkel als je wonderen en mirakels als onbestaande aanneemt.

Dat is tegenwoordig ook de definitie van wonder of mirakel. Iets wat niet wetenschappelijk te verklaren valt terwijl het eigenlijk de goedheid Gods is.
pi_146344692
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 20:30 schreef likdoorn het volgende:

[..]

2. Mensen zijn ontstaan uit apen die ontstaan zijn uit nog iets anders en verder helemaal te herleiden uit het ontstaan uit ééncellige dingen? Akkoord?

Gelieve dit eerst duidelijk te maken, dat we toch over hetzelfde hebben. Of maak jij duidelijk wat jij verstaat onder de evolutietheorie.

[..]

De evolutietheorie gaat over biologische evolutie. Niet over de Big Bang
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  woensdag 5 november 2014 @ 20:37:12 #257
434349 likdoorn
om te likken
pi_146344737
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 20:35 schreef barthol het volgende:

[..]

De evolutietheorie gaat over biologische evolutie. Niet over de Big Bang
Wel, als dat zo is, vertel dat dan aan de threadstarter want die stelt de vraag: Evolutie of scheppingsleer?
pi_146345024
quote:

[..]

Daar lijkt het momenteel ieg op. ;)

quote:

Correct. (Hoewel we niet zijn ontstaan uit moderne apen, maar zo'n voorouder zouden we waarschijnlijk nog steeds een aap noemen. De mens zelf ook trouwens.)

Dit plaatje geeft een aardig overzicht:

quote:

Evolutie gaat over hoe leven in de loop der tijd verandert als gevolg van mutatie en selectie.

quote:

[..]

Nee, evolutie gaat niet over de vraag hoe leven is ontstaan. Net zo min als de theorie van de zwaartekracht gaat over hoe regen ontstaat.
  woensdag 5 november 2014 @ 20:48:15 #259
434349 likdoorn
om te likken
pi_146345214
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 20:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Evolutie gaat over hoe leven in de loop der tijd verandert als gevolg van mutatie en selectie.

[..]

Nee, evolutie gaat niet over de vraag hoe leven is ontstaan. Net zo min als de theorie van de zwaartekracht gaat over hoe regen ontstaat.
Tja, niet echt mijn ding, ik ben er niet geinteresseerd in.
pi_146345252
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 20:48 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Tja, niet echt mijn ding, ik ben er niet geinteresseerd in.
Wat doe je hier dan? :{w
  woensdag 5 november 2014 @ 21:33:55 #261
434349 likdoorn
om te likken
pi_146348112
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 20:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 20:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

? De threadstarter stelt de vraag: Evolutietheorie of scheppingsleer? Ik ga voor scheppingsleer.

Aangezien de scheppingstheorie de evolutieleer tegenspreekt ben ik niet geinteresseerd in de evolutieleer.
pi_146348165
quote:

[..]

Dat is de big bang theorie niet de evolutietheorie
en de big bang kan veroorzaakt zijn door een god
het enige dat van belang is voor de evolutietheorie is dat de aarde een paar miljard jaar oud is om op een natuurlijke wijze van de eencelligen tot de huidige biodiversiteit kan komen.
Maar het was al voor de evolutietheorie bekend dat de aarde veel ouder moet zijn dan berekend aan de hand van de bijbel.
De eerste geologen hadden als doel te bewijzen dat die berekening correct is en hebben uiteindelijk moeten toegeven dat dit onmogelijk waar kan zijn.
Of er nu wel of geen big bang was, (en we kunnen de straling van de big bang nog steeds waarnemen) de aarde is oud.
quote:
correct
quote:

[..]

pi_146348258
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 21:33 schreef likdoorn het volgende:

[..]

[..]

? De threadstarter stelt de vraag: Evolutietheorie of scheppingsleer? Ik ga voor scheppingsleer.

Aangezien de scheppingstheorie de evolutieleer tegenspreekt ben ik niet geinteresseerd in de evolutieleer.
dan weet je niet waar je tegen bent
het is als een kind dat zegt iets niet te lusten zonder het ooit gegeten te hebben.

en er is geen scheppingstheorie
hoogstens een groot aantal scheppingsverhalen, God deed het is nooit een theorie zelfs als het door God gedaan is omdat het geen toepasbare informatie geeft over zijn schepping.
pi_146348315
quote:

[..]

Dat was wel duidelijk. ;)

quote:

Aangezien de scheppingstheorie de evolutieleer tegenspreekt
Dat is niet noodzakelijk het geval. Er zijn ook hordes creationisten die geen enkel probleem hebben met evolutie. Die twee hebben niet per se iets met elkaar te maken.

quote:

ben ik niet geinteresseerd in de evolutieleer.
En dat volgt daar ook niet noodzakelijk uit. Als je de wereld werkelijk wil begrijpen, zoals die is en niet zoals je wil dat hij is, dan doe je er denk ik verstandig aan om verschillende opvattingen daarover kritisch te bekijken. Vooral ook je eigen opvattingen daarover. ;)

Geen vragen stellen en je oren en ogen sluiten voor de rest noem ik geen kritische blik.
  woensdag 5 november 2014 @ 21:41:07 #265
434349 likdoorn
om te likken
pi_146348528
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 21:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat was wel duidelijk. ;)

[..]

Dat is niet noodzakelijk het geval. Er zijn ook hordes creationisten die geen enkel probleem hebben met evolutie. Die twee hebben niet per se iets met elkaar te maken.

[..]

En dat volgt daar ook niet noodzakelijk uit. Als je de wereld werkelijk wil begrijpen, zoals die is en niet zoals je wil dat hij is, dan doe je er denk ik verstandig aan om verschillende opvattingen daarover kritisch te bekijken. Vooral ook je eigen opvattingen daarover. ;)

Geen vragen stellen en je oren en ogen sluiten voor de rest noem ik geen kritische blik.
Ik zal eens vertellen wat Jezus zei over mensen die wereld kennen volgens het Thomas evangelie:

56. Jezus zei: "Wie de wereld heeft leren kennen, heeft een lijk ontdekt. En de wereld is waardeloos voor wie dat lijk ontdekt heeft."
pi_146348591
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 21:41 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Ik zal eens vertellen wat Jezus zei over mensen die wereld kennen volgens het Thomas evangelie:

56. Jezus zei: "Wie de wereld heeft leren kennen, heeft een lijk ontdekt. En de wereld is waardeloos voor wie dat lijk ontdekt heeft."
En hoe is dit relevant voor dit topic?
  woensdag 5 november 2014 @ 21:42:40 #267
434349 likdoorn
om te likken
pi_146348615
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 21:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

En hoe is dit relevant voor dit topic?
Stel dan geen vragen waardoor ik offtopic ga he.
pi_146348713
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 21:42 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Stel dan geen vragen waardoor ik offtopic ga he.
Ik stelde daar helemaal geen vraag. Noch lijkt jouw reactie ook maar iets te maken te hebben met de post die je quote.
  † In Memoriam † woensdag 5 november 2014 @ 21:57:20 #269
231686 budvar
budvar
pi_146349022
quote:
Wetenschappers hebben het fossiel van een 250 miljoen jaar oude zeereptiel gevonden, die de voorouder is van de ichthyosauriërs. De oorsprong van de ichthyosauriërs was een lange tijd één van de raadsels binnen de paleontologie. Het fossiel is dus een belangrijke missing link.
http://www.scientias.nl/n(...)-link-te-zijn/106820

En weer een "missing link" gevonden, hoelang zullen de creationisten het nog volhouden.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
pi_146349037
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 21:41 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Een gnostisch evangelie, waarvan de uitspraken meestal een diepere betekenis hebben dan de letterlijke interpretatie.
Als iemand vraagt geloof je in het scheppingsverhaal(creationisme) of de evolutietheorie is de bron van de vraag of je genesis als letterlijke waarheid aanneemt.

evolutietheorie is toepasbaar zolang de bijbel niet een letterlijke waarheid is, als je een gnostische tekst gaat gebruiken neem je dat waarschijnlijk al aan
pi_146350145
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 21:57 schreef budvar het volgende:

[..]

En weer een "missing link" gevonden, hoelang zullen de creationisten het nog volhouden.
"Show a creationist a missing link, and he will tell you there are now two gaps in the fossil record where there used to be just one." :{

Op zich interessante ontdekking. :)
pi_146350428
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 21:57 schreef budvar het volgende:

[..]

Heel lang. Iedere gevonden missing link levert namelijk twee nieuwe op. :P
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  † In Memoriam † donderdag 6 november 2014 @ 05:24:40 #273
231686 budvar
budvar
pi_146357366
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 22:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Show a creationist a missing link, and he will tell you there are now two gaps in the fossil record where there used to be just one." :{

Op zich interessante ontdekking. :)
En dat terwijl elk fossiel eigenlijk een "missing link" is. Maar ja van mensen die er zo over denken kan je niet "winnen".
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
  donderdag 6 november 2014 @ 07:12:20 #274
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_146357581
quote:

Lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, enkel geïnteresseerd zijn in kennis waarmee je het eens bent.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_146357948
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 21:57 schreef Mr.44 het volgende:
Een gnostisch evangelie, waarvan de uitspraken meestal een diepere betekenis hebben dan de letterlijke interpretatie.
En zelfs geen enkele quote van de historische persoon Jezus bevat. Dit en de overige evangelies zijn geschreven door gehelleniseerde joodse gnostici.
Meer weten :
http://en.wikipedia.org/wiki/Elaine_Pagels
pi_146358149
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 05:24 schreef budvar het volgende:

[..]

En dat terwijl elk fossiel eigenlijk een "missing link" is. Maar ja van mensen die er zo over denken kan je niet "winnen".
:Y

It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_146359799
quote:
2s.gif Op donderdag 6 november 2014 07:12 schreef Semisane het volgende:

[..]

Lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, enkel geïnteresseerd zijn in kennis waarmee je het eens bent.
Het lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, in een theorie geloven waar noch hoop noch geluk in ligt.

[ Bericht 42% gewijzigd door likdoorn op 06-11-2014 10:10:25 ]
pi_146359954
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:

[..]

Het lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, in een theorie geloven waar noch hoop noch geluk in ligt.
Wat jij wel of niet leuk vindt om te horen heeft verder geen invloed op de werkelijkheid.

Je kunt jezelf wel wijsmaken dat je volgende maand de staatsloterij gaat winnen, en daar heel veel hoop en geluk uit halen, maar daarmee is het nog niet waar.

Het wordt pas echt treurig als je je hoop en geluk moet halen uit zelf-opgelegde waanbeelden. Dan kun je net zo goed meteen aan de opium, word je heel gelukkig van.

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 06-11-2014 10:22:04 ]
  † In Memoriam † donderdag 6 november 2014 @ 10:24:36 #279
231686 budvar
budvar
pi_146360221
quote:

[..]

Jij kan bepalen waar andere mensen gelukkig van worden? Ik word namelijk best gelukkig als ik lees dat er (alweer) een fossiel is gevonden die de evolutietheorie ondersteunt, en ik snap er geen reet van dat iemand gelukkig kan worden van het geloven in een god met bijbehorende verhaaltjes die kant noch wal raken.
pi_146360453
quote:

[..]

Waarom koppel je levensbeschouwing aan een wetenschappelijke theorie eigenlijk? Het zijn namelijk twee dingen die helemaal niks met elkaar te maken hebben.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')