Die vraag kun je aan elke theorie vastplakken. "Wat was de oorzaak van zwaartekracht?", "Wat was de oorzaak van thermodynamica?", etc, etc.quote:Op woensdag 5 november 2014 18:54 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Als je gaat voor evolutietheorie, hoe is alles dan ontstaan? Dat is waarlijk de kern van de vraag. Hoe is alles ontstaan. Wat na onstaan evolueert trek ik mij niets van aan, maar hoe is alles dan in werkelijkheid gekomen? Bij scheppingstheorie is God de oorzaak. Wat is de oorzaak bij evolutietheorie? Bij mij lijkt bij evolutietheorie er een oorzaak te ontbreken. Daarom grijp ik rationeel maar naar een scheppingstheorie. Die lijkt me dan logischer.
Hoezo is dat rationeel? Er is toch geen enkele aanwijzing voor dat God het leven heeft geschapen. Dan kun je nog 1000 andere oorzaken bedenken die net zo logisch/onlogisch zijn als God.quote:Op woensdag 5 november 2014 18:54 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Als je gaat voor evolutietheorie, hoe is alles dan ontstaan? Dat is waarlijk de kern van de vraag. Hoe is alles ontstaan. Wat na onstaan evolueert trek ik mij niets van aan, maar hoe is alles dan in werkelijkheid gekomen? Bij scheppingstheorie is God de oorzaak. Wat is de oorzaak bij evolutietheorie? Bij mij lijkt bij evolutietheorie er een oorzaak te ontbreken. Daarom grijp ik rationeel maar naar een scheppingstheorie. Die lijkt me dan logischer.
Niet echtquote:
O, nu is dat plots zo. Tja, ik hecht geen belang aan een evolutietheorie en heb geen zin om mezelf te bekijken als een gevolueerde aap.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:01 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Evolutietheorie gaat enkel over de ontwikkeling van het leven niet het ontstaan (eventueel gestuurd door bijvoorbeeld een god als je theïstische evolutie neemt)
Ik heb er m'n redenen voor, maar als jij er gene hebt dan kan ik je die moeilijk aanpraten. Die overtuiging komt eenmaal uit ervaringen.quote:
een dier dat nog niet bestaatquote:Op woensdag 5 november 2014 19:07 schreef likdoorn het volgende:
[..]
O, nu is dat plots zo. Tja, ik hecht geen belang aan een evolutietheorie en heb geen zin om mezelf te bekijken als een gevolueerde aap.
Een vraag: Waarin denk je dat de mensheid dan aan het evolueren is. De theorie stelt toch dat de mens al geevolueerd is uit apen? Dat maakt mensen uiteindelijk dieren en,.. in welk dier denk je dat we aan het evolueren zijn, of kunnen we daar geen idee van hebben?
Die vraag lijkt me niet te beantwoorden. We weten immers niet hoe ons milieu er de komende miljoenen jaren uit zal zien en welke selectiedruk daar bij komt kijken.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:07 schreef likdoorn het volgende:
[..]
O, nu is dat plots zo. Tja, ik hecht geen belang aan een evolutietheorie en heb geen zin om mezelf te bekijken als een gevolueerde aap.
Een vraag: Waarin denk je dat de mensheid dan aan het evolueren is. De theorie stelt toch dat de mens al geevolueerd is uit apen? Dat maakt mensen uiteindelijk dieren en,.. in welk dier denk je dat we aan het evolueren zijn, of kunnen we daar geen idee van hebben?
Waar jij wel of niet zin in hebt lijkt me niet bijster interessant voor dit topic.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:07 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Er staat nog een vraag van mij (19:02) open, beantwoord je die ook nog even?quote:Op woensdag 5 november 2014 19:07 schreef likdoorn het volgende:
Zeer zeker.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die vraag kun je aan elke theorie vastplakken. "Wat was de oorzaak van zwaartekracht?", "Wat was de oorzaak van thermodynamica?", etc, etc.
Goddeloosheid?quote:Op woensdag 5 november 2014 19:02 schreef Molurus het volgende:
Theorieën hebben allemaal een beperkt toepassingsgebied, ook de evolutietheorie. En somehow wordt die 'wat was de oorzaak van' vraag eigenlijk alleen gesteld bij de evolutietheorie. Waarom is dat? Wat maakt de evolutietheorie zo speciaal dat het ook buiten het toepassingsgebied zaken moet verklaren?
Wat heeft dat met evolutie in het bijzonder te maken? Zoals gezegd: die vraag wordt door creationisten alleen gesteld bij de evolutietheorie, en bij geen enkele andere theorie. Waarom is dat?quote:
Ieder wetenschappelijke theorie is per definitie Goddeloosquote:
Ok, laten we eerst even stellen. Wat verstaan we onder de evolutietheorie?quote:Op woensdag 5 november 2014 19:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat heeft dat met evolutie in het bijzonder te maken?
Daar gaat de evolutietheorie toch over?quote:Op woensdag 5 november 2014 19:17 schreef Molurus het volgende:Zoals gezegd: die vraag wordt door creationisten alleen gesteld bij de evolutietheorie, en bij geen enkele andere theorie. Waarom is dat?
Vind ik wel juist. De wetenschap tracht een zeker systeem, een zekere structuur te zien het geschapene en omschrijft die structuur als wetten en die wetten als absoluut aannemen kan enkel als je wonderen en mirakels als onbestaande aanneemt.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:23 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Ieder wetenschappelijke theorie is per definitie Goddeloos
het kan als God bestaat enkel zijn creatie beschrijven waarin hij niet actief ingrijpt door het verrichten van wonderen, een wetenschappelijke theorie is daardoor niet afhankelijk van het (niet)bestaan van goden
De evolutietheorie gaat over biologische evolutie. Niet over de Big Bangquote:Op woensdag 5 november 2014 20:30 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Ok, laten we eerst even stellen. Wat verstaan we onder de evolutietheorie?
1. Het universum is ontstaan door de Big Bang? Akkoord?
2. Mensen zijn ontstaan uit apen die ontstaan zijn uit nog iets anders en verder helemaal te herleiden uit het ontstaan uit ééncellige dingen? Akkoord?
Gelieve dit eerst duidelijk te maken, dat we toch over hetzelfde hebben. Of maak jij duidelijk wat jij verstaat onder de evolutietheorie.
[..]
Daar gaat de evolutietheorie toch over?
Wel, als dat zo is, vertel dat dan aan de threadstarter want die stelt de vraag: Evolutie of scheppingsleer?quote:Op woensdag 5 november 2014 20:35 schreef barthol het volgende:
[..]
De evolutietheorie gaat over biologische evolutie. Niet over de Big Bang
Daar lijkt het momenteel ieg op.quote:Op woensdag 5 november 2014 20:30 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Correct. (Hoewel we niet zijn ontstaan uit moderne apen, maar zo'n voorouder zouden we waarschijnlijk nog steeds een aap noemen. De mens zelf ook trouwens.)quote:Op woensdag 5 november 2014 20:30 schreef likdoorn het volgende:
2. Mensen zijn ontstaan uit apen die ontstaan zijn uit nog iets anders en verder helemaal te herleiden uit het ontstaan uit ééncellige dingen? Akkoord?
Evolutie gaat over hoe leven in de loop der tijd verandert als gevolg van mutatie en selectie.quote:Op woensdag 5 november 2014 20:30 schreef likdoorn het volgende:
Gelieve dit eerst duidelijk te maken, dat we toch over hetzelfde hebben. Of maak jij duidelijk wat jij verstaat onder de evolutietheorie.
Nee, evolutie gaat niet over de vraag hoe leven is ontstaan. Net zo min als de theorie van de zwaartekracht gaat over hoe regen ontstaat.quote:Op woensdag 5 november 2014 20:30 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Tja, niet echt mijn ding, ik ben er niet geinteresseerd in.quote:Op woensdag 5 november 2014 20:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Evolutie gaat over hoe leven in de loop der tijd verandert als gevolg van mutatie en selectie.
[..]
Nee, evolutie gaat niet over de vraag hoe leven is ontstaan. Net zo min als de theorie van de zwaartekracht gaat over hoe regen ontstaat.
Wat doe je hier dan?quote:Op woensdag 5 november 2014 20:48 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Tja, niet echt mijn ding, ik ben er niet geinteresseerd in.
quote:
? De threadstarter stelt de vraag: Evolutietheorie of scheppingsleer? Ik ga voor scheppingsleer.quote:
Dat is de big bang theorie niet de evolutietheoriequote:Op woensdag 5 november 2014 20:30 schreef likdoorn het volgende:
[..]
correctquote:2. Mensen zijn ontstaan uit apen die ontstaan zijn uit nog iets anders en verder helemaal te herleiden uit het ontstaan uit ééncellige dingen? Akkoord?
quote:Gelieve dit eerst duidelijk te maken, dat we toch over hetzelfde hebben. Of maak jij duidelijk wat jij verstaat onder de evolutietheorie.
[..]
dan weet je niet waar je tegen bentquote:Op woensdag 5 november 2014 21:33 schreef likdoorn het volgende:
[..]
[..]
? De threadstarter stelt de vraag: Evolutietheorie of scheppingsleer? Ik ga voor scheppingsleer.
Aangezien de scheppingstheorie de evolutieleer tegenspreekt ben ik niet geinteresseerd in de evolutieleer.
Dat was wel duidelijk.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:33 schreef likdoorn het volgende:
[..]
? De threadstarter stelt de vraag: Evolutietheorie of scheppingsleer? Ik ga voor scheppingsleer.
Dat is niet noodzakelijk het geval. Er zijn ook hordes creationisten die geen enkel probleem hebben met evolutie. Die twee hebben niet per se iets met elkaar te maken.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:33 schreef likdoorn het volgende:
Aangezien de scheppingstheorie de evolutieleer tegenspreekt
En dat volgt daar ook niet noodzakelijk uit. Als je de wereld werkelijk wil begrijpen, zoals die is en niet zoals je wil dat hij is, dan doe je er denk ik verstandig aan om verschillende opvattingen daarover kritisch te bekijken. Vooral ook je eigen opvattingen daarover.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:33 schreef likdoorn het volgende:
ben ik niet geinteresseerd in de evolutieleer.
Ik zal eens vertellen wat Jezus zei over mensen die wereld kennen volgens het Thomas evangelie:quote:Op woensdag 5 november 2014 21:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat was wel duidelijk.
[..]
Dat is niet noodzakelijk het geval. Er zijn ook hordes creationisten die geen enkel probleem hebben met evolutie. Die twee hebben niet per se iets met elkaar te maken.
[..]
En dat volgt daar ook niet noodzakelijk uit. Als je de wereld werkelijk wil begrijpen, zoals die is en niet zoals je wil dat hij is, dan doe je er denk ik verstandig aan om verschillende opvattingen daarover kritisch te bekijken. Vooral ook je eigen opvattingen daarover.
Geen vragen stellen en je oren en ogen sluiten voor de rest noem ik geen kritische blik.
En hoe is dit relevant voor dit topic?quote:Op woensdag 5 november 2014 21:41 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Ik zal eens vertellen wat Jezus zei over mensen die wereld kennen volgens het Thomas evangelie:
56. Jezus zei: "Wie de wereld heeft leren kennen, heeft een lijk ontdekt. En de wereld is waardeloos voor wie dat lijk ontdekt heeft."
Stel dan geen vragen waardoor ik offtopic ga he.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
En hoe is dit relevant voor dit topic?
Ik stelde daar helemaal geen vraag. Noch lijkt jouw reactie ook maar iets te maken te hebben met de post die je quote.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:42 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Stel dan geen vragen waardoor ik offtopic ga he.
http://www.scientias.nl/n(...)-link-te-zijn/106820quote:Wetenschappers hebben het fossiel van een 250 miljoen jaar oude zeereptiel gevonden, die de voorouder is van de ichthyosauriërs. De oorsprong van de ichthyosauriërs was een lange tijd één van de raadsels binnen de paleontologie. Het fossiel is dus een belangrijke missing link.
Een gnostisch evangelie, waarvan de uitspraken meestal een diepere betekenis hebben dan de letterlijke interpretatie.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:41 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Ik zal eens vertellen wat Jezus zei over mensen die wereld kennen volgens het Thomas evangelie:
56. Jezus zei: "Wie de wereld heeft leren kennen, heeft een lijk ontdekt. En de wereld is waardeloos voor wie dat lijk ontdekt heeft."
"Show a creationist a missing link, and he will tell you there are now two gaps in the fossil record where there used to be just one."quote:Op woensdag 5 november 2014 21:57 schreef budvar het volgende:
[..]
http://www.scientias.nl/n(...)-link-te-zijn/106820
En weer een "missing link" gevonden, hoelang zullen de creationisten het nog volhouden.
Heel lang. Iedere gevonden missing link levert namelijk twee nieuwe op.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:57 schreef budvar het volgende:
[..]
http://www.scientias.nl/n(...)-link-te-zijn/106820
En weer een "missing link" gevonden, hoelang zullen de creationisten het nog volhouden.
En dat terwijl elk fossiel eigenlijk een "missing link" is. Maar ja van mensen die er zo over denken kan je niet "winnen".quote:Op woensdag 5 november 2014 22:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Show a creationist a missing link, and he will tell you there are now two gaps in the fossil record where there used to be just one."
Op zich interessante ontdekking.
Lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, enkel geïnteresseerd zijn in kennis waarmee je het eens bent.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:33 schreef likdoorn het volgende:
Aangezien de scheppingstheorie de evolutieleer tegenspreekt ben ik niet geinteresseerd in de evolutieleer.
En zelfs geen enkele quote van de historische persoon Jezus bevat. Dit en de overige evangelies zijn geschreven door gehelleniseerde joodse gnostici.quote:Op woensdag 5 november 2014 21:57 schreef Mr.44 het volgende:
Een gnostisch evangelie, waarvan de uitspraken meestal een diepere betekenis hebben dan de letterlijke interpretatie.
quote:Op donderdag 6 november 2014 05:24 schreef budvar het volgende:
[..]
En dat terwijl elk fossiel eigenlijk een "missing link" is. Maar ja van mensen die er zo over denken kan je niet "winnen".
Het lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, in een theorie geloven waar noch hoop noch geluk in ligt.quote:Op donderdag 6 november 2014 07:12 schreef Semisane het volgende:
[..]
Lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, enkel geïnteresseerd zijn in kennis waarmee je het eens bent.
Wat jij wel of niet leuk vindt om te horen heeft verder geen invloed op de werkelijkheid.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Het lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, in een theorie geloven waar noch hoop noch geluk in ligt.
Jij kan bepalen waar andere mensen gelukkig van worden? Ik word namelijk best gelukkig als ik lees dat er (alweer) een fossiel is gevonden die de evolutietheorie ondersteunt, en ik snap er geen reet van dat iemand gelukkig kan worden van het geloven in een god met bijbehorende verhaaltjes die kant noch wal raken.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Het lijkt me persoonlijk een beetje treurige manier van bestaan, in een theorie geloven waar noch hoop noch geluk in ligt.
Waarom koppel je levensbeschouwing aan een wetenschappelijke theorie eigenlijk? Het zijn namelijk twee dingen die helemaal niks met elkaar te maken hebben.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:03 schreef likdoorn het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |