abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145971506
quote:
Moldavië is geen lid van de Europese Unie en is ook geen kandidaat-lidstaat van de unie.

Moldavië verklaarde zich op 27 augustus 1991 onafhankelijk van de Sovjet-Unie, maar raakte in oorlog met Transnistrië dat zich afscheidde toen de Verenigde Naties Moldavië op 2 maart 1992 erkenden. De Europese Unie (EU) en Moldavië tekenden op 28 november 1994 een associatieverdrag, dat op 1 juli 1998 in werking trad voor 10 jaar. Daarna werd er weinig vooruitgang geboekt, vooral omdat tussen 2001 en 2009 behoudende communisten aan de macht waren die toetreding tot de EU geen prioriteit vonden. In 2005 opende de EU wel een kantoor in Chisinau en werd de Moldavische EU-delegatie opgezet. Na protesten van liberale, democratische en pro-Europese Moldaviërs tegen de mogelijk door communisten gemanipuleerde verkiezingen van april 2009 werden er in juli opnieuw verkiezingen gehouden, die de communisten verloren. De liberaal-democratische partijen vormden een regeringscoalitie met de naam "Alliantie voor Europese Integratie" (Alianţa pentru Integrare Europeană), die meteen de banden met de EU probeerde aan te halen en noodzakelijke binnenlandse hervormingen door te voeren. De onderhandelingen met de EU begonnen in januari 2012. De Alliantie voor Europese Integratie viel na een vertrouwensstemming in februari 2013, maar werd vervangen door de "Pro-Europese Coalitie" (Coaliţia Pro Europeană), die op 28 november 2013 een EU-associatieverdrag tekende.
quote:
Zo'n zeventigduizend Moldaviërs hebben zondag in hun hoofdstad Chisinau gedemonstreerd voor aansluiting bij de Europese Unie. 'Europa' en 'Voor Moldavië en Europa' waren de leuzen die de massa scandeerde. Ook werd er met Moldavische en EU-vlaggen gezwaaid. De demonstratieve bijeenkomst was georganiseerd door de drie pro-Europese coalitiepartijen.

De menigte werd onder anderen toegesproken door president Nicolae Timofti . “Europese integratie biedt ons de kans om onze economie nieuw leven in te blazen en de kwaliteit van ons leven te verbeteren. Het betekent dat we ons land moderniseren.”

Over enkele weken hoopt Moldavië op een EU-top in de Litouwse hoofdstad Vilnius een partnerschapsovereenkomst met de EU te sluiten.

Het land met vier miljoen inwoners riep in 1991 na de ineenstorting van de Sovjet-Unie de onafhankelijkheid uit.
Het associatieverdrag is al getekend, handelsbarrières zijn al zo goed als opgeheven en vrijwel alle mensen in Moldavië hebben toch al een Roemeens paspoort gekregen van Roemenië. Veel verschil maakt dat allemaal dus niet.

Een grens tussen het 'ontwikkelde' deel en Transnistrië ligt er toch al, dus dat deel van Moldavië kan dan bij Rusland gevoegd. Wellicht stimuleert dat cadeau de handel met Rusland weer een beetje. Transnistrië wil toch niet bij de EU.

Nederland investeert al veel in Moldavië (veeteelt, vlees, landbouw en textiel), Nederland vertegenwoordigt Moldavië ook bij het IMF,

Kortom: Moldavië moet z.s.m. opgedeeld worden, grotendeels bij Roemenië gevoegd worden en dan zit het automatisch in de EU. Dat voorkomt een ellenlange toetredingsprocedure.
  zondag 26 oktober 2014 @ 20:38:50 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_145971593
Oke.

Helaas wil Moldavie dat allemaal niet dus slotje.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 26 oktober 2014 @ 20:40:52 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_145971726
Verder heb ik nu al een pleurishekel aan dat hele tyfusland omdat ze Bulgarije schijnbaar als een All In Resort zien in plaats van als het paradijs als dat het daadwerkelijk is.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_145971816
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 20:40 schreef Dven het volgende:
Verder heb ik nu al een pleurishekel aan dat hele tyfusland omdat ze Bulgarije schijnbaar als een All In Resort zien in plaats van als het paradijs als dat het daadwerkelijk is.
En de gemiddelde Nederlander denkt gunstiger over Bulgarije? :)
  zondag 26 oktober 2014 @ 20:56:27 #5
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_145972765
Ik denk dat de Russen het niet zo cool vinden. En verder is het een straatarm land. Dat een beetje naar wat niveau tillen gaat miljarden kosten. En dan is de vraag hoeveel in de broekzakken verdwijnt door corruptie en wat al niet meer. In een arm land zijn ze gevoeliger voor harde klinkende munt dan in wat meer ontwikkelde landen.
pi_145972942
Gewoon de hele procedure doorlopen en daar de tijd voor nemen lijkt me ook verstandiger. Ze zijn voorlopig echt niet rijp voor toetreding.
  zondag 26 oktober 2014 @ 21:03:28 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_145973242
Lijkt me een goed plan.
Nog een land met rugzakje het kneuzenklasje binnenhalen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 26 oktober 2014 @ 21:10:00 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_145973648
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 20:42 schreef Halcon het volgende:

[..]

En de gemiddelde Nederlander denkt gunstiger over Bulgarije? :)
Ik heb dan ook maar bar weinig met Nederland
pi_145973767
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:10 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik heb dan ook maar bar weinig met Nederland
Ander land dan, België of Frankrijk of zo?
pi_145973876
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 20:59 schreef 99.999 het volgende:
Gewoon de hele procedure doorlopen en daar de tijd voor nemen lijkt me ook verstandiger. Ze zijn voorlopig echt niet rijp voor toetreding.
Zowat dat hele land mag toch al in de EU werken, omdat ze van Roemenië toch al een Roemeens paspoort hebben gekregen, de mensen die nog geen paspoort hebben kunnen dat zo krijgen van Roemenië en qua handel maakt Nederland daar zo ongeveer de dienst uit.
  zondag 26 oktober 2014 @ 22:31:40 #11
104871 remlof
Europees federalist
pi_145978428
Procedure doorlopen en dan zien we over een jaar of tien wel.

Wat is dat trouwens voor een vaag kaartje in je OP?
pi_145978684
quote:
7s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:31 schreef remlof het volgende:
Procedure doorlopen en dan zien we over een jaar of tien wel.

Wat is dat trouwens voor een vaag kaartje in je OP?
Mijn betoog is dat Moldovië feitelijk al EU is en ik ben benieuwd of een land op kan gaan in een EU-land en zo automatisch tot de EU zal behoren.

Moldavische kaart van Europa. :)
pi_145978934
Denk overigens niet dat de Moldaviërs erg zitten te wachten op opgaan in Roemenië. Die zijn al blij dat ze eindelijk weer onafhankelijk zijn.
  zondag 26 oktober 2014 @ 22:39:30 #14
104871 remlof
Europees federalist
pi_145978969
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:35 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mijn betoog is dat Moldovië feitelijk al EU is en ik ben benieuwd of een land op kan gaan in een EU-land en zo automatisch tot de EU zal behoren.

Als ze zich aansluiten bij Roemenië wel, maar dat gaat vast niet gebeuren.
pi_145979552
quote:
7s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:39 schreef remlof het volgende:

[..]

Als ze zich aansluiten bij Roemenië wel, maar dat gaat vast niet gebeuren.
Het is een thema, al zijn er nog beren op de weg. http://m.avocatnet.ro/mobile/m%7Carticol?a=37056
  zondag 26 oktober 2014 @ 23:20:41 #16
104871 remlof
Europees federalist
pi_145980904
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:50 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het is een thema, al zijn er nog beren op de weg. http://m.avocatnet.ro/mobile/m%7Carticol?a=37056
Ja, ik kan vast Roemeens lezen :')
  maandag 27 oktober 2014 @ 00:13:45 #17
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_145982553
quote:
10s.gif Op zondag 26 oktober 2014 23:20 schreef remlof het volgende:

[..]

Kom, we gaan een cursus Roemeens inkopen bij NTI en het over een half jaar weer proberen.
pi_145984799
quote:
10s.gif Op zondag 26 oktober 2014 23:20 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat is toch niet zo moeilijk? Jij als man van de wereld. ;)

Goed, als nadelen worden genoemd:

* Onvoldoende draagvlak in Basarabia.
* Ze zijn zelf al bezig met de EU. Er wordt ook bij gezegd dat dat lang kan duren. Dat zou dus nadeel 1 op kunnen heffen.
* Conflict met Transnistrië.
  maandag 27 oktober 2014 @ 07:27:06 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_145984834
quote:
6s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ander land dan, België of Frankrijk of zo?
In de laatste is de zon soms ieder geval nog aangenaam
  maandag 27 oktober 2014 @ 07:28:37 #20
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_145984841
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:35 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ze willen geen onderdeel zijn van Roemenië. Dat maakt dit hele topic echt zo zinloos als wat.
pi_145984930
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 07:28 schreef Dven het volgende:

[..]

Ze willen geen onderdeel zijn van Roemenië. Dat maakt dit hele topic echt zo zinloos als wat.
Als daar automatische toetreding tot de EU tegenover staat en het voorkomen van toestanden zoals in de Oekraïne... Dan wil ik dat nog weleens zien. :)
  maandag 27 oktober 2014 @ 07:44:09 #22
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_145984950
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 07:42 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als daar automatische toetreding tot de EU tegenover staat en het voorkomen van toestanden zoals in de Oekraïne... Dan wil ik dat nog weleens zien. :)
Ja oke. Dan kan je hier fijn in je eentje verder speculeren over alle alsjes.
Start zo ook even een topic over dat vlaanderen best bij nederland kan horen als we ze allemaal maar een bierpakket en een zakje patat geven.
  maandag 27 oktober 2014 @ 07:48:59 #23
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_145984988
Of Macedonië bij Bulgarije. Plakken we daar ook een kek lidmaatschapje aan vast. Is het geschil met de Grieken ook gelijk verleden tijd.
pi_145984995
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 07:44 schreef Dven het volgende:

[..]

Ja oke. Dan kan je hier fijn in je eentje verder speculeren over alle alsjes.
Start zo ook even een topic over dat vlaanderen best bij nederland kan horen als we ze allemaal maar een bierpakket en een zakje patat geven.
Dat Moldavië tegen muren op gaat lopen als het gaat om toetreding en dat Transnistrië voor intern gezeik gaat zorgen, zijn reële scenario's.

Vlaanderen bij Nederland is een heel ander iets en gaat zolang de Hollanders friet patat blijven noemen niet gebeuren.
  maandag 27 oktober 2014 @ 07:51:58 #25
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_145985011
quote:
6s.gif Op maandag 27 oktober 2014 07:49 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat Moldavië tegen muren op gaat lopen als het gaat om toetreding en dat Transnistrië voor intern gezeik gaat zorgen, zijn reële scenario's.

Vlaanderen bij Nederland is een heel ander iets en gaat zolang de Hollanders friet patat blijven noemen niet gebeuren.
Als dat voor de Vlamingen al reden is om niet bij nederland toe te treden, dan zou je moeten weten dat de Moldaven veel betere reden hebben om niet bij Roemenië aangesloten te willen zijn :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')