Hoi allemaal,
Dit zal een hele terechte klacht worden, maar het verhaal zal lang zijn.
Korte schets beginsituatie: Ik en mijn broertje wonen thuis op de boerderij bij mijn ouders. Ik heb hier ook mijn paard staan. De afspraak was dat ik die dagelijks zou blijven verzorgen zolang ik nog in deze stad studeer en in de buurt woon.
April –Mijn vader en moeder vertellen dat ze gaan scheiden. Prima, ik heb hun huwelijk van dichtbij meegemaakt en ik sta hier volledig achter. Alle veranderingen zullen geleidelijk verlopen wordt mijn broertje en mij door zowel pa als ma verzekerd. Vader bekent een vriendin te hebben sinds enige tijd(februari).
Achteraf blijkt dat mijn vader vanaf de eerste ontmoeting met zijn vriendin die al 4 kinderen heeft actief pogingen heeft ondernomen om haar te bezwangeren, een bewuste keuze van beiden. In mei zal dit eindelijk lukken.
Juni - Tijd schrijdt voort, mijn moeder vindt al spoedig een leuk huisje in de buurt. Inmiddels heb ik stiefmoeder Cecilia één keer ontmoet.
Eind juni – Aap komt uit de mouw: stiefmoeder Cecilia+ haar vier kinderen(Jannes (13 jaar), Swiebertje (12 jaar), Wigger (9 jaar) en Jurjen (7 jaar) + vier gehandicapte honden (Kreupele, Enkelbijter, Eczeem en Blinde. Geadopteerd uit Spaanse asiels) komen hier te wonen voor het einde van de zomervakantie. Totaal in strijd met wat in april was verteld.
Juli – Mijn vader doet moeilijk over geldzaken tegen mij en mijn broertje. Er zijn afspraken gemaakt en die zijn vastgelegd, dus hij heeft geen poot om op te staan. Ondertussen heeft hij een schilderij van 1000 euro voor zijn vriendin Cecilia gekocht als cadeau.
Eind juli – Huis van mijn moeder is klaar om eventueel met 3 personen in te wonen. Vanaf dat moment woon ik daar.
Halverwege augustus – Ik ontmoet de kinderen voor het eerst als ze net zijn ingetrokken. Dit is niet de manier die ik zou aanraden om een succesvol samengesteld gezin te formeren. Het zijn niet de makkelijkste kinderen.
Jurjen: 7 jaar, spastisch, schreeuwt veel.
Wigger: 9 jaar, woedeaanvallen.
Swiebertje: 12 jaar, kleine psychopaat.
Jannes: 13 jaar, autist. Hij lijkt heel veel op Shelden van TBBT.
Het zijn trouwens allemaal moederskindjes die om het minste of geringste bij mama komen uithuilen en ze lusten bijna niks behalve patat.
Om afspraken op elkaar af te stemmen hebben mijn broertje, ik en mijn vader een gezamenlijke agenda. Ik kan hem wel iets vragen, maar hij vergeet het toch weer. Zo ook een wedstrijd die ik in overleg had gepland. Voor wedstrijden ben ik afhankelijk van onze grote auto om de trailer te kunnen trekken. In de grote auto is een extra stoel geplaatst zodat er plaats is voor mijn vader, Cecilia, Jannes, Swiebertje, Wigger en Jurjen. Echter had mijn vader mijn afspraak niet gezien en hij had met Cecilia al iets afgesproken. Dat is blijkbaar belangrijker (is iets wat een willekeurige andere avond had gekund, maar hij durft de Cecilia niet tegen te spreken) en ik moet maar afzeggen.
Cecilia is een fulltime huisvrouw en dat is op een boerderij wel handig, dus ik verwachtte een schoner huis dan voorheen. Niets is minder waar, de honden zijn te gehandicapt om uitgelaten te worden en pissen en poepen binnen. Met een beetje geluk als de deur open staat enkel op het terras (wat wel bij de voordeur zit, waar eventuele gasten aanbellen, lekker vies welkom). In de praktijk heb ik geen enkele nacht meer in mijn oude kamer geslapen, omdat het gewoon te ranzig is geworden na de komst van die honden. Ik heb er de eerste maand nog wel af en toe gegeten en in de weekenden voor iedereen gekookt, maar aangenaam is anders. Bovendien zijn ze erg slecht opgevoed, ze blaffen continue en Enkelbijter bijt je in de enkels wanneer je hem de rug toekeert.
Ook doet Cecilia andere huishoudelijke taken heel inefficiënt. Ze doet geen wekelijkse boodschappen, maar gaat bijna dagelijks met de auto naar de supermarkt. De was ligt door het hele huis verspreid en haar organisatietalenten laten ook zeer te wensen over. Daarnaast is ze ook erg dom, haar interesses zijn dieren en haar eigen kinderen. Ze heeft geen opleiding afgerond en haar wereld is zeer beperkt. Ze kan ook alleen maar over haar kinderen en honden praten. Haar enige overige sociale contacten zijn haar ouders en ex-man.
Halverwege september -Na één maand begonnen de eerste strubbelingen. Ik had kleding die niet in de droger mag te drogen gehangen in de ruimte wat een voormalig kantoor was. Er is een trap die leidt naar de eerste verdieping die ongeveer half zo groot is als de begane grond. Het is er altijd erg warm door de vloerverwarming, dus aan de rand van de eerste verdieping droogt kleding en dergelijke altijd goed. Dit deed ik ook al toen het nog als kantoor diende, want vanaf de begane grond zie je de was alleen als je er recht onder gaat staan bij de trap. Buiten aan de waslijn hangen was geen optie, want het regende. In deze ruimte slapen op dat moment vier mensen: Cecilia en mijn vader beneden en Wigger en Jurjen op de eerste verdieping. Ik had netjes geklopt en er was niemand binnen toen ik het ophing. De volgende ochtend word ik boos opgebeld door mijn vader die van Cecilia heeft door gekregen dat dit echt niet kan in verband met privacy.
Noot: De helft van de slaapkamer van mijn broertje was zonder overleg gekaapt, de enige afscheiding was een gordijn. In de nieuwe ruimte computerden de kinderen van Cecilia met honden op schoot die inmiddels tot twee keer toe in zijn bed gepoept hebben..
Een week later vertelt mijn vader eindelijk aan ons dat Cecilia zwanger is. Inmiddels is ze al 17 weken zwanger. De rest van de familieleden weet het allemaal al en hij vertelt het ons als allerlaatste. Ik ben pissig, want ik heb duidelijk aangegeven dat ik dat soort dingen juist graag op tijd wil weten en hij had dat ook aan ons beloofd. Hij reageert daar heel laconiek en bot op.
Alle kinderen zijn dit jaar naar een nieuwe school gegaan. De jongste twee aarden goed op een basisschool. Swiebertje kwam in de brugklas terecht en Jannes in de tweede klas. Beiden worden ze gepest, maar Jannes zegt dat hij het gewoon negeert en Swiebertje heeft er echt last van. Swiebertje is sowieso een apart geval gebleken. Overige bezoekers (er is een kleine pensionstal met +-5 klanten) op het erf kijkt hij met regelmaat zwijgend boos aan. Een soort kleine psychopaat in wording dus.
Op een avond leen ik in overleg de auto om iemand naar het station te brengen. Bij terugkomst is mijn fiets op slot gezet door het kleine psychopaatje. Later blijkt dit gedaan te zijn omdat hij dacht dat het bezoekje aan de kermis door mij niet meer door zou gaan. Dit was niet het geval, want mijn vader en Cecilia waren nog niet eens terug toen ik arriveerde. Als ik hem vraag naar zijn verhaal stamelt hij iets over ‘om te zorgen dat hij niet gestolen werd, want wij zouden zo weg gaan.’ (Red.: fietsen op het erf staan nooit op slot). Later maakt hij zijn moeder wijs dat hij zijn excuses aangeboden heeft en zij denkt dat ik dat gewoon niet gehoord heb en gelooft haar lieve Swiebertje op zijn woord.
Weer een week later blijkt dat Cecilia roddelt over mij. Ze verwijt mij allemaal vage dingen waar ik zelf geen weet van heb of waar zijzelf net zo goed een aandeel in heeft. Zoals dat ik te weinig met haar praat. Een raar verwijt, want ik heb daar vaker een poging toe ondernomen dan zij, maar toen het van een kant bleek te komen is dat van mijn kant inderdaad minder geworden. En nog meer dingen die gewoon het gevolg zijn van miscommunicatie. Maar volgens haar ligt het daar niet aan, maar aan het verschil in normen en waarden.
In eerste instantie was ik nog wel bereid initiatief te nemen om een gesprek aan te gaan, maar ondertussen was er al veel meer gebeurd dan hier boven is beschreven. Bovendien was het investeren in een goede band vanaf begin af aan vooral van mijn kant gekomen, dus ik had geen zin meer om hier energie in te steken. Van de andere kant is er ook geen enkel initiatief gekomen.
Mijn vader reageert op haar als een van haar hondjes en durft haar niet tegen te spreken. Onderlinge communicatie verloopt altijd stroef, want hij wil elk wissewasje eerst met Cecilia overleggen omdat hij anders in zijn nekvel gegrepen wordt. Communicatie blijft helaas nodig vanwege de gemaakte financiële en praktische afspraken.
Conclusie: Relatie met mijn vader verpest door zijn midlifecrisis en scrotum. Tevens mijn prachtige ouderlijke huis waar ik altijd welkom zou zijn kwijtgeraakt.
Toevoeging 1: Nee dit hoeft niet in R&P, want ik hoef geen advies.
Toevoeging 2: De namen zijn fictief en Cecilia is van Nederlandse afkomst.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2014 18:32:12 ]