abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145906743
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Diverse platformen krijgen een officiële vergunning of ontheffing van de AFM.
crowdaboutnow.nl
kapitaalopmaat.nl
fundyd.nl
enz.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Dit is echter minder van belang bij diverse platforms die via een derden rekeing werken en waar de contracten direct afgesloten worden tussen lener en verstrekker.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM of DM je mailadres naar Tha_Duck als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.
pi_145910418
Zijn er hier nog meer mensen die toevallig meedoen met het project Akoesticum via KoM? Zo ja, hebben jullie je eerste betaling al binnen?
pi_145916363
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 23:29 schreef Horsemen het volgende:
Zijn er hier nog meer mensen die toevallig meedoen met het project Akoesticum via KoM? Zo ja, hebben jullie je eerste betaling al binnen?
Wanneer moest je de eerste betaling binnen hebben volgens de site?
pi_145918447
quote:
Ik ga nu ook niet meer spreiden over meerdere platformen denk ik, dat wou ik in het begin wel doen maar GVE is de grootste en succesvolste denk ik dus waarom zou ik dan nog gaan spreiden? Lijkt me niet dat GVE omvalt en dan nog zijn je investeringen inprincipe veilig.
Hoe denken jullie daarover?
Ik verwacht niet dat GVE snel omvalt, maar ik heb (daarnaast) ook vijf projecten op KOM. Zo ingewikkeld is het aanmeldingsproces niet, dus een tweede platform vind ik geen probleem. Auxmoney.de (een Duits crowdfundingplatform) heeft bijvoorbeeld een veel ingewikkeldere aanmeldingsprocedure (als je nog geen Duitse betaalrekening hebt en/of niet tegen de Duitse grens woont). Voordelen:
1. GVE houdt concurrentie, dat houdt ze scherp. 14 maanden geleden bood KOM bijvoorbeeld een beduidend beter inzicht in het verdere verloop van je investering dan GVE. GVE is op dit punt verbeterd.
2. Aantrekkelijke projecten bij GVE zijn tegenwoordig al volgeschreven voordat ik thuis ben en ook een klein bedrag kan toegezeggen. Waarom zou ik dan (daarnaast) niet kijken of een andere aanbieder ook een aantrekkelijk/redelijk project heeft?
3. Aangezien ik bij de meeste projecten 100 euro inleg, is spreiding ook goed om die 100-projectengrens niet te dicht te benaderen.

Sinds kort ben ik ook als investeerder bij Lendico ingeschreven. Eigenlijk vooral om snel te kunnen investeren als er daar iets aantrekkelijks voorbij komt. Sinds dien krijg ik met enige regelmaat e-mails en nu zelfs één waarin geconstateerd wordt dat ik nog geen enkele investering heb gedaan. Ben ik de enige die dat wat opdringerig vind?

[ Bericht 0% gewijzigd door Groepfunder op 25-10-2014 11:16:58 ]
pi_145920014
quote:
1. GVE houdt concurrentie, dat houdt ze scherp.
Helemaal eens dat het goed is als er concurrentie is voor GVE.
pi_145920377
quote:
Goed punt! Ik moet dat echt beter bijhouden. Ik heb ook nog niets ontvangen
pi_145920485
Moet je crowdfunding zien als een lening waarop de leningnemer iedere termijn aflost inclusief rente?
pi_145921155
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 12:46 schreef Pleun2011 het volgende:
Moet je crowdfunding zien als een lening waarop de leningnemer iedere termijn aflost inclusief rente?
Ligt aan het platform, bij GVE (meest gebruikt hier) is dat idd zo.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 13:43:55 #9
412341 mesaana
crowdfunding geinteresseerde
pi_145921978
quote:
Nog niet, volgens de site komt de eerste binnen op 6 nov.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 13:49:29 #10
412341 mesaana
pi_145922098
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 12:46 schreef Pleun2011 het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding
Het kan echt heel veel verschillende vormen aannemen, het kan ook een donatie zijn, of dat je de eerste versie van een product krijgt, of een aandeel, of,of,of
Maar dat de aanvrager de funding van een heleboel verschillende bronnen (crowd) geld krijgt in plaats van 1 of maar een paar bronnen is waar crowdfunding om draait.

Wij hebben het hier dan meestal over 1 vorm hiervan: peer-to-peer lending (P2P). En dat is wat jij beschrijft.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 14:00:51 #11
412341 mesaana
pi_145922332
Ik zie maar weinig gebeuren op Lendico!
Ik heb hier al wat in geinvesteerd (25 EUR is immers nog te overzien), maar ik zie niet veel mede investeerders.
Dus ik ben benieuwd: waarom niet? Er zijn vast wel wat van jullie die hier al naar gekeken hebben!
pi_145924948
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 14:00 schreef mesaana het volgende:
Ik zie maar weinig gebeuren op Lendico! (...) Dus ik ben benieuwd: waarom niet? Er zijn vast wel wat van jullie die hier al naar gekeken hebben!
Vooralsnog heb ik van een investering op Lendico afgezien. Dat heeft meerdere oorzaken. Er hebben tot nu toe weinig interessante projecten op het platform gestaan. Daarnaast vindt ik de kostenstructuur van Lendico niet transparant en ogenschijnlijk duur. Als je bij GVE 100 euro investeert, dan betaal je daarvoor 0,9 euro. Bij Lendico betaal je per aflossing 1% bij projecten met een loopduur van langer dan 6 maanden.

Kortom:
Rente 8%: - Looptijd < 45 maanden: Lendico goedkoper
Rente 8% - Looptijd >= 45 maanden: GVE goedkoper
Rente 7% - Looptijd < 46 maanden: Lendico goedkoper
Rente 7% - Looptijd >= 46 maanden: GVE goedkoper

Ik denk ook dat Lendico die tabel met 'Dagen open' moet wijzigen. Dat cijfer vind ik onduidelijk en ik begrijp ook niet waarom een platform waarop zo weinig investeerders actief zijn, eist dat een lening binnen twee weken moet zijn volgeschreven. Zeker niet als concurrenten 3 maanden de tijd nemen.
  zondag 26 oktober 2014 @ 15:50:00 #13
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_145960387
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 14:00 schreef mesaana het volgende:
Ik zie maar weinig gebeuren op Lendico!
Ik heb hier al wat in geinvesteerd (25 EUR is immers nog te overzien), maar ik zie niet veel mede investeerders.
Dus ik ben benieuwd: waarom niet? Er zijn vast wel wat van jullie die hier al naar gekeken hebben!
Vooral omdat de projecten waardeloos zijn.
  zondag 26 oktober 2014 @ 20:01:08 #14
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_145969750
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 15:50 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Vooral omdat de projecten waardeloos zijn.
Dit ja!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_145972531
Ik heb nog wel een potje over om wat mee te doen.

Ik ga me hier maar eens goed in verdiepen. Rendementen klinken erg mooi, vooral bij de matige spaarrentes tegenwoordig. Alleen moet ik nog even wennen dat je op deze projecten natuurlijk de hele looptijd een risico loopt over je uitstaande leningen.

Ik geloof dat geldvoorelkaar geen gebrek heeft aan investeerders. Het zal dus een afweging zijn tussen er snel bij zijn om mee te doen en zorgvuldig afwegen waar je wel of niet in wil gaan.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts." - Bertrand Russell
pi_145973061
Multi-Link zit inmiddels over de helft :Y.

http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7513
జ్ఞ‌ా
pi_145975674
Multi-Link gaat wel vollopen denk ik.

En inderdaad, geldschieters 'genoeg'. Dus goed afwegen inderdaad, niet zomaar blind instappen. Maar ook niet te voorzichtig zijn, want dan ben je te laat!
Schip ahoy!
pi_145985849
quote:
14s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:00 schreef µ het volgende:
Multi-Link zit inmiddels over de helft :Y.

http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7513
Ik vind dat Multi-link vergeleken met andere projecten maar langzaam vol loopt.
pi_145998954
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 07:39 schreef Goesten het volgende:

[..]

Wanneer moest je de eerste betaling binnen hebben volgens de site?
Volgens de site zou dat eerst op 6 oktober zijn maar nu staat het ineens op 6 november. Op 1 september heb ik mijn inleg overgemaakt, dus zou 6 oktober wel logischer zijn, maar goed we wachten af.
pi_145999100
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 12:42 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Goed punt! Ik moet dat echt beter bijhouden. Ik heb ook nog niets ontvangen
Wat ook slecht is dat is dat je niet hoort als een project gestart is.
pi_145999286
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 13:43 schreef mesaana het volgende:

[..]

Nog niet, volgens de site komt de eerste binnen op 6 nov.
Het vreemde is dat toen ik medio september op de site keek er stond dat de eerste betaling op 6 oktober zou zijn. Nu staat er bij mij ook ineens 6 november. Er zit dan ook wel erg veel tijd tussen overmaken inleg en start project. Dat zomaar veranderen van de datum is wel een beetje dubieus.
  maandag 27 oktober 2014 @ 16:52:51 #22
417254 BumBunny
huppelend het leven in
pi_145999981
Multi Link gaat best lekker!
pi_146000348
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=8668
Nieuw en gaat super snel! Is ook maar 16k
pi_146000447
quote:
14s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef Horsemen het volgende:
7%, 60 maanden en een B rating? Bedankt maar nee bedankt.
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:05:01 #25
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_146000448
quote:
14s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef Horsemen het volgende:
Ik doe niet mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: