InterstellarHet lukt me niet vaak om weinig over het verhaal van een bepaalde film te weten voordat ik `m ga zien. Maar na het zien van de trailers van Interstellar en het feit dat er zo weinig over het verhaal bekend werd gemaakt is dat hier toch gelukt. Wist voor het grootste deel dus niet waar de film over ging en was dus benieuwd wat het ging worden. En dat is achteraf geizen wel een voordeel gebleken. Had niet verwacht dat het verhaal zo diep zou gaan (al is het nog steeds geen Malick-film op dat gebied) en werd daar dus door verrast.
Het is een film die aan de ene kant dus een (tegenwoordig bijna ongekend) sterk script heeft dat vragen durft te stellen over de mensheid en waar we met z`n allen op deze planeet nou helemaal mee bezig zijn. Het is aan Warner Bros. te danken dat ze Nolan carte blanche gaven om dit te kunnen doen, een moedige maar ook wel begrijpelijke keuze: het is namelijk ook een sterke film voor het publiek dat helemaal niet zo diep wilt gaan en gewoon een leuk avondje bios wel beleven met een goede blockbuster. Want ook dat is Interstellar: een actie/science-fiction film die je ook gewoon als zodanig kunt bekijken zonder er verder al te diep over na te denken. Op dat gebied is het wel jammer dat het middenstuk te lang duurt en enigzins overbodig is. Dat is ook het enige minpunt. Het laatste gedeelte gaat het volle vaart richtiging climax en is het einde even adembenemend als verrassend.
De pluspunten daarentegen zijn bijna eindeloos. Het acteerwerk van met name Matthew McConaughey is grandioos en zet ook Jessica Chastain een goede rol neer.
Verder ziet de film door de prachtige cinematografie van Hoyte van Hoytema er prachtig uit, echt een lust voor het oog. En voor het oor, dankzij Hans Zimmer`s score.
Christopher Nolan`s nieuwste duurt dan wel bijna drie uur maar verveelt eigenlijk geen moment. Van begin tot einde wordt je opgezogen en meegenomen in de duistere, huiveringwekkende toekomst die hij op het scherm tovert.
Een wonderbaarlijke reis die de trip naar de bioscoop meer dan waard is. Sterker nog: dit is een film ervaring die je bijna nooit meemaakt en gewoon in de bioscoop gezien moet worden.
IMDB Cijfer: 9,0/10
Mijn Cijfer: 9,0/10
The QueenWe krijgen een inkijkje in de week rondom de dood van Prinses Diana en wat er destijds gebeurde bij de koningin en de nieuw verkozen premier Blair.
Het grootste punt dat voor deze film pleit is het acteerwerk. Michael Sheen als Blair en vooral Helen Mirren zijn erg goed. Maar het verhaal, of in ieder geval de manier waarop het hier verteld werd, vond ik niet heel erg interessant. Ook ziet de film qua camera werk er vaak nogal wat amateuristisch uit, lelijk gefilmd.
Niet de topper dus die ik vooraf verwacht had.
IMDB Cijfer: 7,4/10
Mijn Cijfer: 5,5/10