abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 oktober 2014 @ 00:58:11 #1
382027 klaas_th
Klaas is mijn codenaam
pi_145840367
Ik ben bijna bij m'n praktijkexamen, maar ik voel me zo'n idioot met al dat gekijk, en heb door dat ik door al dat kijken niet goed meer ga waarnemen.

Mijn rij-instructeur heeft me geleerd eerst binnenspiegel, buitenspiegel, en over schouder te kijken, richting aan te geven, en dan nog een keer alles kijken. Maar ik lees op internet dat er in theorie maar een keer hoeft te worden gekeken...

Leer ik nu onnodig 2x te kijken? Of krijg je dit bij iedere rijschool?
ik
hou
van
...
pi_145840495
Weet je wat het leuke is, zodra je je papiertje hebt is dat achterlijk kijken de hele tijd afgelopen.
  Milf donderdag 23 oktober 2014 @ 01:46:02 #3
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_145841128
quote:
10s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 01:04 schreef Trebo het volgende:
Weet je wat het leuke is, zodra je je papiertje hebt is dat achterlijk kijken de hele tijd afgelopen.
Oh? Je beweegt je hoofd niet meer zo overdreven, maar kijken doe je wel degelijk.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_145841158
quote:
1s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 01:46 schreef nikky het volgende:

[..]

Oh? Je beweegt je hoofd niet meer zo overdreven, maar kijken doe je wel degelijk.
Tuurlijk kijk je, maar niet meer zo overdreven en over je schouder kijken alleen wanneer het echt nodig is.
  donderdag 23 oktober 2014 @ 08:27:31 #5
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_145842924
je kijkt als je je papiertje hebt geen 2x meer

maar wat je (als het goed is ook) gaat merken, dat heel dat spiegelen toch ook verekte makkelijk is.
ik kijk op de snelweg en provinciale wegen continu in mn spiegels.

misschien kan dat komen omdat ik ook motor rij.

het echte rijden leer je pas nadat je je rijbewijs gehaald hebt
mee bekant vangde gin haas.
pi_145843038
Ik heb geleerd, gewoon 1 keer beide spiegels en dode hoek bekijken en gaan. Twee keer kijken lijkt me juist gevaarlijk, je moet je ogen ook nog voor je op de weg houden.
Mijn advies: Vraag nog eens of het écht moet voor het examen, zo ja: gewoon doen. En als je dan je rijbewijs hebt en zelf rijdt gewoon 1 keer dat rondje maken.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_145843136
quote:
14s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 08:27 schreef kawa4 het volgende:
je kijkt als je je papiertje hebt geen 2x meer

maar wat je (als het goed is ook) gaat merken, dat heel dat spiegelen toch ook verekte makkelijk is.
ik kijk op de snelweg en provinciale wegen continu in mn spiegels.

misschien kan dat komen omdat ik ook motor rij.

het echte rijden leer je pas nadat je je rijbewijs gehaald hebt
Klopt!

Ik kijk ook echt veel in mijn spiegels en weet dan altijd ook wel zeker wanneer ik naar links wil dat er geen andere auto op die baan is.
En toch kijk ik altijd voor de zekerheid nog even over mijn schouder.
Het is ook wel echt belangrijk vind ik om goed in je spiegels te blijven kijken.
  donderdag 23 oktober 2014 @ 12:27:04 #8
382027 klaas_th
Klaas is mijn codenaam
pi_145848030
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 08:38 schreef PluisigNijntje het volgende:
Ik heb geleerd, gewoon 1 keer beide spiegels en dode hoek bekijken en gaan. Twee keer kijken lijkt me juist gevaarlijk, je moet je ogen ook nog voor je op de weg houden.
Mijn advies: Vraag nog eens of het écht moet voor het examen, zo ja: gewoon doen. En als je dan je rijbewijs hebt en zelf rijdt gewoon 1 keer dat rondje maken.
Ja dat dacht ik dus ook, maargoed, de instructeur blijft beweren dat het zo moet, en niet anders.
Okal zie ik op internet dat je ook gewoon 1x mag kijken.

Iemand misschien een CBR examinator in de famillie o.i.d.? :)

Tijdens mijn tussentijdse toets werd juist een opmerking gemaakt dat ik niet goed waarneem, komt dat hierdoor? Dat ik teveel aan het kijken ben...

Ik ben zo stom geweest om het niet te vragen.
ik
hou
van
...
pi_145849213
PTA
  donderdag 23 oktober 2014 @ 13:16:19 #10
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_145849352
Je gaat op een gegeven moment auto's herkennen zonder er bewust voor te zoeken. In je hoofd hou je in de gaten welke auto's zich waar bewegen. Je weet dus altijd, zelfs zonder te kijken, of er bijvoorbeeld een auto naast je rijdt.

Al is dat onbewuste nier helemaal accuraat. Als mjjn spispiegel ingeklapt is kom ik daar pas na een kilometer ofzo achter :')
  donderdag 23 oktober 2014 @ 13:16:59 #11
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_145849376
quote:
16s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 12:27 schreef klaas_th het volgende:

[..]

Ja dat dacht ik dus ook, maargoed, de instructeur blijft beweren dat het zo moet, en niet anders.
Okal zie ik op internet dat je ook gewoon 1x mag kijken.

Iemand misschien een CBR examinator in de famillie o.i.d.? :)

Tijdens mijn tussentijdse toets werd juist een opmerking gemaakt dat ik niet goed waarneem, komt dat hierdoor? Dat ik teveel aan het kijken ben...

Ik ben zo stom geweest om het niet te vragen.
onbewust kijk je in alle spiegels. Je weet gewoon wat er achter je en naast je gebeurd.
pi_145850961
quote:
1s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 13:16 schreef NieuweNier het volgende:
Je gaat op een gegeven moment auto's herkennen zonder er bewust voor te zoeken. In je hoofd hou je in de gaten welke auto's zich waar bewegen. Je weet dus altijd, zelfs zonder te kijken, of er bijvoorbeeld een auto naast je rijdt.

Al is dat onbewuste nier helemaal accuraat. Als mjjn spispiegel ingeklapt is kom ik daar pas na een kilometer ofzo achter :')
Gefeliciteerd, je rijdt als een vrouw. Die gebruiken hun spiegels ook nooit waar ze voor bedoeld zijn.
pi_145852252
Ik kijk niet onbewust maar ik laat soms wel stappen achterwege.

Als ik bijvoorbeeld een auto inhaal dan ga ik naar rechts als ik hem in mijn rechterspiegel zie en weet dat hij dan dus achter me zit.
Het over de schouder laat ik dan achterwege omdat ik er van uit ga dat er niet heel snel iemand zich alsnog in mijn dode hoek heeft verstopt.
Tenzij er al iemand zat te bumperkleven terwijl ik aan het inhalen was, dan kijk ik wel waar die zit voor ik naar rechts ga.

Het kijken-knipperen-kijken-sturen wordt volgens mij geleerd omdat je op tijd moet gaan knipperen en er dus tijd zit tussen het knipperen en het sturen.
Je moet dan een tweede keer kijken om te zien of de situatie niet veranderd is.
De eerste keer kijken is om vroeg te weten wat er naast en achter je zit en om te zorgen dat de ander niet schrikt als hij naast je zit en je ineens in zijn richting begint te knipperen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  donderdag 23 oktober 2014 @ 14:51:51 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_145852349
Ik snap de TT niet :'(
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_145852549
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 14:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik snap de TT niet :'(
TS bedoelt hoe je moet kijken als je rechtsaf slaat, of naar rechts van baan wisselt, of als je na het passeren van een obstakel of andere weggebruiker terug naar rechts gaat.
  donderdag 23 oktober 2014 @ 14:59:01 #16
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_145852565
Dat dwangmatige kijken is er vlug af als je eenmaal dat papiertje/plasticje hebt.
pi_145852601
quote:
7s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 14:59 schreef blup het volgende:
Dat dwangmatige kijken is er vlug af als je eenmaal dat papiertje/plasticje hebt.
Ik zie toch nooit gevaar.
  donderdag 23 oktober 2014 @ 15:02:26 #18
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_145852658
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 15:00 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Ik zie toch nooit gevaar.
Moet je nu eens met je B rijbewijs op een vrachtwagen gaan lessen.
pi_145852683
Ook geleerd om tweemaal te kijken.

Echter, als je wat langer rijdt en meer ervaring hebt, heb je het besturen van de auto onder controle (koppelen/gassen/schakelen wordt een automatisme) en volg je vanzelf het verkeer om je heen beter. Verder aarzel je (ik deed het in ieder geval wel) of je wel of niet van rijstrook moet veranderen; dat neemt tijd is, waardoor het verstandig is om tweemaal te kijken.

In het begin besteed je je aandacht aan vooral wat er in de auto gebeurt, later vooral aan wat er om je heen gebeurt. Daardoor voldoet een keer kijken ook (aangezien je allang weet of er auto's zijn aan je linker- of rechterkant).

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2014 15:04:43 ]
pi_145852761
quote:

quote:

[..]

onbewust kijk je in alle spiegels. Je weet gewoon wat er achter je en naast je gebeurd.
Dat is pas na een tijdje wanneer je je rijbewijs al hebt. Net zoiets als ver vooruit kijken, dat lukt je ook niet met alleen lessen en praktijk halen.
  FOK!fotograaf donderdag 23 oktober 2014 @ 15:06:39 #21
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_145852785
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 14:48 schreef jeroen25 het volgende:
Het over de schouder laat ik dan achterwege omdat ik er van uit ga dat er niet heel snel iemand zich alsnog in mijn dode hoek heeft verstopt.
Aannames zijn dodelijk. Vanmorgen ook bijna een aanrijding omdat er iemand zonder te kijken naar rechts komt, terwijl de auto voor mij vanaf invoegstrook invoegt op de hoofdrijbaan. Ik reed nog naast de vrachtwagen op de rechter rijstrook van de hoofdrijbaan.
Strikt genomen zit de invoeger fout ja, maar die kijkt als er nog niets rijdt en wordt van achter ingehaald door iemand die terug naar rechts komt... Handig is het niet.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_145860373
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 15:06 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Aannames zijn dodelijk. Vanmorgen ook bijna een aanrijding omdat er iemand zonder te kijken naar rechts komt, terwijl de auto voor mij vanaf invoegstrook invoegt op de hoofdrijbaan. Ik reed nog naast de vrachtwagen op de rechter rijstrook van de hoofdrijbaan.
Strikt genomen zit de invoeger fout ja, maar die kijkt als er nog niets rijdt en wordt van achter ingehaald door iemand die terug naar rechts komt... Handig is het niet.
+1001

beginnende bestuurder foutjes die je vanzelf afleert (als je de tijd krijgt); blind gaan op aannames in het verkeer.
  donderdag 23 oktober 2014 @ 20:08:29 #23
53151 T42
Pinball Wizard
pi_145862480
toneel stukje voor examen daarna doe je dat zo nooit meer
pi_145870250
Tja, na zoveel jaren.

Ene keer kijk ik helemaal niet, omdat ik toch weet dat er niks KAN rijden. Andere keer kom ik helemaal uit mijn stoel, bijvoorbeeld rechts afslaan met een fietspad wat een paar meter langs de weg licht, achter een rij bomen en kans op een brommer met +70.
.
  donderdag 23 oktober 2014 @ 23:02:13 #25
382027 klaas_th
Klaas is mijn codenaam
pi_145871679
Oké dat is duidelijk allemaal. Maar ik blijf het moeilijk vinden te kijken terwijl ik weet dat er niks is, en blijkbaar maak ik dus kenbaar niets waar te nemen.
ik
hou
van
...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')