abonnement Unibet Coolblue
pi_145770466
Hoi,

Ik woon in een studentenflat die nog redelijk nieuw is (eerste huurders gingen er begin 2013 in). Maar ik heb wat probleempjes met de afvoerleiding van mijn douche. Het waait nu al een aantal dagen erg hard, en sindsdien meurt mijn doucheput ook extreem naar rioollucht. Ik moet mijn raam openhouden omdat de geur anders niet te harden is, en dat is een beetje vervelend 's nachts ivm. harde wind en omdat ik recht naast een spoor woon :P En mijn badkamer zit dus gelijk vast aan mijn enige andere kamer.

Ik heb het putje schoongemaakt, een paar eetlepels zilversoda gemengd met heet water en erdoor heen gespoeld, en een aantal liter water in de leiding gegooid in de hoop dat er water in blijft staan, maar elke keer als ik het putje eraf haal voelt het al alsof er gewoon een stoot lucht uit komt. De stank is wel minder sinds ik er water in heb gegooid, maar is er nog steeds vaagjes (wordt wel langzaam steeds erder :P). Iemand enige tips? Ik neem aan dat de leiding niet nu al stuk is oid. Anderen in de flat zeggen ook dat hun putje stinkt als het hard waait.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:09:30 #2
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_145770531
Dan is de ontluchting van het riool niet in orde.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_145770651
Okee, ik neem aan dat dat dan voor de verhuurder is? :/
pi_145770757
yep. Daalt het waterniveau van je toilet ook?
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_145770862
Nee, toiletwater daalt niet, en al mijn andere putjes ruiken niet.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:24:05 #6
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_145770958
Als het echt het enige putje met problemen is dan kan het ook zijn dat de stankafsluitende ring net te kort is. Mogelijk kan je die creatief een halve cm verlengen?
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_145770970
Ontluchter plaatsen, probleem opgelost
pi_145771155
Ok, Alle afvoeren hebben een u-bocht waar water in blijft staan. Dat zorgt voor de stankafsluiting.
Je doucheputje heeft de kleinste u-bocht omdat die in de vloer verwerkt zit en zal dus als eerste gaan stinken.
Dat is een zaak voor je verhuurder. hopen dat die een beetje snel reageert op klachten. In de tussentijd zou je je doucheputje af kunnen sluiten als je hem niet gebruikt, bijvoorbeeld door er een rubber ring omheen te leggen en daar een emmer water of zo op te zetten.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_145771279
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:24 schreef kl het volgende:
Ontluchter plaatsen, probleem opgelost
Het is een flat en andere huurders hebben hetzelfde probleem. Die ontluchtingspijp zit op het dak, waarschijnlijk een ander type kapje er op en het probleem is verholpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Danny op 14-06-2018 20:42:13 ]
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_145782560
Hoi hoi, ik heb het nagevraagd bij wat andere mensen hier, en niet iedereen heeft er last van schijnbaar. Ik heb nog een keer zilversoda erin gedaan en even gedoucht. Nu staat er een emmer op het putje en er komt geen geurtje meer uit, ook al is de emmer te klein om het hele putdekseltje te bedekken. En mijn raam staat ook niet meer open :D Als het morgen weer terug is laat ik het de verhuurder even weten.

[ Bericht 12% gewijzigd door Nezhi op 21-10-2014 17:58:45 ]
  Moderator dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:55:35 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_145784733
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:51 schreef Nezhi het volgende:
Hoi hoi, ik heb het nagevraagd bij wat andere mensen hier, en niet iedereen heeft er last van schijnbaar. Ik heb nog een keer zilversoda erin gedaan en even gedoucht. Nu staat er een emmer op het putje en er komt geen geurtje meer uit, ook al is de emmer te klein om het hele putdekseltje te bedekken. En mijn raam staat ook niet meer open :D Als het morgen weer terug is laat ik het de verhuurder even weten.
Ik zou het je verhuurder sowieso even laten weten :)
pi_145785351
Hm, ja, het is toch een beetje raar als er wind uit je afvoer komt! Ik neem contact met ze op :)
Het stinkt weer :'( heb al contact opgenomen...

Wat bedoelen jullie met een afsluitringetje? Ik heb nu zo'n dekseltje voor de afvoer met een pijpje eraan, deze zit over de afvoer heen.

[ Bericht 17% gewijzigd door Nezhi op 21-10-2014 19:38:49 ]
pi_145786597
Doordat de wind langs de openingen van de ontluchtingspijpen blaast kunnen er drukverschillen ontstaan tussen de luchtdruk in jouw badkamer en in de afvoerpijp. Het waterpeil aan beide kanten van de U-bocht ('zwanenhals') in je afvoer is hierdoor niet gelijk.

Wanneer het waterpeil aan de afvoer-kant verhoogd wordt, loopt het water weg het riool in. Als dan later weer de druk gelijk wordt, staat er te weinig water in de U-bocht om het riool luchtdicht af te sluiten.
Door de krappe U-bocht van de doucheafvoer treedt het probleem hier als eerste op. In de keuken en bij de badkamer moet er een veel groter drukverschil zijn voordat er stankproblemen ontstaan.

Er zijn 2 oplossingen mogelijk: Zorgen dat in de afvoerbuis geen vacuüm ontstaat door aanpassingen in de beluchting van het riool of zorgen voor een grotere afvoer bij de doucheputjes.
pi_145788341
Thanks voor de post Ivo. Ik hoop dat de verhuurder snel wat gaat doen.

Mijn afvoerputje ambieert een carrière als orgel en maakt geluiden als je het klepje eraf haalt. De wind gaat er overduidelijk doorheen, je kon gewoon horen wanneer er een windstoot doorheen ging :')
pi_145798330
Haal het dekseltje er af en stop de afvoer dicht met natte doek, dat moet de lucht ook wel tegenhouden. Anders een opgevouwen natte theedoek er op leggen en er iets zwaars op zetten.
Raam open zetten is ook geen doen met dit weer.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_145798586
Yep. Mijn raampje begon al te klinken alsof die elk moment eruit kon komen, samen met de rest van het kozijn. Ik heb er nu een plastic zakje overheen liggen, had het wat natgemaakt zodat het aan de grond blijft plakken + emmer erop. Ik heb hier ook nog van dat speciale tape liggen als het nodig is. Ik laat het weten als ik reactie heb van de verhuurder.
pi_145798716
Zorg wel dat het zakje door de onderdruk niet in de afvoer gezogen kan worden.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_145798847
Ohh nee, ik heb het op het roostertje gelegd :) dus dat zit goed.
pi_145799032
Ok, goede nachtrust toegewenst.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_145801818
De geur bleef toch, dus toen bedacht ik me dat het misschien ook de cv-kast kan zijn. En daar kwam inderdaad ook een smerige lucht vanaf. Ik heb geen idee wat ik hieraan kan doen, er zitten alleen wat leidingen en dus de ketel. De cv zelf wordt wel helemaal warm, voor de rest zie ik ook geen lek ofzo.
pi_145802035
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 23:48 schreef Nezhi het volgende:
De geur bleef toch, dus toen bedacht ik me dat het misschien ook de cv-kast kan zijn. En daar kwam inderdaad ook een smerige lucht vanaf. Ik heb geen idee wat ik hieraan kan doen, er zitten alleen wat leidingen en dus de ketel. De cv zelf wordt wel helemaal warm, voor de rest zie ik ook geen lek ofzo.
De CV-ketel heeft ook een condensafvoer, een slangetje onderaan de ketel die in een zwanenhals loopt. Als die zwanenhals ook droog staat of drooggetrokken wordt, vul die dan met water..
dag
pi_145802929
Haha, het is zeker duidelijk dat ik voor het eerst op mezelf ben aangewezen _O-
Dit is gelukkig wel een 'bekend fenomeen' in de flat :P ik heb het buisje gevuld met water. Thanks!

Hebben jullie ook ervan gehoord dat je er slaolie bij kunt doen? Iemand zei dat ze sla of olijfolie erbij moest doen zodat de geur langer wegblijft.

[ Bericht 7% gewijzigd door Nezhi op 22-10-2014 00:42:54 ]
pi_145803577
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 00:26 schreef Nezhi het volgende:
Haha, het is zeker duidelijk dat ik voor het eerst op mezelf ben aangewezen _O-
Dit is gelukkig wel een 'bekend fenomeen' in de flat :P ik heb het buisje gevuld met water. Thanks!

Hebben jullie ook ervan gehoord dat je er slaolie bij kunt doen? Iemand zei dat ze sla of olijfolie erbij moest doen zodat de geur langer wegblijft.
Door een klein laagje sla-olie wordt het water afgedekt en verdampt minder snel. Klopt.
Werkt in je doucheput alleen niet.. daar douche je hopelijk teveel voor :+.
dag
  woensdag 22 oktober 2014 @ 09:09:41 #24
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_145807140
Dat het tocht als je het deksel eraf haalt betekend vooral dat er voldoende be / ontluchting is. Mogelijk zit de beluchter niet op de meest tactische plek maar het is hoe dan ook ruim voldoende.

Als je douche putje wel de bron van de stank is...
Hierboven werd ergens gesteld dat het met de diameter van de afvoer te maken heeft. Dat lijkt mij erg weinig van invloed. Het gaat om een hoogte verschil. Bij een doucheput heb je meestal een putje waar in het midden een stukje buis omhoog steekt. Daaromheen komt de onderkant van het deksel. Als dat hoogte verschil te klein is kan er rioollucht ontsnappen. Mogelijk is ooit het deksel vervangen en hoort het setje niet bij elkaar.



Het schoonmaken van je riool zal misschien tijdelijk even een klein beetje helpen maar dat is natuurlijk geen structurele oplossing.

Bij de CV afvoer kan een halve eetlepel olie helpen de verdamping in je sifon tegen te gaan. Echter als je kachel niet condenseert verstook je meer gas dan nodig is...
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_145811638
Hoi, de geur was weg :D Het kwam ook uit mijn doucheput voor twee dagen, maar dat is nu helemaal weg.

Dat laatste klopt. Ik heb mijn verwarming "uit" staan, maar tenzij ik mijn warmwaterkraan dichtdoe is mijn kamer nog steeds bloedje heet als ik binnenkom. Hier zijn ze ook al mee bezig, maar dat duurt al maanden.

[ Bericht 11% gewijzigd door Nezhi op 22-10-2014 12:17:50 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')