Waar zeiden ze dat precies?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, ik doelde eigenlijk op die twee negroïde mannen in dat filmpje. Dat had ik er bij moeten zetten. Die zijn het er in principe ook niet mee eens, maar bekijken wel even beide kanten van de situatie. Als zo iemand zich dan echt stoort aan bijvoorbeeld de lippen of oorbellen van zwarte piet, dan heb ik zoiets van, laat dat dan weg, iedereen tevreden.
In Amsterdam zijn ze toch een stuk opgefokter en bekijken ze het alleen vanuit hun kant. Iedereen die het niet met ze eens is, is een racist.
Ah op die manierquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, ik doelde eigenlijk op die twee negroïde mannen in dat filmpje. Dat had ik er bij moeten zetten. Die zijn het er in principe ook niet mee eens, maar bekijken wel even beide kanten van de situatie. Als zo iemand zich dan echt stoort aan bijvoorbeeld de lippen of oorbellen van zwarte piet, dan heb ik zoiets van, laat dat dan weg, iedereen tevreden.
In Amsterdam zijn ze toch een stuk opgefokter en bekijken ze het alleen vanuit hun kant. Iedereen die het niet met ze eens is, is een racist.
Nou, als ik het in Tilburg beluister zou je er om tafel in 5 minuten uit zijn met elkaar. Toch wat pragmatischer, respect voor andere meningen, etc.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:57 schreef jerney het volgende:
[..]
Ah op die manier
Maar de meesten proberen ook wel diezelfde boodschap over te brengen hoor, maar beide partijen luisteren vaak niet goed naar elkaar vanwege de emoties die hoog kunnen oplopen.
En in de randstad lijken de lontjes vaak net wat korter.
0.19, 0.25, 0.26, 0.41, 2.53, 5.19, daarna niet echt meer gekeken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:05 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Jawel. Je kunt wel aangeven waar ze dat zeggen toch?
Het scheelt natuurlijk ook wel dat ze in Ansterdam degeben filmden die er actief mee bezig zijn en in Tilburg passanten hun mening vroegen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik hoor ze alleen zeggen dat Zwarte Piet racisme is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
0.19, 0.25, 0.26, 0.41, 2.53, 5.19, daarna niet echt meer gekeken.
Dan luister je niet goed.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:09 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Ik hoor ze alleen zeggen dat Zwarte Piet racisme is.
In Amsterdam zag ik ook wat mensen die ergens rond liepen of zaten. Enfin, je begrijpt mijn punt wel.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:08 schreef jerney het volgende:
[..]
Het scheelt natuurlijk ook wel dat ze in Ansterdam degenen filmden die er actief mee bezig zijn en in Tilburg passanten hun mening vroegen.
En de manier van interviewen heeft ook invloed. Ik zou nu ook niet vrolijk worden van die Pow ettertjes.Al kun je er wel wat normaler op reageren ja.
Verder maar niet geluisterd?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:14 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Letterlijk op 0.25: Ik vind: Zwarte Piet is racisme.
Maar het zal wel aan mij liggen.
Maar die mensen in mijn eerste filmpje legden toch ook gewoon rustig uit wat hun probleem ermee was?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
In Amsterdam zag ik ook wat mensen die ergens rond liepen of zaten. Enfin, je begrijpt mijn punt wel.
Dat is alleen maar "ik vind dit en ik vind dat dat moet, etc". Die twee in Tilburg vind ik veel minder wereldvreemd en bekrompen. Trekken ook niet zo opzichtig de racisme-kaart.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:16 schreef jerney het volgende:
[..]
Maar die mensen in mijn eerste filmpje legden toch ook gewoon rustig uit wat hun probleem ermee was?
Ik heb er iig geen problemen mee om een traditie aan te passen wanneer die mensen (waar ook kinderen bij zitten) kwetst.
Heksen verbranden was ooit ook een soort van traditie. Enfin, je begrijpt mijn punt wel.
Jawel, verder ook niks schokkends gehoord.quote:
Bepaal jij dat?quote:Daarnaast: als je ZP racisme vindt, dan vind je de aanhangers ook racisme.
Ok, dat zegt dan vooral wat over jou.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:18 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Jawel, verder ook niks schokkends gehoord.
[..]
Bepaal jij dat?
Oké Halcon.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ok, dat zegt dan vooral wat over jou.
Dan heb jij er echt niet veel van begrijpen. Veel plezier verder nog met het je ergeren aan ZP.
Ik wilde ook eerder duidelijk maken dat je iets niet per se moet blijven doen, omdat het nu eenmaal de traditie is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is alleen maar "ik vind dit en ik vind dat dat moet, etc". Die twee in Tilburg vind ik veel minder wereldvreemd en bekrompen. Trekken ook niet zo opzichtig de racisme-kaart.
Heksen verbranden en ZP zijn niet bepaald met elkaar te vergelijken.
Aan de andere kant moet je ook niet per definitie stoppen met een traditie omdat mensen zich eraan storen. Het ligt een beetje aan de traditie.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:23 schreef jerney het volgende:
[..]
Ik wilde ook eerder duidelijk maken dat je iets niet per se moet blijven doen, omdat het nu eenmaal de traditie is.
Dat ben ik ook weer met je eens.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Aan de andere kant moet je ook niet per definitie stoppen met een traditie omdat mensen zich eraan storen. Het ligt een beetje aan de traditie.
Nevertheless... Hajji Firuz is door de UNESCO-keuring heengekomen, dus kennelijk ligt het percentage dat hem als racistisch stereotype beschouwt beduidend lager dan het percentage Nederlanders dat de huidige vorm van Zwarte Piet niet meer van deze tijd vindt.quote:Vergelijk onderstaand verhaal met de huidige kritiek op Zwarte Piet:
Het heeft m.i. geen bal te maken met de slavernij. Dat sommigen dat denken, wil nog niet zeggen dat het zo is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:29 schreef jerney het volgende:
[..]
Dat ben ik ook weer met je eens.
Maar ik zou persoonlijk liever zien dat de pieten elkaar een make over geven. Het is gewoon een overblijfsel aan een periode die mensen herinnert aan nare dingen.
Dit kan toch de bedoeling niet zijn van dat kinderfeest? Het belangrijkste is dat de pieten niet worden herkend door de kindjes en dat doel kan ook op andere manieren bereikt worden.
Zwarte pieten zijn dan misschien niet bedoeld racistisch, maar ik kan wel begrijpen dat mensen die ermee te maken hebben (gehad) het niet zo'n tof concept vinden.
Ik bedoelde dat ook niet. Maar genoeg mensen hebben vaak zat te maken met racisme. Zelfs ik ben ooit, op fok notabene, uitgemaakt voor een vieze allochtoon.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het heeft m.i. geen bal te maken met de slavernij. Dat sommigen dat denken, wil nog niet zeggen dat het zo is.
De oplossing die die twee in Tilburg geven, vind ik prima. De pro- en anti ZP die zich daaraan storen, zijn wat mij betreft doorgeslagen figuren.
Racisme gaat met het verbieden van ZP niet veranderen. ZP is geen oorzaak van eventueel racisme.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:54 schreef jerney het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat ook niet. Maar genoeg mensen hebben vaak zat te maken met racisme. Zelfs ik ben ooit, op fok notabene, uitgemaakt voor een vieze allochtoon.Maargoed, ik moest eens goed lachen om zoveel stupiditeit, omdat ik er voor de rest nooit last van heb.
Maar als je jaarlijks wordt uitgemaakt voor zwarte piet, eventueel nog met je kleine aan de hand, kan ik me voorstellen dat je dat wel beu wordt.
Nee dat weet ik. Was het maar zo simpel. Maar ZP is wel een bijverschijnsel van een racistische gedachtengang uit het verleden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Racisme gaat met het verbieden van ZP niet veranderen. ZP is geen oorzaak van eventueel racisme.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |