350 miljard jaar geleden??quote:
Tja, maar de gradueel is niet direct arbitrair. Daarbij ik ontken het ook zeker niet als het over individuele soorten gaat, maar qua hogere taxa is het onderscheid echt lang niet zo arbitrair als jij tot nu toe lijkt vol te willen houden.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 19:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb het nooit een probleem genoemd.
Dat lijkt me eigenlijk geen al te sterke vergelijking: het onderscheid tussen de verschillende atomen/elementen is niet volledig gradueel, zoals het onderscheid tussen soorten dat wel is. Er is geen element met atoomnummer 1.5.
Ja, dat viel mij ook al op. Dat is dan weer heel jammer aan deze video. Maar goed, zelfs als je dat terugschaalt naar 3 miljard jaar kloppen de verhoudingen ook niet. 3/4 van onze voorgeschiedenis waren alleen eencelligen, en dat laatste stukje aap/mens duurde in verhouding maar heel kort.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 19:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
350 miljard jaar geleden??
Dat we dat nu zo indelen heb ik ook geen bezwaar tegen, ik merk slechts op dat als er nu een groot aantal soorten bestond dat dezelfde gemeenschappelijke voorouder heeft als zoogdieren en vogels, en dat uiterlijk / qua bouw allemaal daar min of meer tussenin zat, dat we dat onderscheid lang niet zo scherp zouden maken als we nu doen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 19:28 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja, maar de gradueel is niet direct arbitrair. Daarbij ik ontken het ook zeker niet als het over individuele soorten gaat, maar qua hogere taxa is het onderscheid echt lang niet zo arbitrair als jij tot nu toe lijkt vol te willen houden.
Als dat werkelijk zo zou zijn, dan zou bijvoorbeeld een Mammalia zomaar in de taxa voor Aves gezet kunnen worden. Er is maar één boek die dat volgens mij zo doet.
Nou nee, tussen mammelia en aves zitten zeer fundamentele verschillen die de twee taxa scheid op zo'n niveau dat het feit dat ze ooit een gemeenschappelijke voorouder hadden in die zin weinig relevant meer is, behalve dan om aan te tonen dat ze een gemeenschappelijke voorouder hadden.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 19:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat we dat nu zo indelen heb ik ook geen bezwaar tegen, ik merk slechts op dat als er nu een groot aantal soorten bestond dat dezelfde gemeenschappelijke voorouder heeft als zoogdieren en vogels, en dat uiterlijk / qua bouw allemaal daar min of meer tussenin zat, dat we dat onderscheid lang niet zo scherp zouden maken als we nu doen.
Dat is de kaas benoemen aan de hand van de gaten.(Nogmaals, dat is verder geen probleem. It makes perfect sense.)
Waarom zou je dat in vredesnaam willen denken?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 19:58 schreef TitanicLover het volgende:
Ik denk dat de aarde maximaal 1 miljoen jaar oud is.
Om precies te zijn is de aarde 10 000 jaar oud.
1 miljard jaar is overdreven laat staan 5 miljard.
Als we over evolutie hebben, heeft revolutie mee te maken.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 20:18 schreef Semisane het volgende:
[..]
Waarom zou je dat in vredesnaam willen denken?
De aarde is 4,54 miljard jaar oud plus of min 50 miljoen jaarquote:Op donderdag 23 oktober 2014 19:58 schreef TitanicLover het volgende:
Wat was die verandering dan?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:34 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
Als we over evolutie hebben, heeft revolutie mee te maken.
Er is een grote en snelle verandering plaats gevonden in het begin van het ontstaan van de aarde.
Maar er zijn mogelijkheden om in iets of iemand te kijken zonder te graven of iemand open te snijden.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 11:41 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
We hebben nooit praktisch onderzocht wat binnen de aarde precies zit.
Er zijn veel theorieën over, alleen die zijn niet 100 procent waar.
Dat aarde een vuurkern heeft is niet te bewijzen, het kan kloppen, maar ook niet.
Hoe dieper je binnen aarde reist hoe meer weerstand je krijgt.
[ afbeelding ]
Neequote:Op donderdag 23 oktober 2014 19:58 schreef TitanicLover het volgende:
quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:05 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Maar er zijn mogelijkheden om in iets of iemand te kijken zonder te graven of iemand open te snijden.
Denk aan een echo bij een zwangere vrouw.
vervang nu de geluidsbron door zware aardebevingen en de ondergrondse atoomproeven die uitgevoerd zijn en gebruik als ontvanger(s) alle seismografische instrumenten.
door die data bij elkaar te leggen kan een redelijk beeld gevormd worden over het binnenste van de aarde
Toen de mens werd geschapen werd tegelijkertijd ook dieren geschapen.quote:
quote:Op donderdag 23 oktober 2014 23:10 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
Toen de mens werd geschapen werd tegelijkertijd ook dieren geschapen.
God had het heel snel voor me kaar gekregen om dat te doen. Hij zei wees, en alles werd ontstaan in erg snelle tempo.
Dinosaurussen kunnen ook bestaan hebben.
Ja kunnen, niet zeker.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 23:15 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
kunnen ook bestaan hebben?
want op dat plaatje staat niet de schedel van een dino?quote:
Beste TitanicLover, ben je 12 of ben je homeschooled ofzo?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 11:41 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
We hebben nooit praktisch onderzocht wat binnen de aarde precies zit.
Er zijn veel theorieën over, alleen die zijn niet 100 procent waar.
Dat aarde een vuurkern heeft is niet te bewijzen, het kan kloppen, maar ook niet.
Hoe dieper je binnen aarde reist hoe meer weerstand je krijgt.
[ afbeelding ]
Ik ben 25 jaar jong.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 00:09 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Beste TitanicLover, ben je 12 of ben je homeschooled ofzo?
Ik raad je dit boek aan: http://www.bol.com/nl/p/e(...)es/1001004002056195/ De schrijver, Bill Bryson was een typische alpha, iemand die veel weet over teksten, schrijven, cultuur maar vrijwel niks over wetenschap. Dat wilde hij veranderen en hij ging op onderzoek uit en heeft daar dit boek over geschreven. Hij kan ook nog heel erg leuk schrijven, dus het is leerzaam en vermakelijk.
Ik houd van die man.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 00:09 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Beste TitanicLover, ben je 12 of ben je homeschooled ofzo?
Ik raad je dit boek aan: http://www.bol.com/nl/p/e(...)es/1001004002056195/ De schrijver, Bill Bryson was een typische alpha, iemand die veel weet over teksten, schrijven, cultuur maar vrijwel niks over wetenschap. Dat wilde hij veranderen en hij ging op onderzoek uit en heeft daar dit boek over geschreven. Hij kan ook nog heel erg leuk schrijven, dus het is leerzaam en vermakelijk.
Ik snap niet zo goed waarom mensen zulke ideeën er op na houden over hun persoonlijke god. Lijkt me namelijk dat die god dan redelijk bizar bezig is.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 23:10 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
God had het heel snel voor me kaar gekregen om dat te doen. Hij zei wees, en alles werd ontstaan in erg snelle tempo.
Dus onze wijze van dateren van fossielen is niet goed?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 23:10 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 23 oktober 2014 23:57 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ja, zou kunnen...
[ afbeelding ]
Oh maar daar ben ik ook nog niet over uit. Ik denk namelijk dat we deze aarde bewandelen door de krachten van een hogere maar onkenbare geest. Die duwt ons naar beneden, van hem al (gezien we liever bij die geest willen zijn). Deze hogere geest is namelijk van mening dat we eerst een goed persoon moeten worden eer we zijn aanwezigheid waardig zijn! Dus geen zwaartekracht!quote:Op donderdag 23 oktober 2014 23:24 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
want op dat plaatje staat niet de schedel van een dino?
Je kan net zo goed zeggen dat zwaartekracht niet bestaat
5/10 matige troll, zou niet opnieuw voeren.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 09:38 schreef MrGuma het volgende:
[..]
[..]
Oh maar daar ben ik ook nog niet over uit. Ik denk namelijk dat we deze aarde bewandelen door de krachten van een hogere maar onkenbare geest. Die duwt ons naar beneden, van hem al (gezien we liever bij die geest willen zijn). Deze hogere geest is namelijk van mening dat we eerst een goed persoon moeten worden eer we zijn aanwezigheid waardig zijn! Dus geen zwaartekracht!
Klopt. Kansloos wanneer mensen riepen dat dino's mogelijk niet hebben bestaan.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 09:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
5/10 matige troll, zou niet opnieuw voeren.
Een dino vond zijn voedsel wel op meer plekken dan alleen in de bergen. Dit is weer zo cryptisch omschreven dat het over elk wezen kan gaan.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als je de bijbel leest zou je daar ook uit kunnen opmaken dat dino's geleefd hebben.
Volgens mij worden van zulk soort beesten beschreven in het boek Job 40 vanaf vers 15.
15Zie het nijlpaard dat ik heb geschapen, net als jou;
het eet gras als een rund.
16Hoe krachtig zijn zijn lendenen,
hoe machtig de spieren van zijn buik!
17Hij kan zijn staart rechten als een ceder,
de pezen van zijn dijen spannen zich in bundels.
18Zijn botten zijn staven van brons,
zijn ribben stangen van ijzer.
19Hij is een van Gods eerste meesterwerken,
tegen hem trekt alleen zijn maker het zwaard.
20Zijn voedsel vindt hij in de bergen,
waar de dieren van het veld zich vermaken.
Het gaat toch gewoon over een nijlpaard? Dat staat namelijk in de eerste zin. Ik zou niet weten hoe dit op een dinosauriër moet slaan.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als je de bijbel leest zou je daar ook uit kunnen opmaken dat dino's geleefd hebben.
Volgens mij worden van zulk soort beesten beschreven in het boek Job 40 vanaf vers 15.
15Zie het nijlpaard dat ik heb geschapen, net als jou;
het eet gras als een rund.
16Hoe krachtig zijn zijn lendenen,
hoe machtig de spieren van zijn buik!
17Hij kan zijn staart rechten als een ceder,
de pezen van zijn dijen spannen zich in bundels.
18Zijn botten zijn staven van brons,
zijn ribben stangen van ijzer.
19Hij is een van Gods eerste meesterwerken,
tegen hem trekt alleen zijn maker het zwaard.
20Zijn voedsel vindt hij in de bergen,
waar de dieren van het veld zich vermaken.
Verdomd, nog niet eens gezienquote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:30 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het gaat toch gewoon over een nijlpaard? Dat staat namelijk in de eerste zin. Ik zou niet weten hoe dit op een dinosauriër moet slaan.
Daarbij is dit nog steeds geen antwoord op mijn vraag...waaromi zou je de god waarin je geloofd willen reduceren tot niks anders dan een harry potter-achtig personage? Wacht, dat was jij niet.
Ach je opmerking sneed wel hout hoor, ik snap namelijk ook niet dat er kennelijk nogal wat interpretatie komt kijken bij het "letterlijk" accepteren van de bijbel.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:36 schreef Mystikvm het volgende:
Verdomd, nog niet eens gezienNu snap ik wel waarom de niet-kritische lezer de fabels in de Bijbel gelooft.
Deze denk ik...quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:36 schreef Mystikvm het volgende:
EDIT: Trouwens, een nijlpaard die in de bergen zijn voedsel vindt?
Als je kijkt naar hoe dinosaurussen er uit zien met die grote poten en staarten en dan is dat toch aardig met elkaar te vergelijken.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:30 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het gaat toch gewoon over een nijlpaard? Dat staat namelijk in de eerste zin. Ik zou niet weten hoe dit op een dinosauriër moet slaan.
Daarbij is dit nog steeds geen antwoord op mijn vraag...waaromi zou je de god waarin je geloofd willen reduceren tot niks anders dan een harry potter-achtig personage? Wacht, dat was jij niet.
Als je kijkt naar hoe dinosaurussen er uit zien met die grote poten en staarten en dan is dat toch aardig met elkaar te vergelijken.quote:[quote]Op vrijdag 24 oktober 2014 12:44 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
i zou je de god waarin je geloofd willen reduceren tot niks anders dan een harry potter-achtig personage?[/s] Wacht, dat was jij niet.
De tekst heeft het gewoon over een nijlpaard en anders over een olifant, want dat komt er ook mee overeen. Verder zou het nog kunnen slaan op neushoornen of een Afrikaanse os...en ga zo maar verder. Een beschrijving van één van deze beesten is vele malen waarschijnlijker omdat de schrijvers die beesten ten minste konden kennen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:44 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als je kijkt naar hoe dinosaurussen er uit zien met die grote poten en staarten en dan is dat toch aardig met elkaar te vergelijken.
Ik heb nu ook de tekst volgens mij uit de NBV i.p.v. de HSV die is nog iets getrouwer aan de brontekst.
quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:52 schreef Semisane het volgende:
[..]
De tekst heeft het gewoon over een nijlpaard en anders over een olifant, want dat komt er ook mee overeen. Verder zou het nog kunnen slaan op neushoornen of een Afrikaanse os...en ga zo maar verder. Een beschrijving van één van deze beesten is vele malen waarschijnlijker omdat de schrijvers die beesten ten minste konden kennen.
De bijbel spreekt gewoon niet over dinosauriërs, de bijbel is geen letterlijk boek en men moet dat maar gewoon accepteren. Het gaat al mis bij de eerste twee boeken van genesis, die beiden een andere volgorde aanhouden van het zogenaamde creatieverhaal. Het is interpretatie van de "get-go", ergo doe je zelf een lol en zie het boek wat het is...een poging om de wereld (en haar relatie tot 1 van de pak weg 4000 door de mens bedachte goden) te beschrijven. Leuk geprobeerd maar niet de neuk gaat er mis met het quoten?[/sub]
Dat kan, maar de schrijver heeft nadrukkelijk het woord "nijlpaard" gebruikt. Dus hij heeft het over een nijlpaard.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 13:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
[quote]
en waarom zou je het niet kunnen vergelijken met dinosaurussen?
Als ons wetboek zo vaag zou zijn als de Bijbel, dan kwam er van rechtspraak niets meer terecht. Wat voor een God ben je als je jouw eigen woord op zoveel verschillende manieren laat interpreteren?quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:39 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ach je opmerking sneed wel hout hoor, ik snap namelijk ook niet dat er kennelijk nogal wat interpretatie komt kijken bij het "letterlijk" accepteren van de bijbel.
Zou de bijbel de "absolute waarheid" vertegenwoordigen dan kan er per definitie geen interpretatie toegepast worden, de "absolute waarheid" is namelijk waar ongeacht het uitgangspunt.
Het is niet gezegd dat God zijn woord heeft laten vervatten in een boek. Laat staan dat bewezen kan worden in welk boek en dat de weergave een integrale versie is van de woorden van God.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:42 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Als ons wetboek zo vaag zou zijn als de Bijbel, dan kwam er van rechtspraak niets meer terecht. Wat voor een God ben je als je jouw eigen woord op zoveel verschillende manieren laat interpreteren?
Blijkbaar is hij het er roerend eens met de inhoud. Al vele eeuwen wordt een ieder die niet gelooft in de verhalen die er in staan de hel in verwenst. Als dat klinkklare onzin zou zijn, dan zou hij wel ingegrepen hebben, nietwaar?quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is niet gezegd dat God zijn woord heeft laten vervatten in een boek. Laat staan dat bewezen kan worden in welk boek en dat de weergave een integrale versie is van de woorden van God.
Dat laatste weet je ook niet natuurlijk. Je kent zijn overwegingen niet.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:51 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Blijkbaar is hij het er roerend eens met de inhoud. Al vele eeuwen wordt een ieder die niet gelooft in de verhalen die er in staan de hel in verwenst. Als dat klinkklare onzin zou zijn, dan zou hij wel ingegrepen hebben, nietwaar?
Waarom wel? De beschrijving kan prima slaan op dieren die nu bestaan en toen de bijbel werd geschreven c.q. samengesteld bestonden.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 13:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
en waarom zou je het niet kunnen vergelijken met dinosaurussen?
Ja. Echt. We hebben vrijheid van maan- en zonvorming.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:12 schreef Syamsu het volgende:
Je hebt vrijheid, doe je het ene, dan onstaat dat ene, doe je het andere dan onstaat dat andere. Dat beschrijft dus de oorsprong van dingen. En in het heelal is ook vrijheid, het is geen natuurwet dat de aarde en zon precies zo moet zijn zoals het nu is, het kan ook anders, er is vrijheid.
Wat een ongelooflijke onzin.quote:Filosofisch gezien is vrijheid het enige mechanisme dat oorsprong kan verklaren. Dus alles waar je naar kijkt, er liggen keuzes aan ten grondslag hoe het zo is uitgekomen.
Dit is gewoon betekenisloos gebagger.quote:In de wiskunde van keuzes maken wordt hetgene wat de keuze zo doet uitkomen als het uitkomt gewoon niet genoemd. Je kan natuurlijk niet wiskundig stellen zoiets als; de opties hebben waardes 1 en 2, en "57" koos 1 in plaats van 2. Er kan geen wiskundige relatie zijn tussen het resultaat van een keuze, en wat het is dat die keuze zo doet uitkomen, anders klopt het niet meer met dat ook het andere resultaat gekozen kan worden.
Nee, dat is de meest zwakzinnige benadering. Tussen willekeurige zaken 'dus' zetten maakt iets niet waar.quote:Wat het is dat kiest is dus een mening, vandaar dus geloof in God en goden. En als je zo kijkt naar alles dat het gekozen is, en hoe het gekozen is, dat is creationisme, en dat is de beste wetenschappelijke benadering.
Ik vind het een moedige poging, maar het zal weinig zin hebben. Er komt hoogst waarschijnlijk een 'wall -of-text' dat qua vaagheid de eerste post niet bepaald veel zal ontlopen. Ik stel voor dat we de posts van Syamsu gewoon als een soort van matinee voorstelling gaan beschouwen. Leuk om even een pauze in te lassen in de werkelijke discussie.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:22 schreef Jigzoz het volgende:
Dus doe jezelf en alle andere forumbezoekers een lol en denk er nog eens rustig over na. Als dat niet helpt, vraag dan eens iemand in je omgeving om wat kritiek. Slechter kun je er niet van worden.
Natuurlijk ken ik zijn overwegingen niet. Maar dat is ook het paradoxale aan geloven. Mensen geloven in God, vaak bij monde van de interpretatie van een boek waarin stervelingen hebben opgetekend wat zij denken wat God vindt van aardse zaken. Aangedikt met verhalen over Zijn werken. Maar er is geen enkel verband te vinden tussen het boek en God zelf. Lijkt me allemaal nogal speculatief.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat laatste weet je ook niet natuurlijk. Je kent zijn overwegingen niet.
Over dat eerste zou een rechter bij toetsing aan een wet zonder religieuze escapes zeggen, dat je redelijkerwijs had moeten of kunnen weten dat niet alles wat in dat boek staat van God afkomstig is.
Ik ben als gestopt met het lezen van zijn posts. Alle tegenwerpingen worden beantwoord met dat wij te dom zijn om het te begrijpen. Als wij zo dom en van het pad af zijn, waarom komt hij hier dan nog zijn leugens spuien? Beter zoekt hij een andere plek met welwillende toehoorders en verveelt hij ons niet langer met zijn uit zijn duim gezogen fantasiewerkelijkheid.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:33 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik vind het een moedige poging, maar het zal weinig zin hebben. Er komt hoogst waarschijnlijk een 'wall -of-text' dat qua vaagheid de eerste post niet bepaald veel zal ontlopen. Ik stel voor dat we de posts van Syamsu gewoon als een soort van matinee voorstelling gaan beschouwen. Leuk om even een pauze in te lassen in de werkelijke discussie.
Edit: Nou ja...dat bedoel ik dus.
Ik merk dat er elke paar maanden wel zo'n figuur op duikt die dan een reeks van dit soort posts over het hek heen gooit om na een tijd weer te verdwijnen in anonimiteit...om dat weer te worden vervangen door de volgende.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:38 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik ben als gestopt met het lezen van zijn posts. Alle tegenwerpingen worden beantwoord met dat wij te dom zijn om het te begrijpen. Als wij zo dom en van het pad af zijn, waarom komt hij hier dan nog zijn leugens spuien? Beter zoekt hij een andere plek met welwillende toehoorders en verveelt hij ons niet langer met zijn uit zijn duim gezogen fantasiewerkelijkheid.
Ik verbaas me er over dat het er zoveel zijn. Ik ben dan heel erg benieuwd naar hun leven buiten internet om en kijk elke keer hoopvol naar Man Bijt Hond om te zien of ze een keer bij zo'n figuur aanbellen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:42 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik merk dat er elke paar maanden wel zo'n figuur op duikt die dan een reeks van dit soort posts over het hek heen gooit om na een tijd weer te verdwijnen in anonimiteit...om dat weer te worden vervangen door de volgende.
Ik vind het ergens wel vermakelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |