Ach je opmerking sneed wel hout hoor, ik snap namelijk ook niet dat er kennelijk nogal wat interpretatie komt kijken bij het "letterlijk" accepteren van de bijbel.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:36 schreef Mystikvm het volgende:
Verdomd, nog niet eens gezienNu snap ik wel waarom de niet-kritische lezer de fabels in de Bijbel gelooft.
Deze denk ik...quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:36 schreef Mystikvm het volgende:
EDIT: Trouwens, een nijlpaard die in de bergen zijn voedsel vindt?
Als je kijkt naar hoe dinosaurussen er uit zien met die grote poten en staarten en dan is dat toch aardig met elkaar te vergelijken.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:30 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het gaat toch gewoon over een nijlpaard? Dat staat namelijk in de eerste zin. Ik zou niet weten hoe dit op een dinosauriër moet slaan.
Daarbij is dit nog steeds geen antwoord op mijn vraag...waaromi zou je de god waarin je geloofd willen reduceren tot niks anders dan een harry potter-achtig personage? Wacht, dat was jij niet.
Als je kijkt naar hoe dinosaurussen er uit zien met die grote poten en staarten en dan is dat toch aardig met elkaar te vergelijken.quote:[quote]Op vrijdag 24 oktober 2014 12:44 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
i zou je de god waarin je geloofd willen reduceren tot niks anders dan een harry potter-achtig personage?[/s] Wacht, dat was jij niet.
De tekst heeft het gewoon over een nijlpaard en anders over een olifant, want dat komt er ook mee overeen. Verder zou het nog kunnen slaan op neushoornen of een Afrikaanse os...en ga zo maar verder. Een beschrijving van één van deze beesten is vele malen waarschijnlijker omdat de schrijvers die beesten ten minste konden kennen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:44 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als je kijkt naar hoe dinosaurussen er uit zien met die grote poten en staarten en dan is dat toch aardig met elkaar te vergelijken.
Ik heb nu ook de tekst volgens mij uit de NBV i.p.v. de HSV die is nog iets getrouwer aan de brontekst.
quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:52 schreef Semisane het volgende:
[..]
De tekst heeft het gewoon over een nijlpaard en anders over een olifant, want dat komt er ook mee overeen. Verder zou het nog kunnen slaan op neushoornen of een Afrikaanse os...en ga zo maar verder. Een beschrijving van één van deze beesten is vele malen waarschijnlijker omdat de schrijvers die beesten ten minste konden kennen.
De bijbel spreekt gewoon niet over dinosauriërs, de bijbel is geen letterlijk boek en men moet dat maar gewoon accepteren. Het gaat al mis bij de eerste twee boeken van genesis, die beiden een andere volgorde aanhouden van het zogenaamde creatieverhaal. Het is interpretatie van de "get-go", ergo doe je zelf een lol en zie het boek wat het is...een poging om de wereld (en haar relatie tot 1 van de pak weg 4000 door de mens bedachte goden) te beschrijven. Leuk geprobeerd maar niet de neuk gaat er mis met het quoten?[/sub]
Dat kan, maar de schrijver heeft nadrukkelijk het woord "nijlpaard" gebruikt. Dus hij heeft het over een nijlpaard.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 13:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
[quote]
en waarom zou je het niet kunnen vergelijken met dinosaurussen?
Als ons wetboek zo vaag zou zijn als de Bijbel, dan kwam er van rechtspraak niets meer terecht. Wat voor een God ben je als je jouw eigen woord op zoveel verschillende manieren laat interpreteren?quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 12:39 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ach je opmerking sneed wel hout hoor, ik snap namelijk ook niet dat er kennelijk nogal wat interpretatie komt kijken bij het "letterlijk" accepteren van de bijbel.
Zou de bijbel de "absolute waarheid" vertegenwoordigen dan kan er per definitie geen interpretatie toegepast worden, de "absolute waarheid" is namelijk waar ongeacht het uitgangspunt.
Het is niet gezegd dat God zijn woord heeft laten vervatten in een boek. Laat staan dat bewezen kan worden in welk boek en dat de weergave een integrale versie is van de woorden van God.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:42 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Als ons wetboek zo vaag zou zijn als de Bijbel, dan kwam er van rechtspraak niets meer terecht. Wat voor een God ben je als je jouw eigen woord op zoveel verschillende manieren laat interpreteren?
Blijkbaar is hij het er roerend eens met de inhoud. Al vele eeuwen wordt een ieder die niet gelooft in de verhalen die er in staan de hel in verwenst. Als dat klinkklare onzin zou zijn, dan zou hij wel ingegrepen hebben, nietwaar?quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is niet gezegd dat God zijn woord heeft laten vervatten in een boek. Laat staan dat bewezen kan worden in welk boek en dat de weergave een integrale versie is van de woorden van God.
Dat laatste weet je ook niet natuurlijk. Je kent zijn overwegingen niet.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:51 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Blijkbaar is hij het er roerend eens met de inhoud. Al vele eeuwen wordt een ieder die niet gelooft in de verhalen die er in staan de hel in verwenst. Als dat klinkklare onzin zou zijn, dan zou hij wel ingegrepen hebben, nietwaar?
Waarom wel? De beschrijving kan prima slaan op dieren die nu bestaan en toen de bijbel werd geschreven c.q. samengesteld bestonden.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 13:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
en waarom zou je het niet kunnen vergelijken met dinosaurussen?
Ja. Echt. We hebben vrijheid van maan- en zonvorming.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:12 schreef Syamsu het volgende:
Je hebt vrijheid, doe je het ene, dan onstaat dat ene, doe je het andere dan onstaat dat andere. Dat beschrijft dus de oorsprong van dingen. En in het heelal is ook vrijheid, het is geen natuurwet dat de aarde en zon precies zo moet zijn zoals het nu is, het kan ook anders, er is vrijheid.
Wat een ongelooflijke onzin.quote:Filosofisch gezien is vrijheid het enige mechanisme dat oorsprong kan verklaren. Dus alles waar je naar kijkt, er liggen keuzes aan ten grondslag hoe het zo is uitgekomen.
Dit is gewoon betekenisloos gebagger.quote:In de wiskunde van keuzes maken wordt hetgene wat de keuze zo doet uitkomen als het uitkomt gewoon niet genoemd. Je kan natuurlijk niet wiskundig stellen zoiets als; de opties hebben waardes 1 en 2, en "57" koos 1 in plaats van 2. Er kan geen wiskundige relatie zijn tussen het resultaat van een keuze, en wat het is dat die keuze zo doet uitkomen, anders klopt het niet meer met dat ook het andere resultaat gekozen kan worden.
Nee, dat is de meest zwakzinnige benadering. Tussen willekeurige zaken 'dus' zetten maakt iets niet waar.quote:Wat het is dat kiest is dus een mening, vandaar dus geloof in God en goden. En als je zo kijkt naar alles dat het gekozen is, en hoe het gekozen is, dat is creationisme, en dat is de beste wetenschappelijke benadering.
Ik vind het een moedige poging, maar het zal weinig zin hebben. Er komt hoogst waarschijnlijk een 'wall -of-text' dat qua vaagheid de eerste post niet bepaald veel zal ontlopen. Ik stel voor dat we de posts van Syamsu gewoon als een soort van matinee voorstelling gaan beschouwen. Leuk om even een pauze in te lassen in de werkelijke discussie.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:22 schreef Jigzoz het volgende:
Dus doe jezelf en alle andere forumbezoekers een lol en denk er nog eens rustig over na. Als dat niet helpt, vraag dan eens iemand in je omgeving om wat kritiek. Slechter kun je er niet van worden.
Natuurlijk ken ik zijn overwegingen niet. Maar dat is ook het paradoxale aan geloven. Mensen geloven in God, vaak bij monde van de interpretatie van een boek waarin stervelingen hebben opgetekend wat zij denken wat God vindt van aardse zaken. Aangedikt met verhalen over Zijn werken. Maar er is geen enkel verband te vinden tussen het boek en God zelf. Lijkt me allemaal nogal speculatief.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat laatste weet je ook niet natuurlijk. Je kent zijn overwegingen niet.
Over dat eerste zou een rechter bij toetsing aan een wet zonder religieuze escapes zeggen, dat je redelijkerwijs had moeten of kunnen weten dat niet alles wat in dat boek staat van God afkomstig is.
Ik ben als gestopt met het lezen van zijn posts. Alle tegenwerpingen worden beantwoord met dat wij te dom zijn om het te begrijpen. Als wij zo dom en van het pad af zijn, waarom komt hij hier dan nog zijn leugens spuien? Beter zoekt hij een andere plek met welwillende toehoorders en verveelt hij ons niet langer met zijn uit zijn duim gezogen fantasiewerkelijkheid.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:33 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik vind het een moedige poging, maar het zal weinig zin hebben. Er komt hoogst waarschijnlijk een 'wall -of-text' dat qua vaagheid de eerste post niet bepaald veel zal ontlopen. Ik stel voor dat we de posts van Syamsu gewoon als een soort van matinee voorstelling gaan beschouwen. Leuk om even een pauze in te lassen in de werkelijke discussie.
Edit: Nou ja...dat bedoel ik dus.
Ik merk dat er elke paar maanden wel zo'n figuur op duikt die dan een reeks van dit soort posts over het hek heen gooit om na een tijd weer te verdwijnen in anonimiteit...om dat weer te worden vervangen door de volgende.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:38 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik ben als gestopt met het lezen van zijn posts. Alle tegenwerpingen worden beantwoord met dat wij te dom zijn om het te begrijpen. Als wij zo dom en van het pad af zijn, waarom komt hij hier dan nog zijn leugens spuien? Beter zoekt hij een andere plek met welwillende toehoorders en verveelt hij ons niet langer met zijn uit zijn duim gezogen fantasiewerkelijkheid.
Ik verbaas me er over dat het er zoveel zijn. Ik ben dan heel erg benieuwd naar hun leven buiten internet om en kijk elke keer hoopvol naar Man Bijt Hond om te zien of ze een keer bij zo'n figuur aanbellen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:42 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik merk dat er elke paar maanden wel zo'n figuur op duikt die dan een reeks van dit soort posts over het hek heen gooit om na een tijd weer te verdwijnen in anonimiteit...om dat weer te worden vervangen door de volgende.
Ik vind het ergens wel vermakelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |