abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 19:48:40 #1
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_145675486

quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml

Nieuwste ontwikkelingen

Fisher-Price bant Zwarte Piet
Rechter Amsterdam: Zwarte Piet is een kwetsend figuur

Alle Sinterklaasliedjes herschreven

Zwarte Piet maakt het basisscholen moeilijk

Winkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet

quote:
Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.

De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.

Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.

De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: http://nos.nl/artikel/708(...)zwarte-piet-aan.html

En verder natuurlijk de ophanden zijnde boycot van Albert Heijn en HEMA...

quote:
Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.

Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
Bron: ah.nl

BN'ers dragen ook bij aan de discussie:
https://www.facebook.com/pages/Pietmakeover/1485255905084399

Veelpost Pieten in deze reeks:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 19:48:59 #2
168304 Mani89
pi_145675496
quote:
vreselijk wijf inderdaad, hopelijk snapt ze nu dat ze fout zit
pi_145675678
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 19:48 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Wat heeft deze actrice gedaan?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145675708
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 19:48 schreef Mani89 het volgende:

[..]

je kent haar niet.... maar ze heeft wel een andere mening .... en daarom is ze 'vreselijk' ???
Zag je ook die verkapte doodsverwensing voor haar ?
pi_145675784
Tanja doet een Petertje.

Alleen dan met een heel matig bericht.
pi_145675812
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 19:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maakt niet uit. Ze heeft een andere mening en moet dus oprotten. Lijkt me logisch.
Ik wacht met spanning op de status update van Sophie Hilbrand.
pi_145675814
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 19:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

GTST, op wat volgens mij destijds nog zo ongeveer RTL Véronique heette.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_145675856
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 19:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

je kent haar niet.... maar ze heeft wel een andere mening .... en daarom is ze 'vreselijk' ???
Zag je ook die verkapte doodsverwensing voor haar ?
Ja, ik ben helemaal overtuigd, hoor, een Zwarte Piet die zwart is, is slecht. Dat allemaal door die tweet. :')
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_145675896
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 19:57 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Maakt niet uit. Ze heeft een andere mening en moet dus oprotten. Lijkt me logisch.
Ze mag vinden wat zij vinden wil. Haar mening heeft niet meer gewicht dan die van een andere willekeurige Nederlander (als actrice is ze immers niet deskundig op dit vlak) maar inderdaad, ze vindt maar wat ze vinden wil. Dan kan haar mening natuurlijk wel nog een domme mening zijn of slecht zijn onderbouwd of zo, daarom ben ik benieuwd naar wat ze type of zei.
#NoDAPL
pi_145675931
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 19:57 schreef Ferdo het volgende:

[..]

GTST, op wat volgens mij destijds nog zo ongeveer RTL Véronique heette.
Dat bedoelde ik niet, ik vroeg wat zij heeft gedaan m.b.t. ZP. Ik weet dat ze vroeger in die soap speelde, geen idee wat ze de laatste jaren doet aangezien ik haar nergens heb gezien. Ik herinner me ook vaag dat zij het vriendinnetje van een andere BN'er is.
#NoDAPL
pi_145675974
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 20:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ze mag vinden wat zij vinden wil. Haar mening heeft niet meer gewicht dan die van een andere willekeuriger Nederlander (als actrice is ze immers niet deskundig op dit vlak) maar inderdaad, ze vindt maar wat ze vinden wil. Dan kan haar mening natuurlijk wel nog een domme mening zijn of slecht zijn onderbouwd of zo, daarom ben ik benieuwd naar wat ze type of zei.
Ze is het niet met je eens, dus is het vanzelfsprekend een domme mening.
https://www.facebook.com/(...)84399&type=2&theater
pi_145675984
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 19:56 schreef Specularium het volgende:
Tanja doet een Petertje.

Alleen dan met een heel matig bericht.
Die had ik ook al gemist. Ik heb enkel meegekregen dat Peter doodsverwensingen kreeg omdat hij de anti-ZP'ers steunde of zoiets.
#NoDAPL
pi_145676020
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 20:02 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Ze is het niet met je eens, dus is het vanzelfsprekend een domme mening.
https://www.facebook.com/(...)84399&type=2&theater
Doe niet zo dom, een mening is dom als die slecht is onderbouwd, dat heeft niets met het eens of oneens zijn te maken.

Dat kan ik niet zien aangezien ik niet Facebook (niet inloggen => niets zien).
#NoDAPL
pi_145676180
Is er al een lijstje met toegestane RAL-kleuren voor de Zwarte Piet. Er moet nu wel duidelijkheid zijn, want wanneer de Piet-politie ingrijpen? Waar ligt de grens? Welke kleur is toelaatbaat?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_145676238
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 20:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Is er al een lijstje met toegestane RAL-kleuren voor de Zwarte Piet. Er moet nu wel duidelijkheid zijn, want wanneer de Piet-politie ingrijpen? Waar ligt de grens? Welke kleur is toelaatbaat?
Gaan we ook een Teletubbie-knokploeg krijgen om de Zwarte Pieten die illegaal komen weg te sturen. :)

De Paarse Piet.
#NoDAPL
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 20:21:45 #16
168304 Mani89
pi_145676708
In de vergetelheid geraakte C-BN'ers als Tanja misbruiken dit soort gebeurtenissen altijd om weer met hun kop op de tv te komen. Ze is nu weer 2 jaar verzekerd van uitnodigingen naar allerlei premiere's en openingen om gratis troep te ontvangen.
pi_145676966
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 20:21 schreef Mani89 het volgende:
In de vergetelheid geraakte C-BN'ers als Tanja misbruiken dit soort gebeurtenissen altijd om weer met hun kop op de tv te komen. Ze is nu weer 2 jaar verzekerd van uitnodigingen naar allerlei premiere's en openingen om gratis troep te ontvangen.
Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben. ;)
#NoDAPL
pi_145677287
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 20:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Blauw wit, blauw wit, is de kleur.
De kleur van alle smurf.. pieten.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_145685576
Wanneer is FEE eigenlijk weer open ? *O* <O) ~:) >:O
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_145686467
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 20:21 schreef Mani89 het volgende:
Ja en?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145687886
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 10:55 schreef Igen het volgende:
In this Convention, the term "racial discrimination" shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life.
Geen idee om welke conventie het dan gaat. Het vet viel weg, ik heb zelf vet gemaakt wat jij zo ongeveer vet gemaakt had.
Ik snap niet hoe Zwarte Piet het genot etc. van rechten en vrijheden kan beschadigen.

Ik snap wel dat mensen zich beschadigd kunnen voelen. Maar dat is iets in hen persoonlijk.

Als ik met een Nederlandse vlag op mijn fietstas in het buitenland aangesproken word als zijnde Hollander, dan ga ik dat ook corrigeren, want ik laat me niet uitschelden voor Hollander.
Maar om dan meteen alle Hollanders te verbieden? Mwa, ach. De dijken doorsteken en onder laten lopen. Maar verbieden, dat vind ik te ver gaan.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145688479
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 00:41 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Geen idee om welke conventie het dan gaat. Het vet viel weg, ik heb zelf vet gemaakt wat jij zo ongeveer vet gemaakt had.
Ik snap niet hoe Zwarte Piet het genot etc. van rechten en vrijheden kan beschadigen.

Ik snap wel dat mensen zich beschadigd kunnen voelen. Maar dat is iets in hen persoonlijk.

Als ik met een Nederlandse vlag op mijn fietstas in het buitenland aangesproken word als zijnde Hollander, dan ga ik dat ook corrigeren, want ik laat me niet uitschelden voor Hollander.
Maar om dan meteen alle Hollanders te verbieden? Mwa, ach. De dijken doorsteken en onder laten lopen. Maar verbieden, dat vind ik te ver gaan.
Hoe Zwarte Piet de rechten en vrijheden van andere kan beschadigen? Dat is inderdaad stap 2.

Als je nou eens twee mensen naast elkaar zet:

Pietje woont in Amsterdam-Zuidoost. Hij heeft twee zwarte buren die hij regelmatig spreekt. Zijn vrouw doe elke dag boodschappen bij de lokale Vomar, waar het grootste deel van het personeel van Afrikaanse of Caraïbische afkomst is. En één keer per jaar verkleedt hij zich als Zwarte Piet op de basisschool van zijn kinderen.

Jantje woont aan de grachtengordel. Hij komt nooit buiten de A10 en de enige buitenlanders die hij ooit ziet, zijn westerse toeristen of VS-Amerikaanse zakenrelaties op het werk (of bij de Starbucks). Goed, zo af en toe gaat hij wel naar de IKEA in A'dam-Zuidoost, maar de rest van de Bijlmer is voor hem een totale no-go-area. Hij is tegen de Noord-Zuidlijn, "want dan komt straks al dat tuig uit Noord ook hier in het centrum". Bij de basisschool van zijn kinderen zit hij als nevenfunctie in het bestuur. Daar zet hij zich in voor de invoering van paarse Pieten.

Wat is het praktisch effect van hun handelen? Wie van de twee valt onder de definitie van "racist" die ik eerder noemde? En wie draagt het meeste bij aan gelijke kansen voor iedereen?
  zondag 19 oktober 2014 @ 01:10:21 #23
236046 NotYou
tigerblood
pi_145688894
Ik ga binnenkort zelf maar eens een kunstproject beginnen: "Positieve Discriminatie" Is (o.a.) Racisme! Kan vast wel op steun van quinsy en co. rekenen.
Je suis Charlie Sheen
  zondag 19 oktober 2014 @ 01:12:42 #24
236046 NotYou
tigerblood
pi_145688970
"Ja gisteren kwam kleine michieltje thuis en zijn droom is al sinds hij 5 was om gemeenteambtenaar te worden maar vandaag zei iemand hem op school dat hij dat toch nooit zal worden omdat ze alleen ondervertegenwoordigde vrouwen en allochtonen willen! Huilen dat michieltje gedaan heeft! Dat doet je echt pijn als ouder."
Je suis Charlie Sheen
pi_145689084
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 00:58 schreef Igen het volgende:

[..]

Hoe Zwarte Piet de rechten en vrijheden van andere kan beschadigen? Dat is inderdaad stap 2.

Als je nou eens twee mensen naast elkaar zet:

Pietje woont in Amsterdam-Zuidoost. Hij heeft twee zwarte buren die hij regelmatig spreekt. Zijn vrouw doe elke dag boodschappen bij de lokale Vomar, waar het grootste deel van het personeel van Afrikaanse of Caraïbische afkomst is. En één keer per jaar verkleedt hij zich als Zwarte Piet op de basisschool van zijn kinderen.

Jantje woont aan de grachtengordel. Hij komt nooit buiten de A10 en de enige buitenlanders die hij ooit ziet, zijn westerse toeristen of VS-Amerikaanse zakenrelaties op het werk (of bij de Starbucks). Goed, zo af en toe gaat hij wel naar de IKEA in A'dam-Zuidoost, maar de rest van de Bijlmer is voor hem een totale no-go-area. Hij is tegen de Noord-Zuidlijn, "want dan komt straks al dat tuig uit Noord ook hier in het centrum". Bij de basisschool van zijn kinderen zit hij als nevenfunctie in het bestuur. Daar zet hij zich in voor de invoering van paarse Pieten.

Wat is het praktisch effect van hun handelen? Wie van de twee valt onder de definitie van "racist" die ik eerder noemde? En wie draagt het meeste bij aan gelijke kansen voor iedereen?
Dit is een verhaal vanuit blanken.
Stel dat ik een negert was. Of zo.
Laat ik het dichterbij houden: ik kom uit Brabant. En ik spreek dus met een glijdende g en een rollende r (op die laatste heb ik nog moeten oefenen ook, want ik heb een Hollandse moeder!)
Ik begrijp uit interviews dat acteurs en actrices uit Brabant en Limburg taalles krijgen om een harde g aan te leren. Een zwaktebod!
Mijn leraar Nederlands op de middelbare school wist me te vertellen dat de Brabantse en Vlaamse g en r de norm zijn voor Nederland: tijdens de 80-jarige oorlog meegenomen door de elite naar Holland. Vondel sprak Vlaams of Brabants!

Zoals gezegd: vanuit Holland wordt vaak meesmuilend gedaan over de taalgewoonten uit de andere provincies. Ik voor mij heb daar geen enkele moeite mee, want ik acht mijzelf autonoom en zelfs in dit opzicht superieur.

Wat is er mis met een bruine huid hebben of uit Suriname/Antillen afkomstig zijn?
Ik persoonlijk zou daar trots op zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')