http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
Bron: http://nos.nl/artikel/708(...)zwarte-piet-aan.htmlquote:Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.
De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.
Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.
De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: ah.nlquote:Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.
Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Specularium op 17-10-2014 08:20:36 ]
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 03:13 schreef MakkieR het volgende:
Wat ik eigenlijk nooit heb begrepen is dat de discussie vooral over zwarte piet gaat en niet over Sinterklaas. Ik heb namelijk nooit de pietengilde gezien als een sullig stelletje bij elkaar. In tegendeel, waar zou Sinterklaas zijn zonder zijn trouwe knechten.
Vol energie, levenslust en passie staan deze acrobatische jonge knapen in het leven dat alles
om een oude seniele man bij te staan die elk jaar weer stribbelt om te overleven. Ik vind de beeldvorming van Sinterklaas veel erger dan die van Zwarte Piet. De man heeft ontzettend veel gebreken door zijn ouderdom waar hij letterlijk oog in oog staat met de dood.
vergeetachtig dat hij is, is hij volledig afhankelijk van zijn pieten daarbij moet de oude man op zijn paard getrokken worden omdat hij niet in staat is zelfstandig te bewegen.
Buiten het feest om wie kleed hem aan, kan de man zelf nog wel naar de wc en is hij in staat om voor zichzelf te zorgen. Ik heb daar sterk mijn twijfels over. Maar wat vooral nogal triest is, dat de man alleen is al decennia lang en misschien wel nooit getrouwd. De enige liefde dat hij heeft, zijn de kinderen die hij cadeautjes geeft en op zijn schoot mag zitten.
Komt dat misschien ook niet een beetje ziek over waar ik denk aan een pedofiele oude trieste man.
Wedden dat het nog tot 6 December doorgaat dit gewauwel.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:02 schreef DustPuppy het volgende:
Hou je nou in je eentje het topic levend, PP?
En helaas nog wel langer ook.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wedden dat het nog tot 6 December doorgaat dit gewauwel.
Stel je eens voor dat we die goedheiligman met zijn pieten, schimmel en stoomboot gaan afschaffen, dat is een dramp.quote:
Na al die vele lompe reacties van het pro-Pieten kamp ben ik hier niet geheel op tegen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Stel je eens voor dat we die goedheiligman met zijn pieten, schimmel en stoomboot gaat afschaffen, dat is een dramp.
Ik snap dat ook niet, de baas moet je aanpakken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:15 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Na al die vele lompe reacties van het pro-Pieten kamp ben ik hier niet geheel op tegen.
Ja he, de kans is natuurlijk verdomd groot dat er tussen de 14 miljoen pro-Pieters er een aantal lomperiken tussen zitten. Gewoon kansberekening. Maar dergelijke gasten zitten bij beide kampen. Waak dus wel om het hele pro-Pieten kamp over één kam te scheren. Ik vermoed ook dat het overgrote merendeel van de pro-Pieters die droefroepers liever kwijt dan rijk is en inderdaad liever een normale dialoog wil aangaan. Maar daar wringt ook weer de schoen....de meeste anti-Pieten willen helemaal geen dialoog....zij willen alleen wat dat zij willen gebeurd.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:15 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Na al die vele lompe reacties van het pro-Pieten kamp ben ik hier niet geheel op tegen.
En dat ligt echt volledig bij het pro-Pieten kamp. Als die niet als een soort dolle honden hadden gereageerd, maar gewoon een rationeel gesprek waren aangegaan was dit nooit zo uit de hand gelopen.
In plaats daarvan reageert men als een verwende peuter wiens favoriete stuk speelgoed afgepakt dreigt te worden en die spontaan een 'temper tantrum' manifesteert waar zelf The Nanny een zenuwinzinking van krijgt.
Gefeliciteerd pro-ZP'ers!
Piet is niet de discussie, dat hele sinterklaas verhaal deugt voor geen meter.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:36 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ja he, de kans is natuurlijk verdomd groot dat er tussen de 14 miljoen pro-Pieters er een aantal lomperiken tussen zitten. Gewoon kansberekening. Maar dergelijke gasten zitten bij beide kampen. Waak dus wel om het hele pro-Pieten kamp over één kam te scheren. Ik vermoed ook dat het overgrote merendeel van de pro-Pieters die droefroepers liever kwijt dan rijk is en inderdaad liever een normale dialoog wil aangaan. Maar daar wringt ook weer de schoen....de meeste anti-Pieten willen helemaal geen dialoog....zij willen alleen wat dat zij willen gebeurd.
Wat mij vooral opvalt en stoort aan het pro-Pieten kamp is dat bijna niemand toe wil geven, of überhaupt wil erkennen dat de huidige verschijningsvorm van Zwarte Piet inderdaad weleens vervelend zou kunnen zijn voor bepaalde minderheden. Iedereen die dat vind is gewoon een zeikerd.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:36 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ja he, de kans is natuurlijk verdomd groot dat er tussen de 14 miljoen pro-Pieters er een aantal lomperiken tussen zitten. Gewoon kansberekening. Maar dergelijke gasten zitten bij beide kampen. Waak dus wel om het hele pro-Pieten kamp over één kam te scheren. Ik vermoed ook dat het overgrote merendeel van de pro-Pieters die droefroepers liever kwijt dan rijk is en inderdaad liever een normale dialoog wil aangaan. Maar daar wringt ook weer de schoen....de meeste anti-Pieten willen helemaal geen dialoog....zij willen alleen wat dat zij willen gebeurd.
Introduceert? Drink nog even een bak koffie, Piet. Even wakker worden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wat introduceert het mij nou of die zwart is?
Ik ben helemaal wakker en begin er steeds bozer om te worden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:46 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Introduceert? Drink nog even een bak koffie, Piet. Even wakker worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |