Je kunt ze bijvoorbeeld bekleden met hout voor een meer natuurlijke en nette uitstraling.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 21:49 schreef Moody het volgende:
[..]
Containers met glas heb ik weleens gezien. Zelfs hier om de hoek in "vuurwerkramp-wijk" Roombeek. Erg cool en veel leefruimte voor weinig geld. In een stad prima, maar ik wil de woning bouwen in een landelijke omgeving. Ik weet niet of een containerwoning dan iets te basic zal zijn en een goedkope indruk zal maken.
Thnx voor de tip, maar:quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:45 schreef Saisai het volgende:
Tip: check eerst welke gemeenten dit zien zitten en wat de regels voor bouwen zijn. Dat scheelt je een hoop gedoe
quote:Je bent vrij om zo ver te gaan als je wilt. Architectuur, materiaal, indelingen, jij mag het bepalen en je hoeft je bouwtekening niet aan een welstandscommissie voor te leggen. Zoveel vrijheid in architectuur en bebouwing, dat is uniek voor deze regio.
Ja, daar dacht ik ook aan, maar ik kon de afleveringen zo snel niet online terugvinden. Wel een erg goede serie en leerzaam voor TS.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 15:08 schreef _mido het volgende:
Kijk ook eens naar deze serie van de BBC: The £100k House
Je hebt niet te maken met een welstandscommissie neem ik aan? Veder zou ik zeker kijken naar container bouw. Denk dat je je vies vergist in de kosten van alleen al de staal constructie, materiaal, berekeningen.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 22:16 schreef Moody het volgende:
[..]
Uiteraard. Perceel van 800m2 kan ik kopen voor ¤125.000,-. Een unieke kans op een modern huis op een grote lap grond voor een bodemprijs.
Ventileren en klaar.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 19:06 schreef pionnetje het volgende:
heb je er al over nagedacht over de opbouw van hitte? broeikas effect ? ik zou er wel in willen wonen maar dan wel met een paar 50 jarige oude bomen voor mijn huis !
Meer 'kil' en 'basic' ga je het volgens mij niet vinden...quote:Op donderdag 16 oktober 2014 18:56 schreef Moody het volgende:
maar dat is net iets té kil en basic naar mijn smaak.
Ik dacht aan zoiets:
afbeelding
Hoe ga je dat verwarmen? Industriële stoomketel.?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 19:33 schreef Moody het volgende:
Ter verduidelijking. Dit komt nog net iets meer in de buurt. Minder glas en wat minimalistischer.
[ afbeelding ]
Staal, beton, glas. Veel minder glas dan op het eerste voorbeeld. Betonnen vloer. Allemaal ruwbouw zonder afwerking. Grote leefruimte, paar kleinere slaapkamers. De ruwbouw moet toch voor 1,5 ton te doen zijn? Afwerking waar nodig (ook evt. binnenwanden plaatsen) kan ik zelf (met wat hulp).
Goed glas isoleert beter dan je denkt.quote:Op zondag 19 oktober 2014 11:00 schreef appelepent het volgende:
[..]
Hoe ga je dat verwarmen? Industriële stoomketel.?
Vandaar waarschijnlijk die flinke houtkachel.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 19:38 schreef BBach het volgende:
Qua bouwkosten alleen moet het lukken, als je wat industrieler kijkt. Verschilt weinig van staal/loodsenbouw. Grond, architect, etc. allen buiten beschouwing gelaten.
De vraag is of je het wel echt wil. Glas, zelfs driedubbel glas is enorm veel minder isolerend dan zelfs een simpele enkele steen. Verwacht je dus aan zeer hoge stookkosten en een algeheel kil gevoel en een serre in de zomer (of je investeert in airco, ventilatie maar dan wordt jouw budget nipt) Niet voor niets zijn grote raampartijen uitgesloten in LEW & passiefbouw.
quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 19:38 schreef BBach het volgende:
Qua bouwkosten alleen moet het lukken, als je wat industrieler kijkt. Verschilt weinig van staal/loodsenbouw. Grond, architect, etc. allen buiten beschouwing gelaten.
De vraag is of je het wel echt wil. Glas, zelfs driedubbel glas is enorm veel minder isolerend dan zelfs een simpele enkele steen. Verwacht je dus aan zeer hoge stookkosten en een algeheel kil gevoel en een serre in de zomer (of je investeert in airco, ventilatie maar dan wordt jouw budget nipt) Niet voor niets zijn grote raampartijen uitgesloten in LEW & passiefbouw.
Ze dragen evenveel bij aan de oververhitting. Dit soort ramen kan je gebruiken, maar niet zonder bijkomende investeringen als screens ed. (niet direct voor dit budget) zeker niet in de oriëntatie zoals de foto's van de OP suggereren. Bij de energiecalculatie van een passiefhuis wordt zelfs de schaduwwerking van bomen en omgeving opgenomen. Je kan zelfs achteraf geen boom kappen zonder risico te lopen op oververhitting. Bij ons (.be)zijn de regels naar maximale glasoppervlakken scherp naar beneden gesteld voor de passieve woningenbouw.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:28 schreef Erasmo het volgende:
[..]![]()
Goed geplaatste ramen dragen juist hartstikke veel bij aan de verwarming, daarom worden ze juist zoveel toegepast in de passiefbouw.
[ afbeelding ]
Dat deel over fundering etc is natuurlijk niet helemaal correct. Je kan juist kiezen voor lichtere bouwmaterialen, die daardoor ook de fundering minder belasten. Op die manier kan je al wat geld besparen op een bouwdeel die je nooit ziet.quote:Op zondag 19 oktober 2014 19:21 schreef Gieliovd het volgende:
De kunst is denk ik kijken wat je standaard in de markt kunt krijgen, prefab. Met die legostenen vervolgens puzzelen lijkt mij de goedkoopste manier.
Als je standaard betonnen muren en wanden kunt scoren, standaard kanaal/breedplaatvloeren, op reguliere wijze je glas kunt zetten, economische glasoppervlakken aanhoudt (vaak is max XXX*XXX oppervlak "normaal geprijsd"), rekening houdt met verwarming en koeling in je ontwerp..
Tja dan kan je een eind komen.
Reken alleen dat je gewoon je vaste kosten hebt. Fundering wordt niet plots enorm veel goedkoper omdat jij dat wilt. Grond maar even buiten beschouwing gelaten.
Door alle regeltjes en normen loopt alles al snel in de papieren. Nieuwe aansluiting ¤¤¤, ontwerp, vergunning, arbeid..
De belangrijkste winstfactor is denk ik echt standaard materialen zoeken of een groepje goedkope arbeiders zoeken die het hele pand zelf van beton gieten, maar dan moet je wel goedkoper arbeid hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |