quote:bron: frontpage.fok.nl
Het huidige kabinet ziet niets in de plannen van het PvdA om proeven met gratis openbaar vervoer uit te gaan voeren. De minister van Verkeer, de Boer (LPF), schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat de plannnen leiden tot "onverschilligheid en overconsumptie". De proeven zouden plaats gaan vinden in Utrecht en in Eindhoven.Het plan is al eens eerder uitgevoerd in Hasselt in België. Het busgebruik is daar wel toegenomen nadat het gratis werd. De Boer schreef hierover: "Een klein deel van de Belgen heeft de auto laten staan en de bus genomen. De meeste nieuwe busreizigers zijn mensen die eerder liepen, fietsten of thuis bleven. De maatregel helpt dan ook niet tegen files."
Verder was er in de brief te lezen dat er geen geld is voor het openbaar vervoer. Volgend jaar dient er namelijk 55 miljoen euro bespaard te worden in het openbaar vervoer.
Dit slaat ook inderdaad echt nergens op! totaal onrealistisch en vooral ONBETAALBAAR! Lekker makkelijk scoren zo vlak voor de verkiezingen. Het OV is al die tijd geprivatiseerd onder de PvdA en dan moet het nu opeens gratis?!
En waarom trouwens gratis? Als je met het OV wilt betaal je er maar voor, alhoewel ik vind dat het wel iets minder kan maar gratis, nee!
Het kan gewoon niet.
Ik vind inderdaad dat het goedkoper kan, maar maak ook het autogebruik flink duurder. Ze moeten vind ik tolwegen gaan invoeren, dat zou goed helpen. En in grote agglomeraties zoals Amsterdam moeten er veel meer metrolijnen bijkomen.
Het NS spoorwegnet rond de grote steden moet worden omgevormd in een net wat gelijk is aan het RER-net in Parijs. Gelukkig gaat de NS dit nu ook doen.
Ja, ik zou het wel weten als ik minister van Verkeer was
quote:Niet iedereen hoeft de bust te pakken......
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:25 schreef G1Ace het volgende:
zowiezo, je kan het ov gratis maken, maar waarom zou ik bijvoorbeeld een bus nemen, dat 3 kwartier duurt van a naar b plus lopen, terwijl ik in 10 minuten met de auto daar al kan zijn?
Als het nou eens nut zou hebben ...
quote:En waarom vind je dat autogebruik flink duurder moet? Omdat je zelf geen auto hebt? Denk toch eens na man! In een land met zo'n abominabel openbaar vervoer systeem (voor mij 2,5 uur om 40 km. verderop te komen met OV, 0,5 uur met auto) kan je het autogebruik gewoon niet duurder maken. Door dit soort oplossingen pak je alleen maar de mensen die ECHT afhankelijk zijn van de auto, en die kunnen er vaak ook niks aan doen.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:29 schreef dennisdotcom het volgende:Ik vind inderdaad dat het goedkoper kan, maar maak ook het autogebruik flink duurder. Ze moeten vind ik tolwegen gaan invoeren, dat zou goed helpen. En in grote agglomeraties zoals Amsterdam moeten er veel meer metrolijnen bijkomen.
Ja, ik zou het wel weten als ik minister van Verkeer was
quote:Ik begrijp het wel enigszins, maar ik vind dan ook dat het OV flink moet verbeteren.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:35 schreef T_R_I_P het volgende:
En waarom vind je dat autogebruik flink duurder moet? Omdat je zelf geen auto hebt? Denk toch eens na man! In een land met zo'n abominabel openbaar vervoer systeem (voor mij 2,5 uur om 40 km. verderop te komen met OV, 0,5 uur met auto) kan je het autogebruik gewoon niet duurder maken. Door dit soort oplossingen pak je alleen maar de mensen die ECHT afhankelijk zijn van de auto, en die kunnen er vaak ook niks aan doen.
Maar, er zijn écht van die mensen die een hele dag alleen maar op 1 plek zitten, waarbij de reistijd van de trein net zolang is als met de auto en dan vraag ik me af waarom ze met de auto gaan? Meestal omdat ze te lui zijn om 5 minuten naar de bushalte te lopen/fietsen.
Als je vertegenwoordiger bent dan heb je echt een auto nodig, maar het is wél zo dat je bedrijf dat dan eigenlijk moet betalen.
Btw, ben je wel eens in Parijs geweest?
quote:'t Is af en toe net de LPF.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:20 schreef Slam het volgende:totaal onrealistisch en vooral ONBETAALBAAR! Lekker makkelijk scoren zo vlak voor de verkiezingen.
Maar goed, er zijn Belgische voorbeelden te vinden waar het wel werkt. Was een tijdje terug nog bij Buitenhof, die mega-sympathieke Belgische minister, hoe heet -ie ook alweer. Ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen.
quote:Ja joh. Er is ruimte zat in Utrecht om 40 extra lijnen te laten rijden. Er zijn hier NOOOOOOOOOOOOIIIIT opstoppingen en files van (stads)bussen. Geen probleem joh.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:29 schreef dennisdotcom het volgende:
Gratis zou wel goed zijn voor de files, maar niet alleen gratis helpt. Tegelijkertijd zouden er veel meer bussen moeten rijden, niet alleen omdat er meer reizigers komen, maar ook omdat mensen niet 4 keer willen overstappen.
quote:Op goed idee. Metro's zijn inderdaad ideaal. Jammer dat aanleggen iets van 1 miljoen per meter kost maar goed. Amsterdam heeft trouwens net de aanleg van de Noord-Zuidlijn goedgekeurd. Kosten waren iets van 1 1/2 miljard. Kan je nagaan wat dat voor Utrecht zou kosten
Ik vind inderdaad dat het goedkoper kan, maar maak ook het autogebruik flink duurder. Ze moeten vind ik tolwegen gaan invoeren, dat zou goed helpen. En in grote agglomeraties zoals Amsterdam moeten er veel meer metrolijnen bijkomen.
quote:Niets op toe te voegen. KLopt gewoon
Het NS spoorwegnet rond de grote steden moet worden omgevormd in een net wat gelijk is aan het RER-net in Parijs. Gelukkig gaat de NS dit nu ook doen.
quote:Leuke ideeen, wat minder realistische uitvoering. Yep, je zou een prima minister van Verkeer & Waterstaat zijn
Ja, ik zou het wel weten als ik minister van Verkeer was
quote:Wat me daar vooral aan irriteert is dat het in Nederland 20 jaar duurt voordat er een besluit is genomen. Er hadden allang een stuk of 8 metrolijnen onder Amsterdam moeten liggen.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:40 schreef kwib het volgende:
Op goed idee. Metro's zijn inderdaad ideaal. Jammer dat aanleggen iets van 1 miljoen per meter kost maar goed. Amsterdam heeft trouwens net de aanleg van de Noord-Zuidlijn goedgekeurd. Kosten waren iets van 1 1/2 miljard. Kan je nagaan wat dat voor Utrecht zou kosten![]()
En omdat het zolang duurt vallen achteraf de kosten hoger uit, omdat het in de tussentijd flink duurder wordt.
quote:Steve Steavart
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:39 schreef Luigi het volgende:[..]
't Is af en toe net de LPF.
Maar goed, er zijn Belgische voorbeelden te vinden waar het wel werkt. Was een tijdje terug nog bij Buitenhof, die mega-sympathieke Belgische minister, hoe heet -ie ook alweer. Ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen.
quote:Die ja. Aardige, duidelijke kerel.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:44 schreef Slam het volgende:[..]
Steve Steavart
quote:Het kan heel goed, laat iedereen een vast jaarlijks bedrag betalen voor OV (10 euro of zo), en je hebt het geld zo bij elkaar. Precies zo deden ze het ook in Hasselt, en daar is het busgebruik verachtvoudigd.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:20 schreef Slam het volgende:
Het kan gewoon niet.
quote:Zo makkelijk gaat dat echt niet, 16 miljoen belastingbetalers zijn er ook niet en als die er wel zouden zijn heb je nog maar 160 miljoen per jaar. Daar laat je het complete OV echt niet op draaien.
Op dinsdag 29 oktober 2002 13:42 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Het kan heel goed, laat iedereen een vast jaarlijks bedrag betalen voor OV (10 euro of zo), en je hebt het geld zo bij elkaar. Precies zo deden ze het ook in Hasselt, en daar is het busgebruik verachtvoudigd.
http://www.gva.be/dossiers/-o/opver/dossier.asp
quote:Is dat onderzocht? Gratis openbaar vervoer zou leiden tot onverschilligheid? Meent de minister dit serieus, of is het iemand die geen interesse heeft in het openbaar vervoer en daarom een plan zomaar onverschillig de prullebak insmijt?
De minister van Verkeer, de Boer (LPF), schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat de plannnen leiden tot "onverschilligheid en overconsumptie".
quote:Inderdaad, gaat niet zo makkelijk. Maar hoe pak je dat dan lokaal aan. Stel: iemand moet iedere dag van Leeuwarden naar Groningen, waar trek je dan de grens van lokaal? Op de grens van Friesland moet je dan betalen voor de rest van de rit? Geen idee. Gratis OV zou inderdaad heel erg goed zijn voor de files en het zou heel veel automobilisten naar het OV toe trekken.
Op dinsdag 29 oktober 2002 13:57 schreef Meneer_Aart het volgende:
Zo makkelijk werkt het uiteraard niet, het principe is hetzelfde. Ik denk dat het alleen realiseerbaar is via lokale of regionale projecten, en niet landelijk. Het principe echter blijft hetzelfde, lees dat artikel maar.
quote:Bovendien wat is er mis met overconsumptie van OV ? Meer mobiliteit is toch alleen maar goed ? Komen 65+ers ook nog eens de deur uit, dagtrips van gezinnen stimuleren de toeristische industrie, wat weergoed is voor de ecnomie, etc.
Op dinsdag 29 oktober 2002 14:14 schreef Madame het volgende:[..]
Is dat onderzocht? Gratis openbaar vervoer zou leiden tot onverschilligheid? Meent de minister dit serieus, of is het iemand die geen interesse heeft in het openbaar vervoer en daarom een plan zomaar onverschillig de prullebak insmijt?
quote:Dat zou ook een goede optie zijn inplaats van ¤ 2700 (+/-) voor een OV jaarkaart...
Voor iets van ¤ 250,- een pas aanschaffen waarmee je 24/7 ongelimiteerd in alle vormen van het OV kan.. bus, trein, metro etc. Geldig voor een jaar.
Alleen mensen die toch al geen flikker bijdragen aan de maatschappij gaan er weer gebruik van maken.
quote:Het helpt helemaal geen flikker tegen files en kost alleen maar geld. Alleen mensen die nu met OV gaan zouden anders niet gaan of fietsen. Mensen met een auto hebben wel wat beter te doen dan hun tijd te verspillen aan het trage OV.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:29 schreef dennisdotcom het volgende:
Gratis zou wel goed zijn voor de files, maar niet alleen gratis helpt. Tegelijkertijd zouden er veel meer bussen moeten rijden, niet alleen omdat er meer reizigers komen, maar ook omdat mensen niet 4 keer willen overstappen.
quote:Zuig de automobilist maar nog meer uit.
Ik vind inderdaad dat het goedkoper kan, maar maak ook het autogebruik flink duurder. Ze moeten vind ik tolwegen gaan invoeren, dat zou goed helpen. En in grote agglomeraties zoals Amsterdam moeten er veel meer metrolijnen bijkomen.
Zelf zeker geen auto hé?
Trek die subsidies voor het OV maar eens in, dan kan de benzineprijs ook weer een stuk omlaag.
quote:Omdat het OV gewoon 10x niks is.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:39 schreef dennisdotcom het volgende:[..]
Ik begrijp het wel enigszins, maar ik vind dan ook dat het OV flink moet verbeteren.
Maar, er zijn écht van die mensen die een hele dag alleen maar op 1 plek zitten, waarbij de reistijd van de trein net zolang is als met de auto en dan vraag ik me af waarom ze met de auto gaan? Meestal omdat ze te lui zijn om 5 minuten naar de bushalte te lopen/fietsen.
In de auto heb je tenminste geen last van anderen. Kun je tenminste altijd zitten. Sta je niet als vee op elkaar tussen de stinkende mensen. In je auto mis je geen aansluiting, heb je geen last van wisselstoringen en kapotte bovenleidingen. Of van chagrijnige conducteurs die denken dat ze leuk zijn. In mijn auto hoef ik niet in de kou op het perron te wachten. Enz, enz.
Enige voordeel van OV is dat je niet hoeft te parkeren met je auto en je kunt slapen/uitrusten.
quote:Wat werkt? Dat je meer reizigers krijgt? Klopt, maar dat is niet de opzet. Het autogebruik en files verminderen niet en DAT was de bedoeling.
Op dinsdag 29 oktober 2002 08:39 schreef Luigi het volgende:[..]
't Is af en toe net de LPF.
Maar goed, er zijn Belgische voorbeelden te vinden waar het wel werkt. Was een tijdje terug nog bij Buitenhof, die mega-sympathieke Belgische minister, hoe heet -ie ook alweer. Ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen.
Project mislukt dus, alsof je dat van te voren al niet zag aankomen.
quote:En het autoverbruik was nauwelijks vermindert. En daar ging het om, niet om het aantal buspassagiers te verachtvoudigen.
Op dinsdag 29 oktober 2002 13:42 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Het kan heel goed, laat iedereen een vast jaarlijks bedrag betalen voor OV (10 euro of zo), en je hebt het geld zo bij elkaar. Precies zo deden ze het ook in Hasselt, en daar is het busgebruik verachtvoudigd.
http://www.gva.be/dossiers/-o/opver/dossier.asp
Mensen halen hier de doelstellingen en prioriteiten een beetje door elkaar.
quote:Nou, inderdaad. Wat je zegt. Bah. Allemaal vieze profiteurs zijn het! Allochtonen natuurlijk.
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:39 schreef ghettoman het volgende:
Alleen mensen die toch al geen flikker bijdragen aan de maatschappij gaan er weer gebruik van maken.
quote:Ik denk niet dat je gelijk hebt, als je optelt wat een auto op jaarbasis kost zullen heel veel mensen voor het OV kiezen als dat gratis is. In België heeft het wel geleid tot vermindering van het autoverkeer, al was het niet op alle afstanden zo...Verder is het zo dat een verachtvoudiging van het aantal buspassagiers aangeeft dat er voldoende animo is voor het OV, als de prijs maar lager is...
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:50 schreef ghettoman het volgende:[..]
Omdat het OV gewoon 10x niks is.
In de auto heb je tenminste geen last van anderen. Kun je tenminste altijd zitten. Sta je niet als vee op elkaar tussen de stinkende mensen. In je auto mis je geen aansluiting, heb je geen last van wisselstoringen en kapotte bovenleidingen. Of van chagrijnige conducteurs die denken dat ze leuk zijn. In mijn auto hoef ik niet in de kou op het perron te wachten. Enz, enz.
Enige voordeel van OV is dat je niet hoeft te parkeren met je auto en je kunt slapen/uitrusten.
[..]Wat werkt? Dat je meer reizigers krijgt? Klopt, maar dat is niet de opzet. Het autogebruik en files verminderen niet en DAT was de bedoeling.
Project mislukt dus, alsof je dat van te voren al niet zag aankomen.
[..]En het autoverbruik was nauwelijks vermindert. En daar ging het om, niet om het aantal buspassagiers te verachtvoudigen.
Mensen halen hier de doelstellingen en prioriteiten een beetje door elkaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |