abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6514903
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:15 schreef gnomaat het volgende:
Als jij een miljoen robots maakt, en je geeft ze elk een kans van 1% dat ze een ander vermoorden. Dan is het niet jouw schuld dat er doden vallen?
Mensen hebben een eigen verantwoording. Verder is het niet zo dat God 1% van de mensen moordenaar heeft gemaakt. Vrije wil is iets anders.
quote:
Ja kom op nou, God geeft ons een vrije wil, de mogelijkheid om voor A of B te kiezen. Maar hij wil wel dat we A kiezen, en als we toch B kiezen straft hij ons?
We zijn al gestraft omdat we toen, de mens nog bij hem woonde, tegen hem gekozen hebben. Logisch toch, wat zou jij doen als je schepsel waar je zoveel energie in gestoken hebt tegen je zegt; flikker maar op.

Vergelijk het met een vader-kind verhouding. Als jij je zoontje iets geeft, en je houdt zielsveel van hem en hij smijt het op de grond kapot. Wat doe je dan? Je bestraft hem en zal hem zeggen dat dit niet de manier is.

quote:
Geloof je dit echt?
Ja dus...
quote:
Waarom geloof je er dan in? Als je het niet begrijpt, en als het blijkbaar onlogisch is. Wat is dan de aanleiding om er tòch in te geloven?
Het is niet onlogisch, wel onbegrijpelijk. Ik weet persoonlijk zeker dat God bestaat, net zoals jij weet dat je vriend/vriendin of moeder bestaat.
Verder staan er in de bijbel genoeg aanwijzingen.
quote:
Ja precies, en God heeft er (lijkt me?) ook niks aan dat we in deze rotzooi zitten. Dus nogmaals: wie heeft er wat aan dat we er nu niet inzitten? Dit is toch des te meer een aanduiding dat de God-theorie niet klopt?
God heeft er wel wat aan dat we nu hier zitten.. Hier wordt het kaf van het koren gescheiden.. (jaja, bijbelse uitspraak)
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_6514916
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:11 schreef Kogando het volgende:
[..]

Dat denken die moslims die zelfmoordaanslagen doen inderdaad, uitermate triest. Ik geloof, als christen, alleen niet dat dat de manier is.

Het zou ook vreemd zijn als Jezus zou lijden voor iets wat slechter is dan dit leven. Waarom zou ik er dan willen leven?

Het nut van andere wezens op de aarde, ik neem aan dat je dieren bedoelt. Nou, als eten bijvoorbeeld. En gewoon ter versiering. Het zou wat zijn als we met niks op een soort giga-parkeerterrein zouden zitten.

--------------------------------------------------------------------------------

Ehmm.. wij zijn voedsel voor veel andere dieren en insecten, dus wat je zegt klopt niet echt heh... We eten inderdaad dieren, maar dat is niet het nut van hun leven hier op aarde, ze zijn hier niet om opgegeten te worden door ons. Overigens zijn er genoeg dieren die we niet eten of niet kunnen eten omdat ze "giftig" zijn en dat het eten ervan onze dood kan betekenen. Wat is het nut van die dieren ?

pi_6514926
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:18 schreef Kogando het volgende:

[..]

Ik weet niet of het waar is wat jij zegt over de vakbladen en gerenomeerde universiteiten.. Verder is een groot deel van wat er in die bladen staat gewoon waar natuurlijk. Alleen worden er teveel aannamens gemaakt. Van micro evolutie wordt macro evolutie gemaakt bijvoorbeeld. Tijd lijkt de oplossing voor alles..

maar ik heb het niet alleen over macro en micro evolutie. Ik heb het over het hele bereik van de door mij genoemde wetenschappen. Denk hierbij aan de leeftijd van heelal en aarde. De leeftijden die hier voor zijn vastgesteld zijn niet bedacht omdat zo de evolutietheorie mogelijk zou kunnen zijn. Of denk bijvoorbeeld aan de biologie waarin je kan zien dat de soorten een genetische en fysiologische verwantschap hebben die overeenstemd met de evolutietheorie
pi_6514928
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:27 schreef Fatal3rr0r het volgende:
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:11 schreef Kogando het volgende:
[..]

Dat denken die moslims die zelfmoordaanslagen doen inderdaad, uitermate triest. Ik geloof, als christen, alleen niet dat dat de manier is.

Het zou ook vreemd zijn als Jezus zou lijden voor iets wat slechter is dan dit leven. Waarom zou ik er dan willen leven?

Het nut van andere wezens op de aarde, ik neem aan dat je dieren bedoelt. Nou, als eten bijvoorbeeld. En gewoon ter versiering. Het zou wat zijn als we met niks op een soort giga-parkeerterrein zouden zitten.

Ehmm.. wij zijn voedsel voor veel andere dieren en insecten, dus wat je zegt klopt niet echt heh... We eten inderdaad dieren, maar dat is niet het nut van hun leven hier op aarde, ze zijn hier niet om opgegeten te worden door ons. Overigens zijn er genoeg dieren die we niet eten of niet kunnen eten omdat ze "giftig" zijn en dat het eten ervan onze dood kan betekenen. Wat is het nut van die dieren ?

Zoals ik al zei; ter versiering.. God heeft alles mooi gemaakt, dit zijn nog overblijfselen uit het paradijs.
  dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:30:04 #5
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_6514943
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:26 schreef Kogando het volgende:

bla

ik heb verder de discussie in (schijnbaar) deel I niet gevolgd, maar even het volgende; misschien een weinig originele vraag, maar hoe zie jij het hele scheppingsverhaal? dit in het licht van dat je zeker 'weet' dat god bestaat? gewoon even uit nieuwsgierigheid (en voordat je er iets over zegt; ben _officieel_ katholiek, maar ook realistisch )
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_6514953
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:28 schreef Kogando het volgende:

[..]

Zoals ik al zei; ter versiering.. God heeft alles mooi gemaakt, dit zijn nog overblijfselen uit het paradijs.

dan vraag ik me af wat voor soort versiering bv de lintworm was.

voor in de kerstboom misschien

dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:31:53 #7
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_6514961
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:31 schreef Malach het volgende:

[..]

* dr.dunno ligt even dubbel, sorry

stelling: geloof is een vorm van entertainment voor welke stemming dan ook; enig commentaar?

[Dit bericht is gewijzigd door dr.dunno op 29-10-2002 01:32]

pi_6514968
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:28 schreef Kogando het volgende:

[..]

hmm dat staat nergens in de bijbel dat de dieren en andere wezens om ons heen voor de versiering zijn, en uh overblijfselen uit welk paradijs?
Die dieren zouden jou in de natuur doden je bent voer voor hun, of ga je me nou vertellen dat die dieren ook een "god" hebben ?
pi_6514981
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:28 schreef Malach het volgende:

[..]

maar ik heb het niet alleen over macro en micro evolutie. Ik heb het over het hele bereik van de door mij genoemde wetenschappen. Denk hierbij aan de leeftijd van heelal en aarde. De leeftijden die hier voor zijn vastgesteld zijn niet bedacht omdat zo de evolutietheorie mogelijk zou kunnen zijn. Of denk bijvoorbeeld aan de biologie waarin je kan zien dat de soorten een genetische en fysiologische verwantschap hebben die overeenstemd met de evolutietheorie

Er zijn tal van aanwijzingen dat de aarde nog helemaal niet zo oud is. Er is pas in een lab in duitsland steenkool gemaakt van hout en klei door bepaalde factoren zoals druk en warmte te verhogen. Stukken bos zouden dus door de zondvloed tot steenkool in elkaar geperst kunnen zijn.
Uiteraard hebben veel soorten een genetische en fysische verwantschap. We komen immers van dezelfde maker. Het verschil tussen mens en dier ligt trouwens niet op op fysisch of genetisch vlak. Ik zou me prima kunnen redden in een apenlichaam bijvoorbeeld.

En verder heb je natuurlijk ook nog steeds de degeneratie theorie die ik persoonlijk heel aannemelijk vind.

[Dit bericht is gewijzigd door Kogando op 29-10-2002 01:37]

dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:35:07 #10
14827 Kogando
Modelprutser
pi_6514996
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:31 schreef Malach het volgende:

[..]

Net zoals virussen zijn er ook rotbeesten. God zegt zelf ook dat er distels zullen komen waaraan je je zeer kan doen.
  dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:36:06 #11
14827 Kogando
Modelprutser
pi_6515009
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:30 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

ik heb verder de discussie in (schijnbaar) deel I niet gevolgd, maar even het volgende; misschien een weinig originele vraag, maar hoe zie jij het hele scheppingsverhaal? dit in het licht van dat je zeker 'weet' dat god bestaat? gewoon even uit nieuwsgierigheid (en voordat je er iets over zegt; ben _officieel_ katholiek, maar ook realistisch )

Ik zie het scheppingsverhaal geschreven zoals in Genesis. En of ik echt letterlijk moet nemen dat het zo met een appel ging, dat weet ik niet. Maar waarom niet?
pi_6515031
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:35 schreef Kogando het volgende:

[..]

Net zoals virussen zijn er ook rotbeesten. God zegt zelf ook dat er distels zullen komen waaraan je je zeer kan doen.

Niet god zegt dat maar de schrijver van de bijbel, wie heeft de bijbel eigenlijk geschreven?
  dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:38:40 #13
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_6515038
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 01:33 schreef Kogando het volgende:

[..]

Er zijn tal van aanwijzingen dat de aarde nog helemaal niet zo oud is. Er is pas in een lab in duitsland steenkool gemaakt hout en klei door bepaalde factoren zoals druk en warmte te verhogen. Stukken bos zouden dus door de zondvloed tot steenkool in elkaar geperst kunnen zijn.

• en waarom kan dat niet in de loop van miljarden jaren gebeurd zijn?
  • waar kwam al dat water vandaan voor die zondenvloed en waar bleef het ineens na al die dagen?
  • waarom is de halfwaardetijd van C-12 een betrouwbare methode om te bepalen, aan de hand van dino-skeletten, dat de aarde al miljoenen jaren geleden bevolkt werd?
  • wat is het nut van een bacterie volgens de bijbel en waarom wordt hier met geen woord over gesproken in de bijbel, terwijl deze kleine organismen juist de wezenlijke essentie zijn van de menselijke levensvorm, namelijk symbiose met bacteriën?
  • enz; geef nou eens antwoord op míjn postings

Uiteraard hebben veel soorten een genetische en fysische verwantschap. We komen immers van dezelfde maker. Het verschil tussen mens en dier ligt trouwens niet op op fysisch of genetisch vlak. Ik zou me prima kunnen redden in een apenlichaam bijvoorbeeld.

En verder heb je natuurlijk ook nog steeds de degeneratie theorie die ik persoonlijk heel aannemelijk vind.
    [/quote]

dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:38:43 #14
    14827 Kogando
    Modelprutser
    pi_6515039
    Maar beste gelovigen en ongelovigen.. Ik ga mijn bedje eens opzoeken..

We praten morgen verder.

pi_6515057
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:38 schreef Kogando het volgende:

We praten morgen verder.

Hoe weet je zo zeker dat je morgen nog leeft?
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:42:07 #16
    21560 dr.dunno
    shrivel me testes!
    pi_6515071
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:36 schreef Kogando het volgende:

[..]

Ik zie het scheppingsverhaal geschreven zoals in Genesis. En of ik echt letterlijk moet nemen dat het zo met een appel ging, dat weet ik niet. Maar waarom niet?

waarom wel letterlijk nemen dat een mens, opgebouwd uit met name C, O en H atomen, geboren kan worden uit klei, dat voornamelijk uit Si (Silicium) bestaat, juist dátgene wat door de hedendaagse wetenschap wordt gezien als een vooralsnog onmogelijke levensvorm op aarde? (Si-based ipv C-based). en hoe zou iemand kunnen muteren naar een vrouw uit iemands rib?

hoe is het mogelijk dat juist iedereen tot (24ste week geloof ik) vrouwelijk aangelegd wordt, tenzij er een chromosoompje Y in de buurt is, waarbij er in feite gemuteerd wordt naar een mannelijke levensvorm? (45% van de levend geborenen).

dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:42:46 #17
    14827 Kogando
    Modelprutser
    pi_6515079
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:38 schreef dr.dunno het volgende:
  • en waarom kan dat niet in de loop van miljarden jaren gebeurd zijn?

• Waarom wel...
    quote:
  • waar kwam al dat water vandaan voor die zondenvloed en waar bleef het ineens na al die dagen?

• Door de inslag van een asteroïde..
    quote:
  • waarom is de halfwaardetijd van C-12 een betrouwbare methode om te bepalen, aan de hand van dino-skeletten, dat de aarde al miljoenen jaren geleden bevolkt werd?

• Door bepaalde factoren zoals warmte en druk kan je een proces versnellen. Dit is ook gebeurd tijdens de zondvloed. Fossielen zijn als het ware in elkaar geperst alsmede bijv. lagen steenkool.
    quote:
  • wat is het nut van een bacterie volgens de bijbel en waarom wordt hier met geen woord over gesproken in de bijbel, terwijl deze kleine organismen juist de wezenlijke essentie zijn van de menselijke levensvorm, namelijk symbiose met bacteriën?

• Het nut van een bacterie? Zonder zou je dood zijn.. En waarom er niet over gesproken word? Tja, niet nodig... Er staat ook niks over electriciteit in naar ik meen.
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:42:48 #18
    21560 dr.dunno
    shrivel me testes!
    pi_6515080
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:38 schreef Kogando het volgende:

We praten morgen verder.

slap excuus hoor
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:43:05 #19
    14827 Kogando
    Modelprutser
    pi_6515084
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:40 schreef Fatal3rr0r het volgende:

[..]

Hoe weet je zo zeker dat je morgen nog leeft?

Bij leven en welzijn...
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:43:56 #20
    14827 Kogando
    Modelprutser
    pi_6515096
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:42 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

waarom wel letterlijk nemen dat een mens, opgebouwd uit met name C, O en H atomen, geboren kan worden uit klei, dat voornamelijk uit Si (Silicium) bestaat, juist dátgene wat door de hedendaagse wetenschap wordt gezien als een vooralsnog onmogelijke levensvorm op aarde? (Si-based ipv C-based). en hoe zou iemand kunnen muteren naar een vrouw uit iemands rib?

hoe is het mogelijk dat juist iedereen tot (24ste week geloof ik) vrouwelijk aangelegd wordt, tenzij er een chromosoompje Y in de buurt is, waarbij er in feite gemuteerd wordt naar een mannelijke levensvorm? (45% van de levend geborenen).

Jij mist anders wel 1 rib, wist je dat?

geen geintje trouwens..

pi_6515118
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:33 schreef Kogando het volgende:

[..]

Er zijn tal van aanwijzingen dat de aarde nog helemaal niet zo oud is.

vooralsnog gaat men in wetenschappelijke wereld uit van een oud heelal. De aanwijzingen voor een oude aarde zijn veeeel talrijker
    quote:
    Er is pas in een lab in duitsland steenkool gemaakt hout en klei door bepaalde factoren zoals druk en warmte te verhogen. Stukken bos zouden dus door de zondvloed tot steenkool in elkaar geperst kunnen zijn.
    weet je ook wat voor druk en warmte er voor nodig was? wat voor druk en warmte kan een waterstijging opleveren?
    quote:
    het typische aan de overeenkomsten is dat de overeenkomsten precies zo zijn als je zou verwachten volgens de evolutietheorie. Zo is het bouwplan van de ogen van alle zoogdieren ongeveer hetzelfde en totaal verschillend van dat van een inktvis.
    quote:
    Laat ik hier maar niet over beginnen. die theorie is grappig maar verklaard NIKS.

edit: en ik bedoel dus grappig in die zin dat je er om moet lachen

[Dit bericht is gewijzigd door Malach op 29-10-2002 01:47]

dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:46:42 #22
    21560 dr.dunno
    shrivel me testes!
    pi_6515122
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:42 schreef Kogando het volgende:

[..]

Waarom wel...

omdat bijvoorbeeld de oudste menselijke resten 600.000 jaar oud zijn en die van dino's vele miljoenen jaren kunnen zijn?
    kweenie of je hebt opgelet op school hoor, maar een planeetje compleet met geërodeerde rivierbeddingen en regenwoud-boompjes enz. stamp je niet 1-2-3 uit de grond hoor
    quote:
    [..]

Door de inslag van een asteroïde..

bewijs? ik heb het nooit in de bijbel gelezen (leuk sprookjesboek)
    quote:
    [..]

Door bepaalde factoren zoals warmte en druk kan je een proces versnellen. Dit is ook gebeurd tijdens de zondvloed. Fossielen zijn als het ware in elkaar geperst alsmede bijv. lagen steenkool.
    [..]

ze meten ook meestal het C-12 van redelijk oppervlakkig gevonden fossielen m'n beste... de overige, meer onderaan gelegen fossielen + planten noemt men ook wel 'ruwe olie'
    quote:
    Het nut van een bacterie? Zonder zou je dood zijn.. En waarom er niet over gesproken word? Tja, niet nodig... Er staat ook niks over electriciteit in naar ik meen.
    er staat ook niet in waar al dat water vandaan kwam
    pi_6515132
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:43 schreef Kogando het volgende:

[..]

geen geintje trouwens..

links of rechts?
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:48:14 #24
    14827 Kogando
    Modelprutser
    pi_6515133
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:45 schreef Malach het volgende:

[..]

vooralsnog gaat men in wetenschappelijke wereld uit van een oud heelal. De aanwijzingen voor een oude aarde zijn veeeel talrijker
    [..]

weet je ook wat voor druk en warmte er voor nodig was? wat voor druk en warmte kan een waterstijging opleveren?

Nee, de waterstijging kwam als gevolg van de inslag van een meteoriet/asteroïde..
    quote:
    het typische aan de overeenkomsten is dat de overeenkomsten precies zo zijn als je zou verwachten volgens de evolutietheorie. Zo is het bouwplan van de ogen van alle zoogdieren ongeveer hetzelfde en totaal verschillend van dat van een inktvis.
    Vreemd als we allemaal uit hetzelfde komen..
    quote:
    Laat ik hier maar niet over beginnen. die theorie is grappig maar verklaard NIKS.
    Zeg jij...
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:48:35 #25
    21560 dr.dunno
    shrivel me testes!
    pi_6515142
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:43 schreef Kogando het volgende:

[..]

geen geintje trouwens..

nee hoor, heb ze nog alle12 ; er zijn er inderdaad wel 4 bij de nek en 2 lumbaal weggeëvolueerd de afgelopen paar 100000 jaar ja, net als die kieuwen die wij tegenwoordig niet meer hebben (maar embryonaal nog wel aangelegd worden!).
    pi_6515161
    Ik ga zo maar eens ff zelfmoord plegen, want volgens de bijbel en god kom ik dan in een paradijs
    Hmm ik ga mn vriendin en me hele familie ook maar ff vermoorden want ik wil nauurlijk niet dat die hier in deze zooi op aarde achterblijven.

hehe grappy...

dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:51:42 #27
    21560 dr.dunno
    shrivel me testes!
    pi_6515178
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:48 schreef Kogando het volgende:

[..]

Nee, de waterstijging kwam als gevolg van de inslag van een meteoriet/asteroïde..

bewijs? en waar bleef al dat water dan als het niet onmiddelijk verdampte door de ontstane hitte en tóch wat tsunami's had kunnen veroorzaken?
    quote:
    [..]

[..]

je gaat me toch niet zeggen dat alle andere dieren, w.o. die inktvis, geboren zijn uit andere botten van 'adam' he? arme hij, die man had van z'n 150 botten geen enkele meer over dus en nóg waren het er niet genoeg voor die vele miljoenen diersoorten op deze planeet
    quote:
    Zeg jij...
    ik zeg: lame argument, zowel dit als die degeneratie-theorie
    pi_6515184
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:42 schreef Kogando het volgende:

Door bepaalde factoren zoals warmte en druk kan je een proces versnellen. Dit is ook gebeurd tijdens de zondvloed. Fossielen zijn als het ware in elkaar geperst alsmede bijv. lagen steenkool.

en alle andere methoden om te dateren dan? en de meteorieten die gedateerd zijn op zeer hoge leeftijden?

overigens verklaard de zondvloed niet waarom we over de hele wereld een bepaalde ordening vinden in de dieren die gevonden worden (wederom zoals je zou verwachten volgens de evolutietheorie).

dinsdag 29 oktober 2002 @ 01:52:43 #29
    21560 dr.dunno
    shrivel me testes!
    pi_6515192
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:50 schreef Fatal3rr0r het volgende:
    Ik ga zo maar eens ff zelfmoord plegen, want volgens de bijbel en god kom ik dan in een paradijs
    Hmm ik ga mn vriendin en me hele familie ook maar ff vermoorden want ik wil nauurlijk niet dat die hier in deze zooi op aarde achterblijven.

hehe grappy...

have fun

stuur je een kaartje uit de hel?

pi_6515204
    zodra god weer eens een wonder laat verrichten (de laatste was geloof ik zon kleine 1950jaar geleden) zl ik eens een poging doen te geloven...

voor de rest moet men zelf maar weten wat men gelooft...wat mij betreft staan we er alleen voor

Winners make themselves winners, losers make themselves losers, poker is just sheer justice.
    pi_6515262
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:48 schreef Kogando het volgende:

[..]

[..]

het ging mij hier om de druk en warmte die nodig was om kolen te maken in dat lab. Ik ken het experiment niet, maar ik denk dat die druk vele malen groter was dan de druk die je krijgt door middel van een paar 1000 kilometer waterdruk.
    quote:
    [..]
    helemaal niet als je je bedenkt dat het oog onafhankelijk geevolueerd is in verschillende evolutionaire takken nadat deze ontstaan waren.
    quote:
    Zeg jij...
    ja, en ik heb zeer veel gelezen (en zelfs colleges gevolgd en tentamen gedaan) over het onderwerp. Dus ik denk dat mijn mening over die theorie niet zomaar uit de lucht komt vallen.

[Dit bericht is gewijzigd door Malach op 29-10-2002 02:01]

dinsdag 29 oktober 2002 @ 02:01:07 #32
    14827 Kogando
    Modelprutser
    pi_6515292

nu ben ik weg hoor...

pi_6515300
    Hij bestaat in vele duizenden gedachtes van de mens.
    In mijn geest niet.
    “A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 02:01:28 #34
    14827 Kogando
    Modelprutser
    pi_6515301
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:50 schreef Fatal3rr0r het volgende:

hehe grappy...

Volgens de Koran misschien...
    pi_6515310
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 02:01 schreef Kogando het volgende:
    [afbeelding]

nu ben ik weg hoor...

dit is zo'n suf artikel. er staat niks in gewoon.
    pi_6515345
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 02:01 schreef Kogando het volgende:

[..]

Volgens de Koran misschien...

Koran is bijna zelfde als de bijbel, het lijkt erop alsof het van elkaar over gekopieerd is... De koran is alleen wat exstremistische dan de bijbel.
    Verder zit er weinig verschil in... het uiteindelijke doel is om mensen niet bang te maken voor de dood.
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 02:07:06 #37
    25865 Bill_E
    vijf plus 98!
    pi_6515368
    ok uh,.. ik heb een vraagje.. Als er al een god bestaat ( waar ik niet echt meer in geloof) Waar komt die dan vandaan? (ik heb het gevoel alsof ik niet de eerste ben die dit vraagt)
    pi_6515384
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 02:07 schreef Bill_E het volgende:
    ok uh,.. ik heb een vraagje.. Als er al een god bestaat ( waar ik niet echt meer in geloof) Waar komt die dan vandaan? (ik heb het gevoel alsof ik niet de eerste ben die dit vraagt)
    Ze weten niet eens zeker of hij wel bestaat, wie hij is, hoe hij eruit ziet, enz enz... Laat staan waar hij vandaan komt
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 02:10:25 #39
    25865 Bill_E
    vijf plus 98!
    pi_6515393
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 02:09 schreef Fatal3rr0r het volgende:

[..]

Ze weten niet eens zeker of hij wel bestaat, wie hij is, hoe hij eruit ziet, enz enz... Laat staan waar hij vandaan komt

Hij of mischien een Zij?
    pi_6515400
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 02:10 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Hij of mischien een Zij?

Ja.. wie weet...
    pi_6515413
    of een travestiet
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 02:14:04 #42
    25865 Bill_E
    vijf plus 98!
    pi_6515429
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 02:11 schreef Fatal3rr0r het volgende:

[..]

Ja.. wie weet...

en waar woont ie dan? Ik heb in de bijbel nog nooit iets gehoord over andere demensies?
    En de hemel .. tja uh daar ben ik al vaak geweest...
    (met de klm dan wel he )
    pi_6515476
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 02:14 schreef Bill_E het volgende:

[..]

en waar woont ie dan? Ik heb in de bijbel nog nooit iets gehoord over andere demensies?
    En de hemel .. tja uh daar ben ik al vaak geweest...
    (met de klm dan wel he )

mja we zijn al het universum aan het verkennen, in die tijd toen de bijbel geschreven werdt wisten ze natuurlijk niet dat we ooit zo hoog in de lucht konden komen. kortom het hele bijbel verhaal is een sprookje.
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 02:23:34 #44
    25865 Bill_E
    vijf plus 98!
    pi_6515507
    netzoals die "ster" die dan in de lucht hing.. Was dat niet een of andere komeet?
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 02:28:35 #45
    12893 maartenoei
    <<Enzyme infected>>
    pi_6515551
    Die bijbelse verhalen over de zondvloed/schepping/etc zijn gewoon te ongeloofwaardig. Dat mensen daar blind in kunnen geloven..
    en dan krijg je vaak te horen: waarom niet? waarom kan dat niet gebeurd zijn? tja daar kan je natuurlijk verder ook niks mee..
    techno&hardcore 4 life
    pi_6515552
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 02:23 schreef Bill_E het volgende:
    netzoals die "ster" die dan in de lucht hing.. Was dat niet een of andere komeet?
    hmm zou heel goed kunnen, ze moesten natuurlijk overal een verklaring voor hebben
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 02:30:40 #47
    25865 Bill_E
    vijf plus 98!
    pi_6515571
    tja als je over buitenaards leven begint roept iedereen dat dat onzin is.

Maar als je over god begint dan is dat normaal.

Terwijl het eerste meer voor de hand ligt als dat 2e!

pi_6515630
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 02:30 schreef Bill_E het volgende:
    tja als je over buitenaards leven begint roept iedereen dat dat onzin is.

Maar als je over god begint dan is dat normaal.

Terwijl het eerste meer voor de hand ligt als dat 2e!

Inderdaad, buitenaards leven is er denk ik zowieso wel, wie weet hoe groot het universum is.... en hoeveel andere planeten er bestaan buiten ons zonnestelsel. Dat weten we nog niet maar zullen we in de loop der jaren wel achter komen als de technologie een beetje voort zet.
    Laatst kwam er ook een asteroide voorbij razen die op het nippertje de aarde misde, als deze was ingeslagen was er een werelddeel zo groot als europa geheel weggeslagen volgens de NASA (www.nasa.gov).
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 02:44:28 #49
    38033 aco
    Viddy well, little brother.
    pi_6515693
    Ach, kijk aan deze kant hebben we een mening, en daar hebben we een mening, ik probeer jou te overtuigen, jij probeert mij te overtuigen, wat betreft godsdienst zijn er veel mensen die niet te overtuigen zijn.

Anyhoo, toch maar even mijn mening in de strijd gooien. Ben atheist bij de weg.

God, sja, wat zal ik er van zeggen? Is god niet meer een gedachtenspinsel in de vorm van een placebo? Kijk, duizenden jaren geleden keken de oude egyptenaren naar de hemel en zagen de zon, een grote ronde gloeiende schijf die hitte uitstraalde, wat moet je daar nou van maken? Onverklaarbaar. Mensen in die tijd hadden een punt nodig om zich aan vast te houden, een dreven, een doel. De zonnegod Ra werd geboren, en met Hem velen anderen goden. Men nam aan dat we op deze aarde geplaatst waren om Hem te vereren en te dienen.

Tegenwoordig weten wij dat de zon een hemellichaam is en dat de aarde er om heen draait, niks geen zonnegod. Na duizenden jaren "mentale" evolutie hebben wij veel verklaringen voor dingen die vroegen onverklaarbaar waren. Maar nog steeds geloofd men in God, in mijn mening geeft het veel mensen zekerheid voor wat ze niet willen weten, of niet kunnen weten (dood). Kort samengevat; menselijke tekortkomingen. En ik ben van mening dat er een zeker punt in de toekomst komt waarop God niet meer bestaat, het Hersenspinsel God dus.

Maar, maar, het staat in de Bijbel! Hey gratis leningen in mijn hotmail! Het moet waar zijn!
    De bijbel is naar ik denk gewoon de ultieme circulerende mop, Jan vertelt een mop aan Pietje over 2 blondjes, Pietje vertelt de mop door aan Truus maar nu met 2 belgen, Truus belt Miep en vertelt de mop met 2 mannen, enz enz.
    Men (gelovigen) geven graag aan als argument dat alles uit de bijbel de perfecte vertelling is, alsof Jesus als het ware even achter zijn typmachine ging zitten en het woord Gods besloot te schrijven, maar besef dat deze documenten geschreven zijn door mensen verspreid over de hele wereld en zoals iedereen weet, niemand hoort hetzelfde, zeker over een lange periode. Het kan dus best zo zijn dat persoon X een brandend bosje in de woestijn ziet branden, maar dat persoon Y er achter zit met een aansteker in zijn vingers die een practical joke uit loopt te voeren alleen nooit de moeite heeft genomen het X te vertellen, maar zoals deze hele discussie, de mogelijkheden zijn eindeloos en het debat is nooit afgelopen..als ik elke keer dat ik deze discussie voer een euro krijg, dan zat ik wel op m'n prive wolkje.

: )
    Negeer enige spelfouten, het is laat.
    Aco

[Dit bericht is gewijzigd door aco op 29-10-2002 02:59]

[url=http://www.heusbitter.nl/kai/]click[/url][i] I'm frightened by the liquid engineers, my mallory heart is sure to fail[/i]
    pi_6515743
    yeah, helemaal mee eens
    pi_6515959
    pffft,
    * paladin is een agnost
    Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
    FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
    pi_6516431
    Over datering:
    Ik heb een aantal keren de C-14/C-12 methode horen noemen en men heeft het dan over miljoenen jaren. Deze methode gaat echter terug tot 60000 jaar. Voor nog oudere objecten zou je bijvoorbeeld Kalium-40 kunnen nemen, want die heeft een grotere halveringstijd.
    BRON
    "Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
    pi_6516477
    In het algemeen:
    Gelovigen redeneren altijd vanuit de bijbel. Zou men die echter niet kennen, dan zou het creationisme in zijn huidige vorm niet bestaan. Dan zou men het eens zijn met de evolutionistische verklaring van de gegevens. Maar men is nu eenmaal emotioneel verbonden met de bijbel (of een ander boek) en zoekt dus naar de meest buitensporige theoriën, opdat de bijbel toch waar kan zijn. In atheïstische kringen wordt dit wel de 'Anything goes'- theorie genoemd ("Zolang het theoretisch gezien kan, kan ik er in blijven geloven").
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 09:51:16 #54
    34949 MacMeester
    MacMini schopt kont!
    pi_6516760
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 09:13 schreef Koerok het volgende:
    In het algemeen:
    Gelovigen redeneren altijd vanuit de bijbel. Zou men die echter niet kennen, dan zou het creationisme in zijn huidige vorm niet bestaan. Dan zou men het eens zijn met de evolutionistische verklaring van de gegevens. Maar men is nu eenmaal emotioneel verbonden met de bijbel (of een ander boek) en zoekt dus naar de meest buitensporige theoriën, opdat de bijbel toch waar kan zijn. In atheïstische kringen wordt dit wel de 'Anything goes'- theorie genoemd ("Zolang het theoretisch gezien kan, kan ik er in blijven geloven").
    Even voor de goede orde,
    Een aantal gelovigen hangen hun redenering aan de Bijbel, er zijn er genoeg die hun redenering baseren op een innerlijk weten welke in de loop der jaren door ervaringen en zelfonderzoek is onderbouwd.
    Daarbij komt valt op dat God waar we het hier proberen over te hebben op vele manieren wordt uitgelegd.
    God is geen persoon. Hij is verpersoonlijkt door mensen die God niet of moeilijk kunnen vatten en daardoor van Hem een Hij of een Zij gemaakt.
    De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
    meer esotherisch
    pi_6516917
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 01:26 schreef Kogando het volgende:
    We zijn al gestraft omdat we toen, de mens nog bij hem woonde, tegen hem gekozen hebben. Logisch toch, wat zou jij doen als je schepsel waar je zoveel energie in gestoken hebt tegen je zegt; flikker maar op.
    Is het kiezen tegen god 'kwaad'? Zo ja, hoe is het dan mogelijk 'kwaad' te doen wanneer de mens geschapen is door god die zelf geen kwaad kan doen?
    quote:
    Vergelijk het met een vader-kind verhouding. Als jij je zoontje iets geeft, en je houdt zielsveel van hem en hij smijt het op de grond kapot. Wat doe je dan? Je bestraft hem en zal hem zeggen dat dit niet de manier is.
    Maar was het wel de vader die het speeltje aan het kind gaf? Was het niet de slang die de mens uiteindelijk de keuze gaf tussen goed en kwaad? Daarnaast, hoe kan je van een vrije wil en keuze spreken wanneer de kennis van goed en kwaad ontbreekt op het moment dat je de keus moet maken.
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 11:22:16 #56
    33278 Flaman
    GET..ME..OUTTTTT!!`~1!
    pi_6517866
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 02:44 schreef aco het volgende:
    Ach, kijk aan deze kant hebben we een mening, en daar hebben we een mening, ik probeer jou te overtuigen, jij probeert mij te overtuigen, wat betreft godsdienst zijn er veel mensen die niet te overtuigen zijn.

Anyhoo, toch maar even mijn mening in de strijd gooien. Ben atheist bij de weg.

God, sja, wat zal ik er van zeggen? Is god niet meer een gedachtenspinsel in de vorm van een placebo? Kijk, duizenden jaren geleden keken de oude egyptenaren naar de hemel en zagen de zon, een grote ronde gloeiende schijf die hitte uitstraalde, wat moet je daar nou van maken? Onverklaarbaar. Mensen in die tijd hadden een punt nodig om zich aan vast te houden, een dreven, een doel. De zonnegod Ra werd geboren, en met Hem velen anderen goden. Men nam aan dat we op deze aarde geplaatst waren om Hem te vereren en te dienen.

Tegenwoordig weten wij dat de zon een hemellichaam is en dat de aarde er om heen draait, niks geen zonnegod. Na duizenden jaren "mentale" evolutie hebben wij veel verklaringen voor dingen die vroegen onverklaarbaar waren. Maar nog steeds geloofd men in God, in mijn mening geeft het veel mensen zekerheid voor wat ze niet willen weten, of niet kunnen weten (dood). Kort samengevat; menselijke tekortkomingen. En ik ben van mening dat er een zeker punt in de toekomst komt waarop God niet meer bestaat, het Hersenspinsel God dus.

Maar, maar, het staat in de Bijbel! Hey gratis leningen in mijn hotmail! Het moet waar zijn!
    De bijbel is naar ik denk gewoon de ultieme circulerende mop, Jan vertelt een mop aan Pietje over 2 blondjes, Pietje vertelt de mop door aan Truus maar nu met 2 belgen, Truus belt Miep en vertelt de mop met 2 mannen, enz enz.
    Men (gelovigen) geven graag aan als argument dat alles uit de bijbel de perfecte vertelling is, alsof Jesus als het ware even achter zijn typmachine ging zitten en het woord Gods besloot te schrijven, maar besef dat deze documenten geschreven zijn door mensen verspreid over de hele wereld en zoals iedereen weet, niemand hoort hetzelfde, zeker over een lange periode. Het kan dus best zo zijn dat persoon X een brandend bosje in de woestijn ziet branden, maar dat persoon Y er achter zit met een aansteker in zijn vingers die een practical joke uit loopt te voeren alleen nooit de moeite heeft genomen het X te vertellen, maar zoals deze hele discussie, de mogelijkheden zijn eindeloos en het debat is nooit afgelopen..als ik elke keer dat ik deze discussie voer een euro krijg, dan zat ik wel op m'n prive wolkje.

: )
    Negeer enige spelfouten, het is laat.
    Aco:

er is gewoon geen enkel (tastbaar) argument of laat staan bewijs dat bovenstaande kan tegenspreken.
    pi_6519601
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 09:51 schreef MacMeester het volgende:
    Even voor de goede orde,
    Een aantal gelovigen hangen hun redenering aan de Bijbel, er zijn er genoeg die hun redenering baseren op een innerlijk weten welke in de loop der jaren door ervaringen en zelfonderzoek is onderbouwd.
    Klopt, ik was dan ook even aan het generaliseren.
    Verder is het natuurlijk weinig wetenschappelijk om je geloof te laten afhangen van ervaringen en zelfstudie. Dat is namelijk zo subjectief als wat.
    quote:
    Daarbij komt valt op dat God waar we het hier proberen over te hebben op vele manieren wordt uitgelegd.
    God is geen persoon. Hij is verpersoonlijkt door mensen die God niet of moeilijk kunnen vatten en daardoor van Hem een Hij of een Zij gemaakt.
    Das ook een zienswijze. Christenen denken daar o.h.a. anders over.
      dinsdag 29 oktober 2002 @ 14:26:54 #58
    34949 MacMeester
    MacMini schopt kont!
    pi_6520938
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 13:11 schreef Koerok het volgende:
    Klopt, ik was dan ook even aan het generaliseren.
    Verder is het natuurlijk weinig wetenschappelijk om je geloof te laten afhangen van ervaringen en zelfstudie. ...
    Wat is daar mis mee?
    quote:
    Das ook een zienswijze. Christenen denken daar o.h.a. anders over.
    Da's nou het mooie

Maar dat geldt ook voor de oudheidsbepaling. Ze kunnen dan wel een leeftijd bepalen van een object maar ook dat is met een korreltje zout te nemen. Als zelfs een van de belangrijkste fundamenten Lichtsnelheid niet constant is vallen een hele hoop wetenschappelijke theorien op z'n gat... en wat moet je nu? De door mensen berekende en zogenaamd bewezen theorien zijn dus ook niet heilig....

De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
    meer esotherisch
    pi_6523412
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 14:26 schreef MacMeester het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee?
    [..]

Da's nou het mooie

Maar dat geldt ook voor de oudheidsbepaling. Ze kunnen dan wel een leeftijd bepalen van een object maar ook dat is met een korreltje zout te nemen. Als zelfs een van de belangrijkste fundamenten Lichtsnelheid niet constant is vallen een hele hoop wetenschappelijke theorien op z'n gat... en wat moet je nu? De door mensen berekende en zogenaamd bewezen theorien zijn dus ook niet heilig....

valt wel mee hoor
    pi_6525257
    Leuk en aardig zoals jullie allemaal zeggen dat God niet bestaat omdat het niet bewezen kan worden. Even nieuws voor jullie (ook de topicstarter volgens mij), een Christen hoeft en kan het niet bewijzen. Dat noemen ze geloof. Bewijs in deze is dan: op wetenschappelijke wijze zodat niemand er nog aan kan twijfelen! Als het dus mogelijk is te bewijzen dat God bestaat dan moet iedereen wel in hem geloven. Maar het hele principe van geloof is juist dat diegenen die het 'aannemen' gered worden en de overigen niet. Zou het te bewijzen zijn dat God bestaat dan kan de mens dus zelf bepalen of ze gered worden, en valt een basis van het geloof dus weg. Maw, geloven en bewijzen staan tegenover elkaar.

Ik ben zelf ook christen (gereformeerd) en kan mensen niet overtuigen van het bestaan van God, maar ik kan er wel van getuigen!

Maar de reden waarom ik post: ik wil de evolutie-aanhangers die keihard beweren dat mensen niet om de evolutietheorie heen kunnen omdat dat allemaal keihard bewezen is () eens willen vragen de volgende site te lezen:

Comparing Museum of Natural History with Natural History

Over de bewijzen die er bestaan voor het ontstaan van alle leven uit 1 bron. En dan kom ik nog niet eens met de bewijzen die er verder staan op die en andere sites over alle andere gaten in de theorie, die zelfs door de grondlegger van de theorie (Darwin) gezien zijn en door heel veel evolutie-specialisten ook onderkend worden, maar die ze een beetje ontwijken zeg maar

Wat hebben jullie daar als tegenbewijs in te brengen dan?!

disarm you with a smile....
    pi_6526410
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 09:51 schreef MacMeester het volgende:

[..]

Even voor de goede orde,

Kijk mooier had ik het niet kunnen zeggen, ik ben van mening dat god een kracht is waar alles uit ontstaat. volgens mij bedoelde christus, boedha en mozes dat ook maar is het verpersoonlijkt door mensen waar dat te moeilijk voor was.

Als je 'god' als een kracht ziet die buiten ruimte/tijd staat dan kunnen dingen als de 3 eenheid en een 'eeuwige' god ook ineens. De meeste christenen zeggen ook vaak dat ze zulke delen totaal niet begrijpen. In de Gnostische boeken zoals de nag hammadi rollen staan veel meer van die vaagheden... maarja dat snapte de kerk niet in de 4de eeuw en verboden die geschriften omdat deze te 'gevaarlijk' waren. In mijn ogen bestaat god dus wel maar niet als een vent die door het paradijs loopt..

dinsdag 29 oktober 2002 @ 22:01:51 #62
    16845 L3IPO
    I am...MEGATRON!
    pi_6531601
    Hebben de laatste paar posters wel deel 1 helemaal gelezen? dan weten jullie tenminste waar de discussie precies over ging, wat er al is gezegd en dat daar meer dan zat stof staat die voor jullie niet te verteren is...

ik op mensen die te lui zijn om het hele topic te lezen en maar snel wat onzin spuien

Humans dont deserve to live...
    pi_6533954
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 17:44 schreef perfxion het volgende:

Maar de reden waarom ik post: ik wil de evolutie-aanhangers die keihard beweren dat mensen niet om de evolutietheorie heen kunnen omdat dat allemaal keihard bewezen is () eens willen vragen de volgende site te lezen:

je kan niet om de evolutietheorie heen omdat het VERUIT de beste theorie is die we hebben die alles verklaart.
    quote:

Over de bewijzen die er bestaan voor het ontstaan van alle leven uit 1 bron. En dan kom ik nog niet eens met de bewijzen die er verder staan op die en andere sites over alle andere gaten in de theorie, die zelfs door de grondlegger van de theorie (Darwin) gezien zijn en door heel veel evolutie-specialisten ook onderkend worden, maar die ze een beetje ontwijken zeg maar

welke gaten bedoel je?

edit: er is op dit moment geen betere theorie die beter verklaard wat we allemaal zien aan de organismen (of dat nou dna, fysiologie, fosielen of weet ik wat is). Creationisme is nog geeneens een theorie.

pi_6537902
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 23:19 schreef Malach het volgende:

[..]

je kan niet om de evolutietheorie heen omdat het VERUIT de beste theorie is die we hebben die alles verklaart.

[..]

welke gaten bedoel je?

edit: er is op dit moment geen betere theorie die beter verklaard wat we allemaal zien aan de organismen (of dat nou dna, fysiologie, fosielen of weet ik wat is). Creationisme is nog geeneens een theorie.

Heb de off-topic discussie even verplaatst naar:

The Missing Link

Verder ga ik hier niet proberen te bewijzen dat God bestaat omdat dat zoals ik aangaf IMHO niet mogelijk is (en niet omdat hij niet zou bestaan! ). Ik kan hooguit aantonen dat de evolutie-theorie er flink naast zit en dat probeer ik daar dan ook te doen!

[Dit bericht is gewijzigd door perfxion op 30-10-2002 09:38]

pi_6538694
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 14:26 schreef MacMeester het volgende:
    Wat is daar mis mee?
    Op zich niks, maar geef dan toe dat het iets persoonlijks is en probeer het dan niet als universele waarheid te presenteren.
    quote:
    ]Maar dat geldt ook voor de oudheidsbepaling. Ze kunnen dan wel een leeftijd bepalen van een object maar ook dat is met een korreltje zout te nemen.
    Zeker weten bestaat niet, maar wetenschape beroept zich op waarnemingen. Die waarnemingen kunnen theoretisch niet juist zijn, maar o.h.a. is dat toch een beter basis dat simpelweg geloven. Het wordt er waarschijnlijker door.
    quote:
    Als zelfs een van de belangrijkste fundamenten Lichtsnelheid niet constant is vallen een hele hoop wetenschappelijke theorien op z'n gat... en wat moet je nu?
    Beetje flauw. Er verschijnt een bericht in de media dat de lichtsnelheid mischien niet altijd onder alle omstansdigheden gelijk is (net an de oerknal zou die wat fluctueren, of zoiets), en gelijk wordt dat doorgetrokken naar onze situatie nu. Ik kan je vertellen dat als de lichtsnelheid niet meer constant is, je niet meer bang hoeft te zijn voor de atoombom.
    quote:
    De door mensen berekende en zogenaamd bewezen theorien zijn dus ook niet heilig....
    gelukkig heeft de wetenschap een zelfregulerend vermogen. Bij religie zouden dit soort bevindingen direct in de doofpot verdwijnen.
    pi_6538789
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 17:44 schreef perfxion het volgende:
    Leuk en aardig zoals jullie allemaal zeggen dat God niet bestaat omdat het niet bewezen kan worden. Even nieuws voor jullie (ook de topicstarter volgens mij), een Christen hoeft en kan het niet bewijzen. Dat noemen ze geloof. Bewijs in deze is dan: op wetenschappelijke wijze zodat niemand er nog aan kan twijfelen! Als het dus mogelijk is te bewijzen dat God bestaat dan moet iedereen wel in hem geloven. Maar het hele principe van geloof is juist dat diegenen die het 'aannemen' gered worden en de overigen niet. Zou het te bewijzen zijn dat God bestaat dan kan de mens dus zelf bepalen of ze gered worden, en valt een basis van het geloof dus weg. Maw, geloven en bewijzen staan tegenover elkaar.
    Zoals ik net ook al zei: Laat het dan ook een geloof zijn (in de zin van een subjectief vermoeden). Daar heb ik dus geen enkele moeite mee. Maar wat zeg je vervolgens: diegenen die het 'aannemen' gered worden en de overigen niet. Waar is nu ineens het geloof (vermoeden) gebleven. Hierin zit toch een 'zeker weten' over het bestaan van God, of niet soms?
    quote:
    Ik ben zelf ook christen (gereformeerd)
    Waarom verbaast mij dat niet?
    quote:
    ...en kan mensen niet overtuigen van het bestaan van God, maar ik kan er wel van getuigen!
    Nee, natuurlijk, overtuigen met argumenten is te veel gevraagt. Gelovigen preken inderdaad voornamelijk.
    quote:
    En dan natuurlijk gelijk weer over evolutie beginnen, alsof evolutie zich bezig houdt met het bestaan van God. De evolutietheorie houdt zich alleen bezig met het ontstaan van de soorten. Evolutionisten vermoeden denk ik iets anders, maar in principe kan wat hun betreft God verantwoordelijk zijn geweest voor de eerste microben.
    quote:
    Ja, en nu in gewoon Nederlands...
    quote:
    Over de bewijzen die er bestaan voor het ontstaan van alle leven uit 1 bron. En dan kom ik nog niet eens met de bewijzen die er verder staan op die en andere sites over alle andere gaten in de theorie, die zelfs door de grondlegger van de theorie (Darwin) gezien zijn en door heel veel evolutie-specialisten ook onderkend worden, maar die ze een beetje ontwijken zeg maar.
    Ik moet bekennen dat ik weinig snap van die site en wat het wil duidelijk maken. Leg dat eerst eens even uit zou ik zeggen, want verwacht je nou echt dat ik termen als 'Philosophical naturalism', 'Macrostasis', 'gradualism' en 'punctuated equilibria theory' zomaar even in de hoge hoed heb zitten.
    quote:
    Oh, werd er iets bewezen?

[Dit bericht is gewijzigd door Koerok op 30-10-2002 11:00]

pi_6538893
    quote:
    Op dinsdag 29 oktober 2002 18:50 schreef _Etter_ het volgende:
    Kijk mooier had ik het niet kunnen zeggen, ik ben van mening dat god een kracht is waar alles uit ontstaat. volgens mij bedoelde christus, boedha en mozes dat ook maar is het verpersoonlijkt door mensen waar dat te moeilijk voor was.
    Allemaal leuk en aardig, maar cruciaal in deze is toch of die God dan een bewustzijn heeft of niet. Zo niet, wat is dan nog het verschil met het idee dat alles door evolutie is ontstaan. Heeft 'God' wel een bewustzijn, dan komt het in mijn ogen toch akelig dicht bij een persoon (en of die God ergens is, of overal is, of alles is wat er is, dat doet dan denk ik weinig ter zake).
    Nog iets: Als door kustmatige intelligentie ooit een computer zou ontstaan met een bewustzijn, dan ben ik ook geneigd om dat een persoon te noemen.
    quote:
    Als je 'god' als een kracht ziet die buiten ruimte/tijd staat dan kunnen dingen als de 3 eenheid en een 'eeuwige' god ook ineens. De meeste christenen zeggen ook vaak dat ze zulke delen totaal niet begrijpen. In de Gnostische boeken zoals de nag hammadi rollen staan veel meer van die vaagheden... maarja dat snapte de kerk niet in de 4de eeuw en verboden die geschriften omdat deze te 'gevaarlijk' waren.
    Snap jij ze wel dan? Is een mens uberhaupt in staat om zich meer dan drie demensies (+ de tijd) voor te stellen? Iets dat buiten tij en ruimte staat, daar kunnen wij ons geen voorstelling van maken, laat staan dat er achter zouden kunnen komen dat zich daar uberhaupt iets bevindt.
    quote:
    In mijn ogen bestaat god dus wel maar niet als een vent die door het paradijs loopt..
    Maar daarom kan het nog wel een persoon zijn.
    pi_6539245
    quote:
    Op woensdag 30 oktober 2002 10:45 schreef Koerok het volgende:
    Zoals ik net ook al zei: Laat het dan ook een geloof zijn (in de zin van een subjectief vermoeden). Daar heb ik dus geen enkele moeite mee. Maar wat zeg je vervolgens: diegenen die het 'aannemen' gered worden en de overigen niet. Waar is nu ineens het geloof (vermoeden) gebleven. Hierin zit toch een 'zeker weten' over het bestaan van God, of niet soms?
    Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat geloven en bewijzen een tegenstelling in termen is. Wij kunnen en hoefen het niet te bewijzen omdat we weten dat het waar is: dat is de essentie van geloof. Als dat makkelijk klinkt, het zij zo.
    quote:
    Gelovigen preken inderdaad voornamelijk.
    Yep, ben ik ook duidelijk mee bezig he
    quote:
    Evolutionisten vermoeden denk ik iets anders, maar in principe kan wat hun betreft God verantwoordelijk zijn geweest voor de eerste microben.
    Ik dacht dat ze dat creationisme noemden. Evolutionisten hebben toch echt geen God nodig. Creationisten (vele versies van natuurlijk) zeggen dat ergens een intelligente ontwerper ingegrepen heeft.
    quote:
    Ja, en nu in gewoon Nederlands...

Ik moet bekennen dat ik weinig van die site snap van die site en wat het wil duidelijk maken. Leg dat eerst eens even uit zou ik zeggen, want verwacht je nou echt dat ik termen als 'Philosophical naturalism', 'Macrostasis', 'gradualism' en 'punctuated equilibria theory' zomaar even in de hoge hoed heb zitten.

Oh, werd er iets bewezen?

Kijk voor de rest in het nieuwe topic wat ik geopend (zie boven). Daar staat het in het 'nederlands'.
      woensdag 30 oktober 2002 @ 11:50:18 #69
    14513 SilverMane
    It`s all about the Mammon
    pi_6539319
    quote:
    Gelovigen redeneren altijd vanuit de bijbel. Zou men die echter niet kennen, dan zou het creationisme in zijn huidige vorm niet bestaan. Dan zou men het eens zijn met de evolutionistische verklaring van de gegevens
    onzin
    Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
    pi_6539652
    quote:
    Op woensdag 30 oktober 2002 11:40 schreef perfxion het volgende:
    Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat geloven en bewijzen een tegenstelling in termen is. Wij kunnen en hoefen het niet te bewijzen omdat we weten dat het waar is: dat is de essentie van geloof. Als dat makkelijk klinkt, het zij zo.
    Het gaat niet om makkelijk of niet, het is gewoon niet logisch consistent. Dat weten van jou dat bestaat niet. Het is arogant te denken dat jouw innerlijke gewaarwordingen (of hoe je het ook wilt noemen) beter zouden zijn dan die van pakweg een moslim. Zoiets moet je te denken geven, maar dat doet het niet. De gemiddelde gelovige blijft te volle overtuigd van zijn eigen subjectieve waarheid.

Overigens zou ik dan ook mogen zeggen dat ik geloof in de evolutietheorie en dat dat voor mij een weten is. Onzin natuurlijk, ik kan alleen maar kijken naar de beschikbare gegevens.

quote:
    Yep, ben ik ook duidelijk mee bezig he
    Was inderdaad een beetje een prikkelende opmerking van mij, maar als je je mening hier op het foorum zet (en het als de waarheid presenteert), dan kun je niet zeggen: Ik hoef dit niet te bewijzen. Claims vragen nu eenmaal om bewijsvoering. Doe je dat niet, dan lijkt het toch al gauw op preken.
    quote:
    Ik dacht dat ze dat creationisme noemden. Evolutionisten hebben toch echt geen God nodig. Creationisten (vele versies van natuurlijk) zeggen dat ergens een intelligente ontwerper ingegrepen heeft.
    De evolutietheorie houdt zich nogmaals bezig met het ontstaan van de soorten. Over het ontstaan van leven heeft men wel ideeen, maar is ook nog te weinig over bekend om hier keiharde uitspraken over te doen. Daarom is het ook altijd zo'n dooddoener dat creationisten zich focussen op dat prille begin. Vaak wil men met kansberekening aantonen dat het niet kan, maar nogmaals: daar weten we gewoon nog te weinig van en voor mijn part was dat God. Valt gewoon nog weinig over te zeggen.
    quote:
    Kijk voor de rest in het nieuwe topic wat ik geopend (zie boven). Daar staat het in het 'nederlands'.
    Heb ik inmiddels gedaan.
      woensdag 30 oktober 2002 @ 12:30:18 #71
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_6539764
    quote:
    God is geen persoon. Hij is verpersoonlijkt door mensen die God niet of moeilijk kunnen vatten en daardoor van Hem een Hij of een Zij gemaakt
    God als imaginairy friend

Zit opzich wel wat in...

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      woensdag 30 oktober 2002 @ 13:00:26 #72
    16845 L3IPO
    I am...MEGATRON!
    pi_6540082
    Ach, na de dood zullen we allemaal gelijk zijn...
    ik zeg dat iedereen zal branden in de hel, hmm, lekker warm
    Humans dont deserve to live...
    pi_6554134
    ... *ZUCHT*

Het is echt zinloos om een discussie te starten over god..

Hij bestaat wel, hij bestaan niet..
    God is vroeger geschapen door de onwetende mens omdat ze het niet alleen aankonden
    (toen was de aarde nog plat.. Wat wisten we toen veel he!)

Iemand meteen gezond verstand weet dat het dus gewoon een fabeltje is

donderdag 31 oktober 2002 @ 15:27:43 #74
    34949 MacMeester
    MacMini schopt kont!
    pi_6555637
    quote:
    Op donderdag 31 oktober 2002 13:47 schreef GhostaQ het volgende:
    ... *ZUCHT*

[...]

Mensen zoals jij die zich weinig of niet bezig houden met de vragen van het leven kunnen dit o zo makkelijk zeggen.
    Juist het idee dat er wel eens een God zou zijn kost je al moeite om je dat voor te stellen, maar ja het is voor jou fantasie....
    meer esotherisch
    pi_6555729
    quote:
    Op donderdag 31 oktober 2002 13:47 schreef GhostaQ het volgende:
    ... *ZUCHT*

Hij bestaat wel, hij bestaan niet..
    God is vroeger geschapen door de onwetende mens omdat ze het niet alleen aankonden
    (toen was de aarde nog plat.. Wat wisten we toen veel he!)

Iemand 'met een gezond verstand' (sic) wil nog wel eens geschiedkundige werken raadplegen voor hij begint te zwetsen.
    Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
      donderdag 31 oktober 2002 @ 15:59:33 #76
    39109 wok
    Oost-Indisch Doof
    pi_6556093
    quote:
    Op donderdag 31 oktober 2002 15:33 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]

Iemand 'met een gezond verstand' (sic) wil nog wel eens geschiedkundige werken raadplegen voor hij begint te zwetsen.

en welke geschiedkundige werken lees jij zoal? ps de bijbel is geen geschiedkundig werk
    pi_6556418
    quote:
    Op donderdag 31 oktober 2002 15:27 schreef MacMeester het volgende:

[..]

Mensen zoals jij die zich weinig of niet bezig houden met de vragen van het leven kunnen dit o zo makkelijk zeggen.
    Juist het idee dat er wel eens een God zou zijn kost je al moeite om je dat voor te stellen, maar ja het is voor jou fantasie....

Je doet alsof je me kent..
    Jij weet niet wat ik denk of wat ik me wel of niet voorkanstellen zonder of met moeite dus je reply is niet correct
    pi_6556442
    quote:
    Op donderdag 31 oktober 2002 15:33 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]

God bestaat niet, is geen scheikundig werk voor nodig.
    Roep maar lekker hard dat hij wel bestaat, leef maar op de manier die een of andere puntjepuntje geschreven heeft.. Het is jou leven.

Met je 'zwetsen'

donderdag 31 oktober 2002 @ 16:28:57 #79
    34949 MacMeester
    MacMini schopt kont!
    pi_6556617
    quote:
    Op donderdag 31 oktober 2002 16:17 schreef GhostaQ het volgende:

[..]

Je doet alsof je me kent..
    Jij weet niet wat ik denk of wat ik me wel of niet voorkanstellen zonder of met moeite dus je reply is niet correct

Jij doet anders wel dat jij alle 'gelovigen' kent en deze als zijnde niet gezond bestempelt...
    Is jouw reply/posting dan wel correct?
    meer esotherisch
    pi_6556976
    quote:
    Op donderdag 31 oktober 2002 16:28 schreef MacMeester het volgende:

[..]

Jij doet anders wel dat jij alle 'gelovigen' kent en deze als zijnde niet gezond bestempelt...
    Is jouw reply/posting dan wel correct?

Dat was mijn mening...
    Dus in mijn ogen correct, dank u
    pi_6557204
    quote:
    Op donderdag 31 oktober 2002 16:51 schreef GhostaQ het volgende:
    Over zinloze discussies gesproken.
    pi_6557872
    quote:
    Als het je niks interesseert, meng je dan ook niet in de discussie.
    quote:
    Dat vind jij. Ik ook. Maar een aantal andere mensen (met ook gezond verstand volgens mij) vindt van niet. Daar is het om te doen, snap je? Ik wil gewoon graag weten wat die mensen met gezond verstand bezielt om toch in God te geloven. En niet "gelijk krijgen" of domweg een (kortzichtige) mening dumpen en klaar.
    Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
    pi_6560619
    quote:
    Op donderdag 31 oktober 2002 15:59 schreef wok het volgende:

[..]

en welke geschiedkundige werken lees jij zoal? ps de bijbel is geen geschiedkundig werk

De Grieken dachten dat de wereld rond was. Toch geloofden zij aan het bestaan van Goden. Soms meerdere goden, soms een God.
    Newton geloofde ook dat de wereld rond was.
    Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
    pi_6560645
    quote:
    Op donderdag 31 oktober 2002 16:19 schreef GhostaQ het volgende:

[..]

God bestaat niet, is geen scheikundig werk voor nodig.
    Roep maar lekker hard dat hij wel bestaat, leef maar op de manier die een of andere puntjepuntje geschreven heeft.. Het is jou leven.

Met je 'zwetsen'

Scheikunde, geschiedkunde, wat maakt het uit?
    Wat een gezond verstand
    pi_6571308
    Exscuses, te snel getyped
      zaterdag 2 november 2002 @ 22:26:28 #86
    14453 Spohr
    music was my first love...
    pi_6591784
    Heb deze discussie (inclusief deel 1) net eens doorgelezen. Sjeezis, wat een lap tekst zeg. Vind 't toch interessant genoeg om even te reageren op iets waar ik nou geen bal van snap (als m'n vraag al uitgebreid aan de orde is geweest: sorry).
    Even een paar kwootjes uit deel 1:
    quote:
    Op maandag 28 oktober 2002 23:33 schreef Kogando het volgende:

Klopt wat je zegt.. Maar het is wel het streven van een gelovige. Trouwens, als je een goed voorbeeld van een christen zoekt moet je naar Jezus zelf kijken. De rest is prut...

Op maandag 28 oktober 2002 23:34 schreef L3IPO het volgende
    jij dus ook?

Op maandag 28 oktober 2002 23:35 schreef Kogando het volgende:
    Yep... Ik heb niet zo'n hoge pet van mezelf op...

Dit soort argumenten kom ik wel vaker tegen en dit maakt voor mij het christelijk geloof ongelooflijk ongeloofwaardig. Klinkt een beetje als een woordspeling (sterker nog: het _is_ een vorm van een woordspeling), maar ik bedoel dit volkomen serieus. Christenen zeggen dus dat niet-gelovigen niet naar hen moeten kijken omdat ze er toch geen donder van bakken, maar naar de god waarin ze geloven. Voor mijn gevoel maken ze zich zo volkomen belachelijk. Klinkt misschien wat beledigend (sorry) maar dit is iets waar ik absoluut niet met m'n pet bij kan.
    Je kan over dingen van mening verschillen. Niks mis mee. Kan wel gezellig zijn, maar ik vraag me af waarom christenen zo'n bekeringdrift naar niet-christenen hebben als ze zelf al aangeven dat ze er zelf ook niks van kunnen. Da's nou niet echt een goeie reclame, niet voor jezelf en al helemaal niet voor de god waar je in gelooft. Zijn er gelovigen die deze "kronkel" (dat is het voor mij tenminste) kunnen uitleggen, of als het geen kronkel is een heel goeie verklaring kunnen geven?
    Hi, I'm a signature virus. Please copy me into you signature to help me spread.
      zaterdag 2 november 2002 @ 22:31:29 #87
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_6591869
    Ik ben geen gelovige, maar volgens mij is acceptatie van je eigen onkunde een belangrijk onderdeel van het geloof in god. Er is immers geen nut om jezelf te conformeren naar een stroming als je die zelf zou moeten leiden. Een god geeft zo geborgenheid omdat hij over je waakt.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_6591943
    Hebben we hier nou alweer een hij bestaat wel hij bestaat niet discussie? Jezus man laat iedereen dat toch voor zichzelf beslissen Er zijn al vele miljoenen mensen die deze discussie gevoerd hebben en er is nog nooit iemand beter van geworden denk ik.....maar ja das mijn mening...
    pi_6591975
    quote:
    Op zaterdag 2 november 2002 22:34 schreef sindell het volgende:
    Er zijn al vele miljoenen mensen die deze discussie gevoerd hebben en er is nog nooit iemand beter van geworden denk ik
    Er zijn vast wel mensen in dit topic die dat laatste zullen ontkennen.
      zaterdag 2 november 2002 @ 22:36:29 #90
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_6591978
    En hoe vaak is iemand beter geworden van jouw mening?
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_6592044
    quote:
    Op zaterdag 2 november 2002 22:36 schreef matthijn99 het volgende:

[..]

Er zijn vast wel mensen in dit topic die dat laatste zullen ontkennen.

Mja lijkt me duidelijk inderdaad...maar ok ik frustreer me er gewoon aan dat die discussie telkens opnieuw gevoerd wordt....je krijgt elkaar toch niet over de streep
    pi_6592071
    quote:
    Op zaterdag 2 november 2002 22:36 schreef speknek het volgende:
    Dat lijkt me hier niet echt relevant he?
    pi_6592074
    quote:
    Op zaterdag 2 november 2002 22:36 schreef speknek het volgende:
    Van mijn mening, niemand denk ik .
    pi_6592091
    quote:
    Op zaterdag 2 november 2002 22:40 schreef sindell het volgende:
    je krijgt elkaar toch niet over de streep
    Lijkt me ook niet, maar ik vind het wel altijd interessant te lezen wat voor voor- en tegenargumenten aangedragen worden.
      zaterdag 2 november 2002 @ 22:46:02 #95
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_6592130
    quote:
    Op zaterdag 2 november 2002 22:41 schreef sindell het volgende:
    Dat lijkt me hier niet echt relevant he?
    Jawel, want ofschoon het antwoord erg weinig tot niets zal zijn vind je het toch leuk om hem te uiten. Of denk je dat wij niet meer zullen discussiëren omdat jij wilt dat we stoppen? . Overigens is het niet waar dat mijn mening aangaande het geloof niet is bijgesteld door erover te discussiëren. En daar voel ik me best beter door. En nu gaan we offtopic.
    pi_6592927
    Vandaag geloof ik in "God".
    inside-in
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')