abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145569060
quote:
Dries van Agt zou als minister van Justitie ten tijde van de Molukse treinkaping in 1977 opdracht hebben gegeven tot de executie van de kapers. Dat zegt een politieman die nabij de kaping bij het Drentse dorp De Punt gestationeerd was in EenVandaag.
De politieman zou een dag ervoor een telefoontje hebben gehad van zijn vader, als hoofd werkzaam bij de politiemeldkamer in het district Utrecht, waarin hij vertelde dat de minister “vooral onder geen beding wilde dat het hoofd van de kapers en de enige vrouwelijke kaper levend de trein zouden verlaten.” De Utrechtse meldkamer zou hebben gecommuniceerd met een speciale politie-eenheid ter plaatse.

Op 23 mei 1977 werd bij De Punt de trein van Assen naar Groningen door Molukkers gekaapt. 54 mensen werden gegijzeld. Tegelijkertijd werden 105 leerlingen en vijf leraren gegijzeld in een school in Bovensmilde. Na drie weken besloot de regering tot een bevrijdingsactie bij de trein. Overvliegende straaljagers leidden de kapers af, waarop de trein werd bestormd door mariniers. De gijzelnemers in de school gaven zich over. Uiteindelijk vielen tijdens de bestorming van de trein door mariniers acht doden: zes kapers en twee gijzelaars.

Het is niet de eerste keer dat er beschuldigingen met betrekking tot de treinkaping aan het adres van Van Agt worden geuit. Historica Beatrice de Graaf, hoogleraar conflict en veiligheid in historisch perspectief in Leiden, zei eerder in een interview met nrc.next dat het minister van Justitie Van Agt, en niet premier Joop den Uyl, degene was die aandrong op ingrijpen en verantwoordelijk was voor de instructies aan de mariniers die de trein bestormden.

Voorafgaand aan de bestorming namen scherpschutters eerst de trein onder vuur. De commandant van die eenheid Kees Kommer zegt vanavond in de uitzending van EenVandaag dat hij maar één instructie had: de kapers uitschakelen. Bovendien gingen volgens hem de mariniers met wapens naar binnen die waren geladen met extra schadelijke kogels met een holle punt.

Vorig jaar werd bekend dat de zes kapers door in totaal 144 kogels waren getroffen, hetgeen tot twijfel leidde of de kapers niet met opzet waren doodgeschoten. Het Britse ministerie van Defensie en de Amerikaanse FBI spraken in 1977 al van een liquidatie.

Van Agt heeft achteraf altijd ontkend dat de kapers doelbewust zijn doodgeschoten, maar volgens de Graaf hadden de mariniers ook niet de opdracht de kapers ten koste van alles in leven te houden. Momenteel loopt er een nog een officieel onderzoek naar de bestorming van de trein. Dat onderzoek is bijna afgerond.
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)treinkapers-in-1977/

Ik ga wel even kijken vanavond.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_145569765
Heb alleen medelijden met de 2 gijzelaars en hun vrienden en familie. Voor de kapers was een kwestie van 'risico van het vak'.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:41:06 #3
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_145569830
Van Agt _O_
pi_145569834
RIJST MET SAMBAL!!!
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:41:54 #5
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_145569855
Wat kan mij nou schelen dat een paar kapers standrechtelijk zijn geëxecuteerd? Dat tuig was van plan andere mensen te vermoorden.

"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
pi_145569863
Dat schreven ze toen toch overal op? RMS. Geen idee. Ik bedoel sambal bij een rijstgerecht is erg lekker, maar doe er dan in godsnaam nog iets anders bij, wat groente, vlees, beetje wokken, kroepoekje erbij en ju.

Alleen Rijst Met Sambal smaakt nergens naar.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:49:12 #7
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_145570080
Wat een vaag verhaal. Informatie van horen zeggen? Als zo'n team naar binnen gaat dan doen ze niet aan half werk lijkt mij. En die holle punt munitie wordt volgens mij juist in deze situatie gebruikt omdat ze minder snel uittreden, maar ik ben geen expert. Een beetje eenzijdig uitgelicht allemaal.
Siesta & Fiesta!
pi_145570201
Mooi toch, anders liepen ze nu allang weer als vrije mannen rond.
pi_145570212
Flikker dan de hele rechtstaat maar overboord, als dit OK is.
pi_145570254
Als het inderdaad waar blijkt te zijn en ze hebben er voldoende bewijs voor, zou er dan nog wat aan gedaan worden? Is het inmiddels niet verjaard?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_145570440
Meer dan terecht dat ze doodgeschoten zouden worden :)
Zonder wrijving geen glans
pi_145570605
Mensen die zeggen dat het niet erg is als het waar is :')

Ten eerste: dat betekent dat meerdere politici tientallen jaren de Kamer en het publiek hebben voorgelogen.

Ten tweede is het totaal ongehoord dat een minister van justitie zou bevelen om verdachten te executeren zonder proces. Dat er doden vallen bij de bevrijding is tot daar aan toe, maar standrechtelijke executies zijn meer voor dictaturen.

Ten derde kan de dood van twee totaal onschuldige burgers misschien te vermijden zijn geweest als er niet enkel geschoten was om te doden.
pi_145570691
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:03 schreef Tchock het volgende:
Ten derde kan de dood van twee totaal onschuldige burgers misschien te vermijden zijn geweest als er niet enkel geschoten was om te doden.
Misschien hadden de kapers wel mensen doodgeschoten. Argument ter zijde geschoven.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Donald Duck held woensdag 15 oktober 2014 @ 16:08:35 #14
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_145570776
Schieten om te doden is de enige juiste benadering in zo'n situatie. Zo'n trein is nauw en lang. Je moet de ene terrorist neerschieten en er langs geraken om verder te komen. Je kunt niet riskeren dat een gewonde terrorist nog de kracht heeft om opnieuw z'n wapen te pakken en gebruiken.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:08:55 #15
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_145570788
1977, dat hebben de meeste fokkers niet meegemaakt.

Ondergetekende ook niet trouwens.
Say what?
pi_145570798
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:06 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Misschien hadden de kapers wel mensen doodgeschoten. Argument ter zijde geschoven.
Dus omdat het misschien anders ook wel gebeurd had kunnen zijn is het oké dat agenten twee burgers doorzeven met hollow point-kogels? Totaal niet mee eens. Daarnaast waren de kapers helemaal niet moordlustig, getuige het feit dat ze drie weken lang alle gijzelaars goed hebben behandeld.
pi_145570896
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dus omdat het misschien anders ook wel gebeurd had kunnen zijn is het oké dat agenten twee burgers doorzeven met hollow point-kogels?
Ik zeg niet dat het oké is.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 16:11:56 #18
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_145570908
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:03 schreef Tchock het volgende:
Mensen die zeggen dat het niet erg is als het waar is :')
Ten eerste: dat betekent dat meerdere politici tientallen jaren de Kamer en het publiek hebben voorgelogen.
Ten tweede is het totaal ongehoord dat een minister van justitie zou bevelen om verdachten te executeren zonder proces. Dat er doden vallen bij de bevrijding is tot daar aan toe, maar standrechtelijke executies zijn meer voor dictaturen.
1. Eens, maar dat is verder niet iets ongewoons.
2. Eens
3. Niet schieten om te doden, is niet realistisch in deze situatie.

Ik denk ook dat ze wel een signaal hebben willen afgeven na de eerste kaping in 1975. Drie kapers overleefden het trouwens.
Siesta & Fiesta!
pi_145570988
quote:
10s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:08 schreef UpsideDown het volgende:
1977, dat hebben de meeste fokkers niet meegemaakt.
Ondergetekende ook niet trouwens.
Deze FOK!kert wel en de vermoorde vrouwelijke kaper was destijds zelfs mijn tandarts-assistente.

De bekende riedels lees ik hierboven alweer en het gebrek aan historisch besef kan ik ze ook niet kwalijk nemen, maar mensen die voor het executeren van ongewapende- en overmeesterde mensen zijn, die vind ik een beetje eng.
pi_145571018
quote:
[..]
Dus omdat het misschien anders ook wel gebeurd had kunnen zijn is het oké dat agenten twee burgers doorzeven met hollow point-kogels?
Dat zegt niemand, maar als je de OP leest zie je dat dit waarschijnlijk het minste aantal burgerslachtoffers heeft opgeleverd.
quote:
Daarnaast waren de kapers helemaal niet moordlustig, getuige het feit dat ze drie weken lang alle gijzelaars goed hebben behandeld.
Tsja, het waren allemaal zulke goede kerels zeker? :?
  Donald Duck held woensdag 15 oktober 2014 @ 16:16:39 #21
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_145571052
quote:

[..]

Dus omdat het misschien anders ook wel gebeurd had kunnen zijn is het oké dat agenten twee burgers doorzeven met hollow point-kogels? Totaal niet mee eens. Daarnaast waren de kapers helemaal niet moordlustig, getuige het feit dat ze drie weken lang alle gijzelaars goed hebben behandeld.
Bij de eerste kaping werden wel drie burgers gedood. Meer dan genoeg reden om bij de tweede keer hard in te grijpen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_145571094
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:11 schreef Bramito het volgende:

[..]

1. Eens, maar dat is verder niet iets ongewoons.
2. Eens
3. Niet schieten om te doden, is niet realistisch in deze situatie.

Ik denk ook dat ze wel een signaal hebben willen afgeven na de eerste kaping in 1975. Drie kapers overleefden het trouwens.
De kapers doodden drie weken lang geen gijzelaars. Niet dat ik wil zeggen dat daarmee geen geweld meer tegen ze mag worden gebruikt, maar in elk geval toont het aan dat het geen moordlustige monsters waren. Toch is besloten om de trein te doorzeven met kogels en daarbij is blijkbaar het leven van de burgers binnen voor lief genomen.

Stel dát blijkt dat er geen andere mogelijkheid was om de kaping te beëindigen, dan kan ik me er wel bij neerleggen. Maar aangezien het angstvallig is stilgehouden heb ik het vermoeden dat dat niet helemaal de situatie was.
pi_145571133
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 16:16 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Bij de eerste kaping werden wel drie burgers gedood. Meer dan genoeg reden om bij de tweede keer hard in te grijpen.
Na drie weken! Het is niet dat ze op dag vier besloten hebben de kaping te stopen voor de kapers hun plan in uitvoering konden zetten of zo.
pi_145571224
Dit is toch oud nieuws? 1 of 2 jaar geleden werd dit toch al bekend doordat mensen die erbij betrokken waren voor een of ander televisieprogramma (Andere Tijden?) verklaringen deden waaruit dit werd afgeleid?
Ik snap niet waarom er zo moeilijk over werd gedaan, ben een kerel en kom er voor uit dat je deze beslissing hebt genomen. Je moest onder moeilijke omstandigheden een moeilijke beslissing nemen en je was hier niet voor getraind. Misschien was het de juiste beslissing maar als dat het niet was dan valt dat te billijken.

Vorig jaar werd bekend dat de zes kapers door in totaal 144 kogels waren getroffen, hetgeen tot twijfel leidde of de kapers niet met opzet waren doodgeschoten. Het Britse ministerie van Defensie en de Amerikaanse FBI spraken in 1977 al van een liquidatie.
Dit was de relevante onthulling, ja. Als er zoveel kogels zijn geschoten dan is het een feit dat de intentie was om de mensen die zich daar bevonden te doden. Feit!
Als de intentie was om hen te doden dan is het bevel gegeven om hen te doden. Feit!
De hoogste in de pikorde was de minister, van Agt. Feit!
Dit is geen hogere wiskunde. Waarom nu pas de bekentenis? Waarom nog een jaar lang kronkelen? Ik begrijp dat echt niet.
Nederland is niet het onschuldige land wat het hypocriet pretendeerde te zijn. Het is dus een land zoals overal in de wereld. Big deal. Wat een shock. :?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145571335
quote:
De commandant van die eenheid Kees Kommer zegt vanavond in de uitzending van EenVandaag dat hij maar één instructie had: de kapers uitschakelen.
Geen executie dus, beschamende sensatiejournalistiek van de NRC.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')