abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145581445
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:26 schreef Montagui het volgende:
[..]
En jij snapt niet dat het merendeel van de 14 miljoen pro-Pieten heus wel accepteert dat er Nederlanders zijn die zich niet prettig voelen met ZP. Wil nog niet zeggen dat wat een subjectieve interpretatie is van de anti Pieten mbt de figuur ZP ook een -juiste-, of de meest juiste, interpretatie is.
ja ? en?
Dat geef je het recht de gevoelens van honderdduizenden donkere Nederlanders te negeren?
Het maakt niet uit of je er mee eens bent . Het is hun gezicht . Zij voelen zich niet prettig zo.
Dat is reden genoeg om te stoppen
pi_145581540
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat klopt wel... schrijver Schenkman heeft ZP vorm gegeven. Niet als slaaf
[..]
Nou.... dat weet ik niet. Of je bedoelt de sintshows op tv van de laatste 30 jaar.
Kijk... die zie ik nauwelijks..
Maar vele knechten en 1 baas... ja..die groep doet altijd het meeste werk
[..]
niks te slaaf hoor... maar vele donkere mensen vinden vooral het niet leuk dat blanke mensen hun imiteren. ... en of ze wel of niet dat recht hebben... een fatsoenlijk mens houdt rekening met anderen en zeker als je die andere imiteert.
Stop dan met die onvrede negeren en kleineren.
Tja. En dan zeg ik; als ZP roetzwart is, geen dikke rode lippen en kroeshaar meer heeft, dan wil ik ook geen gezeik meer horen over dat hij racistisch is.

Overigens, de hele discussie in Nederland is wat komisch als je ook ziet dat er in Suriname dus óók nog steeds ZP'en zijn. Daar is kennelijk het 'racistische karakter' van ZP niet zo bekend. :)
pi_145581594
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:26 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat is gewoon het verhaal van die schoolmeester die 'de zwarte dienaar' van Sint in de verhalen schreef. De rest is gewoon de bestendige beschrijving van ZP in kinderverhalen (o.a. op TV) als de redder in nood van het feest.
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:28 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Wild Geraas is een boek wat hier dieper op ingaat. Is te bestellen bij bol.com :)

Overigens wilde ik hier zelf nog op ingaan maar ik zit nu op mijn telefoon en wil dan ook wat voorbeelden van varianten e.d. posten. :)
Ik heb het vooral over de ontwikkeling naar zp toe. En wat voor zp het gebruik was. :)
pi_145581670
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:22 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Tijdens de Reformatie was het verboden om het volksfeest uit te beelden. ZP is juist een centraal figuur in de folklore en traditie. Dat zie je bijv. terug in de Duitse, Belgische, Italiaanse en de Alpenversie van het mythologische figuur.
Krampus en Knecht Ruprecht waren niet de mens ZP, die een Moor was volgens Schenkman

quote:
Bepaalde elementen (uiterlijke kenmerken) zijn dan weer het product van de 19e eeuw maar in essentie is 'ie altijd zwart geweest en dat heeft niets met ras te maken.
Krampus was geen mens...Hij was een duivel, met hoorns, bokkepoten staart,
Knecht Ruprecht was een bosgeest of mens en had soms zwarte roetvegen van de schoorsteen.
ZP is de Nederlandse versie van Knecht Ruprecht. Hij is tot mens gemaakt en vanaf het begin ca 1850 was hij een Moor met zwarte huid. Dus een neger.
pi_145581676
Er was een lange tijd geen ZP. Daarvoor was er een zwarte duivel die met een ketting om zijn nek werd meegevoerd.
pi_145581711
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:31 schreef Bluesdude het volgende:

niks te slaaf hoor... maar vele donkere mensen vinden vooral het niet leuk dat blanke mensen hun imiteren. ... en of ze wel of niet dat recht hebben... een fatsoenlijk mens houdt rekening met anderen en zeker als je die andere imiteert.
Stop dan met die onvrede negeren en kleineren.
Dus....als blanke zou je geen neger mogen spelen? Wat is dat nou voor discriminatie.

Ik neem toch aan dat een volledig blank toneelgezelschap wel een bewerking van bv de Negerhut van Oom Tom mag spelen?

En als fatsoenlijk mens hou je inderdaad rekening met anderen. Dat geldt uiteraard ook voor de anti-Pieten. Of heeft bij hen de zelfbenoemde 'moral high ground' zodanig wortel geschoten dat er een volledig bos voor ogen en geest is ontsproten?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_145581729
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:37 schreef HiZ het volgende:
[..]
Tja. En dan zeg ik; als ZP roetzwart is, geen dikke rode lippen en kroeshaar meer heeft, dan wil ik ook geen gezeik meer horen over dat hij racistisch is.
Leer er mee leven dat sommige mensen een andere mening hebben
pi_145581738
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ja ? en?
Dat geef je het recht de gevoelens van honderdduizenden donkere Nederlanders te negeren?
Het maakt niet uit of je er mee eens bent . Het is hun gezicht . Zij voelen zich niet prettig zo.
Ja, ga maar gewoon consequent aan het punt voorbij dat de kleur zwart in wezen niets met negroide te maken heeft. Je weet nu zelfs dat de kleur zwart een andere oorsprong heeft en als je niets met die informatie doet, tsja, hoef je van ons helemaal niets te verwachten.
pi_145581789
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Leer er mee leven dat sommige mensen een andere mening hebben
Er zijn meningen waar ik wel rekening mee houdt en meningen waarmee ze m'n rug opkunnen. Als ZP wordt ontdaan van zijn 'neger' kenmerken, dan is voor mij de grens van de meningen waar ik nog rekening mee wil houden wel bereikt.
pi_145581855
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ja ? en?
Honderdduizenden... :') En blijkbaar voelen 14 miljoen Nederlanders zich niet prettig bij het idee dat Zwarte Piet niet meer zwart is. Hun gevoelens tellen niet?

Vooral ook omdat je volledig voorbij gaat aan het feit dat ZP geen racisme IS. Als het dat wel was dan hebben de anti-Pieten een punt. Nu is het puur hun gevoel, en dat hebben die 14 miljoen pro-Pieten ook, gevoel.
pi_145581936
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dus....als blanke zou je geen neger mogen spelen? Wat is dat nou voor discriminatie.
Ik had het over het jaarlijks ZP-gedoe die vele donkere mensen niet kunnen waarderen.
Het is hun gezicht. Niet de jouwe.
Als buitenstaander roep je eerder de gevoelens op van 'ze bespotten me' dan als behorend bij de eigen groep. Dat is minder bedreigend .
Kwestie van anderen willen aanvoelen en niet doordrammen met de imitaties.
Onderwijl heeft het imiteren van negers in ZP nog meer zijn onschuld verloren.
ZP is het boegbeeld geworden van monocultureel en vreemdelingenhatend Nederland

quote:
En als fatsoenlijk mens hou je inderdaad rekening met anderen. Dat geldt uiteraard ook voor de anti-Pieten. Of heeft bij hen de zelfbenoemde 'moral high ground' zodanig wortel geschoten dat er een volledig bos voor ogen en geest is ontsproten?
Het zijn pro-pieten die niet snappen dat je rekening moet houden wie je imiteert, en wat die ervan vind. Het zijn de meest agressieve propieten van politiek duister allooi die met dit debat opvoeren aanhang willen winnen

ps ... wat je hekelt als moral high ground is gewone Hollandse traditie... veel beter dan afgekloven sintspel. Het is dat de tv met shows en plotten er nog iets spannends van maken, begrijp ik.
pi_145581964
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:11 schreef Buster24 het volgende:
[..]
In voetbaltermen zou je kunnen stellen dat Quinsy Gario er met gestrekt been in kwam, daar is heftig op gereageerd.
Precies.

Als de discussie nou gewoon geopend was met een aanmoediging van "Zullen we Zwarte Piet eens aanpassen aan de 21e eeuw?" ipv. erin te gaan met "Gouden oorbellen zijn racisme! Rode lippestift is racisme! Een pofbroek is racisme! Een jute zak is racisme! Krulhaar is racisme! Zwarte schmink is racisme!" , dan had er ook best wat aangepast kunnen worden, maar zonder dat er zo'n opgefokte haatstemming was ontstaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2014 20:49:43 ]
pi_145582069
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Precies.
Als de discussie nou gewoon geopend was met een aanmoediging van "Zullen we Zwarte Piet eens aanpassen aan de 21e eeuw?" ipv. erin te gaan met "Gouden oorbellen zijn racisme! Rode lippestift is racisme! Een pofbroek is racisme! Een jute zak is racisme! Krulhaar is racisme! Zwarte schmink is racisme!" , dan had er ook best wat aangepast kunnen worden, maar zonder dat er zo'n opgefokte haatstemming was ontstaan.
Nog afgezien van het feit dat je voor 'racisme' op zijn minst een stereotiep beeld van een groep moet neerzetten. Als er één ding is wat niet het geval is, is het dat ZP altijd precies dezelfde kenmerken vertoont.

Je hebt overigens gelijk dat de toon van de discussie vooral is veroorzaakt de anti's die alle pro's van kwade bedoelingen beschuldigen. Het is wel heel veeleisend om te vinden dat je uitgebreid rekening moet houden met mensen die zo onverbloemd vijandig zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 15 oktober 2014 @ 20:54:03 #239
862 Arcee
Look closer
pi_145582102
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 19:55 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zojuist bij DWDD wéér alleen maar anti-Pieten.
De indoctrinatie van de Nederlandse bevolking is in volle gang. De kleurpiet moet en zal door onze strot geduwd worden.
Ik krijg het complete plaatje maar niet helder. :{ Waarom? Wat zit hier achter? :?
Maar wat willen ze precies? Dat van die blauwe en paarse Pieten snap ik niet.

Wat minder roze lippen, wellicht geen grote ringen en wat minder pikzwart gezicht (alleen roetvegen?) zou ik nog wel snappen. Of gaat ze dat niet ver genoeg?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_145582156
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:54 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wat minder roze lippen, wellicht geen grote ringen en wat minder pikzwart gezicht (alleen roetvegen?) zou ik wel snappen. Of gaat ze niet ver genoeg?
Kennelijk niet; het is ze niet genoeg als hun al dan niet echte gevoeligheden worden verwerkt in het Piet-beeld, ze willen een ZP opdringen die de onze niet is en ook nooit is geweest.
pi_145582223
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:54 schreef Arcee het volgende:
Wat minder roze lippen, wellicht geen grote ringen en wat minder pikzwart gezicht (alleen roetvegen?) zou ik nog wel snappen. Of gaat ze dat niet ver genoeg?
Net zoals in Canada gewoon verbieden.
Alleen zijn er een hoop conservatievelingen hier die het proces wat vertragen, maar dat ZP tzt verdwijnt is onomkeerbaar.

http://www.isgeschiedenis(...)in_canada/#more-5262
pi_145582279
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:57 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Alleen zijn er een hoop conservatievelingen hier die het proces wat vertragen, maar dat ZP tzt verdwijnt is onomkeerbaar.
In dat artikel is de consequentie dat het hele Sinterklaasfeest dan maar niet meer gevierd wordt.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 21:00:44 #243
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_145582349
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:57 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Verbieden op welke grond, oh zo progressieve vrijheidslievende jongen die je bent?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_145582362
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:42 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Ja, ga maar gewoon consequent aan het punt voorbij dat de kleur zwart in wezen niets met negroide te maken heeft. Je weet nu zelfs dat de kleur zwart een andere oorsprong heeft en als je niets met die informatie doet, tsja, hoef je van ons helemaal niets te verwachten.
Ok, dat zwarte komt ergens vandaan. Zwarte raven, zwarte duivel enz. Een neger werd vroeger ook zwart afgebeeld. Het is een beetje dubbel :P
Snap je wat ik bedoel. :)
pi_145582419
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik had het over het jaarlijks ZP-gedoe die vele donkere mensen niet kunnen waarderen.
Het is hun gezicht. Niet de jouwe.
Als buitenstaander roep je eerder de gevoelens op van 'ze bespotten me' dan als behorend bij de eigen groep. Dat is minder bedreigend .
Kwestie van anderen willen aanvoelen en niet doordrammen met de imitaties.
Onderwijl heeft het imiteren van negers in ZP nog meer zijn onschuld verloren.
ZP is het boegbeeld geworden van monocultureel en vreemdelingenhatend Nederland
[..]
Het zijn pro-pieten die niet snappen dat je rekening moet houden wie je imiteert, en wat die ervan vind. Het zijn de meest agressieve propieten van politiek duister allooi die met dit debat opvoeren aanhang willen winnen
ps ... wat je hekelt als moral high ground is gewone Hollandse traditie... veel beter dan afgekloven sintspel. Het is dat de tv met shows en plotten er nog iets spannends van maken, begrijp ik.
Dus....zwarte typetjes mogen niet door blanken gespeeld worden. Zie hier de zuiverste vorm van discriminatie en racisme.

En zelf ontmasker je jezelf ook nog als empathieloos, doordat je nu aangeeft niets op te hebben met het sinterklaasfeest (afgekloven sintspel) en je je daardoor niet kunt inleven in die 14 miljoen Nederlanders die wel wat met het sinterklaasfeest hebben. Je anti-Pieten positie is dan ook een vorm van schijnempathie. Alleen empathie kunnen hebben voor degenen die net als jij niets hebben met het sinterklaasfeest.
pi_145582465
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 21:01 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ok, dat zwarte komt ergens vandaan. Zwarte raven, zwarte duivel enz. Een neger werd vroeger ook zwart afgebeeld. Het is een beetje dubbel :P
Snap je wat ik bedoel. :)
Zwartrijders, zwartwerken, zwart geld, de zwarte dood, ...

Wat dat betreft wel een slim idee van Groningen en Drenthe om Zwarte Piet echt helemaal pikzwart te maken. Dan is het duidelijk dat het in dat rijtje past, ipv. een imitatie van een Afrikaanse huidskleur is.
pi_145582538
Dovemansoren. Vingertjes in de oren en janken maar. Fuck de inheemse Nederlander, het draait enkel om de onjuiste interpretaties van de 'vreemdelingen'. :D

Overigens betekent het ergens wonen of staatsburger van zijn nog niet meteen dat je evenveel te zeggen hebt over de inheemse gebruiken als de inheemse bewoners.
pi_145582610
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 21:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat dat betreft wel een slim idee van Groningen en Drenthe om Zwarte Piet echt helemaal pikzwart te maken. Dan is het duidelijk dat het in dat rijtje past, ipv. een imitatie van een Afrikaanse huidskleur is.
Is dat echt zo? Hulde dan :)

Dat zouden er meer moeten doen.
pi_145582658
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 21:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Lijkt me inderdaad een voor beide partijen te accepteren alternatief. Wit/Zwart, Licht/Donker, Goed/Kwaad, Witte Sint/Zwarte Piet etc etc.
pi_145582691
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 21:06 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Is dat echt zo? Hulde dan :)
Dat zouden er meer moeten doen.
Het is eerder vandaag al gepost, maar hier het nieuwsbericht:

http://www.dvhn.nl/nieuws(...)-zwart-11786353.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: