http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
Bron: http://nos.nl/artikel/708(...)zwarte-piet-aan.htmlquote:Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.
De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.
Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.
De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: ah.nlquote:Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.
Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
Belachelijk man. Dat mensen zich hier echt druk om kunnen makenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:11 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Yep, elk jaar weer, 6 december is het gezeik weer voorbij gelukkig, rond jul/aug vindt je hier wel weer een topic en gaan we weer discussiëren hoe racistisch het allemaal is.
quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:12 schreef WhateverWhatever het volgende:
Zwarte Piet will never die!!
Hoe weet jij dat zij haar naam veranderde ?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:04 schreef NotYou het volgende:
Anna Steijn veranderde haar naam op latere leeftijd in iets dat zo on-Nederlands mogelijk klinkt.
Zucht, ja man...quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:13 schreef S15 het volgende:
[..]
Belachelijk man. Dat mensen zich hier echt druk om kunnen maken
Waar zeg ik dat zij dit deed met dat doel? Dat is hoe ik haar gekozen naam zelf zou omschrijven: zo on-Nederlands mogelijk klinkend. Misschien dat je met klikgeluiden nog verder van het Nederlands zou kunnen wijken maar ja, zie dat maar eens op te schrijven.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat zij haar naam veranderde ?
Hoe weet jij dat ze dat deed met het doel zo on-Nederlands mogelijk te klinken. ?
Je zoekt naar een stok om haar r te slaan ?
Waarom? Omdat je een behoorlijk paar ballen nodig hebt om een middenpositie in te nemen en je niet te laten intimideren door mensen die je gelijk voor racist en tokkie uitmaken als je niet onvoorwaardelijk altijd ja-en-amen tegen minderheidsgroepen zegt.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:04 schreef NotYou het volgende:
Ter verduidelijking:
[ afbeelding ]
Guinsy is zelf zo'n beetje de grootste racist van het land.
[..]
[..]
"Kno'Ledge" is een fucking karikatuur.
[ afbeelding ]
Anna Stein veranderde haar naam op latere leeftijd in iets dat zo on-Nederlands mogelijk klinkt.![]()
Dan hebben we nog de blonde documentaire-maakster Sunny Bergman die wil afrekenen met Zwarte Piet omdat ze een donkere vriend heeft/had die zich er kennelijk door gediscrimineerd voelde.
Waarom luisteren wij naar deze mensen?!![]()
![]()
Nee, dat zijn de Marokkanen nu anno 2014quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:13 schreef xpompompomx het volgende:
ZWARTE PIET MOET WEER EEN BOEMAN WORDEN!!!
VASTHOUDEN AAN TRADITIES FTW!!!
Maakt dat uit dan? Ze zijn toch overal volgens jou?quote:
Dan mag piet ook best paars worden.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:15 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee, dat zijn de Marokkanen nu anno 2014
Dat heb ik dan ook nooit beweerd.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus kunnen we stellen dat de stelling dat kinderen zo racisme aangeleerd krijgen feitelijk onjuist is.
Dat het een kinderfeestje is neemt natuurlijk niet weg dat andere volwassenen (en kinderen trouwens) er aanstoot aan kunnen nemen. En aangezien het voor de kinderen niet uitmaakt wat voor een kleur piet heeft zie ik het probleem niet om die helpers van Sinterklaas in een andere kleur te schminken.quote:Daar gaat 50% van je argumentatie, zo hop de deur uit. De andere 50%, namelijk dat volwassenen er aanstoot aan nemen kunnen we met jouw eigen redenatie om zeep helpen, namelijk dat het een kinderfeest is en ze gewoonweg hun domme onwetende bakkes dicht moeten houden.
Zullen we onze eigen Pietitie beginnen?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:13 schreef xpompompomx het volgende:
Je bedoelt dit ironisch, maar ik vind het achterlijk dat Zwarte Piet een kindervriend is geworden. Ik bedoel, ja, dat maakt het vermarkten gemakkelijker, maar die gedramatiseerde rommel die Dick Maas geregisseerd heeft schetst een veel interessanter beeld van Zwarte Piet dan al die achterlijke kinderfilms die hem/hen als een soort van sesamstraat-teletubies presenteren.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:13 schreef xpompompomx het volgende:
een tsunami aan getraumatiseerde kinderen, en dat vindt jij allemaal primaquote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:16 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Maakt dat uit dan? Ze zijn toch overal volgens jou?
Waar zijn ze dan?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:17 schreef Mani89 het volgende:
[..]
een tsunami aan getraumatiseerde kinderen, en dat vindt jij allemaal prima
Je zegt het opnieuw.... ze koos er voor "zo on-Nederlands mogelijk klinkend. "quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:14 schreef NotYou het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat zij dit deed met dat doel? Dat is hoe ik haar gekozen naam zelf zou omschrijven: zo on-Nederlands mogelijk klinkend.
Ja paars/zwart moet kunnenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:16 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dan mag piet ook best paars worden.
Volgens mij gaan we in cirkeltjesquote:
Pas je nu werkelijk mijn formulering aan om je belachelijk zwakke punt toch nog halfbakken te kunnen maken?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je zegt het opnieuw.... ze koos er voor "zo on-Nederlands mogelijk klinkend. "
Misschien was dat altijd al juridisch haar naam? Misschien is het haar vaders naam.?
Jij concludeert veel te gretig.
Bluesdudequote:Anna Stein veranderde haar naam op latere leeftijd in iets dat zo on-Nederlands mogelijk klinkt.
Ik vind het met name achterlijk dat mensen wel per se vast willen houden aan de ene traditie maar niet aan de andere (binnen hetzelfde onderwerp) of zelfs nog niet eens schijnen te weten van de andere tradities.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:17 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Je bedoelt dit ironisch, maar ik vind het achterlijk dat Zwarte Piet een kindervriend is geworden. Ik bedoel, ja, dat maakt het vermarkten gemakkelijker, maar die gedramatiseerde rommel die Dick Maas geregisseerd heeft schetst een veel interessanter beeld van Zwarte Piet dan al die achterlijke kinderfilms die hem/hen als een soort van sesamstraat-teletubies presenteren.
Ik niet, bewuste keuze.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:19 schreef WhateverWhatever het volgende:
Even een vraagje algemeen.
Wie van jullie heeft er een kind(eren)?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |