abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145538386

quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml

Nieuwste ontwikkelingen

Fisher-Price bant Zwarte Piet
Rechter Amsterdam: Zwarte Piet is een kwetsend figuur

Alle Sinterklaasliedjes herschreven

Zwarte Piet maakt het basisscholen moeilijk

Winkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet

quote:
Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.

De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.

Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.

De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: http://nos.nl/artikel/708(...)zwarte-piet-aan.html

En verder natuurlijk de ophanden zijnde boycot van Albert Heijn en HEMA...

quote:
Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.

Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
Bron: ah.nl

Hier verder!
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:59:56 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_145538440
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 17:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ze zullen er niet wakker van liggen maar de illusie van Sinterklaas is direct verpest. Toch jammer.
Voor jou misschien, voor die kinderen echt niet.

Oh wacht, dit feest is er voor zeikerige volwassenen zoals jij die niet tegen verandering kunnen natuurlijk ^O^
pi_145538492
Het leukste blijft om aan buitenlanders het 'sinterklaasfeest' uit te leggen _O- Vooral na een paar borrels.. heerlijk

Maar even alle gekheid op een stokkie.. Ik zie niet in waarom het veranderd moet worden. Ik snap een aantal punten wel, maar dan wil ik ze niet uit de mond horen van dat zielige mannetje Quincy. Dat is iemand die nog de kleur van chocola wil laten veranderen, omdat de chocoladekleur zgn racisme uit zou lokken.

Maar dan zie ik berichten over fucking stroopwafelpiet, regenboogpiet en ronald mc donald piet.. politiek correct jankerig herschreven liedjes _O- _O- Om te janken. Hou het dan bij een piet met roetvegen, dan blijf je bij het verhaal. Hoe valt stroopwafelpiet nou ooit uit te leggen aan je kinderen? _O- _O-
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_145538493
Al die 'bekende' artiesten, zijn dat degenen die een knuffel afrikaantje geadopteert hadden omdat dat in die kringen zo'n leuk accesoire vinden?
pi_145538509
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 17:59 schreef remlof het volgende:
[..]
Voor jou misschien, voor die kinderen echt niet.
Papa, waarom loopt Pinky met haar handtasje daar naast Zwarte Piet?
Ja, eh, dit jaar heeft Sinterklaas besloten om naast Zwarte Piet ook Teletubbies in diens te nemen.
Waarom? Ja, eh, geen idee.
Waarom was dat vorig jaar niet en twee jaar geleden niet en nu wel? Ja, eh, ...
Succes ermee. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145538529
Nou even een vraag voor alle anti-pieten. Sinterklaas is niet alleen zwarte piet, maar ook een verhaal. Hoe passen deze pieten in dit verhaal? Of moeten wij het verhaal ook maar aanpassen?
pi_145538541
Wat als een rechter zwarte pieten verbiedt en een dwangsom van 1000 euro oplegt aan iedereen die het verbod overtreedt?
pi_145538562
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:01 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
Het leukste blijft om aan buitenlanders het 'sinterklaasfeest' uit te leggen _O- Vooral na een paar borrels.. heerlijk
Helaas, dat genoegen zal je niet meer hebben. Je gaat nu moeten uitleggen dat we in Nederland andere kleuren hebben ingevoerd omdat een paar honderd Suri's mopperden ten gevolge van een gebrek aan succes in hun eigen leven. In ieder geval levert het gespreksstof op en dat ga je zeker niet kunnen uitleggen. In geen land in de wereld worden meerderheden zo gemakkelijk genegeerd en krijgen minderheden zo gemakkelijk hun zin.
#NoDAPL
pi_145538565
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:03 schreef polderturk het volgende:
Wat als een rechter zwarte pieten verbiedt en een dwangsom van 1000 euro oplegt aan iedereen die het verbod overtreedt?
Zal niet gebeuren. Dat is weer de uiterste andere kant.
pi_145538571
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:03 schreef polderturk het volgende:
Rechter kan geen algemeen verbod opleggen. Alleen aan de gedaagde.
pi_145538635
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:01 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
Maar even alle gekheid op een stokkie.. Ik zie niet in waarom het veranderd moet worden. Ik snap een aantal punten wel, maar dan wil ik ze niet uit de mond horen van dat zielige mannetje Quincy. Dat is iemand die nog de kleur van chocola wil laten veranderen, omdat de chocoladekleur zgn racisme uit zou lokken.
Maar dan zie ik berichten over fucking stroopwafelpiet, regenboogpiet en ronald mc donald piet.. politiek correct jankerig herschreven liedjes _O- _O- Om te janken. Hou het dan bij een piet met roetvegen, dan blijf je bij het verhaal. Hoe valt stroopwafelpiet nou ooit uit te leggen aan je kinderen? _O- _O-
Ik ga straks aan een kindje in mijn omgeving gewoon de echte Sinterklaasliedjes leren en aan hem een CD geven met die teksten. Want al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed. O+
Wedden dat het beter aanslaat dan de verneukte tekstjes? :)
#NoDAPL
pi_145538665
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:04 schreef maan_man het volgende:

[..]

Rechter kan geen algemeen verbod opleggen. Alleen aan de gedaagde.
Ook niet als een rechter bepaalt dat zwarte piet racistisch is?
pi_145538700
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 17:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Neuh, iemand die zo'n belachelijke toon aanslaat wordt neergezet als NSB'er.
Gelukkig kunnen de meeste NL'ers die voor ZP zijn nog gewoon normaal reageren.
Anton M is niet jezelf neerzetten als NSBer? of had je de Mussert verwijzing gemist?
Duidelijk een haatzaai mailtje om alweer Pro Zwarte Piet kamp neer te zetten als racisten
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_145538818
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Papa, waarom loopt Pinky met haar handtasje daar naast Zwarte Piet?
Ja, eh, dit jaar heeft Sinterklaas besloten om naast Zwarte Piet ook Teletubbies in diens te nemen.
Waarom? Ja, eh, geen idee.
Waarom was dat vorig jaar niet en twee jaar geleden niet en nu wel? Ja, eh, ...
Succes ermee. :)
Je kunt gewoon zeggen dat Zwarte Piet zijn gekleurde familieleden mee heeft genomen.

Ik weet inmiddels uit ervaring dat je een 4-jarige alles wijs kunt maken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_145538874
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:08 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Anton M is niet jezelf neerzetten als NSBer? of had je de Mussert verwijzing gemist?
Duidelijk een haatzaai mailtje om alweer Pro Zwarte Piet kamp neer te zetten als racisten
Dat lijkt mij niet eens nodig. De creatieve leuzen die voorbijkomen op Facebook hebben daar al voldoende voor gezorgd.
pi_145538967
Ik begrijp helemaal niets van het hele gedoe. Ik ken het verhaal niet anders, dan dat Sinterklaas de slaven zou hebben bevrijd, en dat die voormalige slaven vervolgens uit dankbaarheid en tegen betaling van een goed loon en uit vrije wil voor Sinterklaas wilden werken.

Daarbij is Sinterklaas een Turk, en had hij vast ook een tintje anders dan van de Spaanse zon. Misschien is hij door ouderdom wat bleek gaan zien?

Er zijn nu eenmaal blanke mensen, mensen met een tintje en wat donkerder gekleurde mensen. Maar paarse en goudgele mensen, die bestaan niet. Ik vind het juist racistisch om de donkere huidskleur te verbannen? Wat is er mis met een bruine of zwarte huid?
pi_145539014
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat lijkt mij niet eens nodig. De creatieve leuzen die voorbijkomen op Facebook hebben daar al voldoende voor gezorgd.
Ja mensen op facebook...
Sorry dat mailtje komt op mij over als iemand die op een hele doorzichtige domme manier het Pro Zwarte Piet kamp als Nazi's wil neerzetten.
Hij had veel simpeller kunnen maileen onder Piet Voor Vrijheid ...maar juist het gebruik van de naam mussert in combinatie met dat soort taal... nepperij van een Quinsypijpert
pi_145539041
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]

Wedden dat het beter aanslaat dan de verneukte tekstjes? :)
Hangt er van af hou oud ze zijn. Op de basisschool kwamen mijn klasgenootjes er al vrij vroeg achter dat ze "zie ginds komt de stoomboot weer aan, hij drukt op een knopje en vliegt naar de maan" leuker vonden dan die andere meuk. Dat was dan ook het enige dat ze zongen als er geen snoep te vangen viel.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_145539048
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:16 schreef Tayu het volgende:
Ik begrijp helemaal niets van het hele gedoe. Ik ken het verhaal niet anders, dan dat Sinterklaas de slaven zou hebben bevrijd, en dat die voormalige slaven vervolgens uit dankbaarheid en tegen betaling van een goed loon en uit vrije wil voor Sinterklaas wilden werken.
Daarbij is Sinterklaas een Turk, en had hij vast ook een tintje anders dan van de Spaanse zon. Misschien is hij door ouderdom wat bleek gaan zien?
Er zijn nu eenmaal blanke mensen, mensen met een tintje en wat donkerder gekleurde mensen. Maar paarse en goudgele mensen, die bestaan niet. Ik vind het juist racistisch om de donkere huidskleur te verbannen? Wat is er mis met een bruine of zwarte huid?
Uh Sinterklaas was een Griek , die Bischop was in Myra..nu gelegen in Turkije.
pi_145539083
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:18 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Hangt er van af hou oud ze zijn. Op de basisschool kwamen mijn klasgenootjes er al vrij vroeg achter dat ze "zie ginds komt de stoomboot weer aan, hij drukt op een knopje en vliegt naar de maan" leuker vonden dan die andere meuk. Dat was dan ook het enige dat ze zongen als er geen snoep te vangen viel.
Sinterklaas op de pot.

Ook zo'n klassieker.
pi_145539084
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:18 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Uh Sinterklaas was een Griek , die Bischop was in Myra..nu gelegen in Turkije.
Griekenland heeft lange tijd tot het Ottomaanse rijk behoort, maar andersom is dat toch nooit het geval geweest?
pi_145539122
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:18 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Zelfde Niveau als:
... zet hem op de pot
laat hem lekker stinken
...Deur op slot
7 dagen later
..deur weer open
wat zie je dan..
....duuuuuh zak van sinterklaas

aahhhh jeugdsentiment
pi_145539189
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:19 schreef Tayu het volgende:
[..]
Griekenland heeft lange tijd tot het Ottomaanse rijk behoort, maar andersom is dat toch nooit het geval geweest?
Oh dat is een goeie ...Het is inderdaad Sint kwam uit wat (tegenwoordig) griekenland is en Myra ligt (tegenwoordig) in turkije...Geen Idee wie dibs had of heeft
pi_145539232
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:23 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Oh dat is een goeie ...Het is inderdaad Sint kwam uit wat (tegenwoordig) griekenland is en Myra ligt (tegenwoordig) in turkije...Geen Idee wie dibs had of heeft
Als Myra nu nog altijd in Turkije ligt, dan was dat ten tijde dat Griekenland ook tot Turkije behoorde iig zeker het geval ;)
pi_145539233
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 18:16 schreef Tayu het volgende:
Sinterklaas was een Griek die woonde in Turkije voordat de Turken een moordcampagne startten. Owja arme moslims voor de kruistochten. Kunnen we nog wat herstelbetalingen doen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')