quote:
Robin van Persie
De eerste keer dat je me echt opviel was toen ik nog op Noord zat en jij Chivu een vies duwtje in z’n rug gaf, waarop Ajax uiteindelijk 1-1 speelde. Zonder Wikipedia er bij te pakken gok ik dat dit de laatste keer was dat Rotterdam Zuid punten mee terug uit Amsterdam nam, maar dat terzijde.
De tweede keer dat ik je live zag spelen stak je er met kop en schouders bovenuit, je was by far de beste man op het veld. Het was een wedstrijd op De Toekomst die jij je ook vast nog wel kan herinneren.
Persoonlijk snap ik nog steeds niet hoe iemand het in zijn stomme hoofd haalt een voetbalveld te betreden waar Marco van Basten op loopt maar andere Amsterdammers dachten daar die avond duidelijk anders over en hebben je de stad uit gejaagd. Onbegrijpend en afkeurend ben ik weg gegaan en ergens, mede geïnspireerd door jouw techniek en balvastheid die avond, heb ik toen toch wat sympathie voor je gekregen. Ondanks je geboortestad en nep-Marokkaanse accent is je techniek, mij en vele andere opgevallen. De sierlijkheid van Bergkamp met misschien zelfs wel iets meer kracht.
Jouw gezeik in Rotterdam, je vertrek naar London en dat je met een paar vriendjes een meisje hebt gevingerd op een hotelkamer is allemaal redelijk aan me voorbij gegaan. Ik had immers inmiddels een andere held; Klaas Jan Huntelaar. Na de onbegrijpelijke keuze om Huntelaar niet mee naar Duitsland te nemen voor het WK van 2006 heb ik jou met veel interesse gevolgd dat toernooi. Het was veel belovend, maar om echt uit te blinken kwam dat toernooi nog te vroeg voor je.
In het EK in Oostenrijk en Zwitserland speelde Nederland 2 ge-wel-di-ge wedstrijden tegen de finalisten van het WK, Italië en Frankrijk. Iedereen kan zich die wedstrijden nog herinneren maar om eerlijk te zijn, een rol heb jij daar niet in gespeeld. Robben en Sneijder waren dat toernooi, 6 jaar gelden, al zeer beslissend,fanatieke teamplayers en effectief.
De jaren erna, met Van Marwijk als coach van het Nederlands elftal, was jouw basisplaats gegarandeerd. Ik ben zeer benieuwd op welke intieme plekjes jij Bertje vroeger in Rotterdam heb gekieteld maar de trieste man is gewoon verliefd op je. Maar de aan pedofiele adoratie grenzende bewondering van Van Marwijk heeft ons volk het wereldkampioenschap gekost. JIJ hebt ons dat wereldkampioenschap gekost.
1 doelpunt in 8 wedstrijden in Zuid Afrika, net zoveel als Van Bronckhorst? De laffe keuzes van Bert van Marwijk en de schoppartijen van zijn schoonzoon heeft Nederland te schande gezet in 2010 en jij bent daar mede de belichaming van. In de WK finale heb je volgens mij niet 1x sucesvol de baal aangeraakt. Erger nog, 6 maanden later vertel je in een interview tegen The Sun dat de aankomende Champions League wedstrijd met Arsenal de ‘ belangrijkste wedstrijd uit je leven’ is. Jij moet jezelf kapot schamen!
Na 2 jaar een fantastische EK kwalificatie met Klaas Jan Huntelaar als vaste nummer 9 gespeeld te hebben kwalificeert Nederland zich met het grootste gemak voor het EK in Polen. Maar wat schetst onze grote verbazing, kort voor het EK gooit Van Marwijk het systeem en de vaste spits weer overboord. Met chaos, irritatie en een andermaal mislukt toernooi als gevolg. Jij hebt er geen last van, jij staat lekker te bellen, geeft geen persconferenties, scoort 1 doelpuntje in 3 wedstrijden en weet perfect in de media andere de schuld te geven.
Zo langzamerhand begin ik te beseffen dat jij geen teamspeler bent, egoïstisch, misplaatst arrogant, de rottende plek in elke selectie. Je grootheidswaanzin plakt inmiddels ook aan je vrouw, want zij vind dat jij de beste van de wereld bent, en iedere prijsuitreiking die iets anders zegt klopt niet. Ik zou persoonlijk uit voorzorg haar Twitteraccount dicht gooien uit respect voor de echte sterren van het hedendaagse voetbal. Winnaars als Messi, Ronaldo, Zlatan, Robben, Iniesta enzovoorts. Spelers die al hun hele loopbaan prijzen winnen ipv de 3 prijzen die jij hebt. Hebben jij en vrouwlief thuis wel TV of kijken jullie de hele dag geilend naar jou in de spiegel?
Dit jaar was weer zo’n hoogtepunt in je zelfbevlekking. Louis van Gaal had waarschijnlijk van Bert Van Marwijk gehoord wat voor trucjes jij allemaal met je tong kan en ging pontificaal met jou als zijn nieuwe toyboy op de tribune bij binnenlandse voetbalwedstrijden zitten.
Nou staan jouw voetbalkwaliteiten niet echt ter discussie; mooi doelpunt joh tegen het invalide Spanje en nog eentje tegen Australië maar verder heb je ook dit toernooi weer he-le-maal niets toegevoegd. Ik begrijp het wel, je was lang geblesseerd dit seizoen en het was erg warm in Brazilië. Maar in de geest van een TEAMsport was het beter geweest om met Huntelaar te spelen, fit, scherp, gedreven. Maar goed, dat was weer de keuze van de bondscoach en iedereen zou, net als jij, willen spelen.
De reden waarom ik hoop dat jij nooit meer voor het Nederlands elftal speelt zit hem in veel kleinere dingen. Je opgefokte reactie naar een journalist die naar de ‘ Schaduw van Robben’ vraagt. Een groot aanvoerder voedt een uitblinkende speler, jij dacht de concurrentie aan te moeten gaan. Je stompzinnige reactie op je wissel tegen Mexico, terwijl we 10 minuten daarvoor heldhaftig gekwalificeerd zijn sprak onze aanvoerder mokkend; “ tja, deze keer pakt de wissel goed uit”
En als klap op de vuurpijl je gebaartjes en zielige fitty met Pierre van Hooidonk tijdens en na de troostfinale. Iedere speler stapt bezweet naar Jack van Gelder, als kerels. Maar niet Robin van Persie, hij staat boven het volk, eerst douchen, haartjes glad, en dan op nationale tv een kleuterschool gesprek voeren tegen iemand die totaal gelijk had in zijn kritiek. Je hebt dit WK maximaal op 70% van je kunnen gespeeld, meer zat er niet in. Wees dan een kerel en gedraag je daarnaar.
3 WK’s en 2 EK’s op je CV en het enige wat de hele wereld zich nog van jou gaat herinneren is die kopbal tegen Spanje en je fucking irritante gedrag. Mooie interlandloopbaan zou ik zeggen!
Arjen Robben is de echte aanvoerder van Oranje, dat heeft iedereen gezien. Huntelaar is voor mij de beste nummer 9 van Nederland. Wat Hiddink verder met jou doet in het elftal interesseert me niet meer, maar je zal hem vast wel even geil kietelen.
bron -
https://johnkirwanblog.wordpress.com/2014/07/18/robin-van-persie/Mooi, oud, stukje... maar weer helemaal relevant. Waarschijnlijk te lang voor de wat simpelere mensen.