abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145471836
Wij willen graag een spaarrekening gaan beginnen voor onze zoon van 3 maanden. En we zijn daarvoor op zoek naar de financieel gunstigste optie.

Wie kan ons adviseren?

- Doel is om een bedrag uit te laten keren voor zijn studie, op zeg 18-jarige leeftijd
- We willen maandelijks een bedrag opzij zetten, en dat zal een bedrag zijn dat we ook 100% zeker kunnen missen. We hoeven dus geen escape dat we nog de beschikking kunnen krijgen over het spaarsaldo.
- Mijn moeder wil ook graag een spaarrekening, en ook mijn schoonouders willen iig eenmalig een spaarbedrag geven. Volgens mij is het niet handig om daar een aparte rekening van te maken. Maar het is ook weer niet leuk om alles 'op de grote hoop' te doen.
- Ons is geadviseerd om nu niet voor een vast rentepercentage met lange looptijd te kiezen, omdat de rente nu zo ontzettend laag is.

Dat laatste maakt het voor ons nogal moeilijk. Geen idee wat nu namelijk het slimste is om te doen? Advies is welkom!
pi_145472162
Wij hebben via de ing gewoon online een spaarrekening gekoppeld aan onze account. Heel makkelijk. :)
Make my day!
pi_145472296
Wij hebben een groei rekening van de ING. Ook gekoppeld aan onze account. Elke maand gaat er 50 euro's op.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_145473328
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 21:38 schreef Emooi het volgende:
- Doel is om een bedrag uit te laten keren voor zijn studie, op zeg 18-jarige leeftijd
Dit is wel een belangrijk puntje denk ik. Je wilt natuurlijk (waarschijnlijk ;)) voorkomen dat hij op zijn 18e verjaardag een smak geld krijgt en denk: toedeledokie, ik ga hier lekker van naar Ibiza om wat meiden te versieren :W

Je kan dan wel zeggen dat hij het voor zijn studie móet gebruiken, maar als je de rekening nu op zijn naam opent (bijvoorbeeld die Groei-rekening van de ING) krijgt hij gewoon op zijn 18e verjaardag de beschikking over het geld en hebben jullie daar niks meer over te zeggen. Ook al is die rekening nu gekoppeld aan die van jullie.

Een andere optie is dus gewoon een extra rekening of spaarrekening te openen op jouw eigen naam en die over te zetten zodra hij 18 is en je zeker weet dat hij het voor studie/belangrijke zaken gaat gebruiken :)
pi_145474278
Als je wilt dat het geld voor studie gebruikt wordt kun je beter een trust opzetten met een trustee die beslist waar dat geld aan besteed wordt :Y
-XOXO-
pi_145475415
Ik vind het lastig. Wij gaan ook een groeirekening openen bij ING, maar wat betreft sparen... Lastig. Tuurlijk wil je sparen voor je kind. Maar hoe weet je of het geld wat je nu spaart nog evenveel waard is 18 jaar later? Kan je dan niet beter van het geld wat je nu wilt sparen misschien dingetjes kopen die nu nuttig zijn voor kindje?

Zoals ik zei, lastig :)
pi_145475436
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 22:03 schreef Dyre het volgende:

[..]

Dit is wel een belangrijk puntje denk ik. Je wilt natuurlijk (waarschijnlijk ;)) voorkomen dat hij op zijn 18e verjaardag een smak geld krijgt en denk: toedeledokie, ik ga hier lekker van naar Ibiza om wat meiden te versieren :W

Je kan dan wel zeggen dat hij het voor zijn studie móet gebruiken, maar als je de rekening nu op zijn naam opent (bijvoorbeeld die Groei-rekening van de ING) krijgt hij gewoon op zijn 18e verjaardag de beschikking over het geld en hebben jullie daar niks meer over te zeggen. Ook al is die rekening nu gekoppeld aan die van jullie.

Een andere optie is dus gewoon een extra rekening of spaarrekening te openen op jouw eigen naam en die over te zetten zodra hij 18 is en je zeker weet dat hij het voor studie/belangrijke zaken gaat gebruiken :)
Dit.
Het geld is bedoeld voor studie, eigen woning, zoiets.
Niet voor stappen, vakanties of, god verhoedde me, drugs.
Make my day!
pi_145475521
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 22:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind het lastig. Wij gaan ook een groeirekening openen bij ING, maar wat betreft sparen... Lastig. Tuurlijk wil je sparen voor je kind. Maar hoe weet je of het geld wat je nu spaart nog evenveel waard is 18 jaar later? Kan je dan niet beter van het geld wat je nu wilt sparen misschien dingetjes kopen die nu nuttig zijn voor kindje?

Zoals ik zei, lastig :)
Waar denk je dan aan? Dingetjes die nu nuttig zijn...
Make my day!
pi_145483968
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 21:38 schreef Emooi het volgende:
voor studie en met 18jaar zijn twee verschillende dingen.
Wat als je kind met 16/17 gaat studeren en de spaarrekening staat vast tot 18?
  Moderator maandag 13 oktober 2014 @ 10:06:18 #10
5428 crew  miss_sly
pi_145483987
En zit je niet met schenkingsproblemen als je een groot bedrag dan ineens overdraagt?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_145484047
Wij hebben voor elk kind een jeugdspaarrekening bij de ASN bank. Storten we elke maand een klein bedrag op, en een keer per jaar wat meer. Staat op naam van de kinderen. Op hun 18e verjaardag krijgen ze er beschikking over, en dan mogen ze het uitgeven hoe ze willen. Daar ga ik geen voorwaarden aan stellen hoor. Ik hoop ze zodanig op te voeden dat ze het 'verstandig' uitgeven, maar als ze het net als mijn broer allemaal op willen blowen, moeten ze dat doen. Ik snap niet zo goed dat zo veel ouders daar voorwaarden aan stellen.
pi_145484048
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:06 schreef miss_sly het volgende:
En zit je niet met schenkingsproblemen als je een groot bedrag dan ineens overdraagt?
Niet als je de rekening op naam van het kind opent, wat meestal zo is bij die groei-rekeningen. Het wordt gekoppeld aan de rekening van de ouders, en tot ze 18 zijn mogen ze er niet bij. Maar het nadeel is (vind ik dan) dat het vanaf hun 18e verjaardag allemaal in 1 keer vrij op te nemen is.
  Moderator maandag 13 oktober 2014 @ 10:13:01 #13
5428 crew  miss_sly
pi_145484091
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:10 schreef Bleie het volgende:
Wij hebben voor elk kind een jeugdspaarrekening bij de ASN bank. Storten we elke maand een klein bedrag op, en een keer per jaar wat meer. Staat op naam van de kinderen. Op hun 18e verjaardag krijgen ze er beschikking over, en dan mogen ze het uitgeven hoe ze willen. Daar ga ik geen voorwaarden aan stellen hoor. Ik hoop ze zodanig op te voeden dat ze het 'verstandig' uitgeven, maar als ze het net als mijn broer allemaal op willen blowen, moeten ze dat doen. Ik snap niet zo goed dat zo veel ouders daar voorwaarden aan stellen.
Zo doen wij het inderdaad ook en met hetzelfde idee.

Alsnog zou ik wel de spaaroptie willen met het beste rendement, maar ik weet zo ook niet wat dat is.
  Moderator maandag 13 oktober 2014 @ 10:14:11 #14
5428 crew  miss_sly
pi_145484117
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:10 schreef Dyre het volgende:
[..]
Niet als je de rekening op naam van het kind opent, wat meestal zo is bij die groei-rekeningen. Het wordt gekoppeld aan de rekening van de ouders, en tot ze 18 zijn mogen ze er niet bij. Maar het nadeel is (vind ik dan) dat het vanaf hun 18e verjaardag allemaal in 1 keer vrij op te nemen is.
Ja, weet ik, maar iemand hierboven zei dat je het op je eigen naam moest doen en dan kon je het op de 18e verjaardag overdragen, zodat je zeker weet dat het aan de juiste dingen (naar de mening van de ouders dan) wordt uitgegeven
.
pi_145484146
Oh, ik had niet gezien dat je die reactie bedoelde, dan heb ik niks gezegd, want hoe dat werkt weet ik niet :P
pi_145484320
Tja, een gewone spaarrekening geeft niet zo veel rendement, dat weet ik ook wel, maar het is wel makkelijk, en dat vind ik ook wat waard. Als we in de toekomst meer of minder kunnen missen per maand, kunnen we dat makkelijk veranderen.

En over schenken: je mag nu geloof ik als ouders eenmalig iets van ¤ 30.000 aan je kind schenken, belastingvrij, dus dat is best veel.
pi_145484505
Wij hebben ook die ING groei rekening, en we sparen wel maandelijks, maar wij zien het als spaargeld dat ten behoeve van onze zoon gebruikt kan worden door ons. Niet als zijn geld. Dus ook voor een dure schoolreis, een zomerkamp, een autostoel, etc., mocht dat nodig of gewenst zijn. We wilden het dus niet 18 jaar vast zetten maar er gewoon bij kunnen. De bedoeling is dus niet om hem op z'n 18e een zak geld mee te geven om vrij uit te geven. Maar misschien wel een bijdrage voor rijles of zo. Maar voor die tijd moeten we het dus inderdaad even overhevelen naar onze eigen rekening als we niet willen dat hij er zelf bij kan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mineola op 13-10-2014 10:44:51 ]
pi_145485186
Ik denk niet dat het verstandig is om de gemiddelde 18 jarige in een keer 30.000 euro of meer
te schenken.
Make my day!
  Moderator maandag 13 oktober 2014 @ 11:07:04 #19
5428 crew  miss_sly
pi_145485335
Het zal in ons geval ook geen 30.000 euro zijn :D Maar hopelijk, als het met sparen een beetje lekker gaat, toch wel iets van 10.000 euro.

Waarom denk je trouwens dat dat niet verstandig is?
pi_145485577
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 11:07 schreef miss_sly het volgende:
Het zal in ons geval ook geen 30.000 euro zijn :D Maar hopelijk, als het met sparen een beetje lekker gaat, toch wel iets van 10.000 euro.
Waarom denk je trouwens dat dat niet verstandig is?
Omdat ik denk dat de gemiddelde 18 jarige nog niet volwassen genoeg is om lange termijn beslissingen met dit soort bedragen te maken.
Het is nog een puberbrein. :)
Hersenen zijn pas rond de 25ste volgroeid.
"Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat de hersenen van adolescenten anders werken bij taken waarbij vooruit moet worden gepland, of impulsen moeten worden onderdrukt. "
Link

Ik zou er eerder voor kiezen om zelf ieder jaar college-geld plus boeken etc te betalen als ouder (of rijles, of wat dan ook).
Make my day!
  Moderator maandag 13 oktober 2014 @ 11:22:40 #21
5428 crew  miss_sly
pi_145485754
De gemiddelde 18-jarige moet toch al best grote beslissingen nemen, zoals over studie.
Ik hoop dat wij tegen de tijd dat onze dochter 18 is haar voldoende hebben begeleid om haar te doen beseffen dat ze geld maar één keer uit kan geven en dat ze daar beter goed over na kan denken. Of een bestemming voor hebben waar ze daadwerkelijk iets aan heeft. Ik denk dat het zeer zeker wel mogelijk is en ik vertrouw er vooralsnog op dat dat goed komt.

En anders is het een erg dure les, als ze een weekendje New York plant en alles uitgeeft aan shoppen en teruggekomen in Nederland iedere keer hard moet sparen voor collegegeld, voor die wereldreis of om een kamer/huisje in te richten ;)
  maandag 13 oktober 2014 @ 11:30:14 #22
431402 EigenwijzeMuffin
Bakt die zooi op 180graden
pi_145485954
Mijn vrouw en ik leggen elke maand 100 Euro voor onze dochter neer. Los van giften van opa's en oma's en andere bijkomstigheden. Elke maand 100 Eu voor 18 jaar lang leggen wij gewoon op onze spaarrekening. Zodra ze 18 zijn krijgen ze het rijbewijs (aantal voorwaarde aan verbonden die wij gaan bespreken met haar als ze 15-16 wordt) en zodra ze wil studeren kan het rest bedrag worden aangebroken.

Mijn vrouw en ik zijn er eigenlijk heel simpel in; wij verdienen het geld en willen dan ook dat het op een (naar ons idee) verstandige wijze wordt gebruikt. Lees; studie en rijbewijs.

Mocht het zo zijn dat onze dochter besluit niet te willen rijden of niet te willen studeren; prima het is haar leven. Zolang ze maar gelukkig is/wordt(cliché I know).

In het geval dat ze geen rijbewijs wil of niet wil studeren kunnen mijn vrouw en ik van dat geld mooi een leuk reisje Japan maken of elders 2 weken cultuur snuiven. :)

TL;DR

Wij sparen, wij bepalen.
pi_145485999
Poe, hij/zij zal het maar opmaken aan een reis om dan voor studiekosten weer aan te kloppen bij pa en moe.

Overigens hebben mijn ouders nooit voor mij gespaard (dat heb ik zelf wel gedaan). Wiens ouders hebben dat wel gedaan eigenlijk?
Mijn studieboeken en collegegeld hebben ze wel altijd betaald, van hun eigen spaarrekening.
Professioneel gifmenger.
pi_145486011
Wij hebben een regenboog rekening vd Rabobank. Gaat elke maand 30 euro op.
pi_145486090
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 11:22 schreef miss_sly het volgende:
De gemiddelde 18-jarige moet toch al best grote beslissingen nemen, zoals over studie.
Ik hoop dat wij tegen de tijd dat onze dochter 18 is haar voldoende hebben begeleid om haar te doen beseffen dat ze geld maar één keer uit kan geven en dat ze daar beter goed over na kan denken. Of een bestemming voor hebben waar ze daadwerkelijk iets aan heeft. Ik denk dat het zeer zeker wel mogelijk is en ik vertrouw er vooralsnog op dat dat goed komt.
En anders is het een erg dure les, als ze een weekendje New York plant en alles uitgeeft aan shoppen en teruggekomen in Nederland iedere keer hard moet sparen voor collegegeld, voor die wereldreis of om een kamer/huisje in te richten ;)
Het heeft niet altijd te maken met opvoeding en begeleiding. De hersens van de puber zijn gewoon nog niet volgroeid. Ze kunnen nog niet goed lange termijn planningen aan.
Dus mocht ze het geld uitgeven aan andere zaken dan jij voor ogen hebt: Neem het haar dan niet kwalijk. :)
Make my day!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')