Dit is wel een belangrijk puntje denk ik. Je wilt natuurlijk (waarschijnlijkquote:Op zondag 12 oktober 2014 21:38 schreef Emooi het volgende:
- Doel is om een bedrag uit te laten keren voor zijn studie, op zeg 18-jarige leeftijd
Dit.quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:03 schreef Dyre het volgende:
[..]
Dit is wel een belangrijk puntje denk ik. Je wilt natuurlijk (waarschijnlijk) voorkomen dat hij op zijn 18e verjaardag een smak geld krijgt en denk: toedeledokie, ik ga hier lekker van naar Ibiza om wat meiden te versieren
Je kan dan wel zeggen dat hij het voor zijn studie móet gebruiken, maar als je de rekening nu op zijn naam opent (bijvoorbeeld die Groei-rekening van de ING) krijgt hij gewoon op zijn 18e verjaardag de beschikking over het geld en hebben jullie daar niks meer over te zeggen. Ook al is die rekening nu gekoppeld aan die van jullie.
Een andere optie is dus gewoon een extra rekening of spaarrekening te openen op jouw eigen naam en die over te zetten zodra hij 18 is en je zeker weet dat hij het voor studie/belangrijke zaken gaat gebruiken
Waar denk je dan aan? Dingetjes die nu nuttig zijn...quote:Op zondag 12 oktober 2014 22:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind het lastig. Wij gaan ook een groeirekening openen bij ING, maar wat betreft sparen... Lastig. Tuurlijk wil je sparen voor je kind. Maar hoe weet je of het geld wat je nu spaart nog evenveel waard is 18 jaar later? Kan je dan niet beter van het geld wat je nu wilt sparen misschien dingetjes kopen die nu nuttig zijn voor kindje?
Zoals ik zei, lastig
voor studie en met 18jaar zijn twee verschillende dingen.quote:Op zondag 12 oktober 2014 21:38 schreef Emooi het volgende:
- Doel is om een bedrag uit te laten keren voor zijn studie, op zeg 18-jarige leeftijd
Niet als je de rekening op naam van het kind opent, wat meestal zo is bij die groei-rekeningen. Het wordt gekoppeld aan de rekening van de ouders, en tot ze 18 zijn mogen ze er niet bij. Maar het nadeel is (vind ik dan) dat het vanaf hun 18e verjaardag allemaal in 1 keer vrij op te nemen is.quote:Op maandag 13 oktober 2014 10:06 schreef miss_sly het volgende:
En zit je niet met schenkingsproblemen als je een groot bedrag dan ineens overdraagt?
Zo doen wij het inderdaad ook en met hetzelfde idee.quote:Op maandag 13 oktober 2014 10:10 schreef Bleie het volgende:
Wij hebben voor elk kind een jeugdspaarrekening bij de ASN bank. Storten we elke maand een klein bedrag op, en een keer per jaar wat meer. Staat op naam van de kinderen. Op hun 18e verjaardag krijgen ze er beschikking over, en dan mogen ze het uitgeven hoe ze willen. Daar ga ik geen voorwaarden aan stellen hoor. Ik hoop ze zodanig op te voeden dat ze het 'verstandig' uitgeven, maar als ze het net als mijn broer allemaal op willen blowen, moeten ze dat doen. Ik snap niet zo goed dat zo veel ouders daar voorwaarden aan stellen.
Ja, weet ik, maar iemand hierboven zei dat je het op je eigen naam moest doen en dan kon je het op de 18e verjaardag overdragen, zodat je zeker weet dat het aan de juiste dingen (naar de mening van de ouders dan) wordt uitgegevenquote:Op maandag 13 oktober 2014 10:10 schreef Dyre het volgende:
[..]
Niet als je de rekening op naam van het kind opent, wat meestal zo is bij die groei-rekeningen. Het wordt gekoppeld aan de rekening van de ouders, en tot ze 18 zijn mogen ze er niet bij. Maar het nadeel is (vind ik dan) dat het vanaf hun 18e verjaardag allemaal in 1 keer vrij op te nemen is.
Omdat ik denk dat de gemiddelde 18 jarige nog niet volwassen genoeg is om lange termijn beslissingen met dit soort bedragen te maken.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:07 schreef miss_sly het volgende:
Het zal in ons geval ook geen 30.000 euro zijnMaar hopelijk, als het met sparen een beetje lekker gaat, toch wel iets van 10.000 euro.
Waarom denk je trouwens dat dat niet verstandig is?
Het heeft niet altijd te maken met opvoeding en begeleiding. De hersens van de puber zijn gewoon nog niet volgroeid. Ze kunnen nog niet goed lange termijn planningen aan.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:22 schreef miss_sly het volgende:
De gemiddelde 18-jarige moet toch al best grote beslissingen nemen, zoals over studie.
Ik hoop dat wij tegen de tijd dat onze dochter 18 is haar voldoende hebben begeleid om haar te doen beseffen dat ze geld maar één keer uit kan geven en dat ze daar beter goed over na kan denken. Of een bestemming voor hebben waar ze daadwerkelijk iets aan heeft. Ik denk dat het zeer zeker wel mogelijk is en ik vertrouw er vooralsnog op dat dat goed komt.
En anders is het een erg dure les, als ze een weekendje New York plant en alles uitgeeft aan shoppen en teruggekomen in Nederland iedere keer hard moet sparen voor collegegeld, voor die wereldreis of om een kamer/huisje in te richten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |