abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145424710
Recentelijk ben ik gevraagd om secretaris van een stichting te worden. Mij is verteld dat dit vooral een symbolische functie is, waarvoor ik (vrijwel) geen werkzaamheden zal moeten vervullen. Wel is mij beloofd dat ik vertalingen en andere tekstuele diensten voor de stichting kan verrichten en dat ik deze kan factureren (bezit voor de werkzaamheden een VAR).

Kan dit? Op google vind ik er maar weinig informatie over; ik zie alleen dat ik niet in loondienst van de stichting mag werken.

Ook ben ik bezorgd over eventuele verantwoordelijkheden of aansprakelijkheden die dit met zich meebrengt waaraan ik niet gedacht heb.

[ Bericht 12% gewijzigd door JohnDDD op 11-10-2014 12:42:16 ]
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_145425224
Waarom wil die stichting dat dan?
pi_145425685
Je begint zelf al over aansprakelijkheden: besef je goed dat als je te maken hebt met een stichting die vennootschapsbelasting betaalt, je aansprakelijk kunt worden gesteld voor belastingschulden van de stichting. Ook als je daar niet vanaf wist en je collegae je een poot aan naaien.
pi_145432649
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 12:58 schreef DonJames het volgende:
Waarom wil die stichting dat dan?
nou ja het hebben van een secretaris is verplicht...
pi_145432657
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:19 schreef Tchock het volgende:
Je begint zelf al over aansprakelijkheden: besef je goed dat als je te maken hebt met een stichting die vennootschapsbelasting betaalt, je aansprakelijk kunt worden gesteld voor belastingschulden van de stichting. Ook als je daar niet vanaf wist en je collegae je een poot aan naaien.
nee vennootschapsbelasting bestaat hier niet, het gaat om een stichting die bij notariële akte heeft laten vastleggen dat er geen winstoogmerk is

rest mij wel nog de vraag of ik idd als secretaris facturen mag sturen aan de stichting
pi_145432730
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 17:59 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
nou ja het hebben van een secretaris is verplicht...
En dat is jouw probleem omdat?
pi_145432817
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 18:05 schreef _Arthur het volgende:
[..]
En dat is jouw probleem omdat?
het is meer een deal in de zin van:
als je als secretaris plaatsneemt in het bestuur, dan krijg jij alle vertaal- en schrijfopdrachten gelieerd aan de activiteiten van de stichting die je dan vervolgens kunt factureren.

de vraag is een beetje of dat dus wettelijk allemaal kan en mag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')