Waar gaat dat heen met ons land? Dat militairen en zeker VeVa leerlingen niet meer in uniform mogen reizen dat begrijp ik. In je eentje begin je als 16 jarige ROC leerling gewoon weinig tegen een gek met een mes of een groepje malloten.quote:Militairen angstig voor oefening centrum Utrecht
door Roy Klopper
UTRECHT -
Terwijl krijgsmachtuniformen in de bus en trein taboe zijn vanwege terreurdreiging, stuurt Defensie vrijdag wel 200 militairen onbewapend het drukke centrum van Utrecht in.
De in gevechtstenue opererende leden van het 1 Civiel en Militair Interactiecommando (Cimic) moeten vrijdag zelfs lukraak passanten op straat aanspreken teneinde informatie uit te wisselen. Defensie wil bij deze ’Oefening Borculo’ zo natuurgetrouw mogelijk situaties in missiegebieden nabootsen.
'Vol ornaat'
Vanwege bedreigingen vanuit jihadistische hoek zijn ettelijke militairen angstig voor deze training in de binnenstad. „Het is toch vreemd dat wij in vol ornaat tussen het publiek worden gedropt, terwijl de situatie even verderop zo onveilig wordt geacht dat we niet in uniform mogen reizen”, aldus reservisten onder de deelnemers.
Ze voelen ’grote terughoudendheid’ bij het spontaan aanspreken van passanten. Menigeen had de oefening liever verplaatst gezien naar een bewaakt kazerneterrein, met collega’s in de rol van burger. Ook de bouw van een militair tentenkamp op het Domplein in Utrecht, waarin omstanders informatie krijgen over de Cimic-eenheid, doet veel wenkbrauwen fronzen.
Landmachtkapitein Leo van der West is overtuigd van de veiligheid van de 200 oefenende militairen. „Er zijn voldoende extra veiligheidsmaatregelen genomen. Zo opereren de militairen groepsgewijs.”
quote:
quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 11:46 schreef Leandra het volgende:
Ze moeten die oefening in Kanaleneiland houden, niet ongewapend natuurlijk.
Ja, als men dan toch waarde aan realisme hecht.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 11:46 schreef Leandra het volgende:
Ze moeten die oefening in Kanaleneiland houden, niet ongewapend natuurlijk.
Valt behoorlijk op, iddquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 11:47 schreef Loveless85 het volgende:
Jouw obsessie met VeVa en defensie begint ook extreme vormen aan te nemen
Mag hopen dat ze daar wél gewapend zijn.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 11:51 schreef Ferdo het volgende:
Nou, dat wordt nog wat als ze echt naar oorlogsgebied worden uitgezonden.
Niet elke missie is met wapens?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 12:03 schreef Dagonet het volgende:
Ik mis even waarom ze geen wapens mee krijgen? Hoe natuurgetrouw is het dat je in missiegebieden mensen aanspreekt zonder dat je bewapend bent? Dat beinvloedt ook de reactie van de aangesprkene.
Ze willen denk ik geen paniek zaaien, aangezien er ongetwijfeld wat mensen flippen als er ineens 200 militairen bewapend door Utrecht hobbelen. Aan de andere kant, je kan ze toch wel een handwapen meegeven, pistooltje dit dat. Dat je er niet met een M16 gaat rondlopen kan ik begrijpen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 12:03 schreef Dagonet het volgende:
Ik mis even waarom ze geen wapens mee krijgen? Hoe natuurgetrouw is het dat je in missiegebieden mensen aanspreekt zonder dat je bewapend bent? Dat beinvloedt ook de reactie van de aangesprkene.
Als we militairen op pad sturen zonder wapens in missiegebieden zou me dat heel erg verbazen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 12:04 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Niet elke missie is met wapens?
Als er geen wapens nodig zijn sturen we ook geen militairen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 12:04 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Niet elke missie is met wapens?
Mwah, dit klinkt gewoon als een ondersteunende tak/missie. Niet iedere militaire eenheid danwel missie is in oorlogsgebied hé, ze worden ook ingezet bij rampen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 12:09 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Als we militairen op pad sturen zonder wapens in missiegebieden zou me dat heel erg verbazen.
"Zeg Jan Soldaat, ga jij even downtown Uruzgan vragen of ze wat verdachts hebben gezien? Laat je wapens maar thuis joh, da's zo'n gedoe."
Humanitaire missie?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 12:09 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Als we militairen op pad sturen zonder wapens in missiegebieden zou me dat heel erg verbazen.
"Zeg Jan Soldaat, ga jij even downtown Uruzgan vragen of ze wat verdachts hebben gezien? Laat je wapens maar thuis joh, da's zo'n gedoe."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |