abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145358452
Hi Allemaal,

In onze keukenruimte liggen tegels. Van het voorjaar hebben wij hier vloerverwarming in laten frezen en de vloer vervolgens afgedekt met grote platen hout voor zolang de keuken nog in verbouwing was.

Inmiddels is het zo ver dat de keuken bijna geleverd wordt, en de stucadoor komt volgende week. Nadat de stucadoor geweest is, willen we graag nieuwe tegels leggen.

De vraag is nu, hoe kunnen we deze het beste over de huidige tegels heen leggen? Daar waar gefreesd is om de leiding te plaatsen is tevens een holle ruimte, hoe kunnen we deze het beste opvullen?

Ik geloof dat de opties zijn:
1. Niet opvullen, gewoon overheen tegelen (freesbanen zijn ca. 15mm breed)
2. Opvullen met egaline (maar kan dat wel met de vloerverwarming? gaat dit niet werken?
3. Gewoon wat extra tegel lijm in smeren.

Graag jullie tips en aanbevelingen!
You know how to curl up like a bitch, don't you, reporter?
pi_145358839
Opvullen met reparatiemortel voor zand/cement vloeren, misschien de sleuf voorbehandelen met een hecht primer. Als je het niet opvult krijg je namelijk lucht tussen je verwarmingsbuis en tegel en lucht isoleert.

Heb je de verwarming wel getest op lekkage? En zitten je buizen in de sleuf geklemd? Anders kunnen ze gaan "drijven" en krijg je geen egale vloer.

En zijn je tegels geschikt voor vloerverwarming? Een kennis van mij had namelijk hele mooie glimmende natuurstenen tegels maar die straalden bijna geen warmte uit terwijl het oppervlak wel 40 °C werd, heel bizar.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_145359146
Thanks! De buizen staan op druk, draaien echter momenteel niet mee. Hoe kan je deze buizen het beste vast zetten zodat ze niet gaan drijven?

Bij de tegels hebben wij daar wel goed op gelet ja, om de te warme voeten te voorkomen ;)
You know how to curl up like a bitch, don't you, reporter?
pi_145361085
freesbanen vooraf aangieten met egaline. Dat geeft de beste vulling. Een holle ruimte rond je slangen geleidt veel minder dan een gevulde ruimte. En tegellijm / zandcement verdicht niet zo goed als egaline. Daarnaast is de tegelzetter enkel geïnteresseerd in meters maken en niet in de werking van jouw vloerverwarming.

Ik denk trouwens dat je niet bang hoeft te zijn voor opdrijven. De slangen zijn immers al gevuld met water. Daarnaast breng je slechts een dunne laag aan.
pi_145363019
Er is dacht ik ook een toevoegingsmiddel voor bij de egaline om de warmtegeleiding te verbeteren.
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_145367745
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 12:49 schreef _VoiD_ het volgende:

Ik denk trouwens dat je niet bang hoeft te zijn voor opdrijven. De slangen zijn immers al gevuld met water. Daarnaast breng je slechts een dunne laag aan.
Water drijft op/in egaline
pi_145368616
Zitten die oude tegels nog wel vast na dat er zoveel in gezaagd is ?
pi_145369835
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 17:12 schreef Toonus het volgende:
Zitten die oude tegels nog wel vast na dat er zoveel in gezaagd is ?
Heel scherp! Kan goed de moeite waard zijn ze eraf te tikken.

Verder zou ik egaline pakken, vloeit er lekker omheen en wordt lekker vlak.

Tegellijm is ook erg duur en krijg je er nooit vullend omheen. Helemaal niet als je het die tegelzetter laat doen. Die papt gewoon om die sleuven heen of er overheen. Dan is je VV opeens nog maar 30% effectief.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')