abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145185179

19 september - Ebola-voorlichtingsteam gedood in Guinee

© epa.
In Guinee zijn acht lijken gevonden na een aanval op een voorlichtingsteam dat de lokale bevolking bewust probeerde te maken van de gevaren van ebola. De lichamen werden ontdekt op het platteland van Guinee nadat een groep lokale bewoners de Guinese gezondheidswerkers hadden aangevallen.
Onder de slachtoffers zijn drie Guinese journalisten van lokale radiostations, een directeur van de regionale gezondheidsdienst en een pastor. Het team werkte in een afgelegen regio in het zuidoosten van Guinee, dat zwaar is getroffen door de uitbraak van ebola. Van drie slachtoffers was de keel doorgesneden, aldus een woordvoerder van de regering.
'De bijeenkomst begon goed, het team werd verwelkomd met tien kolanoten, een traditionele groet', zei een bewoner die bij de voorlichting aanwezig was. 'Pas na de bijeenkomst kwamen er jongeren aan die het team met stenen bekogelden. Ze sleepten een aantal van hen weg en beschadigden hun voertuigen.' Volgens de regeringswoordvoerder zijn inmiddels zes mensen gearresteerd.
Volgens lokale media werden de lichamen gevonden in een tank in een basisschool in Wome, een dorpje in de buurt van de stad Nzerekore in het zuidoosten van Guinee. De ebola-epidemie begon in maart in Guinee en verspreidde zich naar de buurlanden Sierra Leone en Liberia.
De epidemie in het West-Afrikaanse land zorgt voor paniek onder de bevolking. Bewoners van afgelegen dorpen reageren vaak met angst en wantrouwen op hulpverleners van buitenaf. Veel inwoners van de regio willen zelfs niet geloven dat het ebola-virus bestaat en denken dat het slechts 'een uitvinding van blanke mensen' is. Er zijn al verschillende gezondheidsklinieken aangevallen.

'Bedreiging voor vrede en veiligheid'
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties heeft gisteren de ebola-uitbraak in West-Afrika als 'een bedreiging voor de internationale vrede en veiligheid' bestempeld. In een resolutie roept de raad alle landen op gezondheidsexperts, veldhospitaals en medische artikelen beschikbaar te stellen om de snel om zich heen grijpende ziekte te bestrijden.
De door een recordaantal van 130 lidstaten ondersteunde resolutie werd door alle vijftien leden van de Veiligheidsraad aangenomen. Het was pas de tweede keer in de geschiedenis dat de raad zich boog over een zaak die de volksgezondheid betreft; de eerste keer ging het over de hiv/aidsepidemie.

Secretaris-generaal van de VN Ban Ki-moon zei dat het aantal ebolagevallen zich elke drie weken verdubbelt. Hij merkte op dat in de komende zes maanden meer dan 775 miljoen euro nodig is om het virus te bestrijden en kondigde aan daarvoor een spoedmissie op poten te zetten. Het hoofd van de Wereldgezondheidsorganisatie, Margaret Chan, zei dat het virus 'een voorsprong op ons heeft genomen' en nu nodig moet worden ingehaald.

Van deur tot deur
Unicef gaat in Sierra Leone vanaf vandaag drie dagen lang van deur tot deur om voorlichting te geven over ebola. Het advies: vermijd begrafenissen en raak elkaar niet aan, aldus de hulporganisatie.
Alle 1,5 miljoen huishoudens krijgen bezoek van ruim 28 duizend sociale werkers en getrainde vrijwilligers die vertellen hoe besmetting met het dodelijke virus voorkomen kan worden. Ook delen ze zeep uit. Unicef ondersteunt deze campagne van de regering en adviseert inwoners zo veel mogelijk binnen te blijven om verspreiding van het virus te voorkomen.

Unicef maakt zich zorgen over de gevolgen voor de 4,5 miljoen kinderen in de regio. Zij verliezen hun familie, kunnen niet naar school en de artsen zijn te druk met ebola om andere ziektes te behandelen. 'Er sterven op dit moment meer kinderen aan malaria dan voor de ebola-uitbraak vanwege gebrek aan zorg', stelt Unicef.

Volgens officiële cijfers zijn er 2.622 mensen aan ebola overleden. Zeker 5.335 mensen in West-Afrika zijn besmet, maakte de WHO gisteren bekend.

bron: Volkskrant

SPOILER: 21 juli 2014
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_145185540
Je kunt wel moe worden van alle 'sussende geluiden', maar ik word ook vrij moe van de volstrekte paranoia van sommige lieden hier. Bij risico-analyse en -beheersing is het van belang dat je een realistische afweging van de risico's maakt. Dan is een realistisch beeld van hoe besmettelijk de ziekte is en in welke omstandigheden het wordt overgedragen wel zo wenselijk.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 14:07:34 #3
262 Re
Kiss & Swallow
pi_145185595
het andere uiterste was natuurlijk de hype rondom de mexicaanse griep, ook gebaseerd op flinke rampscenario modellen vanuit zuid-amerika
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_145185596
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 14:04 schreef Monolith het volgende:
Je kunt wel moe worden van alle 'sussende geluiden', maar ik word ook vrij moe van de volstrekte paranoia van sommige lieden hier. Bij risico-analyse en -beheersing is het van belang dat je een realistische afweging van de risico's maakt. Dan is een realistisch beeld van hoe besmettelijk de ziekte is en in welke omstandigheden het wordt overgedragen wel zo wenselijk.
Hoe groot is de kans eigenlijk dat je Ebola krijgt als je bijvoorbeeld naar Zambia op vakantie gaat?

Of is dat onmogelijk te berekenen/in te schatten??
pi_145185686
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 14:07 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Hoe groot is de kans eigenlijk dat je Ebola krijgt als je bijvoorbeeld naar Zambia op vakantie gaat?

Er zijn geen gevallen van ebola in Zambia bekend.
pi_145185734
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 14:10 schreef Monolith het volgende:

[..]

Er zijn geen gevallen van ebola in Zambia bekend.
Maar de ziekte Ebola verspreid zich toch erg snel in omgevingen waar het onhygiënisch is enz?

Misschien erg bevooroordeeld hoor, maar 68 % van Zambia leeft onder de armoedegrens dus ik neem aan dat het daar en in veel andere Afrikaanse landen ook gevaar lopen.
pi_145185742
quote:

[..]

Zelfs al zou je naar een getroffen land gaan dan is de besmettingskans minimaal, ten minste als je geen ebolaziekenhuis of contaminated wijken gaat bezoeken :')
pi_145185760
Ik wil best mensen zaken uitleggen, maar tegen een dergelijke mate van onnozelheid ben zelfs ik niet opgewassen.
pi_145185781
quote:
Voor de reiziger is het risico op ebola uiterst klein. Ebola wordt alleen overgedragen via direct contact met besmettelijke patiënten of hun lichaamsvloeistoffen. Het ebolavirus wordt niet via de lucht overgedragen (zoals griep), niet via voedsel (behalve als het gaat om het eten van besmette wilde dieren) en niet via water of muggen.
Patiënten zijn alleen besmettelijk vanaf het moment dat zij ziek zijn. Contact met gezonde personen houdt dus geen risico in.
pi_145185788
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 14:14 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Ah ok, duidelijk.
pi_145185793
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 14:13 schreef Monolith het volgende:
Ik wil best mensen zaken uitleggen, maar tegen een dergelijke mate van onnozelheid ben zelfs ik niet opgewassen.
Dat heeft helemaal geen zin, aangezien een aantal lieden simpelweg de spanning en sensatie prefereren boven een genuanceerde en realistische uitleg. Bovendien zijn er natuurlijk de beroepssceptici die aan alles twijfelen wat via de officiële kanalen komt. Ik denk vanwege een te veel aan vrije tijd
pi_145185869
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 14:15 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Dat heeft helemaal geen zin, aangezien een aantal lieden simpelweg de spanning en sensatie prefereren boven een genuanceerde en realistische uitleg. Bovendien zijn er natuurlijk de beroepssceptici die aan alles twijfelen wat via de officiële kanalen komt. Ik denk vanwege een te veel aan vrije tijd
Ik vroeg het mij gewoon af, sorry hoor. _O-
pi_145186213
quote:

[..]

Zo simpel. Je vraagt je of waarom er al duizenden mensen aan overleden zijn...

In paniek raken hoeft zeker niet, maar zo onnozel luchtig erover doen is ook weer het andere uiterste.

Het is niet voor niet dat de meeste landen een negatief reisverbod hebben uitgevaardigd, dat bedrijven hun mensen hebben teruggetrokken en dat liberia en Sierra Leone hele gebieden hebben afgegrendeld.
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 14:43:30 #14
434872 10minuteman
10 minuten zijn niet genoeg
pi_145186533
Ik vroeg mij alleen af of er mensen al beschermende pakken hebben besteld. Kan toch? Niks raars aan. Er zijn mensen die dit doen. Worst case scenario als er meerdere gemuteerde variaties van ebola komen en dan is ons sterke zorg zo mak als een lammetje.
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 14:46:22 #15
434872 10minuteman
pi_145186613
quote:

[..]

Maar dat zegt niks over mutaties. Ik ben totaal niet paranoïde maar als mensen WHO betrouwbaar vinden dat vind ik ernstiger.
pi_145186645
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 14:43 schreef 10minuteman het volgende:
Ik vroeg mij alleen af of er mensen al beschermende pakken hebben besteld. Kan toch? Niks raars aan. Er zijn mensen die dit doen. Worst case scenario als er meerdere gemuteerde variaties van ebola komen en dan is ons sterke zorg zo mak als een lammetje.
Vast wel.

Als je nog wat zoekt, de Nederlandse overheid veilt iets van 2500 bodybags, wellicht kun je er iets mee.
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 15:00:19 #17
434872 10minuteman
pi_145186908
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 14:47 schreef Monolith het volgende:

[..]

Vast wel.

Als je nog wat zoekt, de Nederlandse overheid veilt iets van 2500 bodybags, wellicht kun je er iets mee.
Dat bericht heb ik gelezen. Haha. Iets van 40 pallets dacht ik :D.
pi_145188527
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 14:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik vroeg het mij gewoon af, sorry hoor. _O-
Misschien heb ik hier bij hoge uitzondering iets niet correct begrepen, maar ik zeg dit in de context van de discussie hier in dit topic waar paniekzaaiers de genuanceerdere verhalen wegzetten als idioot en trollen :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Dingflofbips op 04-10-2014 17:36:34 ]
pi_145190096
quote:

[..]

Amsterdam en Moskou liggen dichter bij elkaar dan de grenzen van Zambia en het dichtstbijzijnde land waar Ebola heerst
pi_145190833
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 17:21 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Amsterdam en Moskou liggen dichter bij elkaar dan de grenzen van Zambia en het dichtstbijzijnde land waar Ebola heerst
Is ebola net zo gevaarlijk als Putin? Dan moeten we ons zorgen maken.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 20:39:43 #21
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_145195403
LisaEvers twitterde op zaterdag 04-10-2014 om 19:09:52 #Ebola #EWR #United FLT frm Brussels on gate quarantine while CDC officials investigate/assess vomiting passenger #HOT97 #myfoxny reageer retweet
LisaEvers twitterde op zaterdag 04-10-2014 om 19:30:03 #EBOLA #EWR Sources at scene tell me #CDC expert in full protective gear boarding United plane Term B to assess sick passenger...#myfoxny reageer retweet
LisaEvers twitterde op zaterdag 04-10-2014 om 19:48:14 #BreakingNews #Ebola concerns #CDC removes father & daughter frm international #United Flit #EWR now in ambulance to local hospital #myfoxny reageer retweet
quote:
Port Authority: CDC Investigating Sick Passenger For Possible Ebola At Newark Airport

NEW YORK (CBSNewYork) — The Port Authority of New York and New Jersey says the Centers for Disease Control and Prevention is investigating a sick passenger at Newark Liberty International Airport for possible Ebola.
Port Authority officials said a passenger on board United Flight 998, inbound from Brussels, was vomiting aboard the plane.
After landing in Newark at around 12:15 p.m., authorities sealed the plane at Gate 54 and asked the 255 passengers and the plane’s crew to remain on board, the Port Authority said.
United Airlines released a statement saying, “Upon arrival at Newark Airport from Brussels, medical professionals instructed that customers and crew of United flight 998 remain on board until they could assist an ill customer. We are working with authorities and will accommodate our customers as quickly as we can.”
The CDC and Port Authority are still investigating. Passengers and crew will not be permitted to exit the plane until the CDC clears it.
http://newyork.cbslocal.c(...)a-at-newark-airport/

Je zal maar in dat vliegtuig zitten :{

Wel weer een vlucht via Brussel. Die Thomas Duncan vloog ook via Brussel. Komt toch wel aardig dichtbij zo, Brussel had net zo goed ook de eindbestemming kunnen zijn.
pi_145196338
quote:
[..]

Je zal maar in dat vliegtuig zitten :{

Wel weer een vlucht via Brussel. Die Thomas Duncan vloog ook via Brussel. Komt toch wel aardig dichtbij zo, Brussel had net zo goed ook de eindbestemming kunnen zijn.
Zeer logisch dat het via Brussel gaat, aangezien Sn Brussels Airlines 1 van de 2 vliegtuigmaatschappijen is dat naar de 3 ebola landen vliegt.

Brussels airlines vliegt 2x per week tussen Brussel en elk van de drie hoofdsteden (Conakry, Monrovia en Freetown). Dat zijn dus 6 vluchten per week.

De andere maatschappij dat nog naar Liberia en Sierra Leona vliegt is Air Maroc van Casablanca.

Aangezien er in Brussel meer overstap mogelijkheden zijn, gaan zeer veel hulpverleners via Brussel vliegen.
pi_145196412
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 14:43 schreef 10minuteman het volgende:
Ik wordt altijd zo moe van dergelijke reactie's. Je kan het Nederlandse zorgstelsel duur vinden en voor verbetering vatbaar. Maar het is een van de beste zorg te verkrijgbaar in de wereld.

Ebola in het westen zie ik trouwens ook veel minder snel gebeuren. Hier weten we wat we moeten doen. En vermoorden we mensen die ons willen verzorgen.
pi_145196495
Het is trouwens vals alarm:
quote:
Health officials have determined that a sick passenger on a United Airlines flight that was held temporarily at Newark Liberty International Airport does not appear to have the deadly Ebola virus, an airport official confirmed.

Passengers were cleared to leave United flight 998 Saturday afternoon after a representative of the federal Centers for Disease Control determined that an ill passenger did not have the virus, an airport official said.

The flight from Brussels was held at the airport on Saturday afternoon after a passenger began vomiting onboard.

Shortly after the plane arrived, United Airlines released the following statement:

"Upon arrival at Newark Airport from Brussels, medical professionals instructed that customers and crew of United flight 998 remain on board until they could assist an ill customer. We are working with authorities and will accommodate our customers as quickly as we can."
-
http://www.northjersey.co(...)icial-says-1.1102563
pi_145196498
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 21:11 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik wordt altijd zo moe van dergelijke reactie's. Je kan het Nederlandse zorgstelsel duur vinden en voor verbetering vatbaar. Maar het is een van de beste zorg te verkrijgbaar in de wereld.
Ik hoop dat je vertrouwen in de westerse zorg je een veilige toekomst kan bieden mocht ebola toch echt overal doorslaan. Laat het ons weten mocht het ooit zover komen, maar laten we hopen van niet.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')