abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6501656
Ik wilde van de week eens een keertje lekkere stoofperen maken.
Alleen ik heb die dingen nog nooit klaar gemaakt.
Dus mijn vraag is Hoe maak ik stoofperen klaar?
Zijn er dingen waar ik op moet letten ivm tijd, specerijen, drank?
En natuurlijk zijn de recepten welkom... in mijn kookboek staat nl helemaal nix over stoofperen.
  maandag 28 oktober 2002 @ 12:43:44 #2
32584 Sennaistop
Racing is in my blood
pi_6501720
And I see the way your pupils dilate when you look at my body" 7o9 ST VOY
pi_6501721
peren kopen (stoofperen nat.) schillen, water in pan, 1 fles rode wijn of port erbij (mixje is ook erg lekker), kaneel en lekker laten borrelel totdat ze rood zijn

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_6501738
quote:
Op maandag 28 oktober 2002 12:43 schreef Sennaistop het volgende:
Met zuurkool ?
http://www.veganisme.non-profit.nl/rvdw/rvdw0149.htm
of gewoon ?
http://www.kookotheek.com/bijgerechten/rode_stoofperen.htm
pi_6501747
Koop in elk geval Gieser Wildeman peren, alle andere soorten als St Remy is prut.

Ingredienten: suiker en rode wijn, hoe maak je het klaar? geen flauw idee

pi_6501748
en gewoon lekker lang koken, totdat ze zacht zijn. niet die harde dingen opvreten.
teach them how to fish, not catch the damn things for them. -> www.google.nl
  maandag 28 oktober 2002 @ 12:47:55 #7
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_6501796
Uit het Nieuwe Haagse kookboek:
quote:
1,25 kilo stoofperen
ca. 3 dl water
ca 50 gr. suiker
stukje pijpkaneel of citroenschil
(1/2 dl bessensap)
aardappelmeel

De peren schillen en in hun geheel of in vieren of achten gesneden gaar koken met water, suiker en kaneel of citroenschil in ca. 1 uur. Door langer koken worden ze mooi rood van kleur. Stoofperen die moeilijk kleuren kunnen met bessensap worden gekleurd.
Velen zullen de peren smakelijk vinden na 1/2 uur. Dan hebben ze nog de natuurlijk vruchtensmaak en zijn blank en vaster.
Kaneel of citroenschil eruit nemen. het vocht binden met aangelengd aardappelmeel.

Ik weet dat de moeder van m'n vriend er ook altijd een scheutje rode wijn bij gooit om ze wat roder te kleuren. Verder is Gieser-Wildemann geloof ik een goed ras stoofperen.
pi_6501806
Serveren met kaneelijs en slagroom.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 28 oktober 2002 @ 12:50:48 #9
32584 Sennaistop
Racing is in my blood
pi_6501847
quote:
Op maandag 28 oktober 2002 12:48 schreef Lucille het volgende:
Serveren met kaneelijs en slagroom.
apfelstrudel met kaneelijs en (verse) slagroom. ahhhh binnenkort weer maak me gek !
And I see the way your pupils dilate when you look at my body" 7o9 ST VOY
pi_6502033
Hoezo rooie wijn of port... dat is alleen voor mensen die niet kunnen koken of het geduld er niet voor hebben. Gewoon schillen, beetje water in een pan en heel zachtjes laten koken totdat ze r:9~:9~d zijn. piece of cookie!

[Dit bericht is gewijzigd door HansMij op 28-10-2002 13:03]

pi_6502049
quote:
Op maandag 28 oktober 2002 13:02 schreef HansMij het volgende:
Hoezo rooie wijn of port... dat is alleen voor mensen die niet kunnen koken of het geduld er niet voor hebben.
omdat dat extra smaak toevoegt, lekker generaliserend trouwens
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_6502292
Misschien een stomme vraag hoor maar krijg je geen last van de alcohol die er in zit of verdampt dat allemaal?
Ik vraag dit nl omdat ik zwanger ben en ik absoluut geen alcohol binnen wil krijgen...
pi_6502318
Ik meende uit m'n scheikundelessen te herinneren dat alcohol bij ongeveer 80 graden verdampt, dus dat moet geen probleem zijn....
pi_6502382
quote:
Op maandag 28 oktober 2002 13:19 schreef Angel22 het volgende:
Misschien een stomme vraag hoor maar krijg je geen last van de alcohol die er in zit of verdampt dat allemaal?
Ik vraag dit nl omdat ik zwanger ben en ik absoluut geen alcohol binnen wil krijgen...
verdampt compleet als je het lekker een paar uur laat borrelen
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_6502400
De peertjes schillen en in vieren snijden. De partjes met wijn, water en kaneel aan de kook brengen. Eenmaal aan de kook het gas terugzetten en de peertjes een aantal uur zachtjes door laten pruttelen (het moet wel blijven koken). Als de peertjes door en door rood zijn, zijn ze goed. Je kunt ze dan even proeven en eventueel wat suiker toevoegen.

Wanneer je het het sap wat wilt binden, maak dan een beetje maizena met water aan en voeg dit al roerend toe.

Resultaat: hele lekkere rode stoofpeertjes!

pi_6502421
En:

De alcohol verdampt, maar de smaak blijft!

pi_6502516
Ik doe het altijd zonder alcohol, gaat prima.

Peren schillen en met een klein bodempje water opzetten, goed veel kaneel eroverheen en een klein btje vloeibare zoetstof. Als ze goed koken na een poosje het meeste vocht afgieten. Maar!!! goed opletten dat er nog wel een bodempje water in blijft zitten, anders zit je met de gebakken peren

Als je ze steeds maar in een klein btje vocht laat koken dan worden ze stroperiger

En de belangrijkste truuk is: LANG opzetten En dan heb ik het over uren

prrrrrrrr

If you're not confused, you're not paying attention
pi_6502583
En... ze ruiken heel lekker dus tijdens dat 3 uur koken, komen de meeste inwoners van je huis (mits stoofpeerliefhebber) even kijken wanneer er gegeten kan worden

btw: ik maak ze zoals Pridemeid, enkel voeg ik wat vruchtensiroop toe zodat ze een wat mooiere rode kleur krijgen.
Enniewee: succes!

pi_6502603
Bosbessensap is ook heel erg goed voor de smaak en de kleur.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_6503055
Rustig laten sudderen en voor de smaak vanillesuiker en kaneel
toevoegen

toevoegen.

pi_6503120
Ah, die maakte mijn lieve omaatje vroeger altijd
pi_6503232
En ik doe het weer anders;
stoofpeertjes schillen (liefst heel laten; ziet er het mooiste uit). Half water en half rode wijn erbij totdat peertjes ruim over de helft onder de vloeistof staan. Geen 'lagen bouwen' met de peertjes, alle peren moeten op de bodem staan. Verder 2 à 3 eetlepels suiker (afhankelijk van hoeveelheid peren) erbij en 3 kaneelstokjes. Paar uur laten stoven en

Is ook heel lekker (maar wel machtig) met romige rijstebrij. Paprijst koken, met iets minder melk dan op de verpakking staat (zodat het erg stevig wordt) en deels vanillesuiker (ipv gewone suiker). Af laten koelen. Vlak voor opdienen slagroom kloppen (evt. met suiker) en door de afgekoelde paprijst spatelen (kwa volume ongeveer half rijst en half slagroom). Jummie!

pi_6505955
Gisteren stoofperen gegeten, met varkensrollade en rostierondjes, chianti classico erbij en zelfgemaakt bosbessenroomijs toe
  donderdag 20 maart 2003 @ 14:08:05 #24
51124 Amethist
See shadows gathering around
pi_9258375
lekker stoofpeertjes, schillen en dan in een pan met een beetje madeira (op gevoel) en dan water tot onder en dan lekker veel kaneel een suiker en dan op het vuur zetten tot water kookt en dan het vuur lager zetten en laten staan tot de peertjes rood kleuren.
Why was I one of the chosen ones? Until the fight I could not see,[br]The magic and the strength of my power, It was beyond my wildest dreams,[br] One by one they are falling, Every time they try to strike us down.
  donderdag 20 maart 2003 @ 14:30:12 #25
22158 sabyne
Wie is er nu gek?
pi_9258944
Wat is dat toch lekker he
I don't care.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')