Je kunt de stroom niet opslaan, maar wel leveren aan de energiemaatschappij. Die levert dan terug wanneer je het nodig hebt. Zo dient het electricteitsnet als buffer en kun je dus wel degelijk gebruik maken van stroom 's nachts.quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:13 schreef Knuppel1983 het volgende:
Food for thought:
- je gaat s'ochtends douchen, s'ochtends er is nog weinig licht.
- je gaat s'avonds douchen, s'avonds is er weinig tot geen licht
- je zet de kachel aan, het is winter, in de winter is het meestal grijs buiten
Daarnaast leveren je zonnepanelen hoogstwaarschijnlijk nooit genoeg om je elektrische ketel ook maar 1 seconde volledig te kunnen supporten. Dus zelf verbruiken, ga er maar niet vanuit. Dat lukt je alleen wanneer je de stroom zou kunnen opslaan (wat niet kan).
Elektrische cv-ketels zijn belachelijk duur, je gaat het er niet uit halen.
Bedenk je ook dat een elek. cvketel mogelijk meer stroom vraagt dan jouw aansluiting kan leveren. Dat betekent een verzwaarde aansluiting, wat enige besparing sowieso teniet doet.
Cool!quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:21 schreef jatochneetoch het volgende:
Wat wij hier doen is het plaatsen van een laser tussen twee spiegels. Het licht wordt de heletijd heen en weer gekaatst en zo sla je dus de energie op.
Snachts als de zon niet schijnt richten we de spiegels weer op de zonnepannelen, waardoor we snachts ook energie hebben
Dat weet ik, maar daarvan gaf jij aan dat het niet voordelig is. Of doel je op het verkopen van je stroom na je eigen verbruik.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt de stroom niet opslaan, maar wel leveren aan de energiemaatschappij. Die levert dan terug wanneer je het nodig hebt. Zo dient het electricteitsnet als buffer en kun je dus wel degelijk gebruik maken van stroom 's nachts.
Da's een mogelijkheid. Andere mogelijkheid is een elektrische warmtepomp installeren met buffercapaciteit (opslag zoals bij bovengenoemde collectoren). Maar dan nog heb je een gasketel voor naverwarming of bij te weinig buffer nodig.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 07:08 schreef nightsleeper het volgende:
Ik heb het helemaal niet doorgerekend, maar zou het niet veel rendabeler zijn om naast zonnepanelen ook een aantal zonnecollectoren neer te leggen? Daarmee dring je je gasverbruik ook aanzienlijk terug, aangezien de ketel nog maar mondjesmaat hoeft bij te verwarmen.
Daar kan hij echter niet zijn water mee verwarmen...quote:Op woensdag 1 oktober 2014 20:22 schreef ikweethetookniet het volgende:
Warmtepomp installeren![]()
Hier ook gedaan en![]()
Zomers koel want airco en swinters warm dmv omkeerfunctie
4000 watt hete lucht verwarming met 1000 watt verbruik![]()
Icm met 14 zonnepanelen hier zelfs per saldo 600 kWh teruggeleverd
Die COP van 4 (4000 watt hete lucht uit 1000 watt verbruik) haal je alleen bij een buitentemperatuur van 15 graden of warmer. Bij lagere temperaturen gaat de COP flink naar beneden. Bij stevige vorst mag je blij zijn als je met je installatie nog de helft van de maximale prestaties haalt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 20:22 schreef ikweethetookniet het volgende:
Warmtepomp installeren![]()
Hier ook gedaan en![]()
Zomers koel want airco en swinters warm dmv omkeerfunctie
4000 watt hete lucht verwarming met 1000 watt verbruik![]()
Icm met 14 zonnepanelen hier zelfs per saldo 600 kWh teruggeleverd
Dat zie je heel goed volgens mij.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:44 schreef Watuntrik het volgende:
Ik ken iemand die werkt in de engineering bij Solland Solar Cells B.V.Je zou zeggen wanneer iemand bij de bron werkt, zijn dak toch zeker vol zou moeten liggen met die dingen. Das dus niet het geval, ik heb eens gevraagd waarom eigenlijk niet? Maar hij zegt dat het voor de particulier nog steeds een wassen neus is en nog lang niet lucratief genoeg. Dat de aanschaf en installatiekosten nog te duur zijn t.o.v. de winst die je er mee kunt behalen.
Nu heb ik begrepen dat de overheid bepaalde subsidies verleent voor de installatie van zulke systemen om het aantrekkelijker te maken. Maar dat er ook al geruchten zijn dat ze ook al bezig zijn met te bekijken hoe ze dit in de toekomst eventueel kunnen belasten wanneer het populair genoeg geworden is.
Krijg je zo'n beetje het zelfde verhaal als met de oldtimer liefhebber. In een betrekkelijk stabiele tijd mensen een worst voor houden. Met een vals voorwendsel een belastingvoordeel verstrekken om zogenaamd cultureel erfgoed te kunnen behouden. En toen er zo'n 150.000 mensen er in getrapt waren, er een crisis voor de deur staat die groep te kunnen plukken onder het mom van milieusanering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |