abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145035052
Wij hebben sinds een jaar een vochtprobleem in de hal. In die hal zit ook mijn voorraadkast (zonder deur) met fiets, schoenen, tassen en blikken enzo met eten.

Vorig jaar zag ik hier en daar wat schimmelplekjes op leren schoenen en tassen. Ook liep er in de herfst en winter vocht van de voordeur. Met het naar buiten rijden van mijn fiets kwam zo af en toe wat korrelpleister van de muur.
We zijn nu een jaar verder en het ruikt naar schimmel als je binnenkomt. Mijn goede zwarte laarzen heb ik vandaag weggegooid omdat ze volledig groengrijs waren uitgeslagen.
Ik heb vandaag alle spullen en planken uit de kast gehaald omdat ik de kast wilde opknaplen en verven en ik ben me rotgeschrokken. Er zitten een aantal grote vochtplekken op de muur, daar kan ik echt niet zomaar overheen verven.

Vorige week was mijn buurvrouw toevallig even binnen bij me. Ik spreek haar nooit eigenlijk. Ze vertelde me dat zij al jaren vochtproblemen hebben. Niet alleen bij de eerste paar meters vanaf de voordeur zoals wij maar over de volledige lengte van het huis. Hun stucwerk komt van de muur over de volledige 12 of 13 meter die we delen. Ze hebben nog een badkamer aangebouwd achter het huis en daar komen de tegels van de muur.
Ik zie bij hem al zolang wij hier wonen, 11 jaar, iedere winter het vocht van de ruitjes in zijn voordeur afdruipen.

Ik begin het idee te krijgen dat ik iets moet doen :') We hebben in ieder geval een radiator in de gang en de deur naar de kamer staat altijd op een kier. Maar verder weet ik het eigenlijk niet.

Ik denk dat ik eens met de buurman moet gaan praten. Maar wat zal ik voorstellen? Misschien moeten we eens iemand langs laten komen die op diverse locaties vocht meet ofzo. Hoe heet zo iemand? Wie betaalt zoiets? Eerlijk delen?

We hebben overigens geen vocht in de kruipruimte. Er staat ook een vochtvreter in de kast maar helpt niet heel veel.
Spoilers!
pi_145038678
Als je huurt zou ik het bij de woningstichting neerleggen.
pi_145039166
Het gaat om koophuizen.
Spoilers!
pi_145039454
Kun je een tekeningetje maken hoe jullie huizen aan elkaar zitten? Ik snap het verhaal niet helemaal.
Vocht problemen moet je eigenlijk altijd de oorzaak van zien te vinden. een vochtvreter is symptoombestrijding en helpt inderdaad niet veel.

Als het vocht wil "meten" kun je relatief goedkoop zelf een vochtmeter aanschaffen. http://www.vitalitools.nl/nl/vochtmeters_materialen.php Dit is een stuk goedkoper dan iemand laten komen. Maar eigenlijk vraag ik me af wat je wilt bereiken met het meten. Dat het nat is weet je toch al...
pi_145045372
is er ventilatie? hoe oud is het huis? zijn misschien de spouwmuren volgeschuimd ter isolatie?
pi_145045489
Zijn dat vochtplekken, lekt het dak ?

Zijn de muren boven wel droog ?
pi_145045619
Ik ventileer heel goed, er staan altijd meerdere ramen en schuiven open. Qua isolatie heb ik geen idee wat er tussen de muren zit, de huizen zijn uit 1910.

Ik zal inderdaad zelf eens voor een vochtmeter kijken. Ik ging er eigenlijk meer vanuit dat iemand die vocht komt meten me ook kan vertellen wat ik er in vredesnaam aan kan doen.

Qua situatie is het vrij simpel. Twee rijtjeshuizen delen een muur van 12 meter lang. Het huis van de buurman loopt nog 4 meter verder door. De buurman heeft van voor tot achter een vochtige muur. Ik alleen de eerste paar meter in mijn gang en gangkast. Verder is het huis helemaal droog, zowel boven als beneden, muren en dak. Alleen is het heel misschien een vochtprobleempje in het plafond van het toilet. Dat zoek ik van de week uit. Dat is aan de achterkant van de woning beneden. Maar als dat zo is, is het pas sinds een paar weken zichtbaar. Het kan ook zijn dat er gewoon een stukje is vergeten met schilderen waardoor een deel van het plafond er geler uitziet dan de rest ;)

Foto's:
Vanaf de voordeur:

De gangkast:

Achterin de gangkast:

Pleister is van de muur in de gang gevallen.

Schimmel op de muur in de gang.

[ Bericht 7% gewijzigd door Lucky_Strike op 30-09-2014 10:52:08 ]
Spoilers!
pi_145045757
De rest van het huis ziet er verder wel prima uit hoor. Dat jullie niet denken dat mijn hele huis er zo uitziet ;) Op de vloer boven en de gang/gangkast na is het hele huis nu opgeknapt.
Spoilers!
pi_145045818
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:09 schreef GwaddYr het volgende:
Zijn dat vochtplekken, lekt het dak ?
[ afbeelding ]
Zijn de muren boven wel droog ?
Nee, het dak lekt niet. Dat wat je op die foto ziet zijn oude vlekken. Een paar jaar voor wij er 11 jaar geleden kwamen wonen is er een nieuw dak op het huis gegaan, dat is nog in prima conditie.
Spoilers!
pi_145046080
Die grote vochtplek zit op de buitenmuur, of zie ik dat verkeerd ?
pi_145046186
vreemde plek je zou bijna zeggen dat erachter een leiding oid loopt die zweet of lek is
pi_145046192
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:30 schreef GwaddYr het volgende:
Die grote vochtplek zit op de buitenmuur, of zie ik dat verkeerd ?
[ afbeelding ]
Dat is de gedeelde muur met de buurman ja.
Spoilers!
pi_145046251
In de gangkast zit hout tegen de muur, dat zal ik er deze week eerst eens uitslopen.

Van ons lopen er in ieder geval geen leidingen in de muur.
Spoilers!
pi_145046559
Ik begreep uit het verhaal, dat m.n. de muur tussen jullie en de buren vochtig was. Maar aan de foto's te zien zit het grootste vochtprobleem (die grote vochtplek) in de voorgevel ? Wat zit er aan de andere kant van die vochtplek, loopt daar een regenpijp ?
pi_145046619
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:47 schreef GwaddYr het volgende:
Ik begreep uit het verhaal, dat m.n. de muur tussen jullie en de buren vochtig was. Maar aan de foto's te zien zit het grootste vochtprobleem (die grote vochtplek) in de voorgevel ? Wat zit er aan de andere kant van die vochtplek, loopt daar een regenpijp ?
Dat is de voorgevel niet maar achterin de gangkast. We hebben geen probleem met de voorgevel.
Spoilers!
pi_145047024
Ik heb even beschrijvingen bij de foto's gezet.
Spoilers!
pi_145047437
Hehehe... de voordeur staat open, had ik natuurlijk kunnen zien aan de brievenbus :+
Hebben de buren (ook) alleen beneden last van vocht, of ook boven ?
Er loopt een goot boven de muur tussen jullie en de buren ? Mogelijk dat die (al jaren) aan de kant van de buren lekt ? Maar dat verklaart nog niet die grote plek in de gangkast...
  dinsdag 30 september 2014 @ 11:18:04 #18
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145047549
Optrekkend vocht uit de kruipruimte?
pi_145047745
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 11:14 schreef GwaddYr het volgende:
Hehehe... de voordeur staat open, had ik natuurlijk kunnen zien aan de brievenbus :+
Hebben de buren (ook) alleen beneden last van vocht, of ook boven ?
Er loopt een goot boven de muur tussen jullie en de buren ? Mogelijk dat die (al jaren) aan de kant van de buren lekt ? Maar dat verklaart nog niet die grote plek in de gangkast...
Er loopt geen goot boven die muur. We delen wel een goot aan de voorkant.

Voor zover ik begrepen heb, heeft de buurman alleen beneden last.

Wij hebben geen vocht in de kruipruimte in de gang. We hebben twee kruipruimtes, ik zal voor de zekerheid de andere eens nakijken.
Spoilers!
  dinsdag 30 september 2014 @ 11:32:27 #20
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_145047978
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2014 11:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij hebben geen vocht in de kruipruimte in de gang. We hebben twee kruipruimtes, ik zal voor de zekerheid de andere eens nakijken.
Vochtig betekend natuurlijk niet per se dat er water moet staan he. Een verzadigde vochtige bodem is ook al genoeg om optrekken van vocht te creëren.
pi_145048039
Ik zou in ieder geval een vochtmeter kopen om het hout periodiek te controleren vooral daar waar die verf bladdert. Ze zijn geloof ik deze week zelfs bij de lidl in de aanbieding.
pi_145049381
Het vocht dat je in de gang hebt, bij de voordeur, lijkt op condensatie.
Buiten koud, binnen warm = nat bij de voordeur.

De vochtkring in de kast ziet er niet uit als optrekkend vocht, maar meer alsof er iets in de muur zit dat nat is. Dat kan een leiding zijn of een lek.
Wat zit er bij de buren op die plek? Toevallig een badkamer, wasruimte, wc zoiets?

En wat zit er boven het schuine deel van de gangkast? Een trap? Want het lijkt (met nadruk op lijkt) alsof het daar vandaan komt.

Ik zie ook een gasmeter in de kast zitten. Zitten er daar gaten in de vloer naar de kruipruimte en/of naar de straat? Vaak een bron van vocht.
pi_145049839
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 12:15 schreef R2R het volgende:
Het vocht dat je in de gang hebt, bij de voordeur, lijkt op condensatie.
Buiten koud, binnen warm = nat bij de voordeur.

De vochtkring in de kast ziet er niet uit als optrekkend vocht, maar meer alsof er iets in de muur zit dat nat is. Dat kan een leiding zijn of een lek.
Wat zit er bij de buren op die plek? Toevallig een badkamer, wasruimte, wc zoiets?

En wat zit er boven het schuine deel van de gangkast? Een trap? Want het lijkt (met nadruk op lijkt) alsof het daar vandaan komt.

Ik zie ook een gasmeter in de kast zitten. Zitten er daar gaten in de vloer naar de kruipruimte en/of naar de straat? Vaak een bron van vocht.
Het vocht bij de voordeur zit er pas een jaar terwijl er 10 jaar geleden nieuwe kozijnen in zijn gegaan.

Ik vind het vocht er ook niet optrekkend uitzien inderdaad. Ik weet niet wat er daar bij de buren zit, ik ben er nog nooit binnen geweest. Ik zal van de week eens proberen een gesprek aan te gaan. Hij werkt volgens mij onregelmatige diensten en is ook vaak bij zijn vriendin. Er zit daar in ieder geval geen badkamer, die zit in zijn aanbouw aan de achterkant. Waar volgens de vriendin de tegels niet eens aan de muur blijven hangen...

Achter de gangkast is inderdaad een trap. Daar is niets aan de hand, ook niet op de muur naast de trap, nogal onlogisch als je het mij vraagt maar wel fijn ;)

De gasmeter is niet vochtig of zweterig en rond die meter zijn ook geen vochtige plekken te zien. Hoe de buizen lopen weet ik niet precies, dat gaat ook op de lijst van uit te zoeken dingen. Volgens mij lopen ze gewoon onder de vloer van het huis richting straat en keuken en blijven ze hoe dan ook een centimeter of 80 uit de buurt van de muur met de buurman.
Spoilers!
pi_145049966
To do lijst:
Vochtmeter kopen
Met de buurman praten
Beide kruipruimtes nogmaals controleren
Gasmeter nakijken
Voordeur na laten kijken op lekkage
Dakgoot nakijken
Houtwerk in de gangkast slopen aan de kant van de buurman.

Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie maar daar kom ik nog wel op.
Spoilers!
pi_145051895
Ik zou beginnen met kijken wat er achter het hout met de vochtplek zit. Of er lekt direct erachter iets (waterleiding naar boven ? cv-ketel zit zo'n beetje boven die plek, toch ?), óf vocht van bij de buurman lekt daar via iets naar jouw kant van de muur. En met de buurman praten.

[ Bericht 1% gewijzigd door GwaddYr op 30-09-2014 13:39:41 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')