Wij hebben sinds een jaar een vochtprobleem in de hal. In die hal zit ook mijn voorraadkast (zonder deur) met fiets, schoenen, tassen en blikken enzo met eten.
Vorig jaar zag ik hier en daar wat schimmelplekjes op leren schoenen en tassen. Ook liep er in de herfst en winter vocht van de voordeur. Met het naar buiten rijden van mijn fiets kwam zo af en toe wat korrelpleister van de muur.
We zijn nu een jaar verder en het ruikt naar schimmel als je binnenkomt. Mijn goede zwarte laarzen heb ik vandaag weggegooid omdat ze volledig groengrijs waren uitgeslagen.
Ik heb vandaag alle spullen en planken uit de kast gehaald omdat ik de kast wilde opknaplen en verven en ik ben me rotgeschrokken. Er zitten een aantal grote vochtplekken op de muur, daar kan ik echt niet zomaar overheen verven.
Vorige week was mijn buurvrouw toevallig even binnen bij me. Ik spreek haar nooit eigenlijk. Ze vertelde me dat zij al jaren vochtproblemen hebben. Niet alleen bij de eerste paar meters vanaf de voordeur zoals wij maar over de volledige lengte van het huis. Hun stucwerk komt van de muur over de volledige 12 of 13 meter die we delen. Ze hebben nog een badkamer aangebouwd achter het huis en daar komen de tegels van de muur.
Ik zie bij hem al zolang wij hier wonen, 11 jaar, iedere winter het vocht van de ruitjes in zijn voordeur afdruipen.
Ik begin het idee te krijgen dat ik iets moet doen

We hebben in ieder geval een radiator in de gang en de deur naar de kamer staat altijd op een kier. Maar verder weet ik het eigenlijk niet.
Ik denk dat ik eens met de buurman moet gaan praten. Maar wat zal ik voorstellen? Misschien moeten we eens iemand langs laten komen die op diverse locaties vocht meet ofzo. Hoe heet zo iemand? Wie betaalt zoiets? Eerlijk delen?
We hebben overigens geen vocht in de kruipruimte. Er staat ook een vochtvreter in de kast maar helpt niet heel veel.