Even een kleine introductie. Mijn ouders eten zoveel als mogelijk biologisch, gebruiken ecologische producten en de bloemen en potten zijn ook Fairtrade als dit mogelijk is.
Ze heeft al een iPad en daar kan ze goed mee overweg. Alles spreekt voor zich dus mijn hulp heeft ze nooit nodig. Dat ding wordt ook goed gebruikt. Zeer fijn aangezien het altijd kloten was met een laptop en Windows niet simpel genoeg is voor haar. Dat neem ik haar niet kwalijk. Die gebruikt ze nu nog nauwelijks. Eigenlijk nog maar een keer per maand als ze in Microsoft Word de nieuwsbrief voor haar werk maakt. En dat kan ze ook maar net want Microsoft Word is ook een draak van een programma.
Nu heeft ze een Fairphone gekregen voor haar verjaardag twee maanden terug. Alhoewel, de Fairphone moest nog gemaakt worden dus die kwam later. Ze vond het erg leuk, eindelijk ook een Smartphone want dan kon ze ook met haar (klein)kinderen in Engeland Whatsappen.
Nou moest ze dus eerst nog wachten op het toestel dus ze had al rondgevraagd of dat Android nou wat was. Nou, genoeg mensen vonden het natuurlijk prima en beter dan Apple omdat het goedkoper is. Dus mijn moeder was nog blijer met haar cadeau.
Twee weken geleden is dat toestel dus binnen gekomen en direct na het aanzetten begonnen de problemen al. Er worden standaard geen Apps van Google meegeleverd en deze moet je zelf installeren. Aangezien je zonder Google Play eigenlijk niets kunt met zo'n telefoon moest dit dus wel geïnstalleerd worden. Dus de app werd gedownload, geïnstalleerd en vervolgens sluit de telefoon zich af....
Opnieuw opstarten en vervolgens een melding dat er een ROM gekozen moet worden om te installeren. Gekeken op Google en het blijkt dat dit wel vaker voorkomt bij Android. Met een bepaalde toetscombinatie kon je weer normaal opstarten.
Nou, nog drie keer geprobeerd en elke keer weer hetzelfde verhaal. Pas na driemaal installeren lukte het en was Google Play geïnstalleerd. Mooi... of eigenlijk niet mooi want vervolgens komt continue de melding "Google Play-service is gestopt". Dus Google Play verwijderd en het hele riedeltje weer opnieuw moeten uitvoeren. Wonder boven wonder was het nu wel mogelijk om binnen twee keer de Google Play store te installeren.
Dus gelijk hierna Whatsapp geïnstalleerd en dat lukte gewoon. Een wonder.
Vervolgens heeft het toestel het een week goed gedaan. Nou ja, voor Android begrippen werkt het goed. Regelmatig loopt er iets vast en de plaatsing van knoppen en content is simpelweg niet intuïtief. Mijn moeder kan het iedere keer weer niet vinden.
Nu loopt Google Play weer continue vast en werken andere apps ook nog maar half. Het toestenbord stopt er regelmatig mee waardoor ze niet meer kant internetten en whatsappen en de meldingen dat applicaties zijn gestopt werken haar ook op de zenuwen. Ze pakt dat ding nu alleen nog om te Whatsappen als dat echt moet. Verder wordt de iPad gebruikt die vrijwel nooit kuren vertoont.
Door alle discussies hier op FOK! heb ik mij laten vertellen dat Android zo simpel is en dat al je problemen worden opgelost door een custom ROM te installeren. Aangezien er nauwelijks Custom ROM's zijn voor Fairphone heb ik besloten Stock Android erop te gaan zetten. Dus ik Stock Android downloaden en volgens de tutorial moet ik de het bestand op het toestel zetten. USB aansluiten en even wachten totdat Finder het apparaat toont.. Maar niets. Blijkt vervolgens dat ik niet MTP moet gebruiken maar USB-opslag. Maar ook dan niets. Even de computer met Windows proberen.. helaas, weer helemaal niets. Het is dus niet een kwestie van slepen naar het toestel toe.
Nu heb ik een of andere software van Google moeten installeren om de bestanden over te kunnen zetten. De ROM wordt nu overgeplaatst dus ik ben bij stap 2 van 8. Ik zal niet verbaasd zijn als er nog veel meer straks tegenzit.
Blij dat ik zelf geen Android heb. Mijn telefoon heeft nooit last van dit soort kuren en wt men zegt over dat het zo makkelijk is, is helemaal niet waar.