Nja ik moet het kunnen he.quote:Op maandag 29 september 2014 14:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik kan een getallenlijn maken zonder x²√(4-x²) + 1/x³ * -2x/[2√(4-x²)] te herschrijven. Wat is de opdracht?
Ik zie de overgang niet?quote:Op maandag 29 september 2014 14:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Uit
kun je halen dat
Jouw uitdrukking was
[tex]= -(\frac{1}{b}) e^{a/b} Q^{-1/b}Q^{-1}[/tex]
[tex]= -(\frac{1}{b}) P Q^{-1}[/tex]
Klaar.
Gebruik deze:quote:
quote:Op maandag 29 september 2014 14:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gebruik deze:
Deze uitdrukking voor P staat letterlijk in de één na laatste regel.
Het was 1/3x³ he..quote:Op maandag 29 september 2014 15:00 schreef Janneke141 het volgende:
x²√(4-x²) + 1/x³ * -2x/[2√(4-x²)]
Waar heeft de uitdrukking z - 1/z nulpunten?
Dat staat niet in je post. En mijn glazen bol is al een tijdje stuk.quote:
Mocht je je afvragen waarom ik die vraag stel, ik vervang x^2worteldinges even door 'z', en dan staat er z-1/z. Je zoekt nulpunten, en dus is het wel handig om te weten waar z-1/z nulpunten heeft. Kun je daarna je x^2worteldinges er weer inplakken.quote:Ik heb geen idee.
Ik zou van die z - 1/zquote:Op maandag 29 september 2014 15:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat staat niet in je post. En mijn glazen bol is al een tijdje stuk.
[..]
Mocht je je afvragen waarom ik die vraag stel, ik vervang x^2worteldinges even door 'z', en dan staat er z-1/z. Je zoekt nulpunten, en dus is het wel handig om te weten waar z-1/z nulpunten heeft. Kun je daarna je x^2worteldinges er weer inplakken.
Die heb ik even niet gezien. Edit 'm maar snel weg.quote:Op maandag 29 september 2014 15:08 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
Ik zou van die z - 1/z
*Oeps*
Klote wiskunde.. Heb geen ideequote:Op maandag 29 september 2014 15:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die heb ik even niet gezien. Edit 'm maar snel weg.
Ik zoek waarde(n) van z waarvoor z - 1/z = 0, oftewel z = 1/z. Eigenlijk vind ik dat je meteen moet zien dat alleen 1 en -1 hun eigen omgekeerde zijn, maar zo niet dan gebruik je de technieken die je hiervoor kent.quote:Op maandag 29 september 2014 15:11 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
Klote wiskunde.. Heb geen idee
hmmm als ik het zo bekijk heel makkelijk, maar in het antwoordenboek is het niet genoeg om te berekenen wanneer de afgeleide 0 is maar wanneer die stijgt en daalt en dat is:quote:Op maandag 29 september 2014 15:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zoek waarde(n) van z waarvoor z - 1/z = 0, oftewel z = 1/z. Eigenlijk vind ik dat je meteen moet zien dat alleen 1 en -1 hun eigen omgekeerde zijn, maar zo niet dan gebruik je de technieken die je hiervoor kent.
Een vergelijking met breuken maak je in vrijwel alle gevallen overzichtelijker door links en rechts te vermenigvuldigen met die noemer. Alleen even opletten dat je niet per ongeluk met 0 vermenigvuldigt en er daardoor allerlei ongewenste oplossingen bij krijgt, maar dat is hier niet het geval.
Dus:
z - 1/z = 0 <=> z2-1 = 0 <=> z2 = 1 <=> z = 1 of z = -1.
Dus je afgeleide is gelijk aan 0 als x2√(4-x2) = ± 1
Het is je wellicht opgevallen dat ik vrijwel nooit volledige antwoorden geef, maar de vraagstellers een stukje op weg help. Dat in een poging om de user na te laten denken over de achtereenvolgende stappen om een probleem op te lossen, en een handje te helpen als iemand vastloopt bij een bepaalde stap.quote:Op maandag 29 september 2014 15:25 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
hmmm als ik het zo bekijk heel makkelijk, maar in het antwoordenboek is het niet genoeg om te berekenen wanneer de afgeleide 0 is maar wanneer die stijgt en daalt en dat is:
Stijging: [-W3, W3]
Daling: [-2, -W3]
Daar ben je docente voor toch. Je methode is goed hoor door steeds een tip te geven ipv het volledige antwoord.quote:Op maandag 29 september 2014 15:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is je wellicht opgevallen dat ik vrijwel nooit volledige antwoorden geef, maar de vraagstellers een stukje op weg help. Dat in een poging om de user na te laten denken over de achtereenvolgende stappen om een probleem op te lossen, en een handje te helpen als iemand vastloopt bij een bepaalde stap.
Het denkpatroon zou er in dit voorbeeld als volgt uit kunnen zien:
- Ik heb een of andere functie f.
- Ik wil weten wanneer die stijgt en daalt.
- Daar kan een afgeleide functie mij wat over vertellen
- Dus ik differentieer mijn functie f en vind dus f'
- Als f'>0 dan stijgt f, als f'<0 dan daalt f. Dus eerst wil ik weten wanneer f'=0
- Dus ik stel mijn f' gelijk aan 0 en vind wat oplossingen
- Die oplossingen verdelen het domein van f in een paar stukken.
- Van ieder stuk weet ik dat f op dat hele stuk stijgend - of op dat hele stuk dalend is. Was het namelijk niet zo, dan zou f' in dat stuk nog ergens 0 moeten worden en dat was ie niet.
- Dus ik zoek van ieder interval uit of f daar stijgt of daalt
- Dat kan ik doen door f te visualiseren, of door bepaalde waarden uit het gevraagde stuk in f' in te vullen en te kijken of dat groter of kleiner dan 0 is.
- Nu heb ik de gezochte info bij elkaar en teken ik mijn getallenlijn.
Ik schrijft het nu bewust overdreven uitgebreid op. En toch is het heel belangrijk om, vóórdat je überhaupt begint te pennen en te rekenen, eerst zo'n stappenplan te maken. Dan weet je waar je moet beginnen en waar je moet eindigen - en of je de gestelde vraag wel beantwoordt.
Bijkomend voordeel in dit topic is dat het dan iets makkelijker te specificeren is bij welke stap je nu vastloopt.
Die stappenplan heb ik idd ook in mijn hoofd. Ik weet tot dusverre dat op zowel x = -1 als op x = 1 een nulpunt wordt bereikt ofwel een maximum/minimum. Voor en na -1/+1 is er sprake van of een daling of een stijging.. maar dan loop ik dus vast en kan ik uren staren zonder dat het licht brand..quote:Op maandag 29 september 2014 15:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is je wellicht opgevallen dat ik vrijwel nooit volledige antwoorden geef, maar de vraagstellers een stukje op weg help. Dat in een poging om de user na te laten denken over de achtereenvolgende stappen om een probleem op te lossen, en een handje te helpen als iemand vastloopt bij een bepaalde stap.
Het denkpatroon zou er in dit voorbeeld als volgt uit kunnen zien:
- Ik heb een of andere functie f.
- Ik wil weten wanneer die stijgt en daalt.
- Daar kan een afgeleide functie mij wat over vertellen
- Dus ik differentieer mijn functie f en vind dus f'
- Als f'>0 dan stijgt f, als f'<0 dan daalt f. Dus eerst wil ik weten wanneer f'=0
- Dus ik stel mijn f' gelijk aan 0 en vind wat oplossingen
- Die oplossingen verdelen het domein van f in een paar stukken.
- Van ieder stuk weet ik dat f op dat hele stuk stijgend - of op dat hele stuk dalend is. Was het namelijk niet zo, dan zou f' in dat stuk nog ergens 0 moeten worden en dat was ie niet.
- Dus ik zoek van ieder interval uit of f daar stijgt of daalt
- Dat kan ik doen door f te visualiseren, of door bepaalde waarden uit het gevraagde stuk in f' in te vullen en te kijken of dat groter of kleiner dan 0 is.
- Nu heb ik de gezochte info bij elkaar en teken ik mijn getallenlijn.
Ik schrijft het nu bewust overdreven uitgebreid op. En toch is het heel belangrijk om, vóórdat je überhaupt begint te pennen en te rekenen, eerst zo'n stappenplan te maken. Dan weet je waar je moet beginnen en waar je moet eindigen - en of je de gestelde vraag wel beantwoordt.
Bijkomend voordeel in dit topic is dat het dan iets makkelijker te specificeren is bij welke stap je nu vastloopt.
Dit is niet waar. Waar kwam mijn z ook weer vandaan?quote:Op maandag 29 september 2014 15:44 schreef BroodjeKebab het volgende:
Ik weet tot dusverre dat op zowel x = -1 als op x = 1 een nulpunt wordt bereikt ofwel een maximum/minimum.
x2√(4-x2)quote:Op maandag 29 september 2014 15:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit is niet waar. Waar kwam mijn z ook weer vandaan?
Dan zou het wordenquote:Op maandag 29 september 2014 15:47 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
x2√(4-x2)
Maar het was 1/3x³ dus moet het geen
3x2√(4-x2)
zijn
We gaan beide ergens de fout in want we moeten uitkomen op -W3 of W3 (?)quote:Op maandag 29 september 2014 15:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan zou het worden
en vraag je je dus af wanneer z-1/(3z)=0. Dat is als z2=1/3, oftewel z=±√(1/3).
Je afgeleide functie heeft dus nulpunten als
x2√(4-x2)=√(1/3) of als
x2√(4-x2)=-√(1/3)
Ik denk dat het bepalen van je afgeleide niet klopt, dus eigenlijk al in je eerste post over dit vraagstuk. Want vanquote:Op maandag 29 september 2014 16:00 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
We gaan beide ergens de fout in want we moeten uitkomen op -W3 of W3 (?)
In het antwoordenboek staat immers:quote:Op maandag 29 september 2014 16:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat het bepalen van je afgeleide niet klopt, dus eigenlijk al in je eerste post over dit vraagstuk. Want van
x²√(4-x²) + 1/x³ * -2x/[2√(4-x²)]
is √3 (of -√3) helemaal geen nulpunt.
Dus moeten √3 en -√3 nulpunten zijn van de afgeleide, en -2 is de grens van het domein. Maar van de afgeleide die jij hier neerzet, zijn √3 en -√3 geen nulpunten dus je afgeleide klopt niet.quote:Op maandag 29 september 2014 16:10 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
In het antwoordenboek staat immers:
[-W3, W3] Increase
[-2, -W3] decrease
Het antwoordenboek zegt:quote:Op maandag 29 september 2014 16:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat het bepalen van je afgeleide niet klopt, dus eigenlijk al in je eerste post over dit vraagstuk. Want van
x²√(4-x²) + 1/x³ * -2x/[2√(4-x²)]
is √3 (of -√3) helemaal geen nulpunt.
Van x²√(4-x²) + 1/3x³ * -2x/[2√(4-x²)] trouwens ook niet. Weet je zeker dat het niet moet zijn
x²√(4-x²) + 3/x³ * -2x/[2√(4-x²)] ?
Dus je afgeleide klopte niet.quote:Op maandag 29 september 2014 16:12 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
Het antwoordenboek zegt:
f'(x) =
x²√(4-x²) + 1/3x² * -2x / 2√(4-x²)
ook wel.. ;
4x² (3 - x²) / 3√(4-x²)
Owww!quote:Op maandag 29 september 2014 16:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dus je afgeleide klopte niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |