quote:
Op zondag 28 september 2014 22:25 schreef Pizza_Boom het volgende:[..]
Alsof Euro NCAP wat zegt. Verander 1 parameter iets in de test en de auto scoort geen 5 sterren meer. Ik ga liever naar een merk als Volvo dat echt zelf onderzoek doet en TL geraakte wrakken van echte ongelukken opkoopt voor analyse dan naar een merk dat zijn auto's bouwt op basis van de Euro NCAP eisen.
En ja, Euro NCAP heeft een hoop goeds gedaan op het gebied van autoveiligheid en zonder was het absoluut minder veilig geweest, maar levert ook een hoop schijnveiligheid op. Mensen denken dat een auto die flink in elkaar kreukt op de motorkap onveiliger is dan een auto die dat niet doet, terwijl dat wel je remzone is. Hoe langer die kreukelzone, hoe beter. Een auto die 100% kooi is (zoals de befaamde Renault Modus) die kan voor veel zwaarder inwendig letsel zorgen dan een auto met een goede kreukelzone.
Ik ben het met je eens dat recente Volvo's veiliger zijn dan de competitie. Echter zie je dat Volvo, naast real life veiligheid, ook goed heeft gescoord in de Euro Ncap testen. En ze waren met grote afstand de beste in de nieuwe IIHS testen. De testen geven duidelijk aan dat de ene auto wel veilig is en de ander niet.
Het klopt inderdaad dat een goede kreukelzone belangrijk is. Prioriteit 1 is echter ervoor zorgen dat er overlevingsruimte is. De mensen in de auto hebben weinig aan een slome de-acceleratie wanneer hun knieën de achterbank in geduwd zijn. Vervolgens is het belangrijk dat de airbags en riemen goed werken. (Dat doen ze in mjjn mondeo bijvoorbeeld niet waardoor hij slecht scoort

). Als laatste is inderdaad de efficiëntie van de kreukelzone belangrijk. Die dus bij Volvo erg goed is.
EuroNcap vergelijkt natuurlijk ook alleen binnen klasses. Een V70 met 5 sterren is veiliger dan een Corsa met 5 sterren wanneer ze tegen elkaar klappen.
Folksam, een auto verzekeraar uit Zweden, heeft een leuk onderzoek gedaan. Ze hebben bij echte ongelukken gekeken hoe goed de passagiers ervan af kwamen.
https://www.google.nl/url(...)vm=bv.76247554,d.bGQJe ziet duidelijk dat Ncap sterren uitmaken. Mijn 4 sterren mondeo is gemiddeld veilig. Een Japanse grafkist met 2 sterren onveilig. En bijvoorbeeld een Volvo of 5 sterren Renault zeer veilig. (De laguna blijkt een van de meest veilige auto's te zijn, zoals ook bewezen in bijvoorbeeld fifth gear met een knaller tegen een boom)
Er zijn inderdaad factoren die een klein verschil maken. De Saab 9-5 is bijvoorbeeld van 4 naar 5 sterren gegaan door een gordel piepje. Wel is duidelijk dat de Ncap concludeerde dat de Saab 9-5 een veilige auto was. Zeker als je het plaatje met kleuren erbij pakt.
Het is niet geweldig. Maar het geeft een goede indicatie.