Alleen een Mazda 6 begint te vervelen dus dit snelheidsmonster (ahem
) mag monsterd's garage bezet houden de komende winter
1979, 2.0L 924
Ik zat al langer naar deze dingen te kijken en heel impulsief de gok maar genomen. De keus viel op een niet lopend exemplaar zodat ik zelf ook wat ervaring kan opbouwen met reparaties en dergelijke.
Bovenstaand exemplaar is van de eerste eigenaar die wegens gezondheidsredenen de auto weggezet had maar er drie jaar lang geen afscheid van kon nemen. Dat punt is echter wel gekomen en ik mag dit apparaat weer de weg op proberen te krijgen.
Die paar jaar stilstand heeft de auto er overduidelijk niet beter op gemaakt. Twee lekke banden, motor die niet wil starten, beetje roest (op panelen) hier en daar, natuurlijk een dode accu en nog wel meer wat ik tegen ga komen. Versnellingsbak/diff zweet nogal dus dat wordt of keep calm and don't panic of zweethandjes van de kosten die er aan zitten te komen.
Goed, tegenover het werk staat wel dat het van een liefhebber is geweest. Echter een liefhebber die de dealer na verstrijken van de garantieperiode vermijd heeft
. Maar het leuke is wel dat er overal boekjes, folders, andermans herinneringen en natuurlijk de originele aankoopbon erbij zitten.
Haynes? Check.
Ik blijf jullie foto's verschuldigd van de volledige auto maar dat komt er op dit moment even niet van door werk en andere omstandigheden. Het zal ook geen supersnel lopend project zijn maar ik wil hem in elk geval gekeurd hebben in maart. Hopelijk eerder!
Meteen ook even de eerste update: Motor loopt niet, er zit olie in, alles draait maar hij slaat niet aan. Bougies waren allemaal nieuw, ik gok dat dit de laatste knutselstappen waren van de vorige eigenaar. De Haynes had aantekeningen rondom de benzinepomp en verdelerkap, die beiden er schoon uitzien en dus vervangen zijn. Het stomme is, er zaten nog dopjes op de bougies. Dit is of een hele slimme startonderbreker of de vorige eigenaar was ze inderdaad vergeten er af te halen.
Dopjes eraf, startkabel eraan en starten: motor loopt!
De vier wielen die er onder zitten gaan er uit en worden tijdelijk vervangen voor 924/944 Turbo velgen met prima banden. Dan kan die in elk geval rollen en straks door de APK ermee totdat ik er uit ben of ik de basis velg er onder houd, de Teledial eronder zet of eventueel compleet iets anders.
Kort samengevat nu het plan:
1. Remmen nalopen
2. Versnellingsbak/diff beoordelen op staat.
3. APK
4. Goede onderhoudsbeurt!
5. Uiterlijk in orde maken (voorlopig naar originele staat). De voorschermen rotten op een rare plek en mogen vervangen worden. Deze vervangende exemplaren heb ik ook al liggen, echter niet in de juiste kleur. Dat komt wel weer tegen die tijd.
PS. Ja, ik weet dat het een afdankertje van VW is.
PPS. Ja, ik weet dat het Audi blok er in traag is.
[ Bericht 0% gewijzigd door house_is_a_feeling op 28-09-2014 00:27:20 ]