gewoon doorknippen of 100% zeker weten dat deze draad ook 1 van de zoveel is in de contactdoos in het plafond?quote:
Wel ZEKER weten. Als je meerdere aardlekschakelaars hebt kunnen ze fout stroom meten en schakelt er 1 of 2 uit.quote:Op vrijdag 26 september 2014 18:03 schreef danio69 het volgende:
[..]
gewoon doorknippen of 100% zeker weten dat deze draad ook 1 van de zoveel is in de contactdoos in het plafond?
Het lastige met stroom is dat het te gevaarlijk is om dingen aan te nemen. Ja draden in één lasdoos moeten van dezelfde groep zijn, helaas lopen er wat amateurs rond in Nederland die in al hun onwetendheid of luiheid lekker aankloten.quote:Op vrijdag 26 september 2014 18:24 schreef danio69 het volgende:
De draden die in 1 contactdoos bij elkaar zitten zullen toch wel tot dezelfde groep behoren?
En volgens mij heb ik ergens gelezen dat je een willekeurige nuldraad kunt pakken als deze maar tot dezelfde groep behoort.
Als ik aan de blauwe draad trek in de contactdoos begint in ieder geval de lamp aan het plafond te bewegen.
Bestaat altijd nog de kans dat dit komt omdat de nuldraad tegen de fase- en schakeldraad schuurt.
En natuurlijk gaat eerst het stroom eraf voor ik kabels doorknip.
Anders proberen we het gewoon. Ergste wat er nu kan gebeuren is dat de aardlekschakelaar eruit springt en ik de knip weer moet "lassen"
Kijk hier kan ik meer mee. Ik ben eerste eigenaar en ik neem aan dat de installateurs destijds geen amateurs zijn geweest. Het is trouwens op de eerste verdieping. Heb er nog een 2 verdieping boven.quote:Op vrijdag 26 september 2014 18:31 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het lastige met stroom is dat het te gevaarlijk is om dingen aan te nemen. Ja draden in één lasdoos moeten van dezelfde groep zijn, helaas lopen er wat amateurs rond in Nederland die in al hun onwetendheid of luiheid lekker aankloten.
Meten is weten. Maar je weet het snel genoeg als je de nul doorknipt. Zit je trouwens op een 1e of 2e verdieping, of heb je een stopcontact onder de schakelaar een dezelfde of de andere kant van de muur?
Je kunt even kijken of het logisch is of de voedingsdraden vanuit de meterkast (of de onderliggende kamer als deze op dezelfde groep zit) langs de schakelaar doorgaan naar je centraaldoos. Goedkoopste manier van aanleg is namelijk op deze manier als de schakelaar op de route zit.quote:Op vrijdag 26 september 2014 18:44 schreef danio69 het volgende:
[..]
Kijk hier kan ik meer mee. Ik ben eerste eigenaar en ik neem aan dat de installateurs destijds geen amateurs zijn geweest. Het is trouwens op de eerste verdieping. Heb er nog een 2 verdieping boven.
En nee geen stopcontact in de buurt anders zou ik de nuldraad nog wel kunnen verklaren.
Ik heb ook geen idee voor waar deze nuldraad voor gebruikt wordt. Naar boven zou naar de centrale doos kunnen zijn. Naar beneden, geen idee..... Maakt me nu wel nieuwsgierig.
Maar het huis is nu 13 jaar oud. Volgens mij was toen ook al verplicht dat alle dozen op de wanden uit het centrale punt in het plafond moeten komen.
Thanks ik zal de groep morgen er eens uitgooien. Volgens mij heb je gelijk en gaat de stroom er in de kamers boven elkaar eraf. Altijd al raar gevonden, maar begrijp nu waarom. Kosten dusquote:Op vrijdag 26 september 2014 18:48 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je kunt even kijken of het logisch is of de voedingsdraden vanuit de meterkast (of de onderliggende kamer als deze op dezelfde groep zit) langs de schakelaar doorgaan naar je centraaldoos. Goedkoopste manier van aanleg is namelijk op deze manier als de schakelaar op de route zit.
Dat wat jij wilt gaan doen, goed zal werken daar heb ik trouwens geen twijfel over.
Zijn meerdere factoren die meespelen, waaronder ook deze twee belangrijke:quote:Op vrijdag 26 september 2014 18:52 schreef danio69 het volgende:
[..]
Thanks ik zal de groep morgen er eens uitgooien. Volgens mij heb je gelijk en gaat de stroom er in de kamers boven elkaar eraf. Altijd al raar gevonden, maar begrijp nu waarom. Kosten dus
Is er ook geen ruimte om die dimmer in je lamp in te bouwen? (Ik heb alle klikaan/klikuit modules in mijn plafonnières verwerkt, dat ging een stuk makkelijker dan in de centraaldozen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 17:27 schreef danio69 het volgende:
Waarschijnlijk kan het maar wil het even zeker weten. Voor mijn klikaanklikuit dimmer moet er een nuldraad worden aangesloten bij de schakelaar. (helaas is in het plafond geen ruimte om deze daar te plaatsen)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |