abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144859410
Hoe zit dat nou, je moet een bus voorrang geven binnen de bebouwde kom en ik dacht dus dat touringcars e.d. geen voorrang hadden, maar nu blijkt dat dus wel zo te zijn??? Klopt dit of ?
  woensdag 24 september 2014 @ 16:35:02 #2
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_144859521
Past beter in WGR?

Volgens mij heeft een touringcar alleen voorrang als ie een lijndienst rijd voor een OV bedrijf, maar pin me er niet op vast..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_144859528
Lijnbussen die richting aangeven om van de halte weg te rijden moet je voorrang verlenen. Touringcars niet (tenzij hij idd als lijndienst fungeert, zoals Snowballed terecht opmerkt).
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_144859578
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:35 schreef spijkerbroek het volgende:
Lijnbussen die richting aangeven om van de halte weg te rijden moet je voorrang verlenen. Touringcars niet.
Ja dat dacht ik dus ook.. maar nu deed ik dus een oefenexamentje, en daar stond in dat ik dus voorrang moet verlenen aan zowel lijnbussen & touringcars die dan richting aangeven om van de halte weg te rijden binnen de bebouwde kom
  woensdag 24 september 2014 @ 16:37:11 #5
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144859621
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:36 schreef Quotelover het volgende:

[..]

Ja dat dacht ik dus ook.. maar nu deed ik dus een oefenexamentje, en daar stond in dat ik dus voorrang moet verlenen aan zowel lijnbussen & touringcars die dan richting aangeven om van de halte weg te rijden binnen de bebouwde kom
Het antwoord is al gegeven :P
Als ze bij een halte weg willen rijden moet je ze dus voorrang verlenen
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_144859632
quote:
Dan is óf de touringcar in lijndienst op dat moment óf het is een kansloos examen.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_144859643
Alleen als ze van een bushalte wegrijden.

Maar soms kan je niet zien of er een bushalte is waar die bus stilstaat. Hij kan ook gewoon stoppen om zich een kop koffie uit z'n thermoskan in te schenken.

En ook kan een touringcar een lijnbus vervangen, en stopt de chauffeur een blaadje met 'lijn ...' achter de voorruit en kan je aan de achterkant niet zien dat het lijnbus is.
5 Ferrari's op videoband!
  woensdag 24 september 2014 @ 16:38:12 #8
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_144859668
quote:

[..]

Dat klopt dan dus ook.. een touringcar rijd alleen bij een halte weg als ie een lijndienst rijd... anders heeft ie niets te zoeken bij een halte..
  woensdag 24 september 2014 @ 16:39:18 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144859720
Touringcars die wegrijden bij een bushalte moet je óók voorrang verlenen binnen de bebouwde kom, aangezien je van de achterkant zo goed als nooit kan zien of het ding in lijndienst rijdt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144859728
quote:
14s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:38 schreef Snowballed het volgende:
Dat klopt dan dus ook.. een touringcar rijd alleen bij een halte weg als ie een lijndienst rijd... anders heeft ie niets te zoeken bij een halte..
Precies. Voor iedereen behalve lijndiensten is het verboden te stoppen bij haltes.
  woensdag 24 september 2014 @ 16:39:36 #11
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_144859732
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:37 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Hij kan ook gewoon stoppen om zich een kop koffie uit z'n thermoskan in te schenken.
Je mag niet bij een halte stoppen.. ;)
pi_144859796
quote:
14s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:38 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Oja dat is ook zo :P Dankje :D
  woensdag 24 september 2014 @ 16:42:32 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144859867
quote:
14s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:39 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Je mag niet bij een halte stoppen.. ;)
Wel als dat alleen is om iemand direct in- of uit te laten stappen. Laden en lossen, of telefoneren, of koffie inschenken, is allemaal niet toegestaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 24 september 2014 @ 16:45:32 #14
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
  woensdag 24 september 2014 @ 16:45:41 #15
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_144859999
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wel als dat alleen is om iemand direct in- of uit te laten stappen. Laden en lossen, of telefoneren, of koffie inschenken, is allemaal niet toegestaan.
Nee.. ja.. nou:

* als de bushalte is aangegeven door een blokmarkering, dan mag je niet stilstaan bij deze markering
* als er geen blokmarkering is aangebracht, dan mag je niet stilstaan 12 meter voor en 12 meter na het bushaltebord.

Het is wel toegestaan om direct iemand in of uit te laten stappen mits je hierbij geen lijnbus hindert. Veel mensen denken dat als je iemand in of uit mag laten stappen, dat het ook is toegestaan om te laden en te lossen. Laden en lossen mag echter niet, je mag alleen even snel iemand in of uit laten stappen.
pi_144860016
Ook een touringcar. Artikel 56 RVV, eerste lid:

1. Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.

En in art. 1 RVV staat wat men onder "autobus" moet verstaan:
autobus : motorvoertuig, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen;

Zo simpel is het dus. Dat een busje daar wel of niet mag staan doet daar niks aan af.
pi_144860089
Heel simpel, een bus is een bus, geen verschil touringcar of lijnbus, bij aangeven te willen wegrijden van de halte heeft een bus altijd voorrang...Uiteraard alleen binnen de bebouwde kom.

Succes op je echte examen.
pi_144860294
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:47 schreef AeroxV8 het volgende:
Heel simpel, een bus is een bus, geen verschil touringcar of lijnbus, bij aangeven te willen wegrijden van de halte heeft een bus altijd voorrang...Uiteraard alleen binnen de bebouwde kom.

Succes op je echte examen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')