abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144845452
Hoi,

Een tijd geleden hebben wij een 10L close-in boiler gekocht bedoeld om aan te sluiten op de koudwater leiding in de keuken. Maar ik kwam er na een tijd achter dat de loodgieter deze had aangesloten op de warm water leiding, blijkbaar omdat hij dit zo altijd doet?!

Er zijn ook aparte hot-fill close-in boilers, in principe werkt onze boiler nu ook op deze manier. Voordeel is natuurlijk dat je altijd warm water blijft houden, maar toch wil ik liever de boiler alsnog op de koude water leiding hebben, ik wil nl. liefst mijn CV niet laten stoken als ik telkens warm water pak in de keuken.

Mijn vragen
Kan het echt kwaad als je de warm water leiding afdicht, dit vanwege bacteriën die er kunnen ontstaan en in mijn warm water circuit kunnen komen?

Zou je snel de boiler leeg tappen en dus vervolgens lang moeten wachten voordat je weer warm water hebt?

Graag hoor ik jullie ervaringen en advies hierin. Alvast bedankt!
pi_144845554
Een close in boiler zit toch altijd op je warm water. Deze is alleen bedoeld om direct warm water te leveren voordat je ketel dit heeft aangevoerd. Energie- (en kosten)technisch is dit de meest efficiente oplossing.
Bedoel je niet misschien een Quooker?

Ik zou een warmwaterleiding niet afdoppen, je krijgt dan dode stukken en mogelijk bacteriegroei.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144845617
Nee, geen cooker. Echt een boiler, zie hier

Zoals er ook staat, apart verkrijgbaar als hot-fill (dus om aan te sluiten op de Warm WL), wij hebben juist de versie gekozen om op de koud water leiding aan te sluiten.
pi_144859700
quote:
3s.gif Op woensdag 24 september 2014 09:13 schreef Deetch het volgende:
Een close in boiler zit toch altijd op je warm water.
Euh, nee. Ik heb juist een close in boiler zodat ik niet elke keer zinloos de leiding van de zolder naar beneden hoef te voeden met warm water welke ik niet gebruik. Nogal zinloos om warm water wat ik niet direct gebruik twee keer te verwarmen.

Zeker als je ook een vaatwasser hebt staan ervaar ik de hoeveelheid van 10 liter in de close in boiler als ruim voldoende.

Verder moet je dode stukken leiding ten alle tijde zien te vermijden.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_144860315
Ik deel je mening volledig hottentot.

Vermijden i.v.m. bacteriën bedoel je dan neem ik aan?
Helaas is er dus wel een warm water leiding naartoe gemaakt en kan ik deze niet meer dichtmaken, dit zit in de muren.
pi_144860983
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:52 schreef wichegory het volgende:
Ik deel je mening volledig hottentot.

Vermijden i.v.m. bacteriën bedoel je dan neem ik aan?
Helaas is er dus wel een warm water leiding naartoe gemaakt en kan ik deze niet meer dichtmaken, dit zit in de muren.
Kun je die leiding ook elders afdoppen?

Dode stukken leiding zijn een gewilde woon en kweek plaats voor bacteriën. In je leidingwater zitten al wat bacteriën maar het zijn er zo weinig dat ze amper tot geen kwaad kunnen, geef je ze stilstaande stukken water dan bied je ze de ruimte voor vermenigvuldiging, en af en toe zal er wat vrij kunnen komen. Op het werk hadden ze van vroeger nog wat dode stukken die niet op tekening stonden. Vanwege meerdere besmettingen is gekozen om het hele hoofdleiding circuit in de grond te vervangen.

Maar er is wat speelruimte hierin, een dode aftakking is toegestaan mits deze maximaal een lengte heeft van 5 maal de diameter van de leiding.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_144862176
Maar wat is het verschil tussen een 'dode leiding' en een kraan die 1 keer per jaar of minder wordt gebruikt? Wat dacht je van een wastafeltje op een ongebruikte slaapkamer, of een spoelkraan in een berging die niemand ooit openzet?
pi_144892615
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 17:44 schreef Pfooh het volgende:
Maar wat is het verschil tussen een 'dode leiding' en een kraan die 1 keer per jaar of minder wordt gebruikt? Wat dacht je van een wastafeltje op een ongebruikte slaapkamer, of een spoelkraan in een berging die niemand ooit openzet?
Daar is geen verschil in. Van die ongebruikte wastafeltjes zou ik dus ook verwijderen.

Het gaat er wel om dat bacterien in leidingwater pas een probleem gaan vormen als de "dode: leidingen ook warm genoeg worden voor uitgebreide bacteriegroei, dus als ze langs een warm waterleiding of CV leiding lopen. Of achter je oven langs oid.

Beste is om ze ze dicht mogelijk bij de aftakking af te doppen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144893140
Maar er is toch niemand die dat doet? Het is juist vaak handig als er op een logeerkamer een wastafel zit, op zolder een kraan voor een wasmachine (terwijl de wasmachine nu in de bijkeuken staat), in de schuur een kraan die nooit gebruikt wordt, enzovoorts. Niemand die al die dingen (inclusief leidingen) gaat afsluiten.

En ja, als je een modern huis hebt en al die leidingen centraal bij elkaar komen met een afsluitkraan per leiding, dan kun je ze handig dichtzetten. Maar in een oude woning is dat vaak een warboel, of zelfs onbereikbaar.
  donderdag 25 september 2014 @ 22:46:35 #10
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_144909121
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 17:08 schreef hottentot het volgende:

[..]

Kun je die leiding ook elders afdoppen?

Dode stukken leiding zijn een gewilde woon en kweek plaats voor bacteriën. In je leidingwater zitten al wat bacteriën maar het zijn er zo weinig dat ze amper tot geen kwaad kunnen, geef je ze stilstaande stukken water dan bied je ze de ruimte voor vermenigvuldiging, en af en toe zal er wat vrij kunnen komen. Op het werk hadden ze van vroeger nog wat dode stukken die niet op tekening stonden. Vanwege meerdere besmettingen is gekozen om het hele hoofdleiding circuit in de grond te vervangen.

Maar er is wat speelruimte hierin, een dode aftakking is toegestaan mits deze maximaal een lengte heeft van 5 maal de diameter van de leiding.
Uitgaande van de meestgebruikte leidingdiameters 12 en 15mm is dat dus 5 tot 7,5 cm...

Samengevat: je hoeft het t-stuk er niet tussenuit te slopen. Maar deze direct daarna afdoppen :D
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_144909182
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:46 schreef Knutsel-Smurf het volgende:

[..]

Uitgaande van de meestgebruikte leidingdiameters 12 en 15mm is dat dus 5 tot 7,5 cm...

Samengevat: je hoeft het t-stuk er niet tussenuit te slopen. Maar deze direct daarna afdoppen :D
Ik ken de exacte situatie van TS niet, maar ik vrees dat hij ergens een verdieping hoger in de douche achter de tegels, of misschien nog hoger bij de c.v. ketel moet zijn.

En anders maar een tegeltje uitslijpen ergens.

[ Bericht 3% gewijzigd door hottentot op 25-09-2014 23:31:42 ]
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_144912429
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:48 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ik ken de exacte situatie van TS niet, maar ik vrees dat hij ergens een verdieping hoger in de douche achter de tegels, of misschien nog hoger bij de c.v. ketel moet zijn.

En anders maar een tegeltje uitslijpen ergens.
Tevens verwacht ik dat hij onder het aanrecht ook geen inlaatcombi heeft zitten, dus die zal hij dan ook moeten aanschafen dan, en natuurlijk een overstort richting riool zal hij komen aan het creeren.
Teminste als die installateur er geen tweede op gezet heeft?
pi_144939308
De leiding is inderdaad 1 geheel via de bijkeuken naar de badkamer en dan naar de CV op zolder. Dus ik zou dan tegels eraf moeten halen om deze in de bijkeuken af te moeten doppen, waar ik uiteraard niet op zit te wachten.

Ik weet niet precies wat john2406 bedoelt met inlaatcombi? ik weet in ieder geval dat er simpelweg 2 leidingen uit de grond komen daar, koud en warm. en de warme gaat dus via de close in boiler naar mijn kraan. (en de koude uiteraard direct)

Ik zat zelf nog te denken om de warm water leiding op een apart kraantje te zetten? Dan wordt deze nog af en toe gebruikt (ook al is het omdat het dan gewoon moet), maar heb ik toch weer de situatie die ik uiteindelijk graag wil.
pi_144940794
https://www.google.com/se(...).1.0.110.438.6j1.7.0....0...1ac.1.34.heirloom-hp..0.8.454.0nsr0gi0akY&gws_rd=ssl

https://www.google.com/se(...)N6lgcgP&ved=0CAUQ_AU

Die boiler als die opwarmt die zal uitzetten, teminste het water, die druk moet ergens weg.
Daarvoor zijn die ventielen.
Of deze tegenwoordig ook voor waterleidingen, maar volgens mij niet of maar en deze.
http://www.flexconind.com/html/products/hhwt/ph.html

Op het moment zit die op de warmwaterleiding en die heeft er waarschijnlijk al eentje bij de eerste warmtebron en behoefd dan geen tweede.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2014 22:28:49 ]
  vrijdag 26 september 2014 @ 23:09:42 #15
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_144942857
Raar dat hij het aan de warm water leiding heeft gemonteerd, dan is het hele nut toch weg? :{

Ik heb hem aan de koud water kraan hangen omdat mijn cv mijn inziens te ver weg is van de keuken.
10 liter vind ik ruim voldoende. Je kunt de temperatuur zelf instellen op een aantal graden wat betekend dat er altijd 10 liter water op die temperatuur beschikbaar is. Als je echt bang bent voor bacteriën, zet je hem op het hoogst. Bij 80 graden gaan ze echt wel dood ;)
O+
  vrijdag 26 september 2014 @ 23:11:14 #16
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_144942925
Een inlaatcombinatie monteer je tussen de kraan en de boiler.
Dit is zelfs verplicht.

reden: aangezien warm water uitzet, wordt er druk gecreëerd op de leiding, deze moet weg kunnen én niet uitzetten naar de rest van het huis.
Een inlaatcombi zorgt ervoor dat het water maar 1 kant op kan (namelijk naar de boiler), en zorgt ervoor dat er geen druk ontstaat.
O+
pi_144943525
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:11 schreef Saisai het volgende:
Een inlaatcombinatie monteer je tussen de kraan en de boiler.
Dit is zelfs verplicht.

reden: aangezien warm water uitzet, wordt er druk gecreëerd op de leiding, deze moet weg kunnen én niet uitzetten naar de rest van het huis.
Een inlaatcombi zorgt ervoor dat het water maar 1 kant op kan (namelijk naar de boiler), en zorgt ervoor dat er geen druk ontstaat.
Leuk hoe jij het omschrijft vind ik water maar een kant op kan vindik heel leuk water kan altijd maar een kant op tenzij als de druk wegvalt!
Die temp regelaar had er eigenlijk naar mijn idee helemaal niet op mogen zitten!
En als er geen druk ontstaat kan er geen water komen toch, of bedoel je overdruk.
Die inlaatcombinatie is een combi naam hier zit namelijk een keerklep in en een overdruk ventiel.
Dat overdruk ventiel opent meestal bij 8 bar, voordruk is bij mij ingesteld op 4 bar hij mag dus dat uitzetten tot 8bar en dan ontlast die.
Wat bij mij ook zelden gebeurt omdat ik zo een flexcon erop heb en dus waterbesparend werkt.
pi_144943949
Wat is het nut zoiets op je koud water aan te sluiten, als er warm voorhanden is? Warm water van de cv is nooit op, gas stoken is goedkoper en als je meer warm water gebruikt is je boiler vanzelf weer gevuld met warm water voor de volgende keer.
.
pi_144944020
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:37 schreef Fer het volgende:
Wat is het nut zoiets op je koud water aan te sluiten, als er warm voorhanden is? Warm water van de cv is nooit op, gas stoken is goedkoper en als je meer warm water gebruikt is je boiler vanzelf weer gevuld met warm water voor de volgende keer.
Juist daarom is het dus, als de leiding te lang is en je zou te lang moeten wachten totdat er warmwater is.
En inderdaad gas is goedkoper maar wel minder efficient.
Zon is nog goedkoper en hier is de ketel nog niet een keer erbij aangesprongen om het na te verwarmen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2014 23:40:49 ]
  zaterdag 27 september 2014 @ 00:13:21 #20
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_144945100
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:25 schreef john2406 het volgende:

[..]

Leuk hoe jij het omschrijft vind ik water maar een kant op kan vindik heel leuk water kan altijd maar een kant op tenzij als de druk wegvalt!
Die temp regelaar had er eigenlijk naar mijn idee helemaal niet op mogen zitten!
En als er geen druk ontstaat kan er geen water komen toch, of bedoel je overdruk.
Die inlaatcombinatie is een combi naam hier zit namelijk een keerklep in en een overdruk ventiel.
Dat overdruk ventiel opent meestal bij 8 bar, voordruk is bij mij ingesteld op 4 bar hij mag dus dat uitzetten tot 8bar en dan ontlast die.
Wat bij mij ook zelden gebeurt omdat ik zo een flexcon erop heb en dus waterbesparend werkt.
Overdruk. Wanneer de druk in de boiler groter is dan de waterdruk op de kraan, drukt het wel degelijk terug de kraan in.
O+
pi_144945263
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 00:13 schreef Saisai het volgende:

[..]

Overdruk. Wanneer de druk in de boiler groter is dan de waterdruk op de kraan, drukt het wel degelijk terug de kraan in.
Je hebt gelijk IK zal maar een terug naar school gaan en mijn gawalo opleiding opnieuw gaan doen!
pi_144947411
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:37 schreef Fer het volgende:
Wat is het nut zoiets op je koud water aan te sluiten, als er warm voorhanden is? Warm water van de cv is nooit op, gas stoken is goedkoper en als je meer warm water gebruikt is je boiler vanzelf weer gevuld met warm water voor de volgende keer.
Lekker handig, elke keer 18 meter (in mijn geval) leiding dubbel verwarmen :P
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 00:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk IK zal maar een terug naar school gaan en mijn gawalo opleiding opnieuw gaan doen!
Met je gawalo zou je moeten weten dat het onzin is om een close-in boiler op de warm water kraan aan te sluiten als de ketel op zolder hangt. Krijg je dus eerst bij grote water vraag de 10 liter warm, daarna alles wat in de leiding zat en koud is en daarna pas weer warm water.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  zaterdag 27 september 2014 @ 09:08:16 #23
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_144948816
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 00:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk IK zal maar een terug naar school gaan en mijn gawalo opleiding opnieuw gaan doen!
Dat lijkt me een uitstekend idee. Dit is namelijk precies wat er bij mij gebeurde toen ik het aansloot zonder inlaatcombinatie.

[ Bericht 2% gewijzigd door Saisai op 27-09-2014 10:48:43 ]
O+
pi_144952688
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 02:12 schreef hottentot het volgende:

Met je gawalo zou je moeten weten dat het onzin is om een close-in boiler op de warm water kraan aan te sluiten als de ketel op zolder hangt. Krijg je dus eerst bij grote water vraag de 10 liter warm, daarna alles wat in de leiding zat en koud is en daarna pas weer warm water.
Een warmwater leiding mag helemaal niet een bepaalde lengte overstijgen mee, dan is het een oplossing door een hotfil of closein erachter te hangen,
Waarom niet moet ik je dat uitleggen?
Dan loopt er ongebruikt water onnodig weg.
pi_144952723
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 09:08 schreef Saisai het volgende:

[..]

Dat lijkt me een uitstekend idee. Dit is namelijk precies wat er bij mij gebeurde toen ik het aansloot zonder inlaatcombinatie.
Ik heb ook niet beweerd dat je hem zonder zou hangen,en vooral niet op de koudwaterleiding!
Er zijn ook kranen die ontlasten, maar die hebben het nadeel dat ze eraan gaan draaien als ze druppelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')