Euh, nee. Ik heb juist een close in boiler zodat ik niet elke keer zinloos de leiding van de zolder naar beneden hoef te voeden met warm water welke ik niet gebruik. Nogal zinloos om warm water wat ik niet direct gebruik twee keer te verwarmen.quote:Op woensdag 24 september 2014 09:13 schreef Deetch het volgende:
Een close in boiler zit toch altijd op je warm water.
Kun je die leiding ook elders afdoppen?quote:Op woensdag 24 september 2014 16:52 schreef wichegory het volgende:
Ik deel je mening volledig hottentot.
Vermijden i.v.m. bacteriën bedoel je dan neem ik aan?
Helaas is er dus wel een warm water leiding naartoe gemaakt en kan ik deze niet meer dichtmaken, dit zit in de muren.
Daar is geen verschil in. Van die ongebruikte wastafeltjes zou ik dus ook verwijderen.quote:Op woensdag 24 september 2014 17:44 schreef Pfooh het volgende:
Maar wat is het verschil tussen een 'dode leiding' en een kraan die 1 keer per jaar of minder wordt gebruikt? Wat dacht je van een wastafeltje op een ongebruikte slaapkamer, of een spoelkraan in een berging die niemand ooit openzet?
Uitgaande van de meestgebruikte leidingdiameters 12 en 15mm is dat dus 5 tot 7,5 cm...quote:Op woensdag 24 september 2014 17:08 schreef hottentot het volgende:
[..]
Kun je die leiding ook elders afdoppen?
Dode stukken leiding zijn een gewilde woon en kweek plaats voor bacteriën. In je leidingwater zitten al wat bacteriën maar het zijn er zo weinig dat ze amper tot geen kwaad kunnen, geef je ze stilstaande stukken water dan bied je ze de ruimte voor vermenigvuldiging, en af en toe zal er wat vrij kunnen komen. Op het werk hadden ze van vroeger nog wat dode stukken die niet op tekening stonden. Vanwege meerdere besmettingen is gekozen om het hele hoofdleiding circuit in de grond te vervangen.
Maar er is wat speelruimte hierin, een dode aftakking is toegestaan mits deze maximaal een lengte heeft van 5 maal de diameter van de leiding.
Ik ken de exacte situatie van TS niet, maar ik vrees dat hij ergens een verdieping hoger in de douche achter de tegels, of misschien nog hoger bij de c.v. ketel moet zijn.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:46 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
[..]
Uitgaande van de meestgebruikte leidingdiameters 12 en 15mm is dat dus 5 tot 7,5 cm...
Samengevat: je hoeft het t-stuk er niet tussenuit te slopen. Maar deze direct daarna afdoppen
Tevens verwacht ik dat hij onder het aanrecht ook geen inlaatcombi heeft zitten, dus die zal hij dan ook moeten aanschafen dan, en natuurlijk een overstort richting riool zal hij komen aan het creeren.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:48 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik ken de exacte situatie van TS niet, maar ik vrees dat hij ergens een verdieping hoger in de douche achter de tegels, of misschien nog hoger bij de c.v. ketel moet zijn.
En anders maar een tegeltje uitslijpen ergens.
Leuk hoe jij het omschrijft vind ik water maar een kant op kan vindik heel leuk water kan altijd maar een kant op tenzij als de druk wegvalt!quote:Op vrijdag 26 september 2014 23:11 schreef Saisai het volgende:
Een inlaatcombinatie monteer je tussen de kraan en de boiler.
Dit is zelfs verplicht.
reden: aangezien warm water uitzet, wordt er druk gecreëerd op de leiding, deze moet weg kunnen én niet uitzetten naar de rest van het huis.
Een inlaatcombi zorgt ervoor dat het water maar 1 kant op kan (namelijk naar de boiler), en zorgt ervoor dat er geen druk ontstaat.
Juist daarom is het dus, als de leiding te lang is en je zou te lang moeten wachten totdat er warmwater is.quote:Op vrijdag 26 september 2014 23:37 schreef Fer het volgende:
Wat is het nut zoiets op je koud water aan te sluiten, als er warm voorhanden is? Warm water van de cv is nooit op, gas stoken is goedkoper en als je meer warm water gebruikt is je boiler vanzelf weer gevuld met warm water voor de volgende keer.
Overdruk. Wanneer de druk in de boiler groter is dan de waterdruk op de kraan, drukt het wel degelijk terug de kraan in.quote:Op vrijdag 26 september 2014 23:25 schreef john2406 het volgende:
[..]
Leuk hoe jij het omschrijft vind ik water maar een kant op kan vindik heel leuk water kan altijd maar een kant op tenzij als de druk wegvalt!
Die temp regelaar had er eigenlijk naar mijn idee helemaal niet op mogen zitten!
En als er geen druk ontstaat kan er geen water komen toch, of bedoel je overdruk.
Die inlaatcombinatie is een combi naam hier zit namelijk een keerklep in en een overdruk ventiel.
Dat overdruk ventiel opent meestal bij 8 bar, voordruk is bij mij ingesteld op 4 bar hij mag dus dat uitzetten tot 8bar en dan ontlast die.
Wat bij mij ook zelden gebeurt omdat ik zo een flexcon erop heb en dus waterbesparend werkt.
Je hebt gelijk IK zal maar een terug naar school gaan en mijn gawalo opleiding opnieuw gaan doen!quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:13 schreef Saisai het volgende:
[..]
Overdruk. Wanneer de druk in de boiler groter is dan de waterdruk op de kraan, drukt het wel degelijk terug de kraan in.
Lekker handig, elke keer 18 meter (in mijn geval) leiding dubbel verwarmenquote:Op vrijdag 26 september 2014 23:37 schreef Fer het volgende:
Wat is het nut zoiets op je koud water aan te sluiten, als er warm voorhanden is? Warm water van de cv is nooit op, gas stoken is goedkoper en als je meer warm water gebruikt is je boiler vanzelf weer gevuld met warm water voor de volgende keer.
Met je gawalo zou je moeten weten dat het onzin is om een close-in boiler op de warm water kraan aan te sluiten als de ketel op zolder hangt. Krijg je dus eerst bij grote water vraag de 10 liter warm, daarna alles wat in de leiding zat en koud is en daarna pas weer warm water.quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk IK zal maar een terug naar school gaan en mijn gawalo opleiding opnieuw gaan doen!
Dat lijkt me een uitstekend idee. Dit is namelijk precies wat er bij mij gebeurde toen ik het aansloot zonder inlaatcombinatie.quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk IK zal maar een terug naar school gaan en mijn gawalo opleiding opnieuw gaan doen!
Een warmwater leiding mag helemaal niet een bepaalde lengte overstijgen mee, dan is het een oplossing door een hotfil of closein erachter te hangen,quote:Op zaterdag 27 september 2014 02:12 schreef hottentot het volgende:
Met je gawalo zou je moeten weten dat het onzin is om een close-in boiler op de warm water kraan aan te sluiten als de ketel op zolder hangt. Krijg je dus eerst bij grote water vraag de 10 liter warm, daarna alles wat in de leiding zat en koud is en daarna pas weer warm water.
Ik heb ook niet beweerd dat je hem zonder zou hangen,en vooral niet op de koudwaterleiding!quote:Op zaterdag 27 september 2014 09:08 schreef Saisai het volgende:
[..]
Dat lijkt me een uitstekend idee. Dit is namelijk precies wat er bij mij gebeurde toen ik het aansloot zonder inlaatcombinatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |