Vandaag 10 jaar geleden overleed Nederlands populairste volks- zanger ooit, André Hazes. Wat volgde, waren 3 hectische dagen richting de meest bijzondere en bizarre uitvaart die Nederland heeft gekend: 50.000 man rondom Andrés lichaam in een kist in stadion Arena.
![media_xll_2502377.jpg]()
Directeur John Mulder van concertorganisator Mojo is nog in Amerika als de telefoon gaat: Rachel Hazes. Of hij snel kan komen, want André ligt in het ziekenhuis. Mulder, al jaren bevriend met Hazes, vliegt terug, belt Rachel en zegt: 'Laat me even twee uur m'n jetlag eruit slapen en dan kom ik.' Nog geen 10 minuten later belt Rachel alweer. 'Je moet nu echt komen, het gaat echt niet goed, zei ze.' Mulder neemt een koude douche en racet naar Woerden. Daar, in het ziekenhuis, ligt André. Mulder heeft aan één blik genoeg. 'Ik zag het meteen: dit wordt niks meer. Maar ik wist ook: dit wordt iets heel groots.' André Hazes is dan al jaren een cultheld. Iedereen, jong en oud, arm en rijk, heeft wat met de volkszanger die de laatste jaren van zijn carrière met donkere bakkebaarden, zwarte hoed en zonnebril een bluesimago heeft aangenomen. Hazes is onsterfelijk, al weet huisvriend Mulder allang dat André, vanwege doofheid aan een oor, nooit meer zou optreden. 'Z'n lichaam was op, echt op,' herinnert Mulder zich.
![media_l_2502380.jpg]()
Het is woensdagavond 22 september, Mulder is in het ziekenhuis, met Rachel en nog een enkel familielid. De kinderen zijn er niet. 'Hij was alcoholist, hè. Allerlei functies vielen uit. De arts zei tegen me: als hij al ooit weer bijkomt, zal het nog amper een fatsoenlijk leven zijn. Ik heb meteen die avond Jan Willem Luyken gebeld, nu directeur van North Sea Jazz, toen mijn persvoorlichter. We moesten iets gaan voorbereiden. Ja, ik dacht: ik kan meetreuren, van 'wat erg, wat erg', maar ik kan ook vast wat gaan organiseren. Dan hééft de familie tenminste iets aan mij.'
In het ziekenhuis wordt naast de kamer van André Hazes een werkplekje ingericht. Jan Willem Luyken - naar Woerden gedirigeerd met de mededeling: 'Kom hierheen en zeg tegen niemand wat' - herinnert zich die avond in het ziekenhuis als de dag van gisteren. 'De meest bizarre avond in mijn leven,' zegt Luyken. 'Terwijl André in het ene kamertje lag dood te gaan, zaten wij in het kamertje ernaast een persbericht te maken: 'Hazes is dood'. En we moesten de tekst ook aan Rachel voorleggen natuurlijk, terwijl haar man nog leefde.'
Mulder blijft daarna in het ziekenhuis. Luyken gaat naar huis met het persbericht, wachtend op het moment dat André zou gaan. De nacht die volgt, krijgt Hazes hartstilstand op hartstilstand, vertelt Mulder. 'Steeds reanimeerden ze hem weer. Het kon nog dagen duren, of uren. Toen heb ík voorgesteld: wat nou als we bij de volgende hartstilstand niks meer doen? Net toen Rachel, de arts en ik dat besloten hadden, kwam een zuster binnen. Toen, even na negen uur 's ochtends, is hij overleden.'
Binnen een uur krijgt Luyken het sein het persbericht uit te brengen. Langer wachten kan niet. Radiocoryfee Edwin Evers heeft al geruchten gehoord en belt in het rond. Nog voor het persbericht uitgaat, racet Mulder met Rachel onder een deken op de achterbank ('want er stond al pers bij de ingang') naar de kinderen, die nog van niets weten. Daarna onstaat een gekkenhuis en een nationale treurnis die Nederland zelden gekend heeft. 'Het waren de onzekere, roerige jaren na de aanslagen op de Twin Towers in New York en de moord op Pim Fortuyn. En dan gaat ineens ónze nationale cultheld André Hazes dood, Nederland klampte zich aan hem vast,' probeert Jan Willem Luyken dat nu te verklaren. 'Dit werd een dag van nationale rouw.' Bij Rachel thuis bespreken Jan Willem Luyken en John Mulder hoe ze de uitvaart gaan aanpakken. Het idee voor de Heineken Music Hall borrelt op, voor genodigden, vrienden, artiesten. In de Arena moeten grote schermen komen, waarop de fans de uitvaart kunnen volgen. 'Tuurlijk dachten we: wat nu als daar maar 2000 mensen komen,' vertelt Mulder. 'Maar we dachten ook meteen: nou en? Het was uiteindelijk Rachel die uit zichzelf zei: 'Waarom doen we niet gewoon alles in de Arena?'
![media_l_2502395.jpg]()
Het is dan donderdag, eind van de middag. In allerijl worden twee telefoontjes gepleegd: naar Henk Markerink, directeur van de Arena, en naar burgemeester Job Cohen van Amsterdam. Zijn veiligheidscoördinator Ine van Brenk krijgt het verzoek binnen. 'Ik ben naar Cohen gegaan, heb het hem voorgelegd en gezegd: 'Hier kún je geen 'nee' tegen zeggen',' zegt Van Brenk. 'Hij stemde dus in.'
John Mulder heeft bij Mojo ondertussen alle verloven ingetrokken van iedereen die voor hem werkt. Er rest hem één weekend om een enorme begrafenisceremonie op maandagavond te regelen, in een voetbalstadion. Als Mulder op weg naar de talkshow van Barend en Van Dorp is om de unieke uitvaartplannen wereldkundig te maken, belt politiechef Ad Smit van Amsterdam Zuid-Oost. 'Hij zei: 'Ben je gék geworden',' lacht Mulder. 'Dit gaat niet gebeuren'. Er was precies die dag, 27 september, ook nog een ov-staking. Ik zei tegen Ad: 'Ik heb het met Job geregeld, bel hem maar'. Zo ging ik naar Barend en Van Dorp. Die hele uitvaart was een grote gok.'
Maar vanaf dan werkt iedereen mee. 'Een moeilijkheid was ook: welke artiesten nodigen we uit en welke niet. André was een zware alcoholist, het klinkt cru, maar die hebben niet veel vrienden. En toch heeft iedereen iets met Hazes. Ze wilden allemaal komen. Ie-de-reen belde, zelfs het Cocktail Trio, geloof ik.'
De hype wordt groter en groter. De TROS belt Mulder vrijdagmorgen half zeven al. Of de uitvaart live op tv mag. Niel van Hoff van platenmaatschappij EMI 'doet' de artiesten. Van Rachel krijgt hij een lijst van zo'n vijftien namen. 'Daarna zijn we gaan invullen, Trijntje Oosterhuis, daar had ie een duet mee gedaan,' vertelt Van Hoff. 'Bløf, daar was ie fan van. Het waren magische dagen. Iedereen werkte mee. Een ding was onzeker: hoeveel fans zouden er komen? We wisten wel: als de ceremonie begint, of er nou honderd mensen zitten of 100.000, gaan de deuren dicht.'
André ligt intussen in Bilthoven, bij begrafenisondernemer Tap. 'Ongelooflijk toepasselijke naam, hè', grapt Mulder nu. 'Ik wilde expres geen uitvaartorganisatie uit Amsterdam, maar eentje zo ver en anoniem mogelijk. Ik zei ook tegen die jongens: 'Houden jullie André zolang bij je'.'
Als maandag (nadat er zaterdag nog door Ajax en Roda JC is gevoetbald in de Arena) de uitvaart wordt geoefend, is dat met een lege kist. Op de avond zelf is André Hazes er wel bij. 'Voor iedereen die twijfelt, hij lag er écht in,' verzekert Mulder. De uitvaart wordt een 'feest' zoals bij een volkszanger van legendarisch kaliber hoort. De Arena loopt vol met 50.000 man. Enige duizenden fans moeten buiten blijven.
Rondom de kist op de middenstip is de sfeer plechtig en verdrietig. Zo ook op de eerste ring. Hoger op de tribunes is het feest, lallen, zingen. En zuipen. Alle betrokkenen kijken er 10 jaar later op terug als een unieke gebeurtenis. 'Nu nog, als ik ergens ter wereld een presentatie geef over wat je allemaal kunt doen met een stadion, vallen de monden open als ik de beelden van die dag laat zien,' zegt Henk Markerink. De directeur van de Arena koestert die uitvaart - tussen al die fantastische voetbalwedstrijden en concerten - als een zeer bijzondere herinnering. 'De Arena had die dag ook iets sacraals. Het was een waardige, magische dag.'

Op allerlei plekken wordt dinsdag stilgestaan bij de dood van André Hazes. De Amsterdamse volkszanger overleed precies tien jaar geleden op 53-jarige leeftijd aan een hartstilstand en dat gaat niet onopgemerkt voorbij. Zo worden bloemen neergelegd bij zijn standbeeld op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt en is op radiozender Sterren.nl een Hazes Top 50 te horen.
Dat de zanger een onuitwisbare indruk op veel mensen heeft gemaakt, was tien jaar geleden al merkbaar tijdens zijn afscheid. Vier dagen na zijn overlijden werd Hazes door bijna vijftigduizend fans en belangstellenden herdacht in de Amsterdam Arena. Tijdens de ceremonie, die op tv door ongeveer zes miljoen mensen werd bekeken, hielden onder anderen voormalig burgemeester Job Cohen, Johan Cruijff en André Hazes junior een toespraak.
Ook postuum weet Hazes nog steeds hits te scoren. Zo werd Zij Gelooft in Mij een nummer 1-hit en wisten ook de liedjes Vaag en Stil opnieuw de hitlijsten binnen te dringen. Eerder deze maand verscheen nog een box met alle 26 officiële albums van de zanger. Van de collectie zijn duizend exemplaren gemaakt.
Vorig jaar werd voor het eerst de concertreeks Holland Zingt Hazes georganiseerd in de Amsterdamse Ziggo Dome. Artiesten als Jeroen van der Boom, Gerard Joling en Danny de Munk brachten tijdens de shows zijn hits ten gehore. Ook Hazes' kinderen André en Roxeanne traden op. De reeks kreeg dit jaar een vervolg en vindt ook volgend jaar plaats.
Niet alleen de muziek van de volkszanger krijgt nog voldoende aandacht. De musical Hij Gelooft in Mij, die in januari stopt, trekt al ruim twee jaar volle zalen in het Amsterdamse Delamar Theater. Het turbulente leven van de zanger wordt daarnaast verteld in de film Bloed, Zweet & Tranen, die volgend voorjaar in de bioscoop moet verschijnen. SBS ging in een gelijknamige talentenjacht op zoek naar de nieuwe André Hazes. Van de show, waarin ook de kinderen van Hazes te zien waren, komt ook een tweede reeks.
Hazes' weduwe Rachel en hun twee kinderen eerden de volkszanger met versieringen op hun lichaam. Zij lieten, net als een paar vrienden van Hazes, tatoeages zetten waarin de inkt met de as van de zanger werd vermengd. Een jaar na zijn dood werd een deel van zijn as met tien vuurpijlen de lucht ingeschoten vanaf het strand van Hoek van Holland. Hazes jr. liet eerder dit jaar ook een deel uit de tekst van zijn vaders nummer Ik Leef M'n Eigen Leven vereeuwigen.
Nederland staat stil bij tiende sterfdag Hazes
[ Bericht 13% gewijzigd door tong80 op 23-09-2014 10:28:12 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !