quote:
Op maandag 22 september 2014 22:47 schreef danic het volgende:Thanks, fijn om te horen. Agter, helaas is het niet alleen bij het avondeten, dan zou ik het beter kunnen loslaten.
Wel een goed idee van dat kdv. Vaak zijn ouders pas laat thuis en als je dan nog moet koken is je kind vaak te moe om nog lekker te eten.
Ik heb ook op een kdv gewerkt waar we die kant op dachten. Wij hadden een Surinaamse of antiliaanse gastvrouw. Zij maakte regelmatig soep met rijst of aardappel erin. Kinderen vonden het Heerlijk en hadden ongemerkt een hele maaltijd binnen.
Maar je raad het al: eva lust geen soep.
CS, eva krijgt best regelmatig een ijsje hoor. Wat dat betreft niks tekort zeg maar.
Maar het stond me nu echt tegen. Heel de dag niks eten, maar dan wel een bak ijs naar binnen werken
Ik werd vanmiddag wel met mijn neus op de pijnlijke feiten gedrukt dat ik dus ongemerkt wel degelijk consequenties hang aan het goed eten. We hebben haar geneuzel met haar boterham genegeerd en toen heeft ze 2 of 3 keer gevraagd of we dan ook niet naar het strand gingen als ze niet at.
Ze was echt verbaasd dat we heel luchtig zeiden: "nee hoor, dan is er niks aan de hand. We gaan gewoon".
Ik doe dat niet meer. Consequenties aan wel of niet eten verbinden. Het werkt (hier) toch niet en het verpest de sfeer. Desnoods geef ik haar een extra toetje (ja, soms ook een bakje ijs, maar meestal yoghurt of vla).
Een goede vriendin van mij, die kookt zelfs apart voor haar kind. Eten wat het kindje wel lust, pasta etc. Ik doe dat niet, vind dat te ver gaan, en ik heb er ook de tijd niet voor. Maar ik probeer het eten dan wel zo te maken dat zij het ook lust: kaas over de aardappels etc. Maar goed, grote kans dat ze het dan alsnog niet eet. Tis maar net hoe haar pet staat, kennelijk.
Wat ze op een dag hier eet (bijna 3):
Ontbijt is een halve boterham met chocoladehagelslag.
9.30 uur één plakje kaas.
Rond 12 uur weer een halve of soms hele boterham, maar dan met bijv. smeerkaas.
1430 uur fruit. Dat gaat meestal wel goed: een hele appel of een halve banaan, een kiwi etc.
En dan geen, of nauwelijks avondeten. Plus 1 a 2 toetjes.
Wij doen dus roomboter op haar brood, geven volle melk..alles waar calorieën en vetten inzitten.
En dan opeens om de zoveel weken eet ze bij het avondeten een hele slavink, of 3/4e schnitzel.
Oh, en als ik in de AH ben, wil ze de hele tijd die blokjes kaas eten die daar staan, en ook die plakjes vleeswaren...maar thuis niet hoor. Misschien moet ik maar in de Ah met haar gaan eten...haha!