abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 februari 2015 @ 17:14:33 #201
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_149862400
Kheb aan de hand van deze guide een IRC-bot gemaakt: http://davidwalsh.name/nodejs-irc

Hij draait als een zonnetje op m'n Raspberry Pi *O*
  zaterdag 21 februari 2015 @ 00:24:23 #202
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_149876320
De PI-b2 nu voor ¤60.-

http://www.ibood.com/nl/nl/
pi_149878510
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 00:24 schreef Saninl het volgende:
De PI-b2 nu voor ¤60.-

Tering wat duur. En dan ook nog eens pas over 3 weken verzenden (als ze niet uitlopen ten minste, 2 maanden uitloop is heel gebruikelijk tegenwoordig op ibood)
pi_149880556
Is niet duur hoor, met behuizing, 8Gb Class 10 kaartje, 2A lader, HDMI en netwerkkabel
pi_149881128
Mwah, het setje staat voor precies dezelfde prijs op SOSsolutions. Met levering in principe de volgende werkdag, wat dan misschien een paar dagen uitloopt ipv een paar weken.
https://www.sossolutions.(...)leet-met-boekje.html
pi_149881329
4 a 5 dagen levering, en mindere voeding :7 iBood is niet onwijs voordelig ofzo, maar ook niet 'teringduur'.
pi_149881400
Alsnog beter dan 3 weken levering + onbekende vertraging. Laatste keer dat ik wat op ibood besteld heb heeft het dik 2 maanden geduurd voordat ik het binnen had.
pi_149881635
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 10:09 schreef KomtTijd... het volgende:
Alsnog beter dan 3 weken levering + onbekende vertraging. Laatste keer dat ik wat op ibood besteld heb heeft het dik 2 maanden geduurd voordat ik het binnen had.
Dus omdat jij laatst 2 maanden vertraging had is dat nu ineens standaard voor ibood? :+
pi_149881710
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 10:24 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Dus omdat jij laatst 2 maanden vertraging had is dat nu ineens standaard voor ibood? :+
Dit dus.

Laatst nog een tas besteld die op tijd kwam. ^O^
pi_149881843
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 10:24 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Nee, heb toen wat lopen zoeken en het schijnt schering en inslag te zijn. En mensen die annuleren krijgen hun geld niet terug. Tevens wordt er steeds meer (al dan niet per ongeluk) gerommeld met productspecificaties. Er wordt flink gespeculeerd hoe lang het nog duurt voordat ibood failliet is.
Zie bijv: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619822
pi_149900763
Binnenkort maars m'n oude openelec draaiende doos vervangen met deze nieuwere :)
Die eeuwige laadtijden bij menus was enorm storend.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 22:29:01 #212
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_149902548
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 00:24 schreef Saninl het volgende:
De PI-b2 nu voor ¤60.-

gewoon adverteren met een onaantrekkelijke prijs aantrekkelijker te maken :') -40% _O-

En dan ook nog adverteren met niet zo heel erg legale addons o|O :') kijk, dat een bedrijfje wat vanuit zijn garagebox een webshopje runt dat doet tot daar aan toe. Maar een firma wat meerdere malen website van het jaar is geworden :|W
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Donald Duck held zondag 22 februari 2015 @ 13:28:36 #213
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_149916068
De laatste tijd overweeg ik ook om een raspberry pi te kopen. Met twee doelen: emulators draaien en kunnen streamen van bestanden die op m'n nas staan.
Voor emulators heb ik al gevonden dat er retropie is. Ziet er goed uit. Maar hoe ik het begrijp is dat geen losstaand programma, maar een complete zelfdraaiende image op zich. Dus die installeer je als geheel op de sd-kaart, waarna de raspberry ervan boot en gelijk ermee opstart dus. Klopt dat?
Zo ja, hoe kan ik dat dan combineren met mediaspeler functionaliteit?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 22 februari 2015 @ 14:03:04 #214
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_149916898
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 22:29 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

gewoon adverteren met een onaantrekkelijke prijs aantrekkelijker te maken :') -40% _O-

En dan ook nog adverteren met niet zo heel erg legale addons o|O :') kijk, dat een bedrijfje wat vanuit zijn garagebox een webshopje runt dat doet tot daar aan toe. Maar een firma wat meerdere malen website van het jaar is geworden :|W
Sorry, ik moet zeggen dat ik het gewoon tegenkwam en dat ik dacht dat het mogelijk interessant was voor volgers van dit topic ;)
pi_149917392
Die iBood is wel bizar qua add-on, Dutchsportstreams werkt niet eens meer, misleiding ook nog.
pi_149917960
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 13:28 schreef __Saviour__ het volgende:
De laatste tijd overweeg ik ook om een raspberry pi te kopen. Met twee doelen: emulators draaien en kunnen streamen van bestanden die op m'n nas staan.
Voor emulators heb ik al gevonden dat er retropie is. Ziet er goed uit. Maar hoe ik het begrijp is dat geen losstaand programma, maar een complete zelfdraaiende image op zich. Dus die installeer je als geheel op de sd-kaart, waarna de raspberry ervan boot en gelijk ermee opstart dus. Klopt dat?
Ga er maar vanuit dat dat niet beide tegelijk werkt of dat het een heel karwei wordt om het werkend te krijgen. Helemaal als je weinig ervaring hebt net Linux, zou ik afraden beide tegelijk te installeren. Dan is retropie werkend krijgen al een kleine uitdaging. Je hebt gelijk met die image-file.
  zondag 22 februari 2015 @ 15:27:28 #217
54096 Gambolputty
von Hautkopft of Ulm
pi_149919422
quote:
Wat JoPiDo zegt. Ik zou er gewoon 2 kopen :)
And you may find yourself behind the wheel of a large automobile.
  Donald Duck held zondag 22 februari 2015 @ 15:36:55 #218
46149 __Saviour__
pi_149919728
Dat het nog zo ingewikkeld moet zijn dan. Ik had gedacht dat een dergelijke combinatie van functionaliteit is iets wat wel meer mensen zoeken en er wel een makkelijke oplossing zou zijn. Waarbij 'makkelijk' nog een rekbaar begrip mag zijn. Ik wil best gaan experimenteren met wat handmatig dingen aanpassen. Twee raspberry's ervoor kopen zie ik niet zitten, dat is een wat te 'lompe' oplossing.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_149920309
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 15:36 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat het nog zo ingewikkeld moet zijn dan. Ik had gedacht dat een dergelijke combinatie van functionaliteit is iets wat wel meer mensen zoeken en er wel een makkelijke oplossing zou zijn. Waarbij 'makkelijk' nog een rekbaar begrip mag zijn. Ik wil best gaan experimenteren met wat handmatig dingen aanpassen. Twee raspberry's ervoor kopen zie ik niet zitten, dat is een wat te 'lompe' oplossing.
Ik heb het niet helemaal doorgelezen, maar het lijkt alsof je zoiets zoekt:
https://mzeyrek.wordpress.com/2014/09/10/raspberrypi-tutorial-for-dual-boot/
pi_149920774
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 15:36 schreef __Saviour__ het volgende:
Het idee van de pi is om te knutselen en experimenteren, alleen als je veel moeite doet krijg je applicaties stabiel genoeg om mee te werken. Maar dan nog loop je al snel tegen de beperkingen aan. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Misschien dat echt "out-of-the-box"-applicaties het wat beter doen, maar dat is precies wat jij nu niet wil.

De nieuwe pi is nog in ontwikkeling, wat ik vooral zag toen ik er mee aan de slag ging was dat 1 core op 100% draait en de rest niet wordt gebruikt. Dit zal zeker snel beter worden, maar het maakt hem op dit moment niet geschikt om meerdere werkbare toepassingen stabiel te krijgen.
  Donald Duck held zondag 22 februari 2015 @ 20:27:59 #221
46149 __Saviour__
pi_149931121
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 15:47 schreef Alrac4 het volgende:

[..]

Ik heb het niet helemaal doorgelezen, maar het lijkt alsof je zoiets zoekt:
https://mzeyrek.wordpress.com/2014/09/10/raspberrypi-tutorial-for-dual-boot/
Dat lijkt er wel op ja, merci!
Wel een flinke tutorial zeg. Gelijk een flinke sprong in het diepe als het ware, voor iemand met weinig linux-ervaring. Maar het lijkt me wel interessant om me mee bezig te houden. Als ik dit werkend zou krijgen, heb ik aan een erg leuke prijs een apparaatje dat exact doet wat ik zoek.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  zondag 22 februari 2015 @ 22:10:04 #222
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_149936980
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 14:03 schreef Saninl het volgende:

[..]

Sorry, ik moet zeggen dat ik het gewoon tegenkwam en dat ik dacht dat het mogelijk interessant was voor volgers van dit topic ;)
mijn opmerking was dan ook gericht richting IBood, en niet tegen jou(w post) ;) eerder een waarschuwing voor anderen, dus trek het je niet aan :)
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_150054296
Showtime will be renamed to Movian

Added by Andreas Öman 4 days ago

I have decided to give this project a new name. This was not an easy decision but still a necessary one.

The new name will be Movian

The reasons for this is mainly that the name Showtime is used by a big US TV network. Thus it is currently hard to find Showtime by just googling it. Also, as I plan to release Showtime in various app stores in near future it may result in naming conflicts or even rejections.

The transition will be gradual with changes both to the application itself and this website which will eventually be migrated into https://movian.tv

Hopefully it should be as transparent and painless as possible for the users.

More updates will follow as the migration continues.

You can follow Movian's Twitter account at https://twitter.com/movianplayer

Thanks,
Andreas - Project leader

quote:
Movian is a media center primarily intended to be used directly on a TV. It is currently available for Linux, Mac OS X, Raspberry Pi and Playstation 3
https://movian.tv/downloads/stos
  donderdag 26 februari 2015 @ 02:28:09 #224
104871 remlof
Europees federalist
pi_150056296
quote:
Gewoon verschillende SD-kaartjes gebruiken, doe ik ook. Meestal is de RasPi m'n meteostation cq webserver met cam om m'n katten te zien als ik niet thuis ben, maar als ik effe los wil met een emulator doe ik een shutdown en ram ik de SD-kaart met Retropie er in.
pi_150058198
quote:
7s.gif Op donderdag 26 februari 2015 02:28 schreef remlof het volgende:

[..]

Gewoon verschillende SD-kaartjes gebruiken, doe ik ook. Meestal is de RasPi m'n meteostation cq webserver met cam om m'n katten te zien als ik niet thuis ben, maar als ik effe los wil met een emulator doe ik een shutdown en ram ik de SD-kaart met Retropie er in.
wat stoer van je :')
  donderdag 26 februari 2015 @ 09:47:09 #226
104871 remlof
Europees federalist
pi_150059264
quote:
1s.gif Op donderdag 26 februari 2015 09:02 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

wat stoer van je :')
Want? Het is simpeler dan twee Pi's kopen.
pi_150059835
quote:
7s.gif Op donderdag 26 februari 2015 09:47 schreef remlof het volgende:

[..]

Want? Het is simpeler dan twee Pi's kopen.
Op zich kun je ook een gecombineerde install maken natuurlijk, gewoon de pakketten van het ene programma los installeren op de image van het andere pakket. Maar dan maak je het jezelf alleen maar onnodig lastig want twee dingen tegelijk doen op een RPi is toch niet echt een succes.
Wel een leuk projectje om je linux skills op te halen misschien.
  donderdag 26 februari 2015 @ 10:11:55 #228
104871 remlof
Europees federalist
pi_150059870
quote:
14s.gif Op donderdag 26 februari 2015 10:10 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Op zich kun je ook een gecombineerde install maken natuurlijk, gewoon de pakketten van het ene programma los installeren op de image van het andere pakket. Maar dan maak je het jezelf alleen maar onnodig lastig want twee dingen tegelijk doen op een RPi is toch niet echt een succes.
Wel een leuk projectje om je linux skills op te halen misschien.
Ja ik heb daar aan gedacht, maar het heeft niet echt een hoge prioriteit :P
pi_150242842
Waarschijnlijk meer iets voor Tweakers, maar kan je zonder meer migreren naar Raspberry Pi B2 vanaf een Model B 1st gen? Ik heb nu een 'homebrew' systeempje op basis van Raspbian, verder gewoon zelf Kodi en wat andere dingen (CouchPotato, Sick Beard, Sabnzbd, Transmission, etc. etc.) toegevoegd en her en der getweaked/geautomatiseerd naar mijn wensen.

In principe zou ik dit graag overzetten naar 'm RPI2, en aangezien daar toch wat andere hardware in zit vraag ik me af of ik eea moet aanpassen, of het gewoon SD'tje er in en gaan is, of het wellicht gewoon schier onmogelijk is?

Heb het door de jaren heen gewoon steeds een beetje bijgeschaafd en getweaked waar en wanneer nodig, dus zou echt niet meer weten wat er allemaal precies is aangepast :') Vandaar dat ik liever niet 'opnieuw' begin. Verder is het wel gewoon prima geënt op mijn wensen en draait het soepel en stabiel, dus ga er het liefst wel mee verder, zeker omdat het gewoon veel vrijheden biedt tov een OpenELEC, en mindere mate XBian...
pi_150243167
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 11:19 schreef Loveless85 het volgende:
In principe zou ik dit graag overzetten naar 'm RPI2, en aangezien daar toch wat andere hardware in zit vraag ik me af of ik eea moet aanpassen, of het gewoon SD'tje er in en gaan is, of het wellicht gewoon schier onmogelijk is?
Ik heb begrepen dat de kernel vervangen dient te worden en de overige software direct zou moeten werken.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_150243630
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 11:28 schreef Aether het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat de kernel vervangen dient te worden en de overige software direct zou moeten werken.
Hmm, dat duurt volgens mij een eeuwigheid als je die op de Pi zelf gaat compilen :') ;(
pi_150250494
Ik hoop dat de mijne morgen binnen komt (is vandaag verzonden bij SOS Solutions), wil wat met openelec spelen en misschien een emulator voor Nes games en later Windows 10. Ik hang gewoon mijn telefoonlader er aan als voeding (is ook 2Ampere)
Onder deze lijn niet schrijven
pi_150253300
Ook ff op Tweakers gecheckt, je moet gewoon een kernel7.img hebben in je /boot (voor ARMv7), en die zit al in m'n huidige Raspbian distro _O_ dus wss is het gewoon SD'tje swappen en gaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-03-2015 19:38:02 ]
pi_150256089
pi_150306138
  donderdag 5 maart 2015 @ 09:22:29 #236
104871 remlof
Europees federalist
pi_150306178
quote:
Tof, heb ik zo wat te lezen in de trein.
  donderdag 5 maart 2015 @ 09:58:10 #237
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_150306793
quote:
Wow, alsof ik de jaren '90 herleef _O-
pi_150307580
quote:
10s.gif Op donderdag 5 maart 2015 09:58 schreef Tijn het volgende:

[..]

En jaren 80 -- dat is ook de bedoeling van het tijdschrift ;) (plus jongeren op eenzelfde manier aan het programmeren krijgen).
Zie ook de vorige 30 tijdschriften/PDFs.
  donderdag 5 maart 2015 @ 10:50:07 #239
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_150307888
quote:
7s.gif Op donderdag 5 maart 2015 10:37 schreef Aether het volgende:

[..]

En jaren 80 -- dat is ook de bedoeling van het tijdschrift ;) (plus jongeren op eenzelfde manier aan het programmeren krijgen).
Zie ook de vorige 30 tijdschriften/PDFs.
Nobel doel, hoor.

Ik moest gewoon een beetje lachen om de vormgeving :+
  donderdag 5 maart 2015 @ 11:20:19 #240
104871 remlof
Europees federalist
pi_150308513
quote:

[..]

De jaren '80 zelfs, de Engelse Spectrum magazines :9
pi_150322956
quote:

[..]

O+ de jaren '90, wat waren dat tijden. Het hele scherm paste binnen 1 segment, naast 80x86-assembly was ik ook nog fanatiek met de MSX.
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
  vrijdag 6 maart 2015 @ 01:16:59 #242
104871 remlof
Europees federalist
pi_150340433
Ook maar een RasPi2 besteld, eens kijken of ie als desktop backup voor m'n Mac kan dienen. Anders verzin ik er wel wat anders voor :P
  vrijdag 6 maart 2015 @ 08:34:41 #243
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_150342326
Sinds de release wil ik er ook al 1... Maar ik weet niet wat ik er mee zou moeten.

Misschien eens kijken of ik hem als nodejs servertje kan gebruiken ofzo
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_150342800
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 01:16 schreef remlof het volgende:
Ook maar een RasPi2 besteld, eens kijken of ie als desktop backup voor m'n Mac kan dienen. Anders verzin ik er wel wat anders voor :P
Ik heb er eentje gekocht tijdens de release, het grote nadeel was toen dat er vrijwel niets geoptimaliseerd was voor dat ding. Openelec was zo ongeveer het enige, en dat draait een HEEL stuk soepeler dan op de oude pi. Hij ligt nu op de boven achter de TV mooi te wezen. Binnenkort nog maar eentje bestellen aangezien ik er een Retropie van wil maken, dat maakt gebruik van EmulationStation en vormt je pi om in een Retro-console.

http://emulationstation.org Sexy! :9
Powered by Janetje®
pi_150350851
Ziet er cool uit, ik zou dat dan eigenlijk op dezelfde Pi willen. Op te starten vanuit Open Elec ofzo ;p
pi_150350924
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:08 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Ik heb er eentje gekocht tijdens de release, het grote nadeel was toen dat er vrijwel niets geoptimaliseerd was voor dat ding. Openelec was zo ongeveer het enige, en dat draait een HEEL stuk soepeler dan op de oude pi. Hij ligt nu op de boven achter de TV mooi te wezen. Binnenkort nog maar eentje bestellen aangezien ik er een Retropie van wil maken, dat maakt gebruik van EmulationStation en vormt je pi om in een Retro-console.

Boh das wel geil, heb je er ook een goede gamepad bij?
  vrijdag 6 maart 2015 @ 14:05:05 #247
104871 remlof
Europees federalist
pi_150351115
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 09:08 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Ik draai RetroPie al op m'n Pi1. Werkt prima, maar op de Pi2 zou ie zelfs de Nintendo 64 moeten kunnen emuleren.
pi_150352513
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 13:59 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Boh das wel geil, heb je er ook een goede gamepad bij?
Je kan voor zo ongeveer all consoles USB-controllers bestellen. De NES controller kost nog geen tientje, dus het valt best mee.
Powered by Janetje®
pi_150352537
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 14:05 schreef remlof het volgende:

[..]

Ik draai RetroPie al op m'n Pi1. Werkt prima, maar op de Pi2 zou ie zelfs de Nintendo 64 moeten kunnen emuleren.
Ja, daar ben ik dus ook benieuwd naar, heb er al even mee gespeeldop de pc. :P
Powered by Janetje®
  zaterdag 7 maart 2015 @ 16:45:13 #250
104871 remlof
Europees federalist
pi_150388129
Meh, de RasPi2 die ik vandaag heb ontvangen doet het niet. De rode en groene led branden continu, hij probeert de sd-kaart niet eens te lezen.

Als ik m'n RasPi1 precies hetzelfde aansluit en met dezelfde sd-kaart start doet die het perfect, dus ik ben er vrij zeker van dat ik niets verkeerd doe.

Heb de leverancier gadgetpark.nl al gecontact en hoop dat ze 'm kostenloos omruilen.
pi_150390326
quote:
9s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 16:45 schreef remlof het volgende:
Meh, de RasPi2 die ik vandaag heb ontvangen doet het niet. De rode en groene led branden continu, hij probeert de sd-kaart niet eens te lezen.

Als ik m'n RasPi1 precies hetzelfde aansluit en met dezelfde sd-kaart start doet die het perfect, dus ik ben er vrij zeker van dat ik niets verkeerd doe.

Heb de leverancier gadgetpark.nl al gecontact en hoop dat ze 'm kostenloos omruilen.
Heeft je adapter genoeg vermogen?
pi_150391365
quote:

quote:
So, you have bought yourself a Raspberry Pi 2 to supplement your previous Pi, but you want to use the same microSD card as the old Pi? The processor in the new Pi2 is based on the ARM 7, with the old Pi (models A, A+, B and B+) based on the ARM 6. What this actually means is that the Pi's brain has been upgraded to a newer version, with the side effect of the original operating system needing an upgrade to work on the Pi2. You can't just plug the old microSD into to the new Pi2 without first upgrading the operating system.

http://thepihut.com/blogs(...)r-the-raspberry-pi-2

http://raspberrypi.stackexchange.com/a/28315
  zaterdag 7 maart 2015 @ 18:36:57 #253
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_150391372
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 17:58 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

de RasPi2 verbruikt toch minder? Dan zou dezelfde adapter toch voldoende moeten zijn afhankelijk van wat er op de (meerdere) usb-poorten wordt aangesloten.
pi_150391467
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 18:36 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

de RasPi2 verbruikt toch minder? Dan zou dezelfde adapter toch voldoende moeten zijn afhankelijk van wat er op de (meerdere) usb-poorten wordt aangesloten.
De RP2 zelf gebruikt volledig belast 0,7W meer.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 18:45:40 #255
104871 remlof
Europees federalist
pi_150391666
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 17:58 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Ja, 1000mA. Doet niets, ook niet als ik niets in de usb-poorten prik.

M'n Pi1 doet het al met een adapter van 500mA.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 18:47:16 #256
104871 remlof
Europees federalist
pi_150391715
quote:
5s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 18:36 schreef Aether het volgende:

[..]

[..]

Ik heb in eerste instantie een Raspbian image geprobeerd voor de Pi2.
Maar de groene led knippert niet eens, nooit. Hij probeert de sd-kaart dus niet eens te lezen.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 19:39:09 #257
61703 BabeWatcher
Stephanie <3
pi_150393610
quote:

Zoals al wordt aangegeven: probeer uit te sluiten dat de voeding echt niet het probleem is. Ik heb een B, voor een kennis heb ik een B+ geconfigureerd, maar ondanks mijn ruime kennis kreeg ik hem niet aan de praat. Bleek uiteindelijk toch aan de voeding te liggen. De adapter van mijn powered-USB-hub is de sterkste 5V adapter die ik heb. 2A is (indien er een hdd aanhangt) echt het minimum, de Pi-2 gebruikt zelfs iets meer dan de "oude" Pi
(bij het voedingprobleem zie je op de B/B+ nog wel enige activiteit)
Je hebt te maken met de Wet Kopen op Afstand, dus je kan de koop ongedaan maken, of vervanging vragen.
pi_150401004
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 18:45 schreef remlof het volgende:

[..]

Ja, 1000mA. Doet niets, ook niet als ik niets in de usb-poorten prik.

M'n Pi1 doet het al met een adapter van 500mA.
Je moet 2Ampere hebben, al start de mijne wel op met een 1000mA adapter (niet als er een usbstick in zit dus het is ook krap aan)
  zondag 8 maart 2015 @ 01:28:23 #259
104871 remlof
Europees federalist
pi_150408665
Hmmm, ja ik merk wel dat ie op verschillende adapters anders reageert, qua welke lampjes branden iig, heb 'm nog niet aan de praat gekregen.
Zal morgen eens zo'n Belkin universele AC adapter van 2.1A halen.
  zondag 8 maart 2015 @ 14:39:53 #260
104871 remlof
Europees federalist
pi_150418682
Nope, hij doet het ook niet met een 10W 2100mA voeding.
Toch een gevalletje DOA vrees ik.
pi_150429682
Ik heb een kale Raspberry Pi2 gekocht, maar kom er nu dus achter dat ik wel wat meer nodig heb dan dat. Ik heb nog een WIFI-dongle, een 'stroom' kabel en een case nodig. Ik kan wel via DX of vergelijkbare sites wat halen, maar ik weet niet precies wat geschikt is.

Wat voor micro-USB (hoeveel mAh bijv.) heb ik nodig, en wat voor type wifi dongel (hoeveel Mbps)? Verder heb ik nog een micro-SD kaartje liggen die class 4 is, is dat goed genoeg of moet ik echt class 10 hebben?

Iemand tips?
pi_150431146
quote:
7s.gif Op zondag 8 maart 2015 19:53 schreef Onufriev het volgende:
Wat voor micro-USB (hoeveel mAh bijv.) heb ik nodig
10W 2A.
(Ik gebruik nu 5W 1A maar dat beperkt het gebruik van USB).
quote:
en wat voor type wifi dongel (hoeveel Mbps)?
http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters
quote:
Verder heb ik nog een micro-SD kaartje liggen die class 4 is, is dat goed genoeg of moet ik echt class 10 hebben?
Hangt van het gebruik af. In de praktijk zul je het niet merken en is class 4 genoeg.
  zondag 8 maart 2015 @ 20:30:48 #263
61703 BabeWatcher
Stephanie <3
pi_150431907
Een case is echt niet nodig. Die van mij ligt gewoon in de kast, met harddisk en powered-usb-hub op een stapeltje. Stof doet minder kwaad, dan het niet kunnen afvoeren van de warmte met een case.
Class 4 is genoeg, zoals Aether zegt, tenzij je swap wil gebruiken, maar dat laatste is dan nog steeds niet aan te raden.
pi_150439653
quote:
7s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:20 schreef Aether het volgende:

[..]

10W 2A.
(Ik gebruik nu 5W 1A maar dat beperkt het gebruik van USB).
Dat is bij mij ook, en je ziet die regenboogblokjes rechts bovenin. Ik ga maar op zoek naar een 2A lader voor tablets.
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:30 schreef BabeWatcher het volgende:
Een case is echt niet nodig. Die van mij ligt gewoon in de kast, met harddisk en powered-usb-hub op een stapeltje. Stof doet minder kwaad, dan het niet kunnen afvoeren van de warmte met een case.
Class 4 is genoeg, zoals Aether zegt, tenzij je swap wil gebruiken, maar dat laatste is dan nog steeds niet aan te raden.
Een case kost maar een paar euro in China. Echt warm wordt het volgens mij ook niet?
pi_150443124
Bedankt voor jullie reacties. Heb deze gekocht voor power supply, en een case uit China aangezien die toch niet veel haast heeft. Nu nog een Wifi dongle :P

Edit
Dit is wat ik tegenkwam over Wifi, wat zeggen de kenners hier?
quote:
I agree with Doug.
You can up the wifi speed all you want, but the usb interface is going to throttle you back
quote:
Not much point in trying to go over the 150Mb standard

[ Bericht 18% gewijzigd door Onufriev op 08-03-2015 22:52:38 ]
  Moderator maandag 9 maart 2015 @ 07:18:51 #266
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_150450081
quote:
7s.gif Op zondag 8 maart 2015 22:44 schreef Onufriev het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Heb deze gekocht voor power supply, en een case uit China aangezien die toch niet veel haast heeft. Nu nog een Wifi dongle :P

Edit
Dit is wat ik tegenkwam over Wifi, wat zeggen de kenners hier?

[..]

[..]

Full hd over wifi? Succes.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_150516776
Het gaat niet echt van harte, iemand die mij enigszins uit de brand kan helpen?

- Ik heb een micro-SD kaart van 32gb waar ik die .img op heb gezet, maar hoe krijg ik deze weer de oude? Ik heb toch een kleiner kaartje gebruikt, dus deze wil ik weer voor opslag gebruiken.
- Hoe komt het dat ik in eerste instantie met de standaard instellingen veel te groot beeld heb op een 'normale' Full-HD televisie? Ik heb de kaders wat bij moeten stellen via Beeld kaliberen. Hij staat nu op DESKTOP in plaats van 'gewoon' 1920x1080p.

Het grootste probleem:
- Hoe krijg ik in godsnaam de koppeling tot de gedeelde files op mijn computer?
Het zal wel aan dat Windows Thuisgroep liggen, wat een gecompliceerde bagger is dat :r

Ik heb in mijn Thuisgroep twee mappen gedeeld waar ik graag toegang tot wil. Als ik in Kodi/OpenELEC kies voor video's toevoegen en vervolgens bladeren krijg ik dit scherm.
1) Wanneer ik kies voor Netwerklocatie toevoegen... krijg ik dit scherm, maar dat lijkt me niet de juiste manier.
2) Via Windowsnetwerk (SMB) krijg ik WORKGROUP dan LENOVO en dan dit scherm.
Het lijkt mij sowieso niet goed dat ik voor openbare bestanden wachtwoorden nodig heb. Toch heb ik alles geprobeerd; Windows gebruiker, computernaam, admin, en de combinatie root met openelec, maar niks lukt :(

Ik weet niet of het afspelen van bestanden die op mijn laptop staan voor problemen gaat zorgen, dus ik wilde ook proberen om mijn externe harde schijf te gebruiken als opslag voor de Pi. Bestanden die ik gedownload heb kan ik dan gelijk overzetten naar die opslag, maar hij staat hier ook tussen.

:'( :'( :'(
pi_150517057
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 23:41 schreef Onufriev het volgende:

- Ik heb een micro-SD kaart van 32gb waar ik die .img op heb gezet, maar hoe krijg ik deze weer de oude? Ik heb toch een kleiner kaartje gebruikt, dus deze wil ik weer voor opslag gebruiken.
- Hoe komt het dat ik in eerste instantie met de standaard instellingen veel te groot beeld heb op een 'normale' Full-HD televisie? Ik heb de kaders wat bij moeten stellen via Beeld kaliberen. Hij staat nu op DESKTOP in plaats van 'gewoon' 1920x1080p.

Het grootste probleem:
Het zal wel aan dat Windows Thuisgroep liggen, wat een gecompliceerde bagger is dat :r

Ik heb in mijn Thuisgroep twee mappen gedeeld waar ik graag toegang tot wil. Als ik in Kodi/OpenELEC kies voor video's toevoegen en vervolgens bladeren krijg ik dit scherm.
1) Wanneer ik kies voor Netwerklocatie toevoegen... krijg ik dit scherm, maar dat lijkt me niet de juiste manier.
Het lijkt mij sowieso niet goed dat ik voor openbare bestanden wachtwoorden nodig heb. Toch heb ik alles geprobeerd; Windows gebruiker, computernaam, admin, en de combinatie root met openelec, maar niks lukt :(

Ik weet niet of het afspelen van bestanden die op mijn laptop staan voor problemen gaat zorgen, dus ik wilde ook proberen om mijn externe harde schijf te gebruiken als opslag voor de Pi. Bestanden die ik gedownload heb kan ik dan gelijk overzetten naar die opslag, maar hij staat hier ook tussen.

Dit allemaal voor elkaar krijgen zonder ervaring gaat je zeker een weekend kosten, als het niet meer is. Bestanden delen (Windows/pi) heeft mij ongeveer twee uur gekost, met enige ervaring.

Met andere woorden; je moet je verwachtingen van de pi bijstellen of bereid zijn er tijd en energie en frustratie in te stoppen.
pi_150517176
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 23:50 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Dit allemaal voor elkaar krijgen zonder ervaring gaat je zeker een weekend kosten, als het niet meer is. Bestanden delen (Windows/pi) heeft mij ongeveer twee uur gekost, met enige ervaring.

Met andere woorden; je moet je verwachtingen van de pi bijstellen of bereid zijn er tijd en energie en frustratie in te stoppen.
Dat laatste dan maar :)
  dinsdag 10 maart 2015 @ 23:55:22 #270
104871 remlof
Europees federalist
pi_150517233
Die SD-kaart kan je gewoon weer formatteren met FAT-32 vanuit Windows.
pi_150517515
Heb ik geprobeerd, maar hij blijft op 255MB steken: http://i.imgur.com/2tPpmQV.png
  woensdag 11 maart 2015 @ 00:05:25 #272
104871 remlof
Europees federalist
pi_150517585
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2015 00:02 schreef Onufriev het volgende:
Heb ik geprobeerd, maar hij blijft op 255MB steken: http://i.imgur.com/2tPpmQV.png
Eerst even de partities wissen en een nieuwe aanmaken met de volledige grootte. Dat kan met Disk Manager in Windows geloof ik.
  Donald Duck held woensdag 11 maart 2015 @ 00:05:45 #273
46149 __Saviour__
pi_150517596
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2015 00:02 schreef Onufriev het volgende:
Die image-writers gooien de partitie overhoop. Zelf ook een keertje gehad nadat ik Chromium OS uitprobeerde. Deze tool verhielp de problemen voor me: http://www.softpedia.com/(...)-Tool.shtml#download
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_150518193
Diskmanager werkte niet en die tool is voor USB-apparaten, maar het is wel gelukt, bedankt!
pi_150521767
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 23:50 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Valt wel mee, met een goede tutorial en geen ervaring was ik met 3u klaar.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_150527592
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 09:23 schreef dimmak het volgende:

[..]

Valt wel mee, met een goede tutorial en geen ervaring was ik met 3u klaar.
Tips zijn welkom ;)
pi_150527961
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2015 13:11 schreef Onufriev het volgende:

[..]

Tips zijn welkom ;)
http://www.raspipress.com(...)ched-storage-server/

Deze bijvoorbeeld, er is echt super veel te vinden. Binnen 2 avonden had ik mijn RasPi draaien als samba server, webserver, cloudserver en download station.
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 11 maart 2015 @ 14:53:20 #278
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_150530569
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 23:41 schreef Onufriev het volgende:

Het grootste probleem:

Tip:

Maak een lokaal account aan in windows
Deel de map die je wilt delen en ken de lokale gebruiker ten minste leesrechten toe en let op (Dit kostte mij ook een avond) : Kijk hoe de gebruiker ECHT heet. ik had bv een account aangemaakt genaamd 'marklokaal' maar windows vond het nodig om die stiekem 'mark-2' te noemen :') |:( Dat zie je in het rijtje terug met gebruikers bij het delen venster. (bv pcnaam\mark-2 )

Als je dat eenmaal weet is het een kwestie van je wachtwoord erbij tikken en je kan bij je share

Een hoop gekloot iig :r
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_150530649
iBood bestelling verzonden *O* netjes op tijd. Morgen RPI2 in huis :9
pi_150538035
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 14:53 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Tip:
Maak een lokaal account aan in windows
Dit is precies wat ik nodig had, erg bedankt!
  woensdag 11 maart 2015 @ 18:58:03 #281
104871 remlof
Europees federalist
pi_150538254
quote:
2s.gif Op woensdag 11 maart 2015 14:56 schreef Loveless85 het volgende:
iBood bestelling verzonden *O* netjes op tijd. Morgen RPI2 in huis :9
Ik heb mijn DOA Pi2 retour gestuurd, hoop dat de vervanger snel arriveert.
pi_150557491
Ik weet niet of het iemand kan boeien, maar het probleem met mijn beeld is ook opgelost.
Ik heb gister 2 afleveringen gezien, waarbij ik boven en onder zwarte balken had. De beeld instelling van mijn tv stond op een 'breedbeeld', die heb ik gewijzigd naar 'niet geschaald'.
Nu heb ik het menu en beeld precies kloppend, full HD. Het ziet er ook scherper uit en de ondertiteling is ook mooier. Langzamerhand wordt het wel wat :p

En ik kwam er achter dat ik de afstandbediening van mijn tv kan gebruiken als afstandsbediening van Kodi. Is dat altijd zo?
pi_150557671
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2015 09:49 schreef Onufriev het volgende:
Ik weet niet of het iemand kan boeien, maar het probleem met mijn beeld is ook opgelost.
Ik heb gister 2 afleveringen gezien, waarbij ik boven en onder zwarte balken had. De beeld instelling van mijn tv stond op een 'breedbeeld', die heb ik gewijzigd naar 'niet geschaald'.
Nu heb ik het menu en beeld precies kloppend, full HD. Het ziet er ook scherper uit en de ondertiteling is ook mooier. Langzamerhand wordt het wel wat :p

En ik kwam er achter dat ik de afstandbediening van mijn tv kan gebruiken als afstandsbediening van Kodi. Is dat altijd zo?
Das HDMI-CEC en dat kan bij een hoop moderne TV's wel ja, werkt niet altijd vlekkeloos maar kan handig zijn.

Je kan verder aan je config.txt ook de line 'hdmi_safe=1 toevoegen, dan worden er wat opties aangepast/ingeschakeld zodat je sneller een juiste weergave hebt.
pi_150603014
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:37 schreef Lon3 het volgende:
Ik heb zelf een raspberry als centrale z-wave server + cv ketel relais + woonkamer thermostaat. Deze werken allemaal met z-wave en ik kan ze met een interface aansturen. Verwarming aan uit zetten via de telefoon en zo. Verder kan je ook z-wave thermostaat knoppen voor de verwarming krijgen waardoor je per ruimte je temperatuur bijvoorbeeld in kan regelen. Als je interesse hebt in homeautomation is z)wave zeker de moeite waard om je in te lezen.
Een jaar oude quote :')

Ik moet mijn thermostaat vervangen en zat zelf ook een z-wave te denken.
- Waarom heb je gekozen voor de razberry en niet een z-wave usb dongle?
- Wat voor software gebruik je? openremote of zelf iets geschreven?
- (z-wave noob vraag) Heb je overal in je huis goed bereik?
- (z-wave noob vraag) Als je z-wave controller (je rPi) tijdelijk onbereikbaar is, houdt je z-wave apparatuur dan op met werken of kun je het gewoon niet meer bedienen?
pi_150606803
  vrijdag 13 maart 2015 @ 18:50:11 #286
134538 chansadres
Black & White
pi_150607164
Gisteren een 2B besteld bij SOS. Keuze gevallen op de Nintendo versie met RetroPie en 2 SNES controllers. Kostte niet zoveel meer en dan is hij plug and play. Morgen komt hij binnen. Als het niks is, bouw ik hem later wel om naar een mediaplayer maar heb hem gekocht voor Nintendo en Sega spellen op te spelen :D
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_150607499
quote:
In mijn gedeelte van de wereld, in Nederland is het morgen 14/3/15 :P
pi_150622833
14-03-15 bedoel je dan? :P

Middle-endian datumnotatie. -O-
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_150839199
pi_150849156
Ik krijg in Kodi sommige films en series 2x te zien in de lijst. Verwijderen kan wel, maar dan staat ie er de volgende keer weer dubbel in, waar kan dit aan liggen?
pi_150851296
Ik zit er ook even naar te kijken ivm retro-gamingconsole en mediaplayer. Zie echter verschillende versies, welke moet ik kopen?
  vrijdag 20 maart 2015 @ 15:50:37 #292
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_150851552
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 14:37 schreef Onufriev het volgende:
Ik krijg in Kodi sommige films en series 2x te zien in de lijst. Verwijderen kan wel, maar dan staat ie er de volgende keer weer dubbel in, waar kan dit aan liggen?
dat er zowel een .nfo (met een "speciale" tekst opbouw) in de filmmap staat waar Kodi info van pakt, en er nog een add-on zijn info van bv. IMDB afhaalt.
pi_150860175
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 15:50 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

dat er zowel een .nfo (met een "speciale" tekst opbouw) in de filmmap staat waar Kodi info van pakt, en er nog een add-on zijn info van bv. IMDB afhaalt.
Hoe kan ik dit veranderen dan? Ik dacht dat er misschien een verborgen (*.nfo) bestand in de map zou staan, maar op de film en sub na zit er niks in.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 14:27:35 #294
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_150882003
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 20:23 schreef Onufriev het volgende:

[..]

Hoe kan ik dit veranderen dan? Ik dacht dat er misschien een verborgen (*.nfo) bestand in de map zou staan, maar op de film en sub na zit er niks in.
hmmm, dan scheelt er iets anders. Heb het zelf ook eens gehad, en toen was dat het probleem bij mij....

edit: blijkbaar kan het ook een verborgen OSX bestand zijn die dezelfde functie heeft als een .nfo onder windows.....

[ Bericht 8% gewijzigd door Sinister-D- op 21-03-2015 15:30:29 ]
pi_150947485
GCHQ's Raspberry Pi 'Bramble' - exploring the future of computing

The GCHQ Bramble is made up of eight OctaPis, plus two additional head control nodes (which act as middle points between the cluster and the outside network), making 66 Raspberry Pis altogether.

Each head node consists of:
• 1 Raspberry Pi model B
• 16 Gb SD Card
• USB hub
• Battery ‘UPS’ powered
• Downstream wired Ethernet to control the cluster
• WiFi Client to connect to local network
• WiFi Access Point for local admin devices
• 128Gb SSD for code/data repo
• Real time clock
• Touch screen LCD display
• Camera (1 visible, 1 infra red)

The ‘slave’ Raspberry Pis in the cluster consist of:
• 64 Raspberry Pi model Bs
• 32Gb RAM
• 1Tb Flash memory
• 1153 controllable LEDs
• 8 Gigabit Network PoE switches
pi_150952487
Een van onze systembeheerders wil ook zo'n soort cluster maken, maar als ik dan vraag wat hij er op gaat draaien dan krijg ik vaak niet meer dan "eh condor" (soort van job scheduler, dus geen applicatie).

Het is leuk als proof-of-concept of voor educatie, maar productie werk zie ik nog niet zo snel op een zo'n cluster.
  FOK!mycroftheld maandag 23 maart 2015 @ 17:20:22 #297
128465 bondage
pi_150953833
quote:
Nice. Ik ben zelf een paar week aan het stoeien met Ubuntu Trusty op mijn PI2 (https://wiki.ubuntu.com/ARM/RaspberryPi) icm Xubuntu voor de desktop. Heb de videocore drivers succesvol kunnen compileren en nog een aantal andere optimalisaties doorgevoerd zodat het allemaal lekker vlot werkt. Browsen gaat redelijk en full hd video speelt vloeiend af.

Heb nog geprobeerd Weston (X vervanger) te compileren maar loop tegen dependency issues aan, hopelijk lukt dat nog aangezien het de desktop aanzienlijk sneller maakt.

Binnenkort zet ik mijn image online. Enige nadeel is dat het een 8GB kaartje vereist.
pi_150964084
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2015 16:38 schreef devzero het volgende:
Een van onze systembeheerders wil ook zo'n soort cluster maken, maar als ik dan vraag wat hij er op gaat draaien dan krijg ik vaak niet meer dan "eh condor" (soort van job scheduler, dus geen applicatie).

Het is leuk als proof-of-concept of voor educatie, maar productie werk zie ik nog niet zo snel op een zo'n cluster.
Op zich is zo'n cluster wel een mooie stap richting cattle ipv pets. :D

Maar qua rekenkracht gaan de Pi's niet echt geweldig zijn en er een bruikbaar cluster van maken lijkt me idd nog een aardige klus...
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_151085606
Hmm, heb die RetroPie img op de Pi 2 geflashed. Van tevoren de SD geformatteerd, etc. Echter, nu kom ik niet verder bij de volgende stap, de commando's invoeren om de controllers te instellen en zo. Als ik de Pi aansluit op mijn tv krijg ik wel het opstartscherm, daarna komen er regeltjes code in beeld (bios neem ik aan), en daarna weer het opstartscherm. Waarna weer de bios etc.

Wat doe ik verkeerd?
pi_151100746
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 10:56 schreef MAHL het volgende:
Hmm, heb die RetroPie img op de Pi 2 geflashed. Van tevoren de SD geformatteerd, etc. Echter, nu kom ik niet verder bij de volgende stap, de commando's invoeren om de controllers te instellen en zo. Als ik de Pi aansluit op mijn tv krijg ik wel het opstartscherm, daarna komen er regeltjes code in beeld (bios neem ik aan), en daarna weer het opstartscherm. Waarna weer de bios etc.

Wat doe ik verkeerd?
De Pi heeft niet echt een bios, dus waarschijnlijk is dat output van de kernel. 2 dingen die me binnen schieten:
1. Je power supply is niet sterk genoeg en je Pi blijft zichtzelf resetten
2. Je X11 sessie crashed en je distributie blijft herstarten (maar vaak geeft XDM of vergelijkbaar op na een paar keer herstarten).

Test voor geval 1, als je je pi continue pingt, krijg je responses, een tijdje niets en dan weer responses?
In geval van 2, kun je wel inloggen over je network met ssh?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')