abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 september 2014 @ 11:22:29 #151
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144783013
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 08:42 schreef Poekje01 het volgende:
Verder nog maar eens de geurtenissen in de tijdlijn en linkjes naar voornamelijk Nederlandse artikelen van de eerste 2 weken op een rij gezet, ook om daarmee het feit te onderbouwen dat Sinaproc om onduidelijke redenen niet NA de mirador is gaan zoeken met honden, en dat op 3 april een gids het hele stuk tot aan de kust bij Bocas wel is afgelopen om te zoeken naar de meiden:
Goed overzicht van de eerste twee weken. ^O^

quote:
geen Whatsapp berichtjes meer na maandag 31/3
Waar staat dat?
Er worden nog twee (whatsapp-)berichtjes genoemd op 1 april:
- 1 naar de vriend van Kris
bron: video op http://nos.nl/video/63243(...)ermiste-vrouwen.html
- 1 naar E.C., die op dat moment in Panama-stad was.
bron: http://www.rtvutrecht.nl/(...)lisanne-en-kris.html
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_144783587
di. 01/04 – vanuit de computergegevens wordt duidelijk wat ze hebben opgezocht
Uit computergegevens blijkt dat Lisanne en Kris op 1 april nog informatie op internet hebben gezocht over de Il Pianista-trail, een wandelroute in de buurt van het dorp Boquete. Wandelaars trekken normaal gesproken 3 uur uit om de wandeling te doen: 1,5 tot 2 uur naar boven, en 1,5 uur naar beneden. De laatste keer dat de twee met zekerheid zijn gezien, is die dag om 13.00 uur, als ze vertrekken uit de taalschool. Ze halen daarna nog hun wandelschoenen van hun kamer.
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-met-kris-en-lisanne

13.00 uur kan niet want toen waren ze op de Pianista

Op 1 april 2014 zijn de vriendinnen nog gezien door verschillende getuigen. Onder andere door een gids. Hij heeft hen voor het laatst gezien bij de taalschool. Een van de meisjes lag in een hangmat en de ander bekeek een kaart van de omgeving. In de ochtend van 1 april 2014 worden de meisjes bij de taalschool gezien door een lerares.

http://nieuws-uitgelicht.(...)n-lisanne-froon.html

Aan het begin van de middag worden Lisanne en Kris voor het laatst gezien aan het begin van het Pianista wandelpad. Getuigen melden dat twee jonge vrouwen uit een taxi zijn gestapt dichtbij het startpunt van de wandeling.

Welke getuigen?

http://www.rtvutrecht.nl/(...)lisanne-en-kris.html

Klasse dat je de tijdlijn op een rijtje hebt gezet met de links er bij.
Wat denk ik wel eerst moet is dat er uitgebreid stil moet worden gestaan bij de 1e april.

De 2 dingen die je opnoemde over 1 april loppen in mij ogen niet
Sigrid zegt dat ze hen om 13.10 heeft gezien.
Dat kan niet want toen waren ze al op de mirador

Verder staat er in de link dat ze nog gezien zijn bij het begin van de Pianista.
Welke getuigen bedoelt de link van rtvutrecht dan?
pi_144783608
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 08:42 schreef Marrije het volgende:

[..]

op de originele foto zie je het ook beter. Misschien is het geen vliegticket vanaf schiphol, maar van een andere vluchthaven.
Die van de binnenlandse vlucht naar Bocas en David zijn net kassabonnetjes, afgedrukt in zwart-wit :)
pi_144785184
een eenvoudig scenario waar alle feiten en 'feiten' in te passen zijn.
voor de middag van 1 mei hadden de meiden twee punten op de agenda staan;
1. het bedwingen van de Continental Divide
2. een duik in een kristalheldere bergbeek en eventueel een beetje bijbruinen. (de enige andere verklaring voor die reserve-beha's is dat ze bang waren dat ze onderweg ineens twee borsten erbij zouden krijgen)
punt 1 is gerealiseerd; de Miradorfoto's bewijzen het.
voor punt 2 lopen ze nog een uurtje verder, ze weten dat daar bergbeken zijn, maar wat een teleurstelling, Kris kijkt beteuterd naar het zielige stroompje, Lisanne maakt snel een foto waar ze later nog eens om kunnen lachen.
ik zelf zou hier punt 2 als onuitvoerbaar geschrapt heben, maar dit zijn vrouwen en als een vrouw de stad in gaat om schoenen te kopen, dan komt ze ook met schoenen thuis!
waarschijnlijk lopen ze naar het volgende watervalletje, waarvan ze volgens haar vader vast en zeker een foto zouden hebben genomen, maar ze hebben nu even geen interesse voor watervalletjes; ze willen zwemmen. daarom slaan ze rechtsaf de beekbedding in, op zoek naar een stuwmeertje, al was het maar ter grootte van een badkuip. ze hebben wel van hun ouders geleerd dat je altijd op het pad moet blijven, maar zo'n beekbedding is eigenlijk ook een pad. ik heb het zelf vaak genoeg gedaan, niet in zo'n gevaarlijk land als Panama, maar in een vakantieland voor watjes; Griekenland (Taygetos). het is heel spannend, je voelt je echt een ontdekkingsreiziger en je raakt in trance, omdat je bij elke stap eerst zeker moet zijn dat je voet niet op een losse of glibberige steen staat en tegelijk moet je ook vooruit kijken waar je heen kan. ik denk niet dat ze een goede plek gevonden hebben, anders zouden ze daar ongetwijfeld foto's hebben gemaakt.
bij deze afdaling of op de terugweg is een van de twee gevallen en heeft iets gebroken, misschien heeft die een de ander meegesleurd in haar val en zijn ze allebei serieus gewond geraakt (gebroken enkel, been, heup). naar boven klimmen, want dat is de kortste en zekerste weg naar redding, is in ieder geval voor geen van beiden mogelijk. ze trekken hun telefoons; geen bereik, de enige mogelijkheid is dan naar beneden schuifelen en via de rivier de bewoonde wereld zien te bereiken. zo zijn ze in die rivier terecht gekomen, ze strompelen, kruipen, zwemmen, drijven langzaam met de stroom mee, tijdens het noodweer zitten ze waarschijnlijk een paar dagen vast wat hoger op de oever. het patroon in hun belgedrag heeft natuurlijk te maken met afgesproken telefoonmomentjes met het thuisfront en/of school/werk, waarschijnlijk denken/hopen ze dat een bericht ontvangen met een zwakker signaal toe kan dan een bericht versturen. ik denk dat Kris het eerst bezweken is, op de plek waar haar spijkerbroek lag. Lisanne trekt alleen verder, de rodeplasticzakjesvlag paraat om als ze iemand ziet de aandacht te trekken. de nachtfoto's lijken mij inderdaad gemaakt om met de flitser de aandacht van een helicopter te trekken, de lichte vlek op IMG-550 zou best de schijnwerper van zo'n helicopter kunnen zijn. op die foto is veel meer te zien na een helderheid/contrast-bewerking, op het originele formaat waarschijnlijk nog meer en ik zou graag die compleet zwarte foto's eens door mijn beeldbewerker halen, mogelijk is op elke foto iets van die schijnwerper te zien.
pi_144785493
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 09:53 schreef SAJ het volgende:

[..]

....
Opvallend dat ze toen nog steeds concentreerden op Boquete zijde.
Idd., dus als die 4 gebieden niet NA de Mirador liggen aan de Carib. kant, kunnen wij hier niet vaststellen adhv. MSM artikelen dat er aan die kant in april (wel) is gezocht met Panam. honden, en waarschijnlijk dus ook niet met NL honden in mei. Mee eens?

Vragen zijn dan:

a) waarom niet?
b) als er tot en met de Mirador wel is gezocht met Pan. honden, pikten die daar de geur van K&L niet op, en
trokken die daar dan niet aan de riem?
c) waren de honden wel op de mirador?
d) is er ook niet naar gevraagd dan, door belanghebbenden?
pi_144785626
@ Oudelul. Waarom reserve bh's meenemen? OF je neemt een complete set ondergoed mee OF je baddert in je (onder)kleding.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_144785661
@Oudelul. De quebrada van de foto is niet het eerste water dat ze tegenkomen. Ook voor de mirador ga je over/door beekjes heb ik begrepen.

[ Bericht 0% gewijzigd door 11en30 op 22-09-2014 13:12:47 ]
  maandag 22 september 2014 @ 13:02:46 #158
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_144785802
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 09:02 schreef Marrije het volgende:
Ik heb het speurhondenzijpad niet zo gevolgd, maar is hier een kaartje van, van deze 4 punten?
Panamese honden sloegen op 4 punten aan: Bajo Mono, Lazarus, The Pianist en Piedra de Philo http://www.panamaamerica.(...)-en-primer-recorrido
Uit het feit dat de honden in vier verschillende gebieden aansloegen leid ik af dat de waarde van dat aanslaan dus maar heel betrekkelijk is.
Om te beginnen helpt het om geen Google-"vertaling" van namen te gebruiken, maar de werkelijk gebruikte namen: Bajo Mono, Lázaro, El Pianista, Piedra de Filo. Een raar rijtje. Twee van de vier zijn niet te vinden. Er is een sitio Lázaro in Chiriquí, maar dat ligt ver in het zuiden en is niet toeristisch. Zou het de naam van een finca zijn? Met Piedra de Filo wordt vrijwel zeker Piedra de Lino bedoeld.
Ik vind speuren achter Bajo Mono (de watervallentocht langs het "paleis") en bij het Piedra de Lino-pad op zichzelf niet zo gek. Wij roepen steeds: waarom niet meteen en niet alleen de Pianista, maar dat is wijsheid achteraf. Als er alleen op de Pianista was gezocht en ze bleken uiteindelijk ergens anders te hebben gelopen, dan zouden we daar weer kritiek op hebben gehad. En zelfs als je ervan uitgaat dat de Pianista veruit het waarschijnlijkst was, dan nog lag zoeken voorbij de Mirador niet zo voor de hand. En zelfs als er vanaf het begin op de camino de Culebra was gezocht, dan nog waren de meiden mogelijk niet aangetroffen, omdat ze door wat voor oorzaak ook al snel van dat pad waren geraakt. Ze zijn in elk geval door geen enkele gebruiker van het pad gezien (tenminste niet door goedwillenden).
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_144785830
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 12:50 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

Idd., dus als die 4 gebieden niet NA de Mirador liggen aan de Carib. kant, kunnen wij hier niet vaststellen adhv. MSM artikelen dat er aan die kant in april (wel) is gezocht met Panam. honden, en waarschijnlijk dus ook niet met NL honden in mei. Mee eens?

Vragen zijn dan:

a) waarom niet?
b) als er tot en met de Mirador wel is gezocht met Pan. honden, pikten die daar de geur van K&L niet op, en
trokken die daar dan niet aan de riem?
c) waren de honden wel op de mirador?
d) is er ook niet naar gevraagd dan, door belanghebbenden?
Mee eens ja.
a) verschillende instanties die niet naar elkaar luisteren en het allemaal beter denken te weten, en moe worden van allerlei verschillende getuigenverklaringen
b) alles aan Boquete zijde al plat gelopen door vele zoekers die alle mogelijke sporen al lang hadden vertrapt en verwoest; daarnaast was het inmiddels slecht weer geworden
c) niet zeker
d) niet zeker; waarschijnlijk met kluitje in het riet gestuurd
pi_144785979
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 17:34 schreef Geruisloos het volgende:
>knip<
Zeg Geruisloos..

Je kaartje dat zo druk 'werk in uitvoering' was.. is opeens nogal stil.
Op vragen over de afwijkingen met de nieuwe kaart met Baru reageer je niet en je kaartje staat nog steeds in de OP.

Ga je hem nu aanpassen of gooi je hem weg? Of kan je je ongelijk niet erkennen na je woordwisselingen met mij over het wel of niet kloppen van je kaartje?
pi_144786023
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 17:34 schreef Geruisloos het volgende:
Dat die suggestie niet bij je binnenkomt verklaard misschien meteen waarom je zelf met alles behalve een zoektocht naar feiten bezig bent. Je fantasieën over deze zaak zijn grappig om te lezen, maar ik ben bang dat de antwoorden nooit bij jou vandaan zullen komen. Sterker nog, je loopt ze in de weg door de manier waarop je reageert op de vondst van nieuwe data.
Kaartje??
pi_144786216
Misschien kun je me helpen Ouder1. Ik heb naar de kaarten van Baru gekeken maar kwam er niet goed uit vanwege het ontbreken van een hoogteprofiel in zijn versies.

Kun je misschien (onderbouwd) aantonen waar de verschillen zitten? Dan pas ik de kaart graag aan.
pi_144786326
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 12:40 schreef Oudelul het volgende:
een eenvoudig scenario waar alle feiten en 'feiten' in te passen zijn.

rodeplasticzakjesvlag
.....op die foto is veel meer te zien na een helderheid/contrast-bewerking, op het originele formaat waarschijnlijk nog meer en

ik zou graag die compleet zwarte foto's eens door mijn beeldbewerker halen, mogelijk is op elke foto iets van die schijnwerper te zien.
graag, ben benieuwd...
pi_144786463
@Geruis, klopt het dat de quebradas niet op jouw kaart staan? Ik bedoel dan zoals de rios er wel in blauw op staan.

Bestaat er een kaart waar de beekjes en hun verloop ook duidelijk op staan aangegeven?
pi_144786618
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 12:40 schreef Oudelul het volgende:
daarom slaan ze rechtsaf de beekbedding in
Om hele andere redenen dan jij aanvoert ben ik ook extra geïnteresseerd in de beken. Beide kanten op.
pi_144786810
@Poekje01, Ben je misschien ook aanwijzingen tegengekomen waar specifiek op 7 en 8 april en dan vooral die nacht is gezocht door Sinaproc?
pi_144786921
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 13:02 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Uit het feit dat de honden in vier verschillende gebieden aansloegen leid ik af dat de waarde van dat aanslaan dus maar heel betrekkelijk is.
Om te beginnen helpt het om geen Google-"vertaling" van namen te gebruiken, maar de werkelijk gebruikte namen: Bajo Mono, Lázaro, El Pianista, Piedra de Filo. Een raar rijtje. Twee van de vier zijn niet te vinden. Er is een sitio Lázaro in Chiriquí, maar dat ligt ver in het zuiden en is niet toeristisch. Zou het de naam van een finca zijn? Met Piedra de Filo wordt vrijwel zeker Piedra de Lino bedoeld.
Ik vind speuren achter Bajo Mono (de watervallentocht langs het "paleis") en bij het Piedra de Lino-pad op zichzelf niet zo gek. Wij roepen steeds: waarom niet meteen en niet alleen de Pianista, maar dat is wijsheid achteraf. Als er alleen op de Pianista was gezocht en ze bleken uiteindelijk ergens anders te hebben gelopen, dan zouden we daar weer kritiek op hebben gehad. En zelfs als je ervan uitgaat dat de Pianista veruit het waarschijnlijkst was, dan nog lag zoeken voorbij de Mirador niet zo voor de hand. En zelfs als er vanaf het begin op de camino de Culebra was gezocht, dan nog waren de meiden mogelijk niet aangetroffen, omdat ze door wat voor oorzaak ook al snel van dat pad waren geraakt. Ze zijn in elk geval door geen enkele gebruiker van het pad gezien (tenminste niet door goedwillenden).
Als F wist dat ze de Pianista gingen doen, P zegt ze (misschien) gezien te hebben onderweg naar boven en F.G zegt ze vlak voor de mirador ook nog gezien te hebben.
Het is voor mij dan heel vreemd dat deze 3 gidsen er dan niet gelijk vanuit zijn gegaan dat de kans het grootst was dat ze dus door waren gelopen na de mirador en alles op alles hebben gezet, ook naar sinaporc, om daar te gaan zoeken.
pi_144786935
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 13:27 schreef 11en30 het volgende:
@Geruis, klopt het dat de quebradas niet op jouw kaart staan? Ik bedoel dan zoals de rios er wel in blauw op staan.

Bestaat er een kaart waar de beekjes en hun verloop ook duidelijk op staan aangegeven?
Als zo'n kaart bestaat wordt het een stuk duidelijker waar de quebrada zou kunnen liggen. Maar ik ben zo'n kaart nog niet tegengekomen. Op google maps staat ook niet eens de rivier getekend van crossing 4. Echter als je naar het hoogteprofiel kijkt kun je duidelijk zien dat daar een rivier loopt. Ditzelfde kun je in het gebergte doen rondom de mirador. Het valt dan redelijk goed in te schatten waar water kan stromen naar lager gelegen gebieden.
pi_144788469
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 13:17 schreef Geruisloos het volgende:
Misschien kun je me helpen Ouder1. Ik heb naar de kaarten van Baru gekeken maar kwam er niet goed uit vanwege het ontbreken van een hoogteprofiel in zijn versies.

Kun je misschien (onderbouwd) aantonen waar de verschillen zitten? Dan pas ik de kaart graag aan.
Dus je laat een niet kloppende kaart staan omdat je niet weet hoe je hem beter kloppend kan maken? 8)7 Gooi hem dan gewoon weg voordat mensen hem als feit gebruiken.

Uitgaande dat de Mirador klopt dan ligt het eerste bergbeekje hemelsbreed globaal
350 meter noordelijker en 400 meter oostelijker
En de eerste crossing vanaf de Mirador hemelsbreed
2100 meter noordelijker en 400 meter westelijker.

Loopafstanden:
- Mirador eerste bergbeek 1 uur
- Eerste bergbeek tweede bergbeek 3 kwartier
- Tweede bergbeek rivier en eerste crossing 4 uur
pi_144788658
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 13:44 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Als F wist dat ze de Pianista gingen doen, P zegt ze (misschien) gezien te hebben onderweg naar boven en F.G zegt ze vlak voor de mirador ook nog gezien te hebben.
Het is voor mij dan heel vreemd dat deze 3 gidsen er dan niet gelijk vanuit zijn gegaan dat de kans het grootst was dat ze dus door waren gelopen na de mirador en alles op alles hebben gezet, ook naar sinaporc, om daar te gaan zoeken.
Hoe weet jij dat ze daar niet vanuit zijn gegaan, en hoe weet jij dat ze niet alles op alles hebben gezet naar Sinaproc toe?
pi_144788708
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:36 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dus je laat een niet kloppende kaart staan omdat je niet weet hoe je hem beter kloppend kan maken? 8)7 Gooi hem dan gewoon weg voordat mensen hem als feit gebruiken.

Uitgaande dat de Mirador klopt dan ligt het eerste bergbeekje hemelsbreed globaal

Loopafstanden:
eerste bergbeek tweede bergbeek volgens Hans Kremers is 20 minuten. zie answersforkrisvideo.
pi_144788810
quote:

[..]

Loopafstanden:
Ik ben maandenlang in de veronderstelling geweest dat het vanaf de 1e quebrada wel 4 tot 6 uur lopen was naar de 1e rivier.
Vanaf 14 uur 1e quebrada naar de rivier dus op zn vroegst 18 uur.
Ik was dan ook al die tijd in de veronderstelling dat de meiden om 16.39 nooit gebeld konden hebben omdat ze bv een ongeluk hadden gehad bij de rivier.
Toen idd Geruisloos met zijn kaartje kwam gooide dit voor mij behoorlijk veel op zn kop.
Nu leek het alsof ze WEL om 16.39 bij de rivier konden zijn.

Ouder1 heeft dus een punt (alleen zegt ze het bitcherig) dat als een kaartje niet 100% zeker klopt deze dus niet in de OP thuis hoort.

Beter is denk ik om energie te steken in het maken van een juiste kaart.
(moet ik nu ook zeggen: GO :N ?)
pi_144789572
quote:

[..]

Loopafstanden:
Hans Kremers liep van de 1e naar de 2e Quebrada in 20 minuten, dat is dus in minder dan de helft van de tijd die jij aangeeft.

Om je eigen standaard te hanteren kan de rest van je post dus naar de prullenbak.
pi_144789617
Wanneer gaat er iemand naar Panama om ter plaatse te gaan kijken?
pi_144789651
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:13 schreef Mr.Ping het volgende:
Wanneer gaat er iemand naar Panama om ter plaatse te gaan kijken?
Ik heb een gids in willen huren om een GPS recording te maken, maar die is afgehaakt. Wordt ze een beetje te spannend denk ik.

Heb nog geen ander kunnen vinden. Maar ik geloof dat Baru van WS ook van plan is een GPS track te maken van het pad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')