Toen ik jong was wou ik altijd ouder zijn, en nu ik ouder ben, zie ik ook weer de voordelen van het jong zijn.
Elk periode had mooie en minder mooie kanten, achteraf gezien vergeet je misschien makkelijker de minder leuke dingen (afgezien van echt tragische) en idealiseer je nu een beetje hoe je dingen hebt beleeft toen en hoe je je hebt gevoeld op dat moment.
Meestal weet je niet hoe gelukkig je wel niet bent in en met je leven, omdat er altijd dingen zijn die ook niet zo leuk zijn, pas als je echt iets kwijt bent (liefdes, baan, familie) realiseer je soms dat het allemaal zo slecht nog niet was.
Ik had wel moeite met ronde verjaardagen, vooral met mijn 30., omdat ik dan op een of ander manier een balans ging opmaken.
Ook vergelijken met leeftijdsgenoten is en was soms pijnlijk, maar aan de ander kant probeer ik ook elke dag mijn zegeningen te tellen en vooral ook kracht te putten uit de kleine dingen.
ik geloof niet dat voor iedereen dezelfde periode in het leven het leukst is, er zijn zo veel dingen die een rol spelen en zo veel dingen die het ultieme geluk tegen kunnen staan, maar hoe ouder ik word, hoe meer ik mij realiseer dat niet alles meer maakbaar is. Keuzes uit het verleden hebben mijn leven toch een bepaalde richting op gestuurd en niet alles heeft zo uitgepakt als gehoopt, Ook een onbewuste keuze heeft consequenties voor je verdere levensweg en soms loopt die gewoon in een scherpe bocht en niet rechtlijnig.
Toen ik een puber was, dacht ik met 18 begint het echte leven, toen ik 18 werd was het helemaal niet zo sprankelend als ik had verwacht. Met begin 20 had ik een vaste relatie en met midden 20 stond ik opeens weer alleen, terwijl de mensen om mij heen gingen trouwen en kinderen kregen. Het feit dat ik geen vaste relatie had was misschien nog niet eens zo erg, maar niet vooruit kunnen kijken en de zekerheid hebben dat het er ooit nog wel eens goed zou komen, dat vond ik moeilijk.
Met einde 20, begin 30 heb ik voornamelijk voor werk in het buitenland geleefd en ben er uiteindelijk ook blijven hangen. Met midden 30 had ik nog steeds geen kind en slot het bedrijf waarvoor ik werkte relatief onverwacht de vestiging. Ik had de keuze om weer mee te vertrekken naar een ander Europese vestiging, weer een nieuwe taal te leren en een nieuw leven op te bouwen, maar ik kon het niet meer opbrengen.
Uiteindelijk ben ik toch nog (een late) moeder geworden en heb ik al vele jaren een vaste relatie. Nu ik zie dat mijn ouders ook een jaartje ouder worden, word ik mij bewuster van de afstand en merk ik dat ik niet zomaar op een kopje koffie kan gaan.
Ik had nooit een echt plan, het leven is gelopen zo als het is gelopen, sommige dingen zou ik achteraf misschien anders willen doen, maar op dat moment vond ik altijd dat het de juiste beslissing was, daarom heb ik er ook vrede mee.
Maar wat nu de beste tijd was? Ik zou het niet kunnen zeggen, elk periode had haar eigen charmes maar ook tegenslagen, het leven verandert, vaak onopgemerkt, en is soms ook best wel hard.
Ik kon mij vroeger helemaal niets eronder voorstellen, hoe het leven met boven de 40 zou kunnen uitzien, ik kon nog niet eens bedenken dat deze oude mensen überhaupt nog een leven hadden, en nu kan ik haast niet meer begrijpen, wat voor mij met begin 20 enorm belangrijk was. Ik kan mij niet meer herinneren, wanneer ik voor het laatst in een discotheek was, dat moet met einde 20 zijn geweest, nu sta ik in de speeltuin trots en ook een beetje angstig toe te kijken, hoe mijn zoontje als een aapje de speeltoestellen beklimmt. Mijn leven is "klein", saai en burgerlijk geworden, maar het hoort op dit moment bij mij en de levensphase waarin ik zit. Nu zijn mensen van 70 in mijn ogen oud, maar laatst gaf mijn "schoonmoeder", de 70 al ruim gepasserd, als kommentaar op iets: "Dat is iets voor oude mensen!" Dus alles is relatief....
[ Bericht 11% gewijzigd door Zana op 23-11-2014 01:41:12 ]