Ik denk dat het waardevol is voor ons land als we consistenter en strenger op onze grondwet zouden zijn en dus interne inconsistenties er uit halen. Dan komt de rangorde vanzelf.quote:Op zondag 21 september 2014 17:38 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Je had het over 'onze eigen grondwet'. Misschien hecht jij inderdaad meer waarde aan bepaalde facetten van de grondwet, maar dit wil niet zeggen dat andere artikelen daardoor minder belangrijk zijn.
Oeh het kabinet. Nou dan moet het wel wijsheid zijn, hoorrr [/sarcasme-voor-het-geval-dat-niet-duidelijk-was]quote:Die rangorde tussen artikelen waar jij het over hebt is volgens mij uitgesloten. Het kabinet was hier tegen
Internationale verdragen dwingen ons ineens een koningshuis in onze bloed-eigen grondwet als hoogste facetten te houden? Klinkt als bunk maar hoe dan ook compleet irrelevant voor mijn discussiepunt.quote:en ook zou dit niet mogen in verband met internationale verdragen.
Laat een premier of voorzitter van het senaat lekker zijn/haar handtekening zetten wat een probleem, zeg. Gewoon afschaffen, geen president. En we laten Leontine Ruiters lintjes knippen bij nieuwe ziekenhuizen gaan met die banaan gogogogo.quote:Op maandag 22 september 2014 11:39 schreef Pandorado het volgende:
In principe ben ik tegen een erfelijk staatshoofdschap. Ik ben echter niet zo principieel het te willen afschaffen zonder dat duidelijk is wat het alternatief zal zijn. Tenslotte functioneert het bestel nu vrij aardig.
Wel zou de rol van de koning bij het ondertekenen van wetten moeten veranderen. Of die rol momenteel nou gezien moet worden als puur ceremonieel, vanwege de ministeriële verantwoordelijkheid, of enigszins inhoudelijk, als gevolg van de de facto mogelijkheid om niet te tekenen, wenselijk is het sowieso niet, omdat het hoe dan ook in het geval van omstreden wetgeving de koning in een situatie brengt waarin hij zich niet zou moeten bevinden.
Internationale verdragen bemoeilijken/verbieden die rangordes binnen de grondwet.quote:Op maandag 22 september 2014 12:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat het waardevol is voor ons land als we consistenter en strenger op onze grondwet zouden zijn en dus interne inconsistenties er uit halen. Dan komt de rangorde vanzelf.
[..]
Oeh het kabinet. Nou dan moet het wel wijsheid zijn, hoorrr [/sarcasme-voor-het-geval-dat-niet-duidelijk-was]
[..]
Internationale verdragen dwingen ons ineens een koningshuis in onze bloed-eigen grondwet als hoogste facetten te houden? Klinkt als bunk maar hoe dan ook compleet irrelevant voor mijn discussiepunt.
Ja, mooi hè. Inderdaad jammer dat ons koningshuis dergelijke gasten verdrijft om bij een kroning te zijn. (Misschien hebben ze door dat ze niet zo geliefd zijn?) Ik mis mijn naamgenoot: Theo. R.I.P.quote:En
Artikel 3
Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar.
Zo jammer, den Uyl had de mogelijkheid het koningshuis af te schaffen.
Met die affaires van die NSDAPer en zijn vrouw het staatshoofd.
En nu meneer van Amsberg met zijn huisje in Mozambique en nu Griekenland.
Het wordt tijd dat die omhooggevallen popiejopies een afstand doen van de troon.
Jammer dat wij niemand hadden die dit durfde te doen
Leve de Republiek!
De Oranjes zijn al lang uitgestorven. Wie die mensen zijn die nu op de troon zitten weet ik niet maar ik weet wel dat mijn cavia net zoveel oranjebloed heeft als dat volk.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:27 schreef Phalanx300 het volgende:
Gewoon houden. Onderdeel van onze geschiedenis en onze cultuur. Sinds het ontstaan van de Nederlandse Republiek waren de Oranjes hier een onderdeel van. Dit alleen is voor mij al voldoende rede om ze te houden. Daarnaast is volgens mij ook al meerdere malen aangetoond dat ze juist geld opleveren.
En je weet dit allemaal zo zeker .....?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De Oranjes zijn al lang uitgestorven. Wie die mensen zijn die nu op de troon zitten weet ik niet maar ik weet wel dat mijn cavia net zoveel oranjebloed heeft als dat volk.
Denk je ? Een grondwetswijziging kan alleen door een 2/3 kamermeerderheid.quote:Op zondag 21 september 2014 10:10 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Zo jammer, den Uyl had de mogelijkheid het koningshuis af te schaffen.
Jouw cavia is een afstammeling van Willem van Oranje?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De Oranjes zijn al lang uitgestorven. Wie die mensen zijn die nu op de troon zitten weet ik niet maar ik weet wel dat mijn cavia net zoveel oranjebloed heeft als dat volk.
Vijzel hier je kennis een beetje op http://www.mareonline.nl/archive/2013/04/25/de-bewogen-bloedlijnquote:Op zondag 12 oktober 2014 03:53 schreef Gambetta het volgende:
[..]
Jouw cavia is een afstammeling van Willem van Oranje?
Die vage roddel over het vaderschap van koningin Wilhelmina was bekend.quote:Op zondag 12 oktober 2014 04:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Vijzel hier je kennis een beetje op http://www.mareonline.nl/archive/2013/04/25/de-bewogen-bloedlijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |