Het punt van waar de stopkraan nu zit tot de meter kast is +/- 3 meter en dan dus ook weer +/- 3 meter terug.quote:Op woensdag 17 september 2014 09:53 schreef john2406 het volgende:
Hoe lang gaan die leiding worden waar je het water in stil laat staan?
http://www.joostdevree.nl/shtmls/dode_leiding.shtmlquote:Op woensdag 17 september 2014 09:55 schreef knack het volgende:
[..]
Het punt van waar de stopkraan nu zit tot de meter kast is +/- 3 meter en dan dus ook weer +/- 3 meter terug.
Dat is dan bij mijn huidige situatie toch ook? Ik maak geen nieuwe aftakking, maar verleng het eigenlijk.quote:Op woensdag 17 september 2014 10:31 schreef john2406 het volgende:
[..]
http://www.joostdevree.nl/shtmls/dode_leiding.shtml
http://www.isso.nl/filead(...)apreventieLowRes.pdf
Dan spoel deze maar regelmatig dan.
dan kan ook, maar ik moet toch ergens inhaken op de bestaande leiding. Dus ik heb zowiezo voor elke leiding 2 koppelstukken nodig en ik dacht dan haak ik aan waar op dit moment de stopkranen zitten en dan kan ik die dus mooi hergebruiken.quote:Op woensdag 17 september 2014 10:38 schreef kovenant het volgende:
is het niet makkelijker om de oude stop kranen te laten zitten en er gewoon nieuwe bij te plaatsen?
Als het goed is zou die in je leiding net horen te zitten, en op een leiding zitten waar regelmatig wat getapt word.quote:Op woensdag 17 september 2014 10:37 schreef knack het volgende:
[..]
Dat is dan bij mijn huidige situatie toch ook? Ik maak geen nieuwe aftakking, maar verleng het eigenlijk.
Of begrijp ik je verkeerd
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe heet zo'n kraan? Kan ik ff zoeken op googlequote:Op woensdag 17 september 2014 10:53 schreef Goejedag het volgende:
Anders zet je er zo een kraan op buiten die elke keer als je hem uitdraaid de leiding leeg laat lopen, scheeldtdt een hoop tijd en geld.
Vorst vrije buitenkraan.quote:Op woensdag 17 september 2014 10:55 schreef knack het volgende:
[..]
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe heet zo'n kraan? Kan ik ff zoeken op google
Hij schrijft iets over een knipschaar die heb je niet nodig voor die pruts slangen, waar zo goed als geen water doorheen stroomt.quote:Op woensdag 17 september 2014 11:00 schreef Plankje55 het volgende:
Weet niet waar je de buitenkranen voor gebruikt, maar flexibele slang reduceert de doorstroom aanzienlijk. Er komt dus veel minder water uit de kraan. Als waterbesparing het doel is komt dat mooi uit, maar anders...
Kom ik nog op terug.. ben op dit moment niet thuisquote:Op woensdag 17 september 2014 11:06 schreef john2406 het volgende:
[..]
Een vraagje aan jouw zit er op je leding een reduceerventiel?
En hoeveel is de druk op je leiding?
Het gaat om een buiten kraan aan de voorzijde en achter zijde van het huis. De huidige stopkranen zitten direct onder het luik bij de voordeur in de kruipruimte. De meterkast staat in de gang bij de voordeur. Vandaar die +/- 3 meterquote:Op woensdag 17 september 2014 11:18 schreef john2406 het volgende:
Wat ik wel vreemd vind achterzijde huis en meterkast maar drie meter uit mekaar zou dat dan inhouden dat je meterkast midden in je huisje zit?
Tevens zal in die meterkast een luik zijn of bij je voordeur, door dat luik kom je in je kruipruimte.
Meestal zit daar een hoofdleiding als je daar een stopkraan opplaats en van daaruit naar buiten zodat je die hele leiding leeg kan laten lopen?
edit: Als het je om water 'stelen' gaat dan zijn er ook kranen met sleutels in de handel.quote:Op woensdag 17 september 2014 11:52 schreef BartNH het volgende:
Hoeveel extra werk is de huidige situatie?
Als de wintertijd ingaat het kruipluik openen, de leiding dichtdraaien en leeg laten lopen. Als de zomertijd dan weer ingaat (of als je eerder behoefte hebt) dan weer het kruipluik open doen en de leiding weer in gebruik nemen. In de winter zal je zelden tot nooit buiten water willen tappen neem ik aan.
De voorgestelde wijziging laat je leidingen niet meer leeg lopen. Door al die koppelingen en materiaal wisselingen is de kans op lekkage alleen maar groter.
haha ik ga er idd wel even naar kijken. Weet niet of ik of deze kranen kunnen op het bestaande leidingwerk. In een montage filmpje hoorde ik dat de leiding onder een bepaalde hoek aangelegd moeten worden. Ik weet niet of dit ook bij 'normale' kranen het geval moet zijn en dus of dit ook bij mij is gebeurd.quote:Op woensdag 17 september 2014 11:32 schreef Goejedag het volgende:
Ga je het nou doen of niet, mijn tips kosten normaliter geld hé.
Het gaat mij puur om het gemak. We hebben een grote inloop mat en daarop aan de zijkant weer klik plinten. Is een hoop gedoe alles weer losmaken, maar vooral weet netjes alles terugplaatsen.quote:Op woensdag 17 september 2014 11:53 schreef BartNH het volgende:
[..]
edit: Als het je om water 'stelen' gaat dan zijn er ook kranen met sleutels in de handel.
Hoezo kan ik na het verplaatsen van de stopkranen de leiding niet meer leeg laten lopen?quote:Op donderdag 18 september 2014 09:42 schreef Plankje55 het volgende:
De kraan in de put zit nu op het laagste punt. Daardoor kan je zorgen dat de leiding naar de buitenkranen afgetapt wordt (leeg is) en niet kan bevriezen. Met de verplaatste kranen kan dat niet meer. Als er dan een waterleiding in de muur bevriest heb je heel wat meer werk en kosten.
En dat loopt er dus minder goed (of niet) uit met al die omleidingen.quote:Op donderdag 18 september 2014 10:28 schreef knack het volgende:
Als het winter is dan sluit ik altijd de stop kranen en draai de buitenkranen open om het resterende water er uit te laten lopen....
Dat hoefd ook niet als je ze leeg kunt blazen is het al volgens voorschrift, vroeger was dat anders.quote:Op donderdag 18 september 2014 10:28 schreef knack het volgende:
[..]
Hoezo kan ik na het verplaatsen van de stopkranen de leiding niet meer leeg laten lopen?
edit:
Oh je bedoelt misschien dat je het water aftapt via de stopkraan in de kruipruimte. Als het winter is dan sluit ik altijd de stop kranen en draai de buitenkranen open om het resterende water er uit te laten lopen....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |