abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144615188
Aan de voor en achterzijde van ons huis hebben we een buitenkraan. In de kruipruimte hebben we voor beide kranen een stopkraan op de leidingen zitten. Ik wil deze 2 stopkranen graag verplaatsen naar de meterkast zodat deze wat toegankelijker zijn. Onder het mom eens moet de eerste keer zijn, wil ik deze klus zelf gaan doen. Kunnen jullie even meedenken of ik overal aan hebt gedacht:

• Hoofdkraan dicht draaien en de kranen in huis open om al het water er uit te laten lopen?
• 4 Gaten boren vanuit de meterkast naar de kruipruimte
• Demonteren bestaande stopkranen voor hergebruik. Kan ik (veel) water verwachten bij het demonteren?
• dan wil ik 2 flexibele slangen aansluiten op de binnen leidingen zeg maar en deze doorvoeren naar de meterkast.
• In de meterkast de twee stopkranen aansluiten en 2 flexibele slangen via de overgebleven 2 gaten de kruipruimte weer in leiden.
• In de kruipruimte de 2 flexibele slangen weer aansluiten op de bestaande leidingen die naar buiten gaan.

Wat heb ik nodig: :

• flexibele slang
• speciale knipschaar?
• ontbramer
• boor
• koppelingen van koper naar flexibele slang
• ophang zadels

Ben ik iets vergeten of ideeën hoe ik dit beter kan aanpakken?
pi_144615557
Hoe lang gaan die leiding worden waar je het water in stil laat staan?
pi_144615609
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 09:53 schreef john2406 het volgende:
Hoe lang gaan die leiding worden waar je het water in stil laat staan?
Het punt van waar de stopkraan nu zit tot de meter kast is +/- 3 meter en dan dus ook weer +/- 3 meter terug.
pi_144615906
Edit. Nvm, verkeerd gelezen :@
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_144616401
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 09:55 schreef knack het volgende:

[..]

Het punt van waar de stopkraan nu zit tot de meter kast is +/- 3 meter en dan dus ook weer +/- 3 meter terug.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/dode_leiding.shtml
http://www.isso.nl/filead(...)apreventieLowRes.pdf

Dan spoel deze maar regelmatig dan.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2014 10:33:04 ]
pi_144616519
quote:
Dat is dan bij mijn huidige situatie toch ook? Ik maak geen nieuwe aftakking, maar verleng het eigenlijk.

Of begrijp ik je verkeerd
pi_144616557
is het niet makkelijker om de oude stop kranen te laten zitten en er gewoon nieuwe bij te plaatsen?
pi_144616688
quote:
2s.gif Op woensdag 17 september 2014 10:38 schreef kovenant het volgende:
is het niet makkelijker om de oude stop kranen te laten zitten en er gewoon nieuwe bij te plaatsen?
dan kan ook, maar ik moet toch ergens inhaken op de bestaande leiding. Dus ik heb zowiezo voor elke leiding 2 koppelstukken nodig en ik dacht dan haak ik aan waar op dit moment de stopkranen zitten en dan kan ik die dus mooi hergebruiken.
pi_144616720
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 10:37 schreef knack het volgende:

[..]

Dat is dan bij mijn huidige situatie toch ook? Ik maak geen nieuwe aftakking, maar verleng het eigenlijk.

Of begrijp ik je verkeerd
Als het goed is zou die in je leiding net horen te zitten, en op een leiding zitten waar regelmatig wat getapt word.
Plus er zit een aftapkraantje op waarmee je de leiding leeg kan laten lopen, weet ook dat die ding meestal nooit gebruik worden.
pi_144616985
Anders zet je er zo een kraan op buiten die elke keer als je hem uitdraaid de leiding leeg laat lopen, scheeldtdt een hoop tijd en geld.
pi_144617016
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 10:53 schreef Goejedag het volgende:
Anders zet je er zo een kraan op buiten die elke keer als je hem uitdraaid de leiding leeg laat lopen, scheeldtdt een hoop tijd en geld.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe heet zo'n kraan? Kan ik ff zoeken op google
pi_144617045
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 10:55 schreef knack het volgende:

[..]

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe heet zo'n kraan? Kan ik ff zoeken op google
Vorst vrije buitenkraan.
pi_144617114
Weet niet waar je de buitenkranen voor gebruikt, maar flexibele slang reduceert de doorstroom aanzienlijk. Er komt dus veel minder water uit de kraan. Als waterbesparing het doel is komt dat mooi uit, maar anders...
pi_144617254
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 11:00 schreef Plankje55 het volgende:
Weet niet waar je de buitenkranen voor gebruikt, maar flexibele slang reduceert de doorstroom aanzienlijk. Er komt dus veel minder water uit de kraan. Als waterbesparing het doel is komt dat mooi uit, maar anders...
Hij schrijft iets over een knipschaar die heb je niet nodig voor die pruts slangen, waar zo goed als geen water doorheen stroomt.
Als je de oude stopkraan laat zitten en eentje erbij plaats zodat je hem toch leeg kunt laten lopen misschien?
Maar wat zou dan het doel zijn om die te verplaatsen?
Een vraagje aan jouw zit er op je leding een reduceerventiel?
En hoeveel is de druk op je leiding?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2014 11:12:50 ]
pi_144617583
Wat ik wel vreemd vind achterzijde huis en meterkast maar drie meter uit mekaar zou dat dan inhouden dat je meterkast midden in je huisje zit?
Tevens zal in die meterkast een luik zijn of bij je voordeur, door dat luik kom je in je kruipruimte.
Meestal zit daar een hoofdleiding als je daar een stopkraan opplaats en van daaruit naar buiten zodat je die hele leiding leeg kan laten lopen?
pi_144617683
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 11:06 schreef john2406 het volgende:

[..]

Een vraagje aan jouw zit er op je leding een reduceerventiel?
En hoeveel is de druk op je leiding?
Kom ik nog op terug.. ben op dit moment niet thuis

quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 11:18 schreef john2406 het volgende:
Wat ik wel vreemd vind achterzijde huis en meterkast maar drie meter uit mekaar zou dat dan inhouden dat je meterkast midden in je huisje zit?
Tevens zal in die meterkast een luik zijn of bij je voordeur, door dat luik kom je in je kruipruimte.
Meestal zit daar een hoofdleiding als je daar een stopkraan opplaats en van daaruit naar buiten zodat je die hele leiding leeg kan laten lopen?
Het gaat om een buiten kraan aan de voorzijde en achter zijde van het huis. De huidige stopkranen zitten direct onder het luik bij de voordeur in de kruipruimte. De meterkast staat in de gang bij de voordeur. Vandaar die +/- 3 meter
pi_144617951
Ga je het nou doen of niet, mijn tips kosten normaliter geld hé.
  woensdag 17 september 2014 @ 11:52:13 #18
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_144618458
Oeps, mezelf gekwoot ipv edit.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  woensdag 17 september 2014 @ 11:53:39 #19
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_144618489
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 11:52 schreef BartNH het volgende:
Hoeveel extra werk is de huidige situatie?

Als de wintertijd ingaat het kruipluik openen, de leiding dichtdraaien en leeg laten lopen. Als de zomertijd dan weer ingaat (of als je eerder behoefte hebt) dan weer het kruipluik open doen en de leiding weer in gebruik nemen. In de winter zal je zelden tot nooit buiten water willen tappen neem ik aan.

De voorgestelde wijziging laat je leidingen niet meer leeg lopen. Door al die koppelingen en materiaal wisselingen is de kans op lekkage alleen maar groter.
edit: Als het je om water 'stelen' gaat dan zijn er ook kranen met sleutels in de handel.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_144618585
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 11:32 schreef Goejedag het volgende:
Ga je het nou doen of niet, mijn tips kosten normaliter geld hé.
haha ik ga er idd wel even naar kijken. Weet niet of ik of deze kranen kunnen op het bestaande leidingwerk. In een montage filmpje hoorde ik dat de leiding onder een bepaalde hoek aangelegd moeten worden. Ik weet niet of dit ook bij 'normale' kranen het geval moet zijn en dus of dit ook bij mij is gebeurd.
pi_144618638
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 11:53 schreef BartNH het volgende:

[..]

edit: Als het je om water 'stelen' gaat dan zijn er ook kranen met sleutels in de handel.
Het gaat mij puur om het gemak. We hebben een grote inloop mat en daarop aan de zijkant weer klik plinten. Is een hoop gedoe alles weer losmaken, maar vooral weet netjes alles terugplaatsen.
pi_144628886
Slang?
Laat die handjes wapperen!
pi_144630016
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 17:01 schreef Gieliovd het volgende:
Slang?
Voor een leek lijkt uponor op slang denk ik.
pi_144630175
Ik vraag het maar even... omdat het bij beun de haas nog wel eens OK lijkt te zijn om een stuk tuinslang te pakken.

Geen tuinslang, tyleen buis ofzo... alupex buis is prima.
Laat die handjes wapperen!
pi_144650969
De kraan in de put zit nu op het laagste punt. Daardoor kan je zorgen dat de leiding naar de buitenkranen afgetapt wordt (leeg is) en niet kan bevriezen. Met de verplaatste kranen kan dat niet meer. Als er dan een waterleiding in de muur bevriest heb je heel wat meer werk en kosten.
pi_144651790
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 09:42 schreef Plankje55 het volgende:
De kraan in de put zit nu op het laagste punt. Daardoor kan je zorgen dat de leiding naar de buitenkranen afgetapt wordt (leeg is) en niet kan bevriezen. Met de verplaatste kranen kan dat niet meer. Als er dan een waterleiding in de muur bevriest heb je heel wat meer werk en kosten.
Hoezo kan ik na het verplaatsen van de stopkranen de leiding niet meer leeg laten lopen?

edit:
Oh je bedoelt misschien dat je het water aftapt via de stopkraan in de kruipruimte. Als het winter is dan sluit ik altijd de stop kranen en draai de buitenkranen open om het resterende water er uit te laten lopen....
  donderdag 18 september 2014 @ 10:39:28 #27
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_144652078
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 10:28 schreef knack het volgende:
Als het winter is dan sluit ik altijd de stop kranen en draai de buitenkranen open om het resterende water er uit te laten lopen....
En dat loopt er dus minder goed (of niet) uit met al die omleidingen.

In ieder geval moet je behalve stopkraan ook aftapkraantjes hebben. Er moet dus wel nog een teiltje onder passen in je meterkast. Het aftapkraantje moet tevens ook duidelijk lager geplaatst zijn als de buiten kranen. Het gedoe met je kruipluik wissel je dus in voor ander gedoe.
pi_144652534
mmm mijn idee is dus toch niet zo handig als ik zelf dacht :)

Ik ga van het weekend maar eens kijken voor die vorst vrije kranen.

Is er een handige methode om te controleren van de buis achter de kraan onder een bepaalde hoek in de muur is geplaatst

Een paar posts hierboven had ik beschreven dat ik bij een montage filmpje had gezien dat de buis onder een bepaalde hoek af moest lopen.
pi_144657300
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 10:28 schreef knack het volgende:

[..]

Hoezo kan ik na het verplaatsen van de stopkranen de leiding niet meer leeg laten lopen?

edit:
Oh je bedoelt misschien dat je het water aftapt via de stopkraan in de kruipruimte. Als het winter is dan sluit ik altijd de stop kranen en draai de buitenkranen open om het resterende water er uit te laten lopen....
Dat hoefd ook niet als je ze leeg kunt blazen is het al volgens voorschrift, vroeger was dat anders.
Bacterien groei is nou waar ze tegen zijn, en die kunnen groeien in stilstaandwater en dan terug zwemmen naar je leidingnet in.
Zitten ze dan al erin?
Volgens mij dus ja.
pi_144663834
Bij een buitenkraan denk ik aan bevriezen. Kapot vriezen van de leiding op een ongelukkige plek ergens in de muur. Of met zo'n klein lek dat je het pas na dagen of weken merkt. Daarvoor tap je de leiding af en laat je al het water eruit lopen. We hebben wel niet zo vaak erg strenge winters, maar het blijft een reëel risico.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')